AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har et problem med en nær venninne. Jeg vet ikke om det alltid har vært sånn eller om jeg bare ser det klarere nå. Hun hører eller lytter veldig sjelden til det jeg sier, det er som hun hører meg snakke, så lager hun en egen oppfatning eller bestemmer seg for at sånn eller sånn er det. Det gjør meg frustrert fordi drt er ofte ikke sånn i det hele tatt. I helgen hadde vi en avtale om å møtes, men så måtte jeg jobbe. Jeg inviterte henne heller på middag hos meg etter jobb og hun gledet seg til å komme. Så 20 min før middagen blir servert, mens alt er i ovn, får jeg melding om at hun blir 1 time senere fordi hun er på besøk hos en annen venninne. Når hun til slutt kommer og maten er seig av å stå på varme, forklarer hun meg at hun trodde ikke jeg orket å lage middag etter jobb og at jeg sikkert var så sliten. Så hun hadde ansett det som at vi skulle utsette maten og heller stakk en tur innom noen andre. Jeg forklarte henne at det var jo ikke sånn i det hele tatt, at jeg laget en avtale og står ved den med mindre annen beskjed er gitt, og sånn har jeg ALLTID vært. Hun begynte å gråte og forsvare seg og sa ting som at "jeg roter det alltid til, jeg vet ikke hva jeg skal tro og tenke, jeg trodde" osv, så til slutt blir det JEG som må si unnskyld for å roe ned alt. Jeg blir så forvirret og lei meg. I dag skulle hun komme til meg, men jeg våknet opp med en super kink i nakken og blir hjemme fra jobb, så jeg sa at jeg gjerne vil at hun kommer når hun kan for jeg er hjemme hele dagen. Fikk nå melding der det står "uff stakkars deg er dårlig, dette går seg nok til, jeg skjønner at du ikke vil ha besøk eller noe i dag så vi tar det en annen gang ❤❤❤❤". Helt motsatt av det jeg nettopp sa.. føler meg så Ikke sett og ikke hørt, hvis hun får for seg noe så lever hun heller deretter. Jeg har lenge trodd det er jeg som har dårlig kommunikasjon for det blir sånne ting som dette ofte, men nå innser jeg at uansett hvor klar i talen jeg er, så følger hun heller sine følelser og det HUN tror fremfor det jeg sier.. Anonymkode: c549d...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 kan hun ha adhd eller noe? hvis ikke kan det høres ut som gaslighting, spør du meg.. Anonymkode: 066cf...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kan hun ha adhd eller noe? hvis ikke kan det høres ut som gaslighting, spør du meg.. Anonymkode: 066cf...c4a Nei, hun har ikke ad/hd. Gaslighting? Det virker som hun seriøst tror det selv, at for henne så oker ikke noen med vond nakke besøk osv. Det er ikke første gang hun reagerer på noe hos meg ved å liksom "å da orker du sikkert ikke" fremfor å spørre om jeg feks trenger hjelp eller noe, det er alltid sånn at "å da skal jeg ikke forstyrre" eller sånn liksom. Jeg synes det er litt sårende OG Forvirrende. Andre ganger sier hun ofte "jeg skulle gjerne gjort sånn eller sånn for deg, men har dessverre ikke bil/tid/mulighet/osv". Vet ikke, kjenner det er litt ekkelt bare. Anonymkode: c549d...cd5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, hun har ikke ad/hd. Gaslighting? Det virker som hun seriøst tror det selv, at for henne så oker ikke noen med vond nakke besøk osv. Det er ikke første gang hun reagerer på noe hos meg ved å liksom "å da orker du sikkert ikke" fremfor å spørre om jeg feks trenger hjelp eller noe, det er alltid sånn at "å da skal jeg ikke forstyrre" eller sånn liksom. Jeg synes det er litt sårende OG Forvirrende. Andre ganger sier hun ofte "jeg skulle gjerne gjort sånn eller sånn for deg, men har dessverre ikke bil/tid/mulighet/osv". Vet ikke, kjenner det er litt ekkelt bare. Anonymkode: c549d...cd5 Merkelig. Hva sier hun når du konfronterer henne da? Anonymkode: 066cf...c4a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig. Hva sier hun når du konfronterer henne da? Anonymkode: 066cf...c4a Til nylig har jeg egentlig trodd at det er jeg som kommuniserer dårlig så jeg har bare prøvd å forklare bedre, eller hva jeg skal si. Denne ene gangen i helgen så forsvarte hun seg med at "men jeg trodde virkelig at blabla". Jeg sa til henne at kommunikasjon er veldig viktig for meg og at det er viktig at vi forstår hverandre osv, da begynte hun å gråte og var veldig nedslående på seg selv liksom.. så det endte med at jeg følte meg dårlig og sa Unnskyld. Anonymkode: c549d...cd5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, hun har ikke ad/hd. Gaslighting? Det virker som hun seriøst tror det selv, at for henne så oker ikke noen med vond nakke besøk osv. Det er ikke første gang hun reagerer på noe hos meg ved å liksom "å da orker du sikkert ikke" fremfor å spørre om jeg feks trenger hjelp eller noe, det er alltid sånn at "å da skal jeg ikke forstyrre" eller sånn liksom. Jeg synes det er litt sårende OG Forvirrende. Andre ganger sier hun ofte "jeg skulle gjerne gjort sånn eller sånn for deg, men har dessverre ikke bil/tid/mulighet/osv". Vet ikke, kjenner det er litt ekkelt bare. Anonymkode: c549d...cd5 Her skjønner jeg henne godt, for hvis jeg har så vondt i nakken at jeg ikke greier gå på jobb så er jeg definitivt ikke i form til å ha besøk heller. Anonymkode: 6df5d...479 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Hun høres veldig vimsete og distré ut, og som at hun har masse tanker i hodet sitt. Men det betyr ikke at hun gjør det bevisst. Noen folk bare er sånn, uten at de mener noe vondt eller utspekulert med det eller har noen diagnose. Anonymkode: 90393...6e6 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Det er ikke så uvanlig det du beskriver hos veldig konfliktsky personer som er redd for å være til bry. Er du veldig tydelig på at du vil ha henne der, eller kan det høres ut som du bare ikke tør avlyse? Hva skjer hvis du svarer det du tenker "haha nei, det var ikke det jeg mente, jeg hadde satt pris på selskap uansett jeg, og kanskje litt hjelp til å xxx. Men du trenger såklart ikke komme hvis du er sliten selv? " Jeg får nemlig inntrykk av at mange er litt annerledes enn deg - veldig opptatt av vanlig høflighet og typisk kan si "nå er jeg sliten" for å håpe at besøk avlyser eller går hjem. Så om hun kjenner andre som er sånn, så kan det være litt vanskelig for henne å skjønne. Samt at alle tolker sine egne tanker og følelser inn i kommunikasjon, sånn er det bare. Så man må alltid tenke hvordan man selv kan bli tydeligere mot den personen, selv hvis det er den andre som har de mest uvanlige tolkningene. Jeg har en venninne som lett føler seg pushet til ting, en som kan høres litt krass ut uten å mene det etc. Det blir litt det samme, man tenker over mottager. Sier ikke at ikke hun burde gjort det samme, men det er lettere å tilpasse seg selv enn andre Anonymkode: d5f26...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her skjønner jeg henne godt, for hvis jeg har så vondt i nakken at jeg ikke greier gå på jobb så er jeg definitivt ikke i form til å ha besøk heller. Anonymkode: 6df5d...479 Men det er jo ikke det jeg sa til henne, tvert om, jeg sa hun skulle stikke innom når det passet for jeg blir hjemme hele dagen. Da er det jo rart for meg at hun overser det, og heller går utfra det hun tror. Hadde du gjort det samme? Anonymkode: c549d...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke så uvanlig det du beskriver hos veldig konfliktsky personer som er redd for å være til bry. Er du veldig tydelig på at du vil ha henne der, eller kan det høres ut som du bare ikke tør avlyse? Hva skjer hvis du svarer det du tenker "haha nei, det var ikke det jeg mente, jeg hadde satt pris på selskap uansett jeg, og kanskje litt hjelp til å xxx. Men du trenger såklart ikke komme hvis du er sliten selv? " Jeg får nemlig inntrykk av at mange er litt annerledes enn deg - veldig opptatt av vanlig høflighet og typisk kan si "nå er jeg sliten" for å håpe at besøk avlyser eller går hjem. Så om hun kjenner andre som er sånn, så kan det være litt vanskelig for henne å skjønne. Samt at alle tolker sine egne tanker og følelser inn i kommunikasjon, sånn er det bare. Så man må alltid tenke hvordan man selv kan bli tydeligere mot den personen, selv hvis det er den andre som har de mest uvanlige tolkningene. Jeg har en venninne som lett føler seg pushet til ting, en som kan høres litt krass ut uten å mene det etc. Det blir litt det samme, man tenker over mottager. Sier ikke at ikke hun burde gjort det samme, men det er lettere å tilpasse seg selv enn andre Anonymkode: d5f26...8d8 Ja du har rett, jeg og hun har vært nære venner i nesten 10 år, og jeg har alltid sagt hva jeg mener og tenker, og føler det har blitt erstattet med hennes forestilling om ting i mange år. Jeg har prøvd å være mer konkret og kommunisere klarere, derfor det brått ble veldig tydelig for meg i helgen. Jeg skrev bokstavelig talt "jeg ble nødt til å jobbe, jeg beklager at planene våre går i vasken, jeg vil invitere deg til middag kl 19.30!". Og hun sa JA TAKK, men så ble alt endret fordi hun begynte å tenke "å det blir sikkert ikke middag fordi hun er sliten etter jobb, så da kan jeg gjøre noe annet og møte henne når hun har fått slappet av". Det frustrerte meg veldig for jeg føler at jeg kan ikke BLI klarere og mer bokstavelig overfor henne. Du, jeg skriver den meldinga di til henne jeg.. Anonymkode: c549d...cd5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo ikke det jeg sa til henne, tvert om, jeg sa hun skulle stikke innom når det passet for jeg blir hjemme hele dagen. Da er det jo rart for meg at hun overser det, og heller går utfra det hun tror. Hadde du gjort det samme? Anonymkode: c549d...cd5 Det er to alternativer her. Enten har du et kroppsspråk og væremåte som har gjort henne usikker og som får henne til å tro at du sier ting som dette for å please når du egentlig ikke vil. Kanskje har hun opplevd å bli invitert på noe hvor du var sur og gretten og hun ikke ønsker en sånn situasjon igjen. ELLER så synes hun du er kjedelig og manipulerer deg ved å få deg til å tro at hun gjør det i beste velmening, når sannheten er at hun i mellomtiden har funnet andre hun heller vil henge med og må finne på unnskyldninger for å ikke treffe deg. Å misforstå i beste velmening er nesten umulig å bli "tatt" for og det har nok denne dama skjønt. Anonymkode: eeba3...bea 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Kan det være at hun rett og slett sliter litt med forståelsen? Jeg har ei venninne med sterke lærevansker som ofte misforstår slike setninger på samme måte så jeg har måtte lære meg å være mer direkte «Jeg er hjemme fra jobb og vil gjerne ha besøk» hadde fungert på henne, mens din setning hadde blitt for vanskelig. Anonymkode: 9d28d...882 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Kan det være at denne veninnen er litt redd deg ts? jeg kommuniserer greit med mine veninner, men den ene er svært vanskelig; uansett hvor rund i kantene jeg kan være før et treff, så mislykkes det. Hun er veldig oppfarende og glefsete, og jeg er ikke vant eller komfortabel med en slik tone. Den ene gangen jeg ga beskjed fikk jeg beskjed om å jobbe med meg selv. Jeg har trekt meg mer og mer vekk fordi det er så slitsomt å gå på nåler. Sier ikke at du er sånn, men at det er mulig å bli oppfattet sånn😌 Anonymkode: c2e28...627
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Ikke bruk så mange ord i meldinger. Dette er hva jeg ville ha sendt: Må jobbe. Middag 19.30? Og: Hjemme hele dagen, kom når det passer for deg. Ikke forklar så mye. Det kan du heller gjøre når hun kommer. Jeg har noen kolleger som ikke er så flinke i norsk, så jeg har lært meg til å kutte ut alt unødvendig i meldinger for at de skal få med seg hva jeg skriver. Anonymkode: 700b3...813
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke bruk så mange ord i meldinger. Dette er hva jeg ville ha sendt: Må jobbe. Middag 19.30? Og: Hjemme hele dagen, kom når det passer for deg. Ikke forklar så mye. Det kan du heller gjøre når hun kommer. Jeg har noen kolleger som ikke er så flinke i norsk, så jeg har lært meg til å kutte ut alt unødvendig i meldinger for at de skal få med seg hva jeg skriver. Anonymkode: 700b3...813 Å skrive det SÅ kort burde jo vært unødvendig, de mld TS skrev var fullt forståelige. Spør du meg er det mld med bare ett eller to ord som lett gir rom for misforståelser. Anonymkode: 9aa5b...561 1
Hannah80 Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er jo ikke det jeg sa til henne, tvert om, jeg sa hun skulle stikke innom når det passet for jeg blir hjemme hele dagen. Da er det jo rart for meg at hun overser det, og heller går utfra det hun tror. Hadde du gjort det samme? Anonymkode: c549d...cd5 Enig med deg. Høres utrolig rart ut.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "jeg ble nødt til å jobbe, jeg beklager at planene våre går i vasken, jeg vil invitere deg til middag kl 19.30!". Og hun sa JA TAKK, men så ble alt endret fordi hun begynte å tenke "å det blir sikkert ikke middag fordi hun er sliten etter jobb, så da kan jeg gjøre noe annet og møte henne når hun har fått slappet av". Anonymkode: c549d...cd5 Her er du jo ikke tydelig i det hele tatt. Du skriver at du vil invitere henne til middag, som om det kommer en ny melding med invitasjon senere. Siden hun ikke fikk en ny melding, tolket hun det som at middagen ble avlyst - og hun dro dermed til en annen i mellomtiden slik at du fikk slappet av. Dette er noe jeg kunne ha gjort og tolket selv. Du burde ha formulert deg på en bedre måte, absolutt. "Hei. Beklager for at jeg måtte jobbe og at våre planer gikk i vasken. Middag kl 19:30 i dag, hvis du har lyst til å komme og spise sammen med meg." Anonymkode: b886f...f08 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg synes du var veldig tydelig i meldingene dine. "Vil invitere" er en talemåte, og betyr at "dette er en invitasjon". Tror aldri jeg har opplevd at noen har misforstått det. Snakk med henne, og si at hun ikke trenger å tolke ting du sier. Mange tolker, fordi de er utydelige selv og tror at andre også er det. Bare si tydelig at du mener det du sier. Anonymkode: 9fcda...af7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er du jo ikke tydelig i det hele tatt. Du skriver at du vil invitere henne til middag, som om det kommer en ny melding med invitasjon senere. Siden hun ikke fikk en ny melding, tolket hun det som at middagen ble avlyst - og hun dro dermed til en annen i mellomtiden slik at du fikk slappet av. Dette er noe jeg kunne ha gjort og tolket selv. Du burde ha formulert deg på en bedre måte, absolutt. "Hei. Beklager for at jeg måtte jobbe og at våre planer gikk i vasken. Middag kl 19:30 i dag, hvis du har lyst til å komme og spise sammen med meg." Anonymkode: b886f...f08 Men det ville jo vært litt rart, siden hun allerede hadde sagt et klokkeslett? Jeg hadde også bare tenkt at hun mente samme dag. Anonymkode: 2d218...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå