Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Vi vurderer å selge bilen vår. Vi ønsker helst at andre skal ta jobben og ikke minst Ansvaret for salg bilen. 

Vi har spurt forhandlere men de tar veldig mye for å selge for oss, det er snakk om 30-40.000 kr, og det synes jeg blir for mye for vår bil som koster rundt 150.000. 
Kom over Car4sale, er det noen som har noen erfaringer med de?
Ser at de skal ha 13-14.000 kr.

Har søkt over alt på nettet om dem, men det er ingen steder som har troverdige omtaler, eneste stedet det er noe tilbameldinger på er deres eget hjemmeside, og det er tilbakemeldinger de selv har publisert det er ikke slik at hvem som helst kan skrive noe der. For meg virker de mer som "fake", søkt på trustpolit også ingen steder å finne noe om dem. 

Håper på noe svar!

Endret av STM
Skrevet

Finner du ingenting, dropp dem. Du har helt rett i at proffe aktører har minimum (!) 30000 kr som sin planlagte profittmargin, og det skal godt gjøres å komme utenom det.

Anonymkode: a4dae...c7d

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

De har i skrivende stund 204 anmeldelser på Google Anmeldelser med 4,7 stjerner i snitt. Har du sjekket der?

Skrevet
alfakrøller skrev (3 minutter siden):

De har i skrivende stund 204 anmeldelser på Google Anmeldelser med 4,7 stjerner i snitt. Har du sjekket der?

De anmeldelsene der er ofte manipulert med falske kontoer.

• Liker 2
Skrevet
jabx skrev (På 30.10.2021 den 14.03):

De anmeldelsene der er ofte manipulert med falske kontoer.

Kilde til at dette "ofte" skjer? 😂  
Ser ut som de er legit for min del...

• 1 år senere...
Skrevet

Drar opp gammel tråd...

Trygt å kjøpe bil via Car4sale? 

Skrevet

Nå har ikke jeg personlig erfaring med Car4sale, men vet om en kjøper og en selger som begge har usedvanlig dårlig erfaring med dem. Selv måtte jeg bistå en kjøper i en tvist hvor nevnte firma var involvert.

Jeg ville hverken kjøpt eller solgt bil via dem, makan til useriøst firma har jeg aldri vært borti. Heldigvis har jeg aldri brukt firmaet, men det gjorde en god venn (han kjøpte) og en kollega solgte bil via dem... Holde dere unna, velge alt mulig annet er min anbefaling etter det jeg har hørt om dem.

Kjeltringer intet mindre, selge heller bilen selv dersom du skal selge bilen (de tar for godt betalt for salgstjenester som ikke er verdt prisen selgere betaler dem)...

Som kjøper, velg en seriøs forhandler som faktisk ivaretar kunder, det gjør ikke car4sale i det hele tatt da de ikke tar noe som helst ansvar og lemper alt over på eier av bilen de formidler salg av... Min kamerat kom absolutt INGEN vei med dem, ingen seriøse selskaper ville behandlet kunder så til de grader respektløst.

Søke gjerne opp mange av de negative tilbakemeldingene de har fått, og overse det jeg mistenker at kretsen deres skriver for å veie opp og støtte dem i kjeltringstrekene.

De er horrible rett og slett!!

• Nyttig 1
Skrevet
tvertimot skrev (7 timer siden):

Nå har ikke jeg personlig erfaring med Car4sale, men vet om en kjøper og en selger som begge har usedvanlig dårlig erfaring med dem. Selv måtte jeg bistå en kjøper i en tvist hvor nevnte firma var involvert.

Jeg ville hverken kjøpt eller solgt bil via dem, makan til useriøst firma har jeg aldri vært borti. Heldigvis har jeg aldri brukt firmaet, men det gjorde en god venn (han kjøpte) og en kollega solgte bil via dem... Holde dere unna, velge alt mulig annet er min anbefaling etter det jeg har hørt om dem.

Kjeltringer intet mindre, selge heller bilen selv dersom du skal selge bilen (de tar for godt betalt for salgstjenester som ikke er verdt prisen selgere betaler dem)...

Som kjøper, velg en seriøs forhandler som faktisk ivaretar kunder, det gjør ikke car4sale i det hele tatt da de ikke tar noe som helst ansvar og lemper alt over på eier av bilen de formidler salg av... Min kamerat kom absolutt INGEN vei med dem, ingen seriøse selskaper ville behandlet kunder så til de grader respektløst.

Søke gjerne opp mange av de negative tilbakemeldingene de har fått, og overse det jeg mistenker at kretsen deres skriver for å veie opp og støtte dem i kjeltringstrekene.

Oi, det var egentlig det jeg mistenkte! Tusen takk for tilbakemeldingen. 

Skrevet
tvertimot skrev (8 timer siden):

Langt innlegg, men veldig repetitivt og ingen info, egentlig. Kan du ikke presisere hva som skjedde?

Anonymkode: 1022f...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Langt innlegg, men veldig repetitivt og ingen info, egentlig. Kan du ikke presisere hva som skjedde?

Det er en ganske lang historie saken jeg kjenner best, å gjengi den i sin helhet orker jeg ikke, men kan oppsummere hva som skjedde sett fra kjøpers perspektiv. Dette er hvordan en av mine aller beste venner oppleve å kjøpe bil etter å ha sett annonse på finn.no.

Etter å ha ringt firmaet så avtalte han prøvekjøring av bilen, både nøkler og bil plukket han opp hos et bilverksted i Oslo. 

Han endte opp med å kjøpe bilen (husker ikke beløp men kjøpesum var +/- 50.000 kroner som var noe under hva årsmodellen av modellen pleide å gå for.

Han ville før han kjøpte bilen ta den til mekaniker og få en tilstandsrapport og takst på bilen, noe som jo gir en sikkerhet, noe han ikke fikk da salg av bilen ble forhastet frem. Altså endte han opp med å kjøpe den...

Dagen etter å ha kjøpt den tok han den til NAF for å få den taksert, de anbefalte han å skrape bilen da det var for mange og alvorlige problemer, bilen var i en tilstand at den ikke kunne eller burde bli kjørt bort fra verkstedet (altså livsfarlig å kjøre).

Det første han gjorde var å kontakte car4sale for å heve kjøpet, noe han ikke kunne få gjort da de bare hadde formidlet salget, altså solgt bilen på vegne av selger.

Misfornøyd som han var argumenterte han for at han hadde gitt 50.000 kroner for en bil som ikke er verdt noe som helst, som ikke en gang var anbefalt å kjøre bort fra NAF verkstedet som hadde taksert den og anbefalt at bilen ble skrapet da å utbedre skadene ville koste vesentlig mer enn bilens verdi.

Han stod da med en bil som var verdt vrakpanten, men ikke en gang var anbefalt å kjøre til bilopphuggeri, noe som naturlig nok bød på et problem for han i tillegg til den økonomiske bekymringen.

Car4sale tok absolutt ingen ansvar. De hadde ikke en gang sett bilen, for de holdt til i Bergenstraktene sa de. Altså solgte de en bil de ikke en gang hadde sett...

---

Alt ble overlatt til selger (en utlandsk mann) og min kamerat som hadde kjøpt bilen, car4sale sa at min venn måtte ta det med selgeren og ikke dem. De hadde bare solgt bilen for eier av bilen.

Det var så mye frem og tilbake og så komplisert.

Heldigvis var selger av bilen en forståelsesfull og grei mann med samvittighet, redelig vil jeg si, han visste åpenbart ikke at bilen var i så dårlig forfatning som den var og at den var direkte farlig å kjøre. Så selger så jo at det hele ble urimelig og sa seg derfor villig til å heve kjøpet.

Min kamerat og selger laget så en kontrakt for heving av kjøpet, som ble sendt car4sale. Tross de hadde formidlet et salg av en bil de ikke en gang hadde sett, som i realiteten var et vrak og bare verdt vrakpanten, så måtte selger av bilen betale dem i underkant av 15.000 (husker ikke eksakt beløp) som var prisen de tok for å selge bilen for selger...

Det at selger måtte betale dem den summen, medførte at min kamerat ikke kunne få tilbakebetalt alt han hadde betalt, i alle fall ikke med en gang. Han fikk restrerende minus det car4sale hadde tatt i provisjon for å ha solgt bilen, de ville ikke ettergi de pengene så min venn kunne få tilbake hele summen han hadde betalt.

Min venn gikk i minus med kjøpet, fordi det kostet penger å få tilstandsrapport på bilen og diverse andre utgifter. Tok også tid før selger klarte å betale pengene car4sale hadde tatt i provisjon, men det var jo selgeren jeg også føler med i denne saken som måtte nedbetale det. Men han var redelig og betalte litt mnd for mnd til alt var nedbetalt, han satt igjen med den største svarteper her.

---

En kollega solgte også bil via car4sale, de tar for mye for å selge biler og man får lite eller ingenting igjen for å selge bil via dem, det er utelukkende en utgiftspost...

Makan til kjeltringfirma skal man lete lenge etter, og jeg har sett andre har hatt problemer med dem også. De var så ille slik jeg opplevde dem (jeg snakket med daglig leder på vegne av min venn) at jeg nekter å tro positive erfaringer jeg leser at noen har med dem, de tror jeg faktisk at er lagt inn av dem selv, hva jeg har erfart og hørt er at det er et krise-firma folk burde holde seg LANGT unna, direkte sleske kjeltringer.

Kundeservice eier de ikke, og de tar seg for grovt betalt for å selge biler de ikke en gang har sett. I slike tilfeller kan man jo si at de ikke har løftet en finger.

Sies at bilselgere kan være sleipe, car4sale vil jeg ikke ta i med ildtang en gang. Skal du selge, bruk andre, det finnes seriøse aktører der ute også og det er dem man bør selge gjennom eller handle av.

• Nyttig 3
Skrevet

@tvertimot, en skikkelig horrorhistorie altså. Herregud, så kjipt! Skjønner rådet ditt om å la være veldig godt nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

@tvertimot, en skikkelig horrorhistorie altså. Herregud, så kjipt! Skjønner rådet ditt om å la være veldig godt nå.

Car4sale og Trendrom er de eneste to selskapene jeg boikotter totalt, førstnevnte selger biler og skyver alt ansvar over på selger og kjøper (og tar seg klekkelig betalt selv, noe selger taper på), trendrom selger møbler og interiør.

Begge har et særs frynsete rykte og omtales for det meste negativt i forum etc., som skrekk-eksempler.

Da er det rart å lese omtaler som kolliderer totalt, så jeg mistenker jo sterkt at de omtalene har de lagt ut selv og det er ikke til å kjenne dem igjen i.

---

Ser man på fakta, som man ikke kommer utenom. Enhver bil har en markedsverdi, brukt er jo denne avhengig av mange forhold som alder på bilen, antall kilometer kjørt, utstyr den har og standen etc.

De tar seg ganske mye betalt, uten å en gang se mange av bilene de selger for kunder. Den summen blir selgers tap, for selger får som sagt ikke hele salgssummen. De tar seg alt for mye betalt.

---

Ren logikk tilsier da at de kontrastrike anmeldelsene man kan lese, som flere tidligere kunder ikke kjenner seg igjen i, at de trolig er fabrikkert nettopp for å villede. Hadde jeg hatt et selskap med frynsete rykte selv, da hadde jeg også kunne funnet på å gi topp score og en dritbra annmelselse for eget selskap, og slik forvirre og få skeptiske kunder til meg...

Selskapet er derimot av en art, at dagen de ikke eksisterer mer så skal jeg løfte glasset fornøyd og skåle, og det vil min kamerat som hadde den negative erfaringen og min kollega som også har like lite fint å si om dem gjøre også...

---

Nei, holde deg unna, jeg sier det til ditt eget beste. Velge noen andre... 

Nå kan jeg ikke gi råd om det, jeg kjenner ikke til andre firma i den bransjen. Men tenker at det finnes både seriøse aktører og useriøse, tenker at det tryggeste nok er å se på hvem som har vært i bransjen lenge og ikke minst har et fysisk salgssted heller enn fortrinnsvis et interaktivt (som de som driver over nettet ofte har, være mer skeptisk til dem).

Som verksted benytter jeg et selskap som har vært her i nær sagt alle år, drevet av en som har vært i bransjen i en mannsalder. De har også bilsalg og kjøp... Tenker at for slike forhandlere med verksted så er rykte og renome viktig for dem, altså at de etterstreber å gjøre kunder fornøyd (noe internettbaserte bedrifter gir mye mer faen i)...

Velge rett, velge bort car4sale i alle fall...

• Liker 2
Skrevet

Det beste er uten tvil, Nettbil, om man ønsker at noen andre skal selge bilen for deg, og man slipper reklamasjonsansvar  i 2 år. Finnes ingen andre som kan slå Nettbil på dette Sånn er det bare. 

Dessuten er man heller ikke tvunget til å selge om man ikke liker det høyeste budet man har fått. Så man taper absolutt ingenting på å la bilen gå gjennom en budrunde. Man får også et prisestimat av konsulenten før man setter i gang, men det er ikke alltid den slår til, men i de fleste tilfeller så tipper de riktig. 

Nettbil har høy og god tilbakemelding på Google, og de få som klager, er altså de som mente de burde fått høyere bud. Men som sagt, ingen tvinger en til å selge til den prisen man mener er for "lav". Kunden kan trekke seg gratis og fortsette å selge bilen selv på FINN.

Anonymkode: 3cf2e...d68

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nettbil ga et utrolig lavt estimat og dessuten måtte bilen gjennom naf-kontroll + en auksjon etterpå. Solgte til privat for 20.000,- mer.

Anonymkode: fc18a...f5d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettbil ga et utrolig lavt estimat og dessuten måtte bilen gjennom naf-kontroll + en auksjon etterpå. Solgte til privat for 20.000,- mer.

Det er jo rimelig selvsagt at hvis du vil la noen andre selge bilen din, da betaler du for den tjenesten.

• Liker 2
Skrevet

Sikkert, men å tape 20.000,- er ikke akkurat lommepenger for meg. Å lage en brukbar finn-annonse + kjapp res tar max  2 timer. Ikke rart folk klager på at de har dårlig råd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sikkert, men å tape 20.000,- er ikke akkurat lommepenger for meg. Å lage en brukbar finn-annonse + kjapp res tar max  2 timer. Ikke rart folk klager på at de har dårlig råd.

Den gjennomsnittlige nordmannen tar ikke veldig...rasjonelle? valg. Ordbruken her kan være strengere, men bare se på valgresultatet. Alle tjener på sosialdemokratiet, men hva velger vi? Hvitsnippkriminelle som selger unna arvegodset for en slikk og ingenting. Huzzah!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det beste er uten tvil, Nettbil, om man ønsker at noen andre skal selge bilen for deg, og man slipper reklamasjonsansvar  i 2 år. Finnes ingen andre som kan slå Nettbil på dette Sånn er det bare. 

Dessuten er man heller ikke tvunget til å selge om man ikke liker det høyeste budet man har fått. Så man taper absolutt ingenting på å la bilen gå gjennom en budrunde. Man får også et prisestimat av konsulenten før man setter i gang, men det er ikke alltid den slår til, men i de fleste tilfeller så tipper de riktig. 

Nettbil har høy og god tilbakemelding på Google, og de få som klager, er altså de som mente de burde fått høyere bud. Men som sagt, ingen tvinger en til å selge til den prisen man mener er for "lav". Kunden kan trekke seg gratis og fortsette å selge bilen selv på FINN.

Nettbil kjenner jeg ingen som har erfaring med, i alle fall ikke meg bekjent,

Men ut fra hva du skriver her så virker de å være veldig mye mer seriøs enn car4sale, som ikke en gang hadde sett bilen de solgte og heller ikke kjente tilstanden på bilen. De solgte i realiteten et vrak til listeprisen.

Et minimum synes jeg, er at bilen i forkant bør ha gått gjennom en taksering, som tar utgangspunkt i bilens verdi basert på dens tilstand, altså ikke bare tar utgangspunkt i snittprisene årsmodellen av bilen normalt har (som kan slå veldig feil ut). Både kjøper og selger bør oppleve en form for trygghet ved kjøpet/salget, det forutsetter jo at firmaet som selger bilen tar litt ansvar og er grundige,

Jeg vil hevde at en slik trygghet er verdt å betale noe mer for, både for kjøper men også for selger.

Men igjen, jeg kjenner ikke til Nettbil. Men etter erfaringen og hva jeg hørte fra min kollega, Car4Sale gjorde meg naturlig nok mer skeptisk til nettbaserte bedrifter, men er jo gledelig å høre at noen er mer seriøse. Min anbefaling for salg av bil er derimot dersom det er en forholdsvis rimelig bruktbil, å selge den selv. Dyre bruktbiler ville jeg personlig ha solgt gjennom en annerkjent forhandler, det koster jo mer men gir desto bedre trygghet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som sagt, de aller fleste er svært fornøyde med Nettbil, og det står også på Nettbil sin side at man mest sannsynlig får høyere pris hvis man selger selv på FINN, men det er ikke derfor Nettbil eksisterer (å selge til høyest mulig pris). Nettbil eksisterer for at du som kunde skal oppleve 100% trygg og smidig bilhandel (ingen kjøper som stikker av med pengene dine etter at du har overlevert nøkkelen for prøvekjøring). Det finnes så mange eksempler på private som har brent seg på dette. 

I tillegg, så slipper man reklamasjonsansvaret som er altså 24 måneder = 2 år. 

I ditt tilfelle fikk du solgt for 20.000 mer. Det er helt greit, men ikke senk skuldrene før det har gått 24 måneder. Har hørt altfor mange ganger om kjøpere som plutselig begynner å plage en på SMS og telefon etter sånn ca 18 måneder, fordi de mener at "det ikke skulle vært feil på bilen". 

I mitt tilfelle, da jeg solgte bil via Nettbil, så fikk jeg faktisk omtrent like mye hos Nettbil som det jeg ville fått av å selge på FINN selv. Mulig jeg hadde fått maks 5.000 kr mer på FINN. Og det er maks, i mitt tilfelle. 

For å si det sånn: det var en smal sak å gi fullstendig faen i "potensielt 5.000 mer ved å selge selv", fordi det er absolutt verdt å la gå for å slippe reklamasjonsansvaret, slik at jeg ikke trenger å vente de neste 730 dagene om en potensiell tulling av en kjøper skal begynne å plage meg på SMS og telefon for "feil på bilen". 

Skjønner at summen på 20.000 kr er mer, men igjen, når du ikke har testet bilen din på NAF, som du har tenkt å selge selv (uten NAF test), så kan man fort få misfornøyd kunde mot seg. 

Skal du maksimere prisen for din egen bil, og selge den selv, og slippe tull med klager i ettertid, så bør man legge ved NAF-test. Men det redder en likevel ikke fra å bli frastjelt bilen, (prøvekjøring) eller at den potensielle kjøperen plutselig kansellerer pengeoverføringen. Skjedd altfor mange ganger og da sitter man der hjelpeløs, juridisk sett.

Dette her forklarer det meste, ganske så greit. Hvis en "potensiell" (fake) kjøper stikker av med bilen, så har "du" omtrent nesten ingen rettigheter.

https://help.no/rettsomrader/kjop-forbrukerkjop/bil-kjoretoy/kjoperen-skader-eller-stjeler-bilen-under-provekjoring

Eller en situasjon (som det også står i linken) at den potensielle kjøperen, rett og slett skader bilen under prøvekjøring, så får du en skadet bil tilbake. Så sitter man der med masse stress selv og problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...