Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant for noen dager ut at min sønn på 26 har hatt kredittkort i lang tid.

Jeg har i mange år hjulpet han økonomisk. Har siden han flyttet ut for 2år siden trappet ned på penge hjelpen, da han må lære å leve av egen lønn. Nå gir jeg heller gaver i form av ting han trenger til huset sitt. Han er veldig fornøyd med dette da. Men nå er saken den at jeg var nede i huset hans og skulle hjelpe han med noe gulvlegging, da jeg tilfeldigvis var innom hans pcrom så jeg en rekning fra et kreditt selskap som lå fremme. Han kunne da fortelle at han var skyldig i overkant av hundretusen kroner til to forskjellige selskap. Ble skuffet over dette jeg, da jeg trodde at han klarte å leve på det han tjener, og la det være sagt, han tjener virkelig bra, brutto omlag 40.000 mnd. Har nok en del dyre vaner.

Vi ble sittende å prate økonomi lenge. Det viser seg at han har brukt disse pengene på feriereise i sommer. Jeg var selv utenlands i flere mnd denne sommeren, så jeg hadde lite kontroll over hvor han til en hver tid var.

Nå står jeg litt i saksa, for egentlig vil jeg hjelpe han, og tror nok at han antar at jeg vil hjelpe han ut av krisen, for nå har beløpet forfalt i sin helhet. Men jeg vet jo at det er lite normalt at far alltid skal komme til unsettning. Iallfall nå som han skal klare seg helt på egenhand. Tror nok jeg har vært litt "lettlurt" tidligere om åra. Han har nok fått all for mye rett opp i hendene i oppveksten. Men en sånn feil kan vel lett gjøres av en far som har hatt oppveksten for han alene siden han var 6, vi mistet min kone i ulykke den gangen.

Når han blir 30 så vet han også at det er på tide å sette seg mer inn i min daglige drift av mitt selskap, da han på sikt skal overta hele firmaet. Han har alltid vært flink med verdiene i selskapet, men sin egen økonomi sliter han med å ha kontroll over. Så nå sitter jeg her og tenker på dette kreditt selskapet, hva jeg skal gjøre, event. ikke gjøre.

Synspunkter hadde vært greit fra dere andre her inne.

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal betale dette for han, for det vil han ikke lære noe av.

Vi har selv klart i løpet av den siste tiden og pådra oss en del kjøpekortgjeld og sånn til helt sinnsyk rente. Vi gikk i banken og pratet med de, og har fått et samla lån der, sånn så vi får betalt ned alt og får da et samla lån til en mye lavere rente.

Så synes sønnen din skal gå i banken og prate med de, og be om og få et lån til og dekke disse kredittkortene.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg ville heller ikke betalt lånet for han. Skal han lære noe av dette så må han ta ansvaret selv.

Skrevet

ville nok ikke betalt for han men kanskje stilt garanti til banken for å fått over lånet dit.

Skrevet

Synes ikke du skal betale gjelden hans.

En 26 åring med såpass høy lønn burde ikke ha noen problemer med å dekke sitt eget forbruk - og fortsettder du å hjelpe ham - vil han aldri lære.

Har du tro på at han skal overta firmaet ditt etterhvert og vise økonomisk ansvarlighet i forhold til driften av det - er det vel virkelig på tide at han tar ansvar for seg selv nå.

Skrevet

Jeg synes ikke Du skal betale gjelden hans.

Det er hans ansvar og han har kanskje lært av sine feil?

Skrevet

Jeg synes kanskje heller ikke du skal betale gjelden hans, men jeg ville muligens ha innvilget ham beløpet som et lån, i alle fall dersom han ikke har mulighet til å låne beløpet i sin helhet i en bank. Dette både fordi at det faktisk er din egen sønn det er snakk om, og jeg synes man skal hjelpe familien om man har mulighet, men også av hensyn til ditt eget firma. Dersom han snart skal overta dette er det et dårlig utgangspunkt at daglig leder har masse personlige anmerkninger på seg!

Skrevet
Jeg synes kanskje heller ikke du skal betale gjelden hans, men jeg ville muligens ha innvilget ham beløpet som et lån, i alle fall dersom han ikke har mulighet til å låne beløpet i sin helhet i en bank. Dette både fordi at det faktisk er din egen sønn det er snakk om, og jeg synes man skal hjelpe familien om man har mulighet, men også av hensyn til ditt eget firma. Dersom han snart skal overta dette er det et dårlig utgangspunkt at daglig leder har masse personlige anmerkninger på seg!

Enig.. Men jeg ville satt det som en betingelse at han ikke hadde kredittkort mer. Han er tydeligvis ikke moden for det enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...