Gå til innhold

Burde ikke dobbelt barnetrygd og småbarnstillegg være behovsprøvd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ikke bare for aleneforeldre?

Selv vet jeg om aleneforeldre som tjener bra og de får fortsatt dobbelt barnetrygd og småbarnstillegg og bidrag, 

Jeg kjenner også foreldre som bor sammen, hvor de tjener mindre en aleneforeldre men de får ikke dobbelt barnetrygd eller småbarnstillegg. Selvom de tjener lite og kanskje må leve på en inntekt som faktisk er mindre en noen som er aleneforeldre.. jeg syns ikke det er riktig. det burde være bohovprøvd fks at tjener en en mindre en så, og så mye har en rett på dobbelt barnetrygd og småbarnstillegg uavhengi om en er aleneforeldre eller ikke.

Dette for og redusert barnefattigdom og får barna beste.

Anonymkode: 918bc...6aa

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småbarnstillegget får man kun om man har full overgangsstødnad, men den stopper uansett når barnet blir 3 år. Dessuten får man ikke dobbel barnetygd, man får barnetrygd for et barn mer enn hva man har.

For de med lav inntekt, får de redusert barnehagebetaling.

Anonymkode: 9b5b7...2cf

• Liker 18
Skrevet

Hva ligger bak dette ønsket om å inndra en rett som alle foreldre får sålenge de er aleneforeldre ? 
Foreldrene som bor sammen kan hjelpe hverandre mens den som er aleneforelder står alene om jobben ? 
Da kan en jo like gjerne be foreldre om å skaffe seg en bedre betalt jobb ? 
Det er et like aktuelt spørsmål kanskje ? 

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

får barnetrygd for et barn mer enn hva man har.

Ja? Og det er dobbelt så mye som for et barn,  det er dobbel barnetrygd. Det er en extra barnetrygd aleneforeldre for per barn om de er alene, hvorfor skal bare aleneforeldre få den goden til barnet er 18 år ?? Burde ikke dette være behovsprøvd? Og regnet ut ift inntekt?

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For de med lav inntekt, får de redusert barnehagebetaling.

Ja alle med lav inntekt kan få  det ja. Men det er ikke poenget I denne tråden.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Festlig said:

Hva ligger bak dette ønsket om å inndra en rett som alle foreldre får sålenge de er aleneforeldre ? 
Foreldrene som bor sammen kan hjelpe hverandre mens den som er aleneforelder står alene om jobben ? 
Da kan en jo like gjerne be foreldre om å skaffe seg en bedre betalt jobb ? 
Det er et like aktuelt spørsmål kanskje ? 

Jeg syns at dette skal være behovsprøvd. Ift til inntekt..

Tjener en mye så syns jeg ytelsen skal falle bort og gå til de som tjener minst og er under fattigdom 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja? Og det er dobbelt så mye som for et barn,  det er dobbel barnetrygd. Det er en extra barnetrygd aleneforeldre for per barn om de er alene, hvorfor skal bare aleneforeldre få den goden til barnet er 18 år ?? Burde ikke dette være behovsprøvd? Og regnet ut ift inntekt?

Ja alle med lav inntekt kan få  det ja. Men det er ikke poenget I denne tråden.

Nei, det er én ekstra barnetrygd uavhengig av antall barn. Om man har ett eller ti, så får man én ekstra.

Anonymkode: fc13e...b64

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tjener en mye så syns jeg ytelsen skal falle bort og gå til de som tjener minst og er under fattigdom 

Mener du at de foreldrene som bor sammen skal overta den ekstra barnetrygden som en enslig forelder får fordi de tjener mindre? 
Det er riktig å ta fra en sårbar gruppe for å gi til en annen ? 
Tenker du at det er enklere for aleneforeldre å oppdra og forsørge et barn? 
En merkelig tankegang..

Du bør finne en ressurssterk gruppe du kan angripe. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Festlig said:

Mener du at de foreldrene som bor sammen skal overta den ekstra barnetrygden som en enslig forelder får fordi de tjener mindre? 

Ja. 

1 minutt siden, Festlig said:

Det er riktig å ta fra en sårbar gruppe for å gi til en annen ? 

Familier og aleneforeldre som lever I fattigdom, og som har mye mindre inntekt er like sårbare de og. Ikke bare aleneforeldre. Alle barn fortjener og være barn uavhengi om foreldrene er sammen eller er alene. Jeg syns det er en uting at bare aleneforeldre får denne goden.  Ikke misforstå det er bra at de får utvidet barnetrygd, men jeg synes at det bør bli regner ut ift til inntekt. At alle som har lav inntekt skal kunne få det og ikke bare aleneforeldre. Og at de som har veldig god økonomi ikke skal få det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Behovsprøving er dyrere å administrere enn utgiftene Norge pr nå har i barnetrygd. Behovsprøving ville ført til høyere skatter eller kutt i andre poster. Det er bedre at vi har et kraftig subsidiert helsevesen, billige barnehager og gratis grunnskole enn at barnetrygd er behovsprøvd. 

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er én ekstra barnetrygd uavhengig av antall barn. Om man har ett eller ti, så får man én ekstra.

Nei. Det stemmer ikke

Du kan få utvidet barnetrygd når du bor alene med barn under 18 år. Dette er barnetrygd for et barn mer enn du faktisk bor sammen med.

https://www.nav.no/utvidet-barnetrygd#kort

Det betyr vel at om en har 2 barn så får en barnetrygd  extra for hvert barn?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Behovsprøving er dyrere å administrere enn utgiftene Norge pr nå har i barnetrygd. Behovsprøving ville ført til høyere skatter eller kutt i andre poster. Det er bedre at vi har et kraftig subsidiert helsevesen, billige barnehager og gratis grunnskole enn at barnetrygd er behovsprøvd. 

Barnetillegg for uføretrygd er behovsprøvd, så jeg tror nok at staten har råd til og gjøre barnetrygd og  behovsprøvd. Eller gjøre det slik: Tjener du mer en et visst beløp  I året faller ytelsen på utvidet barnetrygd bort. Uavhengi om en er alene eller ikke 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det stemmer ikke

Du kan få utvidet barnetrygd når du bor alene med barn under 18 år. Dette er barnetrygd for et barn mer enn du faktisk bor sammen med.

https://www.nav.no/utvidet-barnetrygd#kort

Det betyr vel at om en har 2 barn så får en barnetrygd  extra for hvert barn?

Nei, det står jo svart på hvitt! For ett barn mer enn du faktisk bor sammen med. Jeg har to barn og får for tre, ikke fire.

Anonymkode: 8886a...318

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det står jo svart på hvitt! For ett barn mer enn du faktisk bor sammen med.

Ja? Så om du bor med 2 barn så blir det en extra barnetrygd per barn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja? Så om du bor med 2 barn så blir det en extra barnetrygd per barn.

Nei!!! EN ekstra!! En-1-en ekstra, uavhengig av antall barn!

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei!!! EN ekstra!! En-1-en ekstra, uavhengig av antall barn!

Javel da har jeg nok mistforstått. Beklager. Uansett synes jeg at både utvidet, og ordinær barnetrygd bør bli behovsprøvd. Jeg vet selv om tilfeller hvor folk har sagt de ikke trenger barnetrygden, og at de tjener såpass godt at de ikke er avhengi av den. Jeg synes barnetrygd bør gis til familier som trenger den mest og som har minst. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja. 

Familier og aleneforeldre som lever I fattigdom, og som har mye mindre inntekt er like sårbare de og. Ikke bare aleneforeldre. Alle barn fortjener og være barn uavhengi om foreldrene er sammen eller er alene. Jeg syns det er en uting at bare aleneforeldre får denne goden.  Ikke misforstå det er bra at de får utvidet barnetrygd, men jeg synes at det bør bli regner ut ift til inntekt. At alle som har lav inntekt skal kunne få det og ikke bare aleneforeldre. Og at de som har veldig god økonomi ikke skal få det. 

Alt dette for en sum i underkant av 1000 kr? 
Hvorfor angriper du ikke de som ikke er aleneforeldre og som har en bedre økonomi enn de aller fleste ? 
Det er jo idiotisk å gå løs på aleneforeldre 

• Liker 7
Skrevet
Festlig skrev (1 minutt siden):

Hvorfor angriper du ikke de som ikke er aleneforeldre og som har en bedre økonomi enn de aller fleste ? 

Enig. De som er to har mulighet til å jobbe ekstra. Den ene kan være hjemme mens den andre jobber overtid eller har en ekstrajobb. Aleneforeldre er veldig ofte bundet til barnehagens åpningstider.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Festlig said:

Jeg skriver jo at både barnetrygd, og utvidet barnetrygd bør være behovsprøvd, uavhengi om en er alene eller ikke. så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg "angriper aleneforeldre"?  jeg skriver jo at det er bra at de får støtte, men at barnetrygd generellt om en er alene eller sammen bør bli behovsprøvd, 

• Liker 2
Skrevet

Syns barnetrygd i seg selv burde være behovsprøvd. Vi tjener godt og trenger ikke de ekstra pengene i måneden og mener at det bør være en inntektsgrense (gjerne mye høyere enn det er på redusert foreldrebetaling for barnehage, for den syns jeg er altfor lav) på barnetrygd. 
Vi sitter igjen med litt dårlig samvittighet når vi vet at andre trenger de pengene. Vi løser vår dårlige samvittighet med å bruke mye av pengene på feks gaver til fattighuset og Frelsesarmeen, samt at vi ofte tar med kompisen til eldste barnet på turer og aktiviteter vi betaler for. Der er mor alene med omsorgen og har dårlig økonomi. 

At folk med flere millioner i lønn får barnetrygd er jo helt hinsides etter min mening.

Anonymkode: dd477...6f3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. De som er to har mulighet til å jobbe ekstra.

Det kommer jo ann på det da? Det er ikke alle som har mulighet til og  jobbe. Som blir syke eller er ufrivillig arbeidssøkende eller studenter eller har mistet jobben osv og arbeidsmarkedet er tøft.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...