Gå til innhold

Ønsker å betale mer i bidrag, men kjæresten er sur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eks har to barn sammen. På grunn av min jobb har jeg bare samvær annenhver torsdag til søndag. Jeg har en krevende jobb (noe som også var grunnen til bruddet). Nå er barna litt større og vi har alle et ønske om at samværet skal være litt mer fleksibelt. Vi ønsker at de skal kunne komme og gå litt som de vil, men da må eksen flytte litt nærmere meg. Det betyr at hun får større boutgifter, noe hun ikke har råd til. Jeg tenkte da at jeg kunne betale litt mer i bidrag. 

Jeg luftet dette for min nye samboer og hun mener jeg blir lurt og utnyttet. Hun mener eksen min manipulerer meg og er veldig i mot hele greia. Nå ble jeg litt usikker…

Anonymkode: f98ef...b2c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir du utnyttet da? 

Vil dette ekstra bidraget gå ut over din samboers økonomi? 

Helt supert at du vil gjøre dette for barna!

Mindre supert om du har tatt avgjørelsen alene og dette påvirker samboers økonomi. Om hun er med på å betale dette skal hun konsulteres. 

Anonymkode: dc0a5...bf5

• Liker 42
Skrevet

Kan dere flytte nærmere exen? I teorien burde dere komme billigere unna enn der dere bor nå hvis det var penger det sto på. Forøvrig hvis du betaler din del av fellesutgifter og det å betale ekstra bidrag kun går ut over din private del av økonomien så kan jeg ikke forstå hvorfor samboeren sin skulle ha no hun skulle sagt. Det er penger som går til samvær med barna dine. Det er endel av avtalen når man går inn i ett forhold til noen som har barn fra før- barnas behov for samvær kommer først. 

• Liker 13
Skrevet

Altså vist du fint har råd til å betale mer bidrag, så har vel strengt tatt ikke samboeren din noe med om du gjør det. Har du økonomi til det? Rammer dette samboeren din på et vis?

Anonymkode: 139c1...30a

• Liker 27
Skrevet

Kan du ikke heller bruke pengene på barna eller livet du har med ny samboer? Dra på ferie, kjøp trampoline, kjøp bedre bil, puss opp bad/kjellerstue ol som vil gagne hele familien. Hvorfor skal du sponse exen mer om du allerede betaler bidrag? Hvorfor klarer hun seg ikke?

Anonymkode: fcdd1...18b

• Liker 17
Skrevet

Flott for barna tenker jeg så må du nesten selv prioritere om du skal følge din samboers ønsker eller det som jeg ut i fra ditt innlegg er dine ønsker?

Hvis jeg måtte delt barnet mitt med noen og jeg kunne betalt ekstra for å fått truffet de mer så hadde jeg gjort det uansett, men det er meg. Hadde en partner motsatt seg det så hadde jeg byttet ut partneren. For min del er tid med mitt barn det viktigste for meg.

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke heller bruke pengene på barna eller livet du har med ny samboer? Dra på ferie, kjøp trampoline, kjøp bedre bil, puss opp bad/kjellerstue ol som vil gagne hele familien. Hvorfor skal du sponse exen mer om du allerede betaler bidrag? Hvorfor klarer hun seg ikke?

Les hi en gang til. 

Anonymkode: 5dfe1...cdf

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

enig. 

Anonymkode: 3d565...7f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner kjæresten din godt jeg, hvor mye og hvor lenge er det snakk om?

Anonymkode: 3d565...7f1

• Liker 8
Skrevet

Kjæresten din har gått inn i livet med deg på dei premissene som dere lever under nå.

Vil du endre på dem må dere bli enige sammen.

Det er ikke spesielt lukrativt om dere er samboere nå og har denne faste avtalen om når barna kommer, for å gå over til en der det ikke er noen faste tider å forholde seg til.

Ønsker du å beholde din nåværende kjæreste så ville jeg holdt på det samvær som du har med barna nå. 

Hvor mange år tenker du å betale mer i bidrag og samtidig ha større samvær?

Dette er jo en veldig dårlig deal for din nåværende kjæreste. Men ønsker du å vere singel så kjør på.

Anonymkode: 2457b...4a0

• Liker 20
Skrevet

Og hvor lenge har du tenkt å holde på å sponse ex’en din…?

Har hun ikke råd til å bo nærmere dere nå, så må hun jo igjen flytte den dagen barna blir 18, og bidraget tar slutt. Hun vil også fram til da måtte leve på usikkerheten om at hun bor på ‘din nåde’, og du kan få fastsatt bidrag på nytt når som helst.

Og hvorfor er løsningen at hun må flytte nærmere dere?

Den mer åpenbare løsningen her,  er st dere flytter nærmere henne.

Hvor kom denne ideen egentlig fra?

For enten er du som fremstår som mer en middels selvsentrert og manipulerende her - eller så er det ex’en.

Hør på samboeren din. Snakk evt med andre utenforstående, en venn eller noe, og få et perspektiv utenfra.

Men vil si det er en dårlig ide, som legger opp til fremtidige konflikter, å gå inn i en avtale som gjør din ex økonomisk avhengig av deg.

Anonymkode: 3aa9e...266

• Liker 39
Skrevet
9 hours ago, Queen of the North said:

Kan dere flytte nærmere exen? I teorien burde dere komme billigere unna enn der dere bor nå hvis det var penger det sto på. Forøvrig hvis du betaler din del av fellesutgifter og det å betale ekstra bidrag kun går ut over din private del av økonomien så kan jeg ikke forstå hvorfor samboeren sin skulle ha no hun skulle sagt. Det er penger som går til samvær med barna dine. Det er endel av avtalen når man går inn i ett forhold til noen som har barn fra før- barnas behov for samvær kommer først. 

Du kan ikke forstå hvorfor hun har innvendinger på at samboers eks blir økonomisk av ham? 

Du forstår heller ikke hvorfor hun vil være med på å ta avgjørelser om hva som skal skje i eget hjem? 

• Liker 13
Skrevet

På hvilke måte skulle du bli lurt av dette? 

Bor hun nærmere så ser du barna dine mer. Akkurat nå kan hun ikke det for hun har ikke råd til det. Ingen som kan bli lurt av denne saken her, den er jo rimelig enkel. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan ikke forstå hvorfor hun har innvendinger på at samboers eks blir økonomisk av ham? 

Du forstår heller ikke hvorfor hun vil være med på å ta avgjørelser om hva som skal skje i eget hjem? 

Det er jo ikke egentlig en avgjørelse for eget hjem. Eksen skal jo ikke flytte inn til de? 

Han har kanskje mindre å rutte med, men han får se barna sine oftere. For meg så høres det ut som sjalusi og usikkerhet. Eksen nærmere, barn som tar mer plass, mindre tid til henne, flere å kjempe om oppmerksomheten med. Høres utrolig umodent ut spør du meg. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blir du utnyttet da? 

Vil dette ekstra bidraget gå ut over din samboers økonomi? 

Helt supert at du vil gjøre dette for barna!

Mindre supert om du har tatt avgjørelsen alene og dette påvirker samboers økonomi. Om hun er med på å betale dette skal hun konsulteres. 

Jeg tenker jo ikke det.

vi har separat økonomi, men jeg betaler mer enn henne til fellesutgifter, siden jeg tjener bedre.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det jeg forstår er at han ønsker å se barna sine oftere og er villig til å betale for å finne en løsning på det. 

Jeg forstår også at når man går inn i ett forhold med noen som har barn så kommer man ikke først på prioriteringslista og må sette sine egne ønsker til side og tilrettelegge for barnas beste. Selv om det ikke er ens egne. 

• Liker 19
Skrevet
Queen of the North skrev (9 timer siden):

Vi ønsker ikke å flytte. Vi bor  i mitt barndomshjem. 

sånn er det.

ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, men vi ønsker som sagt en økt fleksibilitet for barna. At de en vanlig onsdag kan bestemme seg for å dra hit eller dit etter skolen. 

eksen klarer seg, men har ikke råd til å bo her. 

ts

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at din nåværende kjæreste kanskje ikke skjønner at det er barna dine du "sponser" og ikke eksen, forklar for henne at du ønsker en mer fleksibel ordning med barna dine, om hun er vrien på det ville jeg faktisk tatt en runde på verdiene i forholdet dersom hun mener hennes ønsker skal gå foran dine i forhold til dine barn. Det setter på en måte en slags standard for hvordan det vil bli dersom dere får barn sammen også om dere ikke alt har det.. 

Jeg ville uansett gjort det jeg mener er riktig her, så får hun ta ansvar for sine følelser knyttet til dette for egen del. 

• Liker 16
Skrevet

Fortell henne hvorfor du ønsker dette - at det er for at du og dine barn kan få en mer fleksibel samværsordning - du gjør det ikke for eksen din - du gjør det for deg selv og dine barn. Er hun fortsatt negativ for du nesten gjøre en vurdering av hva som er viktigst for deg - barna dine og ditt forhold til dem, eller til samboeren din. 

Min far valgte samboeren sin gang på gang - og det er jeg fortsatt bitter og lei meg for. (de er forsåvidt ikke sammen lenger så det er ingen frukter å høste der heller...)

• Liker 10
Skrevet

Det er ett lite minefelt dere trår inn i om dere gjennomfører dette. 

Eksen gjør seg svært avhengig av deg. Takler du å gjøre dette uten å føle på at hun skylder deg noe? Klarer dere langsiktigheten som kreves? 

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å få til avtalen, du og barna er vinnerne i en slik avtale. Jeg vil si det er eksen som kommer dårligst ut. 

Anonymkode: 0d053...759

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...