Gå til innhold

Vet din 3 åring hva det vil si å drepe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har reagert sterkt på ord fra en 3 åring i familien. Den vet hva det vil si å drepe og forteller dette til flere. Jeg blir helt satt ut og vet ikke hva jeg skal svare. Om barnet blir sint så truer den med å drepe og sier den hater. Denne endringen har skjedd etter min bror fikk ny samboer. Ja, da skjønner dere relasjonen. 

Er ikke dette et veldig dårlig tegn?

Anonymkode: 57f11...908

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har han helt klart hørt det fra noen. Du må bare si at det er ikke greit å si, selvom det ikke er lett å forklare. Barnet vet nok antakelig ikke hva som menes med det, men mulig han har hørt det fra noen andre som bruker det som trusler?

5.5 åringen her har begynt å banne, sier "fy fader, fy faen," osv. Det er pappaen hans som han lærer det av. Jeg forklarer han at det er ikke fint å si, og at pappaen hans heller ikke får si det. Man må bare gjenta seg, snakk rolig men samtidig alvorlig. Håper det løser seg ❤️

Anonymkode: 6c16f...8a5

Skrevet

Banning er nå en ting, men trusler om drap osv må man jobbe med å endre. 

Han har nok hørt det på film, nett - eller hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Da er den treåringen litt tidlig ute med sin sosial utvikling. Begge mine var veldig fasinert av døden i en periode, men det er nærmere 4 års alder, og ved 4-6 årene. 

Nei, de har egentlig ikke forståelse hva er død eller drap er. Ikke på den måte som vi gjør - at det betyr "forsvinne for alltid" og alt sorg det medfører. Men, det er i den alder at de begynner å skjønne livsløp - baby, barn, voksen, gammel, dø. Død blir utrolig fascinerende, og også drap. Hvis du er bekymret at treåringer oppfører seg psykopatisk, så kan jeg "beroe" deg med at alle barna er psykopater pr definisjon i den alder, det er fordi empati er ikke ferdig utviklet ennå, og heller ikke fremtidsrettet tenking. De lever jo faktisk i nuet, og bryr seg bare om seg selv og egne interesser, og det er normalt for alderen. 

tenker også at treåring enten har sett på tv sammen med voksen, eller har eldre søsken som spiller Roblox eller Fortnite osv.

Anonymkode: af048...6ba

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde en sånn periode her i 4-årsalderen. Det var ganske drøye ting, som at han skulle skyte meg, hugge hodet mitt osv. 😨 Han ser jo ikke på sånt på tv, så jeg tror ofte det er ting de plukker opp fra andre unger uten å vite hva det innebærer. Men ganske creepy, man får jo litt følelsen av at man er med i The Omen når en troskyldig og skjønn unge sier sånne ekstreme ting 😨😅 Det gikk heldigvis over 😄 Litt senere mistet vi hunden vår, og da snakket vi en del om døden. Men drap tror jeg fortsatt ikke han forstår helt hva er, og det er helt greit.

Skrevet
Fløff skrev (15 minutter siden):

Banning er nå en ting, men trusler om drap osv må man jobbe med å endre. 

Han har nok hørt det på film, nett - eller hjemme. 

ja såklart banning er noe helt annet, men syntes ikke det er noe særlig at et barn på 5 år går rundt å sier sånne ord 😅 jeg er veldig på det med høflighet. han er veldig takknemlig av seg, og er jo selv oppdratt til å være høflig med ord:) er mange barn som banner, så er ikke unormalt, men samtidig nå som han har begynt, prøver jeg så godt jeg kan å snu det om 😅 men det nytter ikke så lenge pappaen hans støtt og stadig bruker sterke ord 🙈

Anonymkode: 6c16f...8a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Da er den treåringen litt tidlig ute med sin sosial utvikling. Begge mine var veldig fasinert av døden i en periode, men det er nærmere 4 års alder, og ved 4-6 årene. 

Nei, de har egentlig ikke forståelse hva er død eller drap er. Ikke på den måte som vi gjør - at det betyr "forsvinne for alltid" og alt sorg det medfører. Men, det er i den alder at de begynner å skjønne livsløp - baby, barn, voksen, gammel, dø. Død blir utrolig fascinerende, og også drap. Hvis du er bekymret at treåringer oppfører seg psykopatisk, så kan jeg "beroe" deg med at alle barna er psykopater pr definisjon i den alder, det er fordi empati er ikke ferdig utviklet ennå, og heller ikke fremtidsrettet tenking. De lever jo faktisk i nuet, og bryr seg bare om seg selv og egne interesser, og det er normalt for alderen. 

tenker også at treåring enten har sett på tv sammen med voksen, eller har eldre søsken som spiller Roblox eller Fortnite osv.

Anonymkode: af048...6ba

Han er eldste av søskenbarn. 

Anonymkode: 57f11...908

Skrevet

Det er ikke uvanlig at treåringer i barnehagen hvor jeg jobber kan si det, men det er samtidig ganske tydelig at de ikke helt forstår hva det innebærer. De plukker opp veldig mye, fra TV, fra eldre barn, fra øvrige omgivelser. En del barn i den alderen bruker sterke ord og begreper uten å ha full forståelse for innhold og omfang, som drepe, hate, elske, best i hele verden. 

Min treåring er opptatt av død, og kan i et øyeblikk gråte fordi hun ikke kan få møte hunden jeg hadde som liten siden den er død, og i neste øyeblikk prate om slektninger som er døde som noe helt naturlig og greit. Hun har ikke så mye refleksjon rundt det enda, men det er noe hun er nysgjerrig på. Hun har ikke brukt ordet drepe, som jeg har hørt. Men hun er en rolig og forsiktig type, og ikke en av dem som bruker og utforsker sterke begreper foreløpig. Jeg kan godt se for meg at lillebroren kan komme til å bruke den type ord hvis han plukker dem opp når han kommer i samme alder. 

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er noe bekymringsverdig i ordbruken til treåringen i familien din, TS, men at det også kan være det. Er det noe annet som gir bekymring for hvordan de har det hjemme? Er det noe annet ved barnets atferd? 

Anonymkode: 8803b...f36

Skrevet

Så lenge barnet bare uttaler det og ikke gjør det, så er det nå greit😅 Hvis ord blir til handling burde du nok være mildt sagt bekymret 

• Liker 1
Skrevet

En treåring er normalt sett ikke i stand til helt å forstå begrepet døden, dermed heller ikke det å drepe. 

At en treåring bruker å drepe som uttrykk for sinne, er ikke uvanlig.

Anonymkode: 0a9ec...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...