AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Lille her i huset er rett over 2 mnd nå. Jeg har han ikke ofte naken under sterkt lys, så det har nok vært på kroppen noen dager. Men oppdaget ikveld at det på ene siden til baby, på ribbeina er en oval lys-lysebrun flekk. Såg den i dårlig lys når jeg var obs på at den var der, men den er som sagt veldig lys, og brun. Perfekt oval, med ca 5 cm dia på langsiden. Til dere som har erfaring med medfødt føflekk, bør jeg ta kontakt med helsestasjonen allerede nå? Det er et stort merke som sagt, og jeg er litt obs mtp fremtidig oppfølging. Vil heller ikke bli stemplet som en dårlig mamma som ikke oppsøker helsehjelp for barnet. Jeg er ikke bekymret for det i det hele tatt, men hadde vært fint å få kartlagt litt. Anonymkode: edefc...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Hvorfor skal dette følges opp mener du? Anonymkode: 85a7d...a74
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skal dette følges opp mener du? Anonymkode: 85a7d...a74 Fordi det er en hudforandring? Tenker at elastisiteten i vevet nødvendigvis ikke er lik som "vanlig" hud, at det kan bli problematisk når ungen vokser. Men jeg har ingen erfaring, så derfor jeg spør. Anonymkode: edefc...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Det er jo bare bittelitt mer pigment i et område. Det vil bli enda mer synlig til sommeren når det blir mer sol og barnet er mer lettkledd så flekken får mer lys. Ikke noe å bry seg om. Anonymkode: 85a7d...a74
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Min sønn ble født uten et eneste fødselsmerke eller føflekk. Det er egentlig rart at det heter fødselsmerke for de kommer jo som regel etter at barnet er født, de blir ikke født med dem (unntatt såkalte "jordbærmerker"). Jeg undersøkte min nyfødte sønn fra topp til tå og lette etter kjennetegn og føflekker, men han hadde ingen. De kom senere, og han fikk en normal mengde føflekker etterhvert i barne- og oppvekstårene. Du trenger overhodet ikke stresse til helsestasjonen på grunn av en føflekk. Det er ikke nødvendig. Anonymkode: 90810...46d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Min sønn ble født uten et eneste fødselsmerke eller føflekk. Det er egentlig rart at det heter fødselsmerke for de kommer jo som regel etter at barnet er født, de blir ikke født med dem (unntatt såkalte "jordbærmerker"). Jeg undersøkte min nyfødte sønn fra topp til tå og lette etter kjennetegn og føflekker, men han hadde ingen. De kom senere, og han fikk en normal mengde føflekker etterhvert i barne- og oppvekstårene. Du trenger overhodet ikke stresse til helsestasjonen på grunn av en føflekk. Det er ikke nødvendig. Anonymkode: 90810...46d 5 cm på en liten baby som plutselig dukker opp over natten er ikke standarden da. Hadde selv sjekket opp i det om jeg akutt fikk en så stor føflekk. Anonymkode: 13822...bf2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg hadde ikke bekymret meg noe veldig, men hadde tatt det opp på helsestasjonen, for å få noe proff input 😄 Anonymkode: 8c026...5c5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Min sønn ble født uten et eneste fødselsmerke eller føflekk. Det er egentlig rart at det heter fødselsmerke for de kommer jo som regel etter at barnet er født, de blir ikke født med dem (unntatt såkalte "jordbærmerker"). Jeg undersøkte min nyfødte sønn fra topp til tå og lette etter kjennetegn og føflekker, men han hadde ingen. De kom senere, og han fikk en normal mengde føflekker etterhvert i barne- og oppvekstårene. Du trenger overhodet ikke stresse til helsestasjonen på grunn av en føflekk. Det er ikke nødvendig. Anonymkode: 90810...46d Jeg har også en normal mengde føflekker. Men ingen føflekk større enn 4mm i dia. Babyen min, som bare er 2 måneder, har en føflekk på kroppen med over 5cm i dia, som ifølge nhi mest sannsynlig kommer til å bikke 15cm når barnet er ferdig utvokst. Har du erfaring med det? Om ikke trenger du ikke å svare. Anonymkode: edefc...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke bekymret meg noe veldig, men hadde tatt det opp på helsestasjonen, for å få noe proff input 😄 Anonymkode: 8c026...5c5 Er nok det det ender med 😊 er ikke redd for føflekker, men har forstått at det er litt annerledes når de dukker opp i nyfødtperioden, og skal vokse med barnet helt til det er utvokst. Anonymkode: edefc...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Men er det en føflekk da? Høres ikke slik ut som du beskriver den. Ta det opp på neste kontroll på helsestasjonen. Så kan du selv feks ta bilder av den med jevne mellomrom. Anonymkode: f21bd...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå