AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Var på tilvenning i dag med lille på rett under året og ble mildt sagt sjokket av en gutt på avdelingen. Vi hadde knapt rukket å komme inn døra før han plutselig skal henge i beinet på barnet vårt og begynte å dra av henne sokker. På den korte 2,5 timers tiden vi var der rakk denne ungen å slå barnet vårt på munn, satt og skreik som en røykvarsler ved matbordet, kasta ting etter andre unger, prøvde å klatre på meg og barnefar, klatra opp på møbler, reiv leker ut av hånda på de andre mindre barna og forsøkte å dytte datra våres gjentatte ganger til tross for at jeg selv måtte gi han beskjed om å slutte. De ansatte irettesatte ikke oppførselen til dette barnet heller noe jeg reagerer litt på. Jeg la merke til at de andre barna holder seg unna dette barnet og jeg kjenner jeg er bekymret for å sende barnet vårt som er såpass lite i barnehagen sammen med denne ungen. Har forventet vanlig sånn barnehagekranglig osv men synes det hele tok kaka. Skal snakke med pedleder om det i morgen, men hva kan vi som foreldre gjøre og hvordan kan vi gå fram for å løse dette? Kjenner jeg har vondt i magen og får ikke sove fordi jeg gruer meg skikkelig til ny dag hvor denne ungen er helt rabiat rundt. Anonymkode: eb432...5fb 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 11. oktober 2021 Sikkert et barn med diagnose som foreldre mener skal absolut være i barnehage som deretter traumatiserer andre småbarn. Anonymkode: 09606...234 51
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Sikkert et barn med diagnose som foreldre mener skal absolut være i barnehage som deretter traumatiserer andre småbarn. Anonymkode: 09606...234 Jeg fikk en mistanke om det ja. Jeg er ikke imot barn med diagnoser på noe vis men dette barnet var jo helt berserk og evnet ikke å oppføre seg greit nok engang Anonymkode: eb432...5fb Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 12. oktober 2021 av Perelandra 10
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sikkert et barn med diagnose som foreldre mener skal absolut være i barnehage som deretter traumatiserer andre småbarn. Anonymkode: 09606...234 Hvor tenker du ungen skal være? Foreldrene må vel jobbe. Anonymkode: 6972f...38c 39
Populært innlegg Måneklokke Skrevet 11. oktober 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 11. oktober 2021 Dette barnet slo ditt barn, og personalet reagerte ikke? Hadde i så fall bytta barnehage tvert. 65
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Får vondt av hvordan du beskriver dette barnet. Og andre i denne tråden. Går også ut i fra at dette er småbarnsavdeling, så barnet er heller ikke særlig gammelt. Men ta det opp med ped-leder, så får du ta det derfra. Anonymkode: 214ae...db1 35
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 11. oktober 2021 Herregud for noen svar.. og for et HI av ts. Det er ikke barnets feil at han har en utfordrende adferd. Det er barnehagens jobb og jobbe med dette barnet. Veldig trist at du dømmer andre små barn når du selv er mor. Barnet ditt er bare liten enda.. mulig hun også kan ha diagnoser, få adferdsvansker o.l skal love deg en ting, og det er at gjennom ditt barns karriere i barnehagen har hun både hylt, slått, tatt i fra leker, kastet mat på gulvet og ikke hørt etter. Har tilgode å se et perfekt barn i barnehagen, hilsen barnehageansatt som har jobbet i barnehage i mange mange år. Anonymkode: ad85d...c0c 63
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Måneklokke skrev (2 minutter siden): Dette barnet slo ditt barn, og personalet reagerte ikke? Hadde i så fall bytta barnehage tvert. Ja det blinker en varsellampe kan du si AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får vondt av hvordan du beskriver dette barnet. Og andre i denne tråden. Går også ut i fra at dette er småbarnsavdeling, så barnet er heller ikke særlig gammelt. Men ta det opp med ped-leder, så får du ta det derfra. Anonymkode: 214ae...db1 Og jeg får vondt av å skulle sende barnet mitt i barnehagen med en rabiat unge som mishandler andre. Ja dette er småbarnsavdeling, barnet er 1-1,5 år eldre enn mitt sånn ca så det er gammelt nok til å vite at det ikke er greit å slå andre, heller ikke fortsette å dytte etter gjentatte beskjeder om å slutte Anonymkode: eb432...5fb 28
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Måneklokke skrev (5 minutter siden): Dette barnet slo ditt barn, og personalet reagerte ikke? Hadde i så fall bytta barnehage tvert. 🤦♀️ Anonymkode: ad85d...c0c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 At de ansatte ikke stopper og irettesetter den djevelungen er utrolig. Typisk norsk unnvikelse. Anonymkode: 4a300...280 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud for noen svar.. og for et HI av ts. Det er ikke barnets feil at han har en utfordrende adferd. Det er barnehagens jobb og jobbe med dette barnet. Veldig trist at du dømmer andre små barn når du selv er mor. Barnet ditt er bare liten enda.. mulig hun også kan ha diagnoser, få adferdsvansker o.l skal love deg en ting, og det er at gjennom ditt barns karriere i barnehagen har hun både hylt, slått, tatt i fra leker, kastet mat på gulvet og ikke hørt etter. Har tilgode å se et perfekt barn i barnehagen, hilsen barnehageansatt som har jobbet i barnehage i mange mange år. Anonymkode: ad85d...c0c Så hva foreslår du? Skal jeg bare stå tafatt og si "uff ja du får bare bite tenna sammen lille venn, vedkommende har adferdsproblemer så du må bare tåle vold og harselering" 🙄 Anonymkode: eb432...5fb 51
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 Populært innlegg #12 Skrevet 11. oktober 2021 Hadde du gått på jobb om du hadde en kollega som slo deg, dro deg i håret og spyttet deg i ansiktet hver dag? Hvis du ikke vil gå til en sånn arbeidsplass, så bør du heller ikke forvente at barnet ditt skal gå til sin "arbeidsplass". Anonymkode: 4a973...33e 50
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Hun forstår desverre ikke at hun må forsvare seg, ikke burde hun trenge det heller. Ville såklart forklart henne dette hvis hun var stor nok til å forstå, men hun har jo ikke engang rukket å fylle ett år enda. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hadde du gått på jobb om du hadde en kollega som slo deg, dro deg i håret og spyttet deg i ansiktet hver dag? Hvis du ikke vil gå til en sånn arbeidsplass, så bør du heller ikke forvente at barnet ditt skal gå til sin "arbeidsplass". Anonymkode: 4a973...33e Nettopp! Skjønner ikke at enkelte ikke forstår dette. Er som om de mener at barn med adferdsproblemer skal få holde på som de vil til tross for at det går ut over andre, og poengterer man at det ikke er greit er man tydeligvis ett rasshøl Anonymkode: eb432...5fb Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 12. oktober 2021 av Perelandra 24
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg ville forhørt meg nærmere om dette barnets oppførsel. Folk hyler alltid høyt om diagnoser i slike tråder, men det kan like gjerne være et barn uten normal oppdragelse som alltid har fått gjøre som han vil. Da må de ansatte gjøre noe med det. Hvis ikke ville jeg vurdert andre barnehager. Anonymkode: d2534...018 23
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Hadde ikke vurdert å prøve engang. Hadde enten bedt om å bytte avdeling, eller byttet barnehage. Jeg er for inkludering, og å ikke stemple små barn. Men samtidig så er mitt barn mitt ansvar. Anonymkode: 0ba51...70e 24
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 Populært innlegg #16 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja det blinker en varsellampe kan du si Og jeg får vondt av å skulle sende barnet mitt i barnehagen med en rabiat unge som mishandler andre. Ja dette er småbarnsavdeling, barnet er 1-1,5 år eldre enn mitt sånn ca så det er gammelt nok til å vite at det ikke er greit å slå andre, heller ikke fortsette å dytte etter gjentatte beskjeder om å slutte Anonymkode: eb432...5fb En barn som er 2 år er ikke gammel nok til å skjønne at det er galt å slå. Å slå er en av de vanligste tingene barn gjør for å uttrykke følelser som sinne, frustrasjon og når de ikke får viljen sin. Man kan fortelle det, og man øver hele tiden på at det er galt å slå, men mange barn slår. Hvis dette barnet i tillegg kanskje har diagnoser så er det heller ikke nødvendigvis 2,5 år i hodet. AnonymBruker skrev (7 timer siden): På den korte 2,5 timers tiden vi var der rakk denne ungen å slå barnet vårt på munn, satt og skreik som en røykvarsler ved matbordet, kasta ting etter andre unger, prøvde å klatre på meg og barnefar, klatra opp på møbler, reiv leker ut av hånda på de andre mindre barna og forsøkte å dytte datra våres gjentatte ganger til tross for at jeg selv måtte gi han beskjed om å slutte. De ansatte irettesatte ikke oppførselen til dette barnet heller noe jeg reagerer litt på. Ta det opp med pedleder, men unngå å bruke ord som "helt rabiat" og "ufordragelig unge". Små barn er ingen av delene. De kan ha vanskeligheter med å skille rett og galt, vanskeligheter med å uttrykke seg, ha store følelser og ingen anelse om hvordan de kan regulere seg selv. Du snakker om et barn som er 2,5 år og forventer at barnet skal oppføre seg som om det er mye eldre. Du sammenligner med ditt barn som ikke har fylt ett år ennå - det skjer mange ting på det året, men de blir ikke små voksne når de er 2... Å slå er ikke greit, og burde bli irettesatt, men at barnet dytter ("du står i veien for"), kaster ting ("kan denne kastes, hvor langt kan jeg kaste den, blir det ødelagt?"), klatrer på møbler og voksne ("se hva jeg får til, klatring er spennende og gøy. Nye utfordringer!") Og å rive leker ut av hendene på andre barn ("den er jo min fordi jeg så den, likte den, ville leke med den") er helt normal oppførsel for et barn i den alderen. Jeg har til gode å se en 2åring eller 3 åring som ikke gjør en eller alle disse tingene i løpet av årene i bhg. Barnet ditt lærer fort nok å ta igjen, slå for å få vilja si, rive leker ut av hendene på andre, eller å hyle av full hals for å få vilja si... Det er ganske ufint av deg å dømme et barn og kalle det rabiat og ufordragelig, basert på de tingene du skriver her, som for meg ser ut som ganske normal oppførsel hos de aller fleste 2åringer. Anonymkode: f84ac...239 52
Gjest Albbas Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Sikkert et barn med diagnose som foreldre mener skal absolut være i barnehage som deretter traumatiserer andre småbarn. Anonymkode: 09606...234 Absolutt være i barnehage? Hva innbiller du deg er alternativet egentlig? Foreldrene kan ikke velge å motta trygd for å holde barnet hjemme i stedet, akkurat. Og det vil jo bare utsette problemet til skolestart. TS, det riktige er å gjøre som du tenker, ta det opp med pedleder. Om barnet har diagnose eller ikke er ikke ditt ansvar å vite noe om, men du kan selvfølgelig forvente at de ansatte tar tak og forsøker å skjerme de andre barna. Så er det opp til barnehagen nøyaktig hvordan dette skal håndteres på sikt.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 Hvorfor anta diagnose? Her er det mest sannsynlig total mangel på oppdragelse og ordet nei. Selv barn på 1,5 forstår at det ikke er greit å slå, bite og klore hvis foreldrene har gjort jobben sin. Anonymkode: aa223...c47 20
Entern Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Forferdelig at barnehagepersonalet ikke gjør noe, de minste må jo få være trygge i barnehagen sin! 😢 Endret 12. oktober 2021 av Entern 16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 Mener det er i 2-års alderen biting og slåing er mest utbredt. Trenger absolutt ikke være adferdsproblemer. Men barnehagen må være tett på og veilede. Blir så trist av å lese sånne tråder og hvordan dere beskriver små barn. TS og flere bør lese seg opp på barna utvikling om hun tror de fleste 2-åringer skjønner at det ikke er lov å slå. De holder på å lære. TS kan fort møte seg selv i døra når barnet blir eldre. Anonymkode: 26b23...56e 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå