Gå til innhold

Alt dette snakket om kjøpepress rundt juletider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt dette snakket om kjøpepress rundt juletider - det har jeg aldri skjønt noe av eller noen gang følt på selv.

Det vil si - jeg forstår det jo dersom man føler at man må kjøpe gaver til noen man ikke har lyst til å gi gave til, eller gaver man strengt tatt ikke har råd til å kjøpe.

Men jeg hører stadig at dette med kjøpepress, selv fra folk som ikke har anstrengt økonomi, så jeg blir litt nysgjerrig:

Er det et reelt press du kjenner og hvordan fungerer da eventuelt dette? Gjelder det bare gaver, eller andre ting også? Har det blitt en sånn ting folk "elsker" å klage over, uten at de egentlig har tenkt så mye over det?

Anonymkode: 7ed5a...c9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpepress i forbindelse med julegaver er når du egentlig imot din vilje, samvittighet, ønske og/eller evne MÅ kjøpe en gave til noen fordi vedkommende, samfunnet, familien og du selv forventer at du må gjøre det.

Kjøpepresset er bygget rundt individuelle forventninger/ønsker, krav, skikk og normer, og styres av kommersielle aktører som jobber knallhardt for at de skal tjene mest mulig på å presse deg til å kjøpe dyrest mulig. Gjerne gjennom omfattende markedsføring og reklame.

Bak følelsen rundt kjøpepress ligger det følelser av avmakt, unødvendighet, fortvilelse, redsel for feilkjøp, redsel for negativ respons, manglende alternativer og/eller frustrasjon, samt gjerne økonomiske og sosiale bekymringer. 

Eksempelvis forventer søskene dine og nevøen din at nevøen får gave fra deg, og det skal liksom heller ikke være "hva som helst". Men det gjelder ikke kun gaver, for samfunnet forventer gjerne at du skal gjøre ditt, spise datt og pynte med dett. Du lokkes av kommersielle krefter som legger føringer for samfunnets krav. Prisene blir deretter. 

Kjøpepress er et samvittighetsjag, og er et reelt press. 

Mange tyr ofte til dyre gaver for å kjøpe seg fri fra kjøpepresset, rett og slett for å ha samvittigheten ren og for å oppnå forventninger. Problemet med det er at du legger jo føringer for deg selv til alle rundt deg år etter år, som igjen forsterker kjøpepresset.

• Liker 11
Skrevet
Ctrl skrev (10 timer siden):

Kjøpepress i forbindelse med julegaver er når du egentlig imot din vilje, samvittighet, ønske og/eller evne MÅ kjøpe en gave til noen fordi vedkommende, samfunnet, familien og du selv forventer at du må gjøre det.

Kjøpepresset er bygget rundt individuelle forventninger/ønsker, krav, skikk og normer, og styres av kommersielle aktører som jobber knallhardt for at de skal tjene mest mulig på å presse deg til å kjøpe dyrest mulig. Gjerne gjennom omfattende markedsføring og reklame.

Bak følelsen rundt kjøpepress ligger det følelser av avmakt, unødvendighet, fortvilelse, redsel for feilkjøp, redsel for negativ respons, manglende alternativer og/eller frustrasjon, samt gjerne økonomiske og sosiale bekymringer. 

Eksempelvis forventer søskene dine og nevøen din at nevøen får gave fra deg, og det skal liksom heller ikke være "hva som helst". Men det gjelder ikke kun gaver, for samfunnet forventer gjerne at du skal gjøre ditt, spise datt og pynte med dett. Du lokkes av kommersielle krefter som legger føringer for samfunnets krav. Prisene blir deretter. 

Kjøpepress er et samvittighetsjag, og er et reelt press. 

Mange tyr ofte til dyre gaver for å kjøpe seg fri fra kjøpepresset, rett og slett for å ha samvittigheten ren og for å oppnå forventninger. Problemet med det er at du legger jo føringer for deg selv til alle rundt deg år etter år, som igjen forsterker kjøpepresset.

Så sant. Fikk helt vondt i magen av å lese, minner meg på alt jeg gruer meg til i tiden som kommer nå. Det eneste jeg ønsker meg av julen er tid med familien og nyte god mat. 

Anonymkode: 36581...83f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så sant. Fikk helt vondt i magen av å lese, minner meg på alt jeg gruer meg til i tiden som kommer nå. Det eneste jeg ønsker meg av julen er tid med familien og nyte god mat. 

Kan du ikke ta dette opp med familien? Kanskje de føler det samme.

I vår familie gir vi kun symbolske gaver (feks en flaske vin, en olivenolje ol), og har en hyggelig juletid med null stress. 

Anonymkode: 9480f...f8e

• Liker 5
Skrevet

I vår familie er det avtalt at vi kun kjøper til barna. De over 18 får ikke julegave av alle lenger. Vi voksne syns det er mye koseligere å heller gå ut å spise sammen eller ta en vinkveld. Vi orker rett og slett ikke styret, men bruker penger og tid på viktigere ting. De som ikke klarer å la være er svigers og min mor, men det er vel ikke så uvanlig 😂

Anonymkode: 6b1e5...19e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I vår familie gir vi kun symbolske gaver (feks en flaske vin, en olivenolje ol), og har en hyggelig juletid med null stress. 

De synes ikke det samme. De, dvs damene (som altså står for innkjøpene) elsker dette gavehelvete. Så har alle en drøss med unger og juletreet synes knapt bak alle pakkene. En grådighetskultur jeg ikke har lyst til å være en del av, men bidrar flittig likevel. 

• Liker 1
Skrevet

Tror at "gavepresset" stort sett er noe folk elsker å klage over ja, for dette presset kan man faktisk gjøre noe med ved å si ifra. Nå liker jeg å handle gaver, så jeg opplever det ikke som stress. For meg er det en hyggelig, avslappende aktivitet, og jeg har startet gavehandlingen for lengst. Men dersom man ikke er glad i å kjøpe eller motta gaver så må man gi beskjed om det. 

Anonymkode: a6ff5...47c

• Liker 4
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg opplever at det er noe folk liker å klage over. Hvis en hater og misliker det så utrolig mye, hvorfor gjør en ikke noe med det da? Da kan man kjøpe for det man har lyst til eller ikke kjøpe i det hele tatt. Man kan gjøre det man ønsker ut av gaver. 

Selv kjøper jeg til de jeg har lyst til å kjøpe til og legger i den summen jeg faktisk har mulighet til å bruke på det. Nå liker jeg å gi gaver til folk jeg er glad i. 

Jeg tviler ikke på at det kan være vanskelig å si fra, men er det ikke bedre å gjøre det enn å klage over at det er et press? Man bidrar faktisk selv til at det er et press ved å bare fortsette i samme spor mens man får en mer og mer negativ følelse rundt det. 

Skrevet

Føler jo litt på at det er litt forventninger om å kjøpe "ordentlige" gaver. For min del skulle jeg ønske man kunne kjøpe symbolske gaver til de fleste. Men får man gave til 500, kan man liksom ikke gi en pose Twist tilbake. Ofte får man jo også ting man ikke har bruk for eller plass til, men som giveren har betalt en del for. Og så "må" man bruke tilsvarende sum på en gave som mottaker kanskje heller ikke kommer til å bruke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes folk skal klage på alt. Bare fordi det er noe som er litt utenom hverdagen liksom. Har forståelse for at spesielt de med dårlig økonomi og barn kan føle litt på et press som er vanskelig å regulere da. Mellom voksne tenker jeg man fint kan regulere dette etter øknomi men skjønner at man vil unne barna sine det "samme" som andre får. 

Personlig opplever jeg ikke noe kjøpepress. Jeg har alltid tilpasset hva jeg gir i gaver etter økonomien min og aldri har jeg opplevd at mottakere har stusset på dette. Jeg liker å kjøpe gaver og synes det er hyggelig å gi noe til de jeg er glad i, for meg er det også å pakke gaven pent inn, kanskje pakke opp sammen på julekvelden osv som er en del av greia, ikke bare selve tingen. Liker også å få gaver, og pris er irrelevant, ekstra glad blir jeg for gaver som jeg føler viser omsorg (hjemmelaget eller noe som passer bra til meg så det virker som personen kjenner meg). 

Nå gir ikke jeg gaver til 1000000 familiemedlemmer og bekjente da. Gir til nær familie (foreldre, svigers, søsken, mann og barn) og til noen få venner. Ville gjerne gitt til flere venner men forsøker også å ta hensyn til andre og de som ikke er så gave-fans skal slippe å få slik at de føler de "må" kjøpe til meg (selv om jeg selv synes det er helt ok å gi uten å få har de uttrykt at de føler det annerledes og det vil jeg respektere)

Anonymkode: 05ac0...0b3

• Liker 1
Skrevet

Enkel løsning på dette, la være å kjøpe gaver.

Anonymkode: 293c7...e14

Skrevet

Jeg kjenner ikke noe spesielt på noe press men så kjøper jeg kun til de jeg vil og da. 😄 

Kjøper ikke gaver til voksne, kun barn. Har en venninne som jeg kjøper til utenom men det er fordi jeg vet hun setter så stor pris på slikt så når hun er happy er jeg happy. :P Ellers så vil jeg heller ikke ha gaver, blir bare styr og ting jeg ikke vil ha, er gammel nok til å kjøpe det jeg vil selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja jeg tenker 3-13-åringene i familien setter stor pris på en god olivenolje. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror at "gavepresset" stort sett er noe folk elsker å klage over ja, for dette presset kan man faktisk gjøre noe med ved å si ifra. Nå liker jeg å handle gaver, så jeg opplever det ikke som stress. For meg er det en hyggelig, avslappende aktivitet, og jeg har startet gavehandlingen for lengst. Men dersom man ikke er glad i å kjøpe eller motta gaver så må man gi beskjed om det. 

Anonymkode: a6ff5...47c

Jeg må kjøpe gaver til alle nieser og nevøer, og det er ikke et kjøpepress jeg «lett kan gjøre noe med». Jeg må også kjøpe gaver til barna til min venninne som ikke har familie, for får de inne av meg får de ikke noen gaver annet enn fra moren. Jeg har ikke lyst å kjøpe til dem, men har enda mindre lyst til at tre barn skal være triste og lei seg på julaften. 

Må kjøpe til svigers også. Jeg kan selvsagt si at jeg ikke vil gi eller få, men da blir svigermor veldig lei seg, og det er det ikke verdt.

Anonymkode: 1d050...a28

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser flere skriver at folk elsker å klage og at folk ikke gidder gjøre noe med det, samt at de ikke kjenner på presset selv. 

Det viktige her er jo at alle har ulike utgangspunkt med ulike press rundt seg. At ikke du eller jeg kjenner på presset betyr ikke at ikke noen andre kan kjenne på det. Det er som jeg skrev tidligere utrolig mange faktorer involvert i dette rundt gave- og kjøpepress, at det er ofte noe man hverken kan eller klarer å gjøre noe med. Spesielt mot barn, foreldre, svigerforeldre, besteforeldre osv. 

Jeg tenker man bør ha forståelse for at ting ikke er så enkelt for alle og at andre kan kjenne på dette presset. Presset kan være reelt og svært plagsomt.

Jeg for min del oppfordrer folk som kjenner på press til å planlegge godt over tid, gjerne innhent ønsker fra andre, start tidlig og bli ferdig tidlig. Og av og til må man bare trøste seg med at det var "tanken som telte", og da gi litt faen i respons og forventninger. Det blir så det blir. 

Tidligere år har jeg gått rundt med vondt i magen i hele desember pga julegaver, og nærmest gruet meg til folk skulle åpne gavene fra meg. Så det jeg skrev i avsnittet over har vært en gamechanger for meg. Jeg er faktisk allerede ferdig med julegavene for i år, og ser derfor fram til både advent og jul med stor ro, helt uten gave- og kjøpepress. Gavene er også innenfor mange av andres ønsker, så jeg gleder meg til å gi dem bort.

Endret av Ctrl
Skrivefeil
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når man har svært dårlig økonomi forstår jeg problemet. For folk med normal/god økonomi tror jeg det handler mest om at man liker å ha noe å klage over.

Men for alle gjelder jo det at man kan si i fra hvis man ikke ønsker å gi eller få (store) gaver. Hva slags familie/venner er det egentlig folk har som ikke forstår at folk med dårlig økonomi ikke kan/vil gi dyre gaver? Da jeg hadde dårlig økonomi var det aldri noe problem, ingen forventa at jeg skulle gi noe store greier, og det var helt greit. 

Skrevet

Jeg og samboer har følt mye på kjøpepress når det kommer til julegaver fordi enkelte i familiene våre er noen skikkelig utakknemlige tullinger som ikke akkurat legger skjul på at de ikke liker gavene. År etter år har vi sprengt gavebudsjettet for å gjøre alle til lags, og da er det ekstra sårt å måtte høre sutring og klaging fra mottaker mens gaven åpnes, ofte om at gaven er for billig (selv om den kan ha kostet et par tusen), at vi har kjøpt parfymen i for liten størrelse og annet piss.

Nå er vi så lei, så i år har vi laget et detaljert gavebudsjett. De mest utakknemlige får en dorullnisse.

Anonymkode: 57779...0c2

Skrevet

Skjønner heller ikke dette presset de snakker om, mye av det presset skaper man selv

Anonymkode: 5a42d...d70

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Når man har svært dårlig økonomi forstår jeg problemet. For folk med normal/god økonomi tror jeg det handler mest om at man liker å ha noe å klage over.

Ja, det er det jeg får litt på følelsen av også.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og samboer har følt mye på kjøpepress når det kommer til julegaver fordi enkelte i familiene våre er noen skikkelig utakknemlige tullinger som ikke akkurat legger skjul på at de ikke liker gavene. År etter år har vi sprengt gavebudsjettet for å gjøre alle til lags, og da er det ekstra sårt å måtte høre sutring og klaging fra mottaker mens gaven åpnes, ofte om at gaven er for billig (selv om den kan ha kostet et par tusen), at vi har kjøpt parfymen i for liten størrelse og annet piss.

Anonymkode: 57779...0c2

I alle dager - hva slags folk er dette?!?

Skrevet

Kjenner ikke noe av det presset, fører over ca 90000 til kona så får hun ordne med julegaver til de i slekta.  Ordner vi med gaver til barna når det nærmer seg mere jul.  Kona er vanskeligst og kjøpe presang til.

Anonymkode: 78db9...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...