Gå til innhold

Hva gjør man med en litt engstelig og distre arbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har leid inn en utenlandsk arbeider til å gjøre noe arbeid på jobben. Vi er en gjeng på 3 + den innleide som jobber sammen, der jeg har rolle som arbeidsleder/bas. Jeg jobber med de andre, men har litt mer ansvar for å holde oversikt og rapporterer til prosjektlederen over meg, delegerer oppgaver og planlegger litt frem i tid, snakker med firmaet som har bestilt oss inn osv. Men jeg har ingen "personalansvar" eller autoritet over de andre i den forstand. Det er bare at jeg har lengst erfaring med selve jobben og dermed veileder de andre ute på prosjektet.

Jeg merker at den arbeideren, virker litt distre og beskjeden og kanskje litt redd for å gjøre feil. Det er litt slik at hvis vedkommende spør om noe og jeg bruker et lite minutt på å se på noen papirer for å kunne svare, så må det "kjapt tas frem noe for å vise at det jobbes!", eller plutselig kan vedkommende nøle og si "øøøh jeg løper ned og henter noen ting imellomtiden". Vel og bra det, men det virker som det gjøres litt i panikk og usikkerhet mer enn for å være effektiv, at vedkommende ikke vet helt hvilket tempo eller innsats som forventes. Sikkert redd at jeg skal reagere på at det ikke jobbes de få sekundene det tar.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å prøve å få vedkommende til å senke skuldrene litt. Prøver å si at arbeidet er bra, og har aldri kommet med noe kritikk eller negative bemerkninger. Av og til går det tomt for ting så det må hentes mer på lageret. Arbeideren har ikke bil, men jeg har sagt at det bare er å ringe om større ting eller mengder må transporteres rundt. Men istedet løper vedkommende rundt og bærer kasser istedenfor å spørre om hjelp til å få flyttet en ny forsyning. Virker litt redd for å "være til bry".

Jeg vet ikke helt hva som mangler her. Jeg tror ihvertfall ikke at jeg eller noen andre har gjort noe direkte som skulle gjøre personen usikker. Om det bare er en engstelig person, eller om det er det motsatte som er problemet. Altså mangel på tilbakemeldinger, uklare forventninger eller hva det er. Jeg liker ihvertfall å tro at jeg og vi er en grei gjeng som behandler hverandre med respekt og vi har ikke noe "jaging" på tempo og slikt. Mulig personen kanskje føler seg litt utenfor fordi vi 3 andre kjenner hverandre. Jeg gav beskjed de første gangene vi skulle kjøre ut for å kjøpe lunsj og at vedkommende var velkommen til å bli med, men ville alltid spise matpakken sin alene. Arbeideren er pliktoppfyllende og har alltid vært presis. Kan jo si så mye som at kvaliteten og tempoet er litt "så som så" sammenlignet med de som har erfaring, men det er jo også av noen som ikke har erfaring. Har aldri poengtert det. 

Noen med litt "lederkunnskaper" eller psykologi som vet hva som må til her?

Anonymkode: 00641...d34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...