Rusjenten Skrevet 2. oktober 2005 #1 Skrevet 2. oktober 2005 For litt siden så jeg en litt av en dokumentar på TV, om blekkspruter. De skal visstnok være ekstremt intelligente. De testet dem på forskjellige måter osv. Tror DU blekkspruter er intelligente, og isåfall i hvilken grad?
Gjest Spacegirl Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Nå ble jeg litt nysgjerrig her, så jeg googlet litt. Leste bl.a. at blekkspruter kan lære ting ved å se på mennesker som utfører en handling og så hermer de. De hadde bl.a. lært en blekksprut å åpne et sånt syltetøyglass med skrulokk. Hehe... har aldri tenkt på blekksprut som intelligente før. Lærer stadig noe nytt
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Blekkspruter er både intelligente og lekne, og det er gjort en god del forskning på dette. Episoden med syltetøyglasset er bare ett eksempel; der plasserte man en liten krabbe i et syltetøyglass, og ga det til blekkspruten. Jeg vet ikke hvor lang tid den brukte på å finne ut av skrulokket, men av kom det ihvertfall. I ett tilfelle plasserte man et bøyd glassrør i blekksprutens akvarium. Diameteren var på 4 eller 5 cm, men siden blekkspruten er et bløtdyr, kan den presse seg igjennom en slik åpning hvis den vil. Og gjett om den ville; den hadde åpenbart mye glede av å krabbe igjennom dette glassrøret om og om igjen. I et annet tilfelle hadde man blekkspruten i et akvarium, og matet den til faste tider hver dag. Etter en stund hadde blekkspruten oppfattet tidene, og hvis maten var litt sein, prøvde den å påkalle oppmerksomhet ved å suge seg fast til glasset i akvariet, eller banke på ruten med en stein. Et akvarium fikk også oppleve blekksprutens oppfinnsomhet. De hadde en blekksprut i et (åpent) akvarium, i nærheten av andre (også åpne) akvarier med fisker. Etter en stund oppdaget de ansatte at bestanden av små haier i et tilstøtende akvarium stadig sank, så de satte opp et videokamera. Dette kameraet foreviget så en nattlig seanse der blekkspruten klatret opp av akvariet, krabbet noen meter over gulvet, klatret opp i hai-akvariet, fanget en liten hai, og tok den med seg tilbake som nattmat.
Englepus Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Har lest en del om blekkspruter og er ikke i tvil om at de er ganske så smarte. De må jo nesten være det for å klare seg, de må jo klare seg på egenhånd helt fra de kommer til verden. Og så har de to hjerner faktisk.
Dødspingvinen Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Et akvarium fikk også oppleve blekksprutens oppfinnsomhet. De hadde en blekksprut i et (åpent) akvarium, i nærheten av andre (også åpne) akvarier med fisker. Etter en stund oppdaget de ansatte at bestanden av små haier i et tilstøtende akvarium stadig sank, så de satte opp et videokamera. Dette kameraet foreviget så en nattlig seanse der blekkspruten klatret opp av akvariet, krabbet noen meter over gulvet, klatret opp i hai-akvariet, fanget en liten hai, og tok den med seg tilbake som nattmat. ← Det programmet så jeg og Ble så facinert av den geniale blekkspruten at jeg fortsatt ofte sankker om den.
Rusjenten Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2005 Her var det spennende historier og svar!! Er det flere som er fascinert av blekkspruten?
Aquarius Skrevet 4. oktober 2005 #7 Skrevet 4. oktober 2005 har aldri tenkt over blekkspruten som et intellegent dyr. Fascinerende. Lærer noe nytt hver dag
Kafka Skrevet 5. oktober 2005 #8 Skrevet 5. oktober 2005 For litt siden så jeg en litt av en dokumentar på TV, om blekkspruter. De skal visstnok være ekstremt intelligente. De testet dem på forskjellige måter osv. Tror DU blekkspruter er intelligente, og isåfall i hvilken grad? ← Ha! Denne så jeg også :icon_smile: (tipper jeg?) Var det denne med forskeren som skulle merke 1000 stk av de, for å senere kunne følge de og lære mer om deres adferd? Han fikk 'bare' merket 997 Blekkspruter er interessante vesner det! Var ikke klar over hvor interessante og spennende de var jeg, før jeg så denne dokumentaren. Men det er jo det som er så flott med 'alt', at jo mer man får vite om 'noe' jo mer vil man ha :icon_smile: De er kanibaler også! Spiser hverandre over et godt ord En av forsvarsmekanismen deres var at de har en evne til å snu frem bak, og bak frem -slik at det er nærmest umulig å si hva som er forpart og bakpart hos de. Dermed vet man ikke hvem vei de er i ferd med å svømme (stikke av). Stilige saker! Denne leste jeg faktisk i går
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå