AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Er det gjeld pr. 31.12? Eller fra hvilken dato? Har nemlig et forbrukslån jeg ikke vil ha med der, som jeg var nødt å ta opp forrige mnd. Jeg er dog godt i gang med å betale det ned, men lurer på om jeg kan regne med desemberlønna i nedbetalingsplanen eller om jeg må få bort alt ila november. Det skal gå nemlig, men det blir sinnsykt trangt og det er jo ikke ønskelig rett før jul. Kan jeg bruke desemberlønn også til nedbetaling får jeg vesentlig romsligere økonomi. Men det viktigste er at det lånet skal bort tidsnok slik at det ikke kommer på selvangivelsen. Anonymkode: 516b7...953
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det gjeld pr. 31.12? Eller fra hvilken dato? Har nemlig et forbrukslån jeg ikke vil ha med der, som jeg var nødt å ta opp forrige mnd. Jeg er dog godt i gang med å betale det ned, men lurer på om jeg kan regne med desemberlønna i nedbetalingsplanen eller om jeg må få bort alt ila november. Det skal gå nemlig, men det blir sinnsykt trangt og det er jo ikke ønskelig rett før jul. Kan jeg bruke desemberlønn også til nedbetaling får jeg vesentlig romsligere økonomi. Men det viktigste er at det lånet skal bort tidsnok slik at det ikke kommer på selvangivelsen. Anonymkode: 516b7...953 Kan ikke hjelpe deg med det.Redd for at mannen skal se det? Anonymkode: 3bcc2...d0a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Gjeld du har ved årsskiftet. Anonymkode: 8e138...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke hjelpe deg med det.Redd for at mannen skal se det? Anonymkode: 3bcc2...d0a Hvorfor svarer du hvis du ikke kan hjelpe? Jeg er hverken samboer eller gift. Men jeg vet at når man søker boliglån, kredittkort, eller hva som helst annet skal de se siste selvangivelse. Jeg vil ikke ha dette lånet der, først og fremst fordi det ser dårlig ut ift boliglån osv, men også fordi jeg synes det er flaut. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjeld du har ved årsskiftet. Anonymkode: 8e138...f7a Altså pr. 31.12? Så hvis jeg innfrir lånet med lønn 10.12, bør det gå fint? Anonymkode: 516b7...953 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Ja, det er gjelden som står på deg pr. 31.12. Så du rekker nok å nedbetale da👍 Anonymkode: b1d0b...317 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er gjelden som står på deg pr. 31.12. Så du rekker nok å nedbetale da👍 Anonymkode: b1d0b...317 Nydelig! Takk. Anonymkode: 516b7...953
ekkoet Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså pr. 31.12? Så hvis jeg innfrir lånet med lønn 10.12, bør det gå fint? Anonymkode: 516b7...953 Ja Banken/finansinstitusjoner sender en årsoppgave til deg/skatteetaten som sier status pr 31.12 der det står hvor mye gjeld du har og hvor mye renter du har betalt i løper av 2021. Så det eneste som vil står er betalte renter til fratrekk. Man kan nok tenke seg frem til hvor disse kommer fra om man er opptatt av det, men det kan jeg ikke skjønne banken skal bry seg om.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 ekkoet skrev (2 minutter siden): Ja Banken/finansinstitusjoner sender en årsoppgave til deg/skatteetaten som sier status pr 31.12 der det står hvor mye gjeld du har og hvor mye renter du har betalt i løper av 2021. Så det eneste som vil står er betalte renter til fratrekk. Man kan nok tenke seg frem til hvor disse kommer fra om man er opptatt av det, men det kan jeg ikke skjønne banken skal bry seg om. Neida, det bryr de seg nok ikke om. Det eneste jeg vil er at gjelda skal være borte der, slik at jeg slipper å dokumentere/forsvare/diskutere rundt den posten. Jeg synes som sagt det er noe flaut å måtte ta opp forbrukslån. Heldigvis går nedbetalingen radig Anonymkode: 516b7...953
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Håper for deg at du rekker 31.12. Men sånne lån, i tillegg til kredittkort med høy overtrekksrente (egentlig det samme som forbrukslån), burde vært forbudt eller at max lovlig rente var 3 ganger boliglånsrenta, ikke 10+. Da måtte bankene faktisk gjøre jobben sin, nemlig å vurdere å si nei til flere. Langvarige forbrukslån er oftest utnyttelse av svake sjeler og folk med lav IQ. Anonymkode: af4ff...880
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper for deg at du rekker 31.12. Men sånne lån, i tillegg til kredittkort med høy overtrekksrente (egentlig det samme som forbrukslån), burde vært forbudt eller at max lovlig rente var 3 ganger boliglånsrenta, ikke 10+. Da måtte bankene faktisk gjøre jobben sin, nemlig å vurdere å si nei til flere. Langvarige forbrukslån er oftest utnyttelse av svake sjeler og folk med lav IQ. Anonymkode: af4ff...880 Jada det rekker jeg fint. Jeg er forøvrig uenig i at det burde vært forbudt, folk er da ansvarlig for egne handlinger. Staten kan ikke detaljregulere alt. Anonymkode: 516b7...953 4
ekkoet Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Håper for deg at du rekker 31.12. Men sånne lån, i tillegg til kredittkort med høy overtrekksrente (egentlig det samme som forbrukslån), burde vært forbudt eller at max lovlig rente var 3 ganger boliglånsrenta, ikke 10+. Da måtte bankene faktisk gjøre jobben sin, nemlig å vurdere å si nei til flere. Langvarige forbrukslån er oftest utnyttelse av svake sjeler og folk med lav IQ. Anonymkode: af4ff...880 Problemet er vel at det må lønne seg å gi ut denne typen lån. Mange av de som behøver denne typen lån er dårlige betalere - da må lånegiver ha et sted å tjene pengene inn igjen. Dersom det hadde vært lønnsomt å gi ut denne typen lån til en langt lavere rente hadde noen gjort det og kapret alle kundene. Så da er man tilbake til om man bør forby produktet, men ettersom det finnes en kundegruppe som kan ha behov for det og greier å håndtere det (slik som TS) blir det ikke riktig det heller.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 31 desember er det som kommer på selvangivelsen, men et forbrukslån (usikret lån) vil en bank eller enhver som sjekker din kredittverdighet til enhver tid se at du har gjennom gjeldsregisteret. Men når lånet er slettet vil det også bli usynlig på dagen også i dette registeret. Anonymkode: d4dfe...f52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå