AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Hei, dere. Jeg er så veldig plaget av kronisk migrene, og har nå vært delvis sykemeldt i over et halvt år. Er under oppfølging av nevrolog, og har bare delvis og dårlig virkning av anfallsmedisiner og forebyggende medisiner. Regner dessverre med at det går mot AAP. Har vært plaget de siste 12 årene, og har mer eller mindre gitt opp håp om bedring. Jeg vil gjerne høre fra andre som er i, eller har vært i, samme situasjon. Fikk du innvilget AAP lett? Hva med ufør? Tok prosessen lang tid? Ble livet lettere med hel/delvis AAP/ufør? Anonymkode: a0d4f...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg har hatt migrene i 33 år. Begynte da jeg ble 18 år og jobbet mye ved siden av skole. Ble vel stresset som utløste det. Jeg har vært uføretrygdet i 12 år nå, men ikke pga migrene alene. Jeg er usikker på om jeg ville ha fått innvilget uføretrygd "kun" pga migrene. Ihvertfall ikke 100%. Man har jo tross alt gode dager og perioder og. Jeg har mindre migrene nå, men anfallene er like kraftige. "Fordelen" nå er at jeg vet at jeg kan legge meg i et mørkt rom og ikke tenke på at jeg skal på jobb dagen etter eller har arbeidsoppgaver som burde vært gjort. Jeg ville anbefale deg å prøve å finne en måte å fungere i arbeidslivet på til tross for migrenen. Det er ikke lett, jeg forstår det. Selv reagerer jeg veldig raskt på f eks lukter. Det er vanskelig å ha kontroll på hvilket lukter man plutselig kommer ut for, særlig sammen med andre mennesker. Stress er jo også en vanlig trigger. Men å være uføretrygdet er virkelig ikke kjekt, og jeg skulle gjerne vært en del av A4 livet, om så bare i 50% stilling. Om det kun var migrenen jeg slet med, tror jeg at jeg ville ha klart det hvis det ble tilrettelagt for det. Anonymkode: 3f709...872
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 TS her. Jeg har ikke noen gode perioder, dessverre. Har i snitt 15 anfall i mnd. Hvis jeg må søke AAP er det i så fall 50%, slik jeg er sykemeldt nå. Har prøvd både større og mindre %. Anonymkode: a0d4f...a8c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Bare lurer, litt off-topic, men har du forsøkt å se om du har noen triggere? Jeg har hatt migrene siden jeg var veldig ung, noen ganger bare dukker det opp, men fant ut i tenårene at mye melk gir meg anfall, sluttet med melkeprodukter (eller produkter med mye melk, har forstatt smør på skiva osv.) da også ble det mye bedre. Stress er også en faktor, og akupunktur har faktisk hjulpet mye med hodepine/nakkesmerter. Poenget var iaf, kanskje noe du gjør ofte trigger deg, lys, lyd, mat osv. uansett, ønsker deg lykke til, migrene-anfall er det jævligste jeg vet, pleide å begynne å gråte da jeg så auraen som liten, for da visste jeg hva som kom. 😣 Anonymkode: f7ddf...884 1
Grønn Frosk Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg fikk begge delene forholdsvis lett. Det innebærer at jeg måtte igjennom de vanlige tingene med utredninger og behandlinger, men jeg hadde ingen negative opplevelser underveis. Jeg har selv 15-20 anfall i måneden.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Om du har 15 anfall så klassifiserer du vel til botox mot migrene? Nevn det for nevrologen som følger deg opp. Jeg har det mye bedre etter jeg fikk botox mot migrene. Ikke anfallsfri, men absolutt færre anfall. Anonymkode: 587b1...e03 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Grønn Frosk skrev (4 minutter siden): Jeg fikk begge delene forholdsvis lett. Det innebærer at jeg måtte igjennom de vanlige tingene med utredninger og behandlinger, men jeg hadde ingen negative opplevelser underveis. Jeg har selv 15-20 anfall i måneden. Hadde du «kun» migrene? Jeg er litt redd for at jeg må begynne med 100% igjen. Å jobbe fullt vil si at jeg må ligge på et mørkt rom etter jobb eller over doskåla. Noen dager holder det å sove et par timer på sofaen. Jeg makter nesten ingenting med full jobb. 50% gir mildere anfall, men de er der fortsatt. TS Anonymkode: a0d4f...a8c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): TS her. Jeg har ikke noen gode perioder, dessverre. Har i snitt 15 anfall i mnd. Hvis jeg må søke AAP er det i så fall 50%, slik jeg er sykemeldt nå. Har prøvd både større og mindre %. Anonymkode: a0d4f...a8c Du må nok på en utredning, så du blir først sykmeldt i max et år. Der dere prøver ut medisiner ol. Så blir du satt over på aap. Og da er jo veien videre å fortsette utprøving på medisiner og evnt andre tiltak og med arb utprøving før man blir vurdert på ufør. Og det får du evnt iht hvordan du fungerer. Anonymkode: 1b2ba...c41 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du har 15 anfall så klassifiserer du vel til botox mot migrene? Nevn det for nevrologen som følger deg opp. Jeg har det mye bedre etter jeg fikk botox mot migrene. Ikke anfallsfri, men absolutt færre anfall. Anonymkode: 587b1...e03 Jeg får både Botox-behandling og Aimovig. I tillegg går jeg på forebyggende blodtrykksmedisin. Dessverre uten særlig effekt. TS Anonymkode: a0d4f...a8c
Grønn Frosk Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde du «kun» migrene? Jeg er litt redd for at jeg må begynne med 100% igjen. Å jobbe fullt vil si at jeg må ligge på et mørkt rom etter jobb eller over doskåla. Noen dager holder det å sove et par timer på sofaen. Jeg makter nesten ingenting med full jobb. 50% gir mildere anfall, men de er der fortsatt. TS Anonymkode: a0d4f...a8c Nei, jeg har en tilleggsdiagnose, men den er regnet som noe jeg vil blir frisk av, mens kronisk migrene (etter utprøving av medisiner/forebyggende etc) blir regnet som livsvarig. Så i forhold til uføreprosessen er det hovedsakelig den diagnosen det er lagt vekt på.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må nok på en utredning, så du blir først sykmeldt i max et år. Der dere prøver ut medisiner ol. Så blir du satt over på aap. Og da er jo veien videre å fortsette utprøving på medisiner og evnt andre tiltak og med arb utprøving før man blir vurdert på ufør. Og det får du evnt iht hvordan du fungerer. Anonymkode: 1b2ba...c41 Jeg har vært på utprøving over flere år allerede. Botox, Aimovig, ulike forbyggende medisiner. Anfallsmedisin som fungerer er Maxalt, men jeg kan jo ikke ta for mange ganger i mnd, for det kan jo gi mer migrene hvis det blir overforbruk😌 TS Anonymkode: a0d4f...a8c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Huff. Føler med deg. Hvor lenge har du gått på aimovig? De vil ikke heller la deg teste ut Ajovy? Anonymkode: 74620...c1b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff. Føler med deg. Hvor lenge har du gått på aimovig? De vil ikke heller la deg teste ut Ajovy? Anonymkode: 74620...c1b Takk. Jeg har tatt 6 sprøyter. Så ut til å hjelpe mye bedre i sommer, men da hadde jeg lang ferie. Kom tilbake i høst, dessverre. Jeg har lite anfall i helger, når jeg har fri. Nevrologen sier at det sannsynligvis ikke vil utgjøre noen stor forskjell å teste ut andre sprøyter. TS Anonymkode: a0d4f...a8c
Kalevala Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bare lurer, litt off-topic, men har du forsøkt å se om du har noen triggere? Dette er et velment råd mange med migrene får, men nyere kunnskap viser at dette med triggere er svært overvurdert. Migrene er en nevrologisk sykdom i hjernen som kommer med anfall. Det viser seg at mye av det vi har trodd at er triggere egentlig er en tidlig fase av migreneanfallet, lenge før hodepinen starter. 2
Jøyemeg Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg er født med kronisk migrene. Jobbet i 12 år, ble sykemeldt 100% i ett år, gikk automatisk over på aap i 3 år og så gikk 100% ufør rett igjennom. Det ble et nytt liv og som ufør klarer jeg å jobbe litt hver dag 👏 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg får både Botox-behandling og Aimovig. I tillegg går jeg på forebyggende blodtrykksmedisin. Dessverre uten særlig effekt. TS Anonymkode: a0d4f...a8c Du får begge deler dekket? Anonymkode: bfef9...4ca
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du får begge deler dekket? Anonymkode: bfef9...4ca Ja, alt blir dekket. TS Anonymkode: a0d4f...a8c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 Jøyemeg skrev (På 12.10.2021 den 15.20): Jeg er født med kronisk migrene. Jobbet i 12 år, ble sykemeldt 100% i ett år, gikk automatisk over på aap i 3 år og så gikk 100% ufør rett igjennom. Det ble et nytt liv og som ufør klarer jeg å jobbe litt hver dag 👏 Kan man jobbe når man er 100% ufør? Trodde man feks måtte bli 80% ufør om man klarte å jobbe 20%. Spør fordi jeg er i prosessen selv, skal på avklaring, og jobber 20%. Anonymkode: 0b114...f6e
Jøyemeg Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 Nav ønsker å legge til rette for arbeid så godt det lar seg gjøre. Som 100% ufør kan man tjene 40 000 utenom trygd uten å bli trukket. Får man mer lønn enn det trekker de det bare lik sum fra trygden din det året. Man kan enkelt legge inn forventet inntekt og få trygden justert. Tjener man derimot mer enn trygden ett år, blir den stoppet.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 Jøyemeg skrev (44 minutter siden): Nav ønsker å legge til rette for arbeid så godt det lar seg gjøre. Som 100% ufør kan man tjene 40 000 utenom trygd uten å bli trukket. Får man mer lønn enn det trekker de det bare lik sum fra trygden din det året. Man kan enkelt legge inn forventet inntekt og få trygden justert. Tjener man derimot mer enn trygden ett år, blir den stoppet. Aha, jeg skjønner. Håper jeg får fortsatt i 20% stillingen min, klart det i et år nå. Målet er 50%, men akkurat nå klarer jeg ikke mer. Så da er vel kanskje 80% ufør det mest riktige for meg, sett at Nav mener det samme da. Anonymkode: 0b114...f6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå