Gå til innhold

Er meningen med livet lønnet arbeid for de aller fleste i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i starten av 20-årene. Plutselig har tanken slått meg: er meningen med livet jobb slik at man klarer å forsørge seg selv? 

Familie, kjæreste, hobby, idrett, reise osv kan være andre meningsfylte aspekter ved livet, men arbeid skiller seg ut da dette er noe alle har og streber etter. Unntakene er om du er født millionær elller er ufør selvfølgelig. For de aller fleste andre er jobb noe man bare må forholde seg til.

Til dere som har levd en stund. Hva slags tips vil dere gi de unge? En jobb du trives i er vel nr 1, men var det dette som var planen da vi var små hele veien? 

Anonymkode: 08529...e22

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke på jobb som meningen med livet, men et middel for å kunne realisere ønsker. Alt jeg anser som meningsfullt koster penger, ergo jobber jeg. Viktig for meg er trivsel i jobb, gode arbeidsbetingelser, bra arbeidsmiljø og en ok lønn. Lærte underveis at jeg ikke ønsket en actionfylt jobb som stjeler energi fra fritiden.

Anonymkode: 3d2e4...769

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Til dere som har levd en stund. Hva slags tips vil dere gi de unge? En jobb du trives i er vel nr 1, men var det dette som var planen da vi var små hele veien? 

Finn en jobb du tror du vil trives i og som gjør at du kan forsørge deg selv og et barn. Du trenger selvsagt ikke få ungen, men greit å være forberedt i tilfelle du skulle ende opp som forelder.

Jobb er ikke meningen med livet, men det er det heller ikke noe annet som er - sånn strengt tatt. Bare aksepter at livet er og gjør det beste utav det ut fra de forutsetningene du har. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at jobben i seg selv ikke er meningen med livet. Men jeg jobber heller enn å leve på andre. For med mindre man er født styrtrik eller for syk er det intet annet alternativ. Så da må en finne seg en jobb en liker. 

Anonymkode: ec340...e7f

• Liker 1
Skrevet

Lønnet arbeid er ikke i seg selv meningen med livet, men middelet som må til for de fleste for å kunne få et meningsfylt liv. Spørsmålet må snus på.

For meg er jobb veldig viktig. Jeg får lære og utvikle meg, jeg får sosial kontakt, og jeg får lønn til å oppnå de øvrige av målene mine som å forsørge familien, ha et sted å bo, reise på ferie etc. I tillegg er det viktig for meg å bidra til spleiselaget (velferdsstaten Norge) ved å betale skatt. Uten skatt er det vanskelig å finansiere sykehus, veger, pensjoner mm. 

Det vil være en fordel med en jobb man trives med siden man tross alt vil komme til å tilbringe en hel del tid der, og heldigvis er vi forskjellig slik at vi fyller alle de rollene som er nødvendige for å få hjulene til å gå rundt.  

• Liker 3
Skrevet

Lønnet arbeid er et nødvendig onde.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er snart 40, og jeg kjenner at jeg irriterer meg mer og mer over hvor mye tid jobben stjeler av livet. Vi jobber og skatter oss i hjel, og ungene og familie må komme i andre rekke. 

Jeg jobber fullt, det har jeg alltid gjort, samtidig som jeg har en frilansjobb ved siden av. Det er dette jeg egentlig vil jobbe med, men orker ikke å ha ustabil inntekt. Jeg ønsker mer frihet og fleksibilitet, og drømmer om å vinne i Lotto eller Arve noen millioner så jeg kan nedbetale huset. Først da tør jeg satse på Frilansdrømmen 🙌

Anonymkode: 62c8a...16a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er snart 40, og jeg kjenner at jeg irriterer meg mer og mer over hvor mye tid jobben stjeler av livet. Vi jobber og skatter oss i hjel, og ungene og familie må komme i andre rekke. 

Jeg jobber fullt, det har jeg alltid gjort, samtidig som jeg har en frilansjobb ved siden av. Det er dette jeg egentlig vil jobbe med, men orker ikke å ha ustabil inntekt. Jeg ønsker mer frihet og fleksibilitet, og drømmer om å vinne i Lotto eller Arve noen millioner så jeg kan nedbetale huset. Først da tør jeg satse på Frilansdrømmen 🙌

Anonymkode: 62c8a...16a

Påstandene dine er helt på bærtur. Vi har nesten aldri jobbet så lite som nå og skattet så lite. 37,5 timer i uka er ikke mye sammenlignet med andre land, vi ligger ca 350timer under snittet. Vi studerer lengre og pensjonerer oss tidligere. Vi har heller aldri hatt så mye tid til barna våre som vi har i dag. De høyt utdannede jobber mest OG bruker mest tid med barna sine. 

Anonymkode: 9eff8...f17

• Liker 8
Skrevet

Heldigvis er meningen med livet mye mer enn en ting. Meningen med livet er å fylle det med det du vil. Og for å få til det må du også jobbe. 

Anonymkode: df6a6...241

• Liker 3
Skrevet

Hallo i luken? Tror du samfunnet vi lever i bygger seg selv? Folk må jobbe slik at vi kan ha all tryggheten, infrastrukturen og velstanden som vi har.

Vet du hvor mange mennesker i verden som mangler stabil tilgang til ting som mat, vann og elektrisitet? Vet du hvor mange som mangler veier og internett? Hvor mange som må frykte vold og kriminalitet hver gang de går ut døra?

Det er faktisk flertallet.

Og det hadde vært oss om alle tenkte som deg.

Anonymkode: 8975d...ca4

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet

Arbeid gir mat på bordet og tak over hodet. Arbeid betyr selvrealisering og utvikling i tillegg til å tilrettelegge for det som virkelig betyr noe i livet.

Skrevet

Det eneste det mases om er høyere lønn, høyere lønn. Må ha betalt ekstra. Må få arbeidsgiver til å dekke ditt og datt. Må ha kjøregodtgjørelse, må ha pendlerfradrag. Må ha full sykelønn, må ha masse egenmeldingsdager, osv.

Og på fritiden må alle spare i fond for å få mer, mer, mer penger.

Håpløst.

Anonymkode: ab39e...c12

• Liker 3
Skrevet

Meningen med livet er faktisk å dø.

Anonymkode: e83cc...ef1

• Liker 2
Skrevet

Ingen har sagt at jobb er meningen med livet. Det er en nødvendighet, på lik linje med mat og søvn. Hvis man ikke jobber, så betyr det at noen andre jobber for å fø på en. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Påstandene dine er helt på bærtur. Vi har nesten aldri jobbet så lite som nå og skattet så lite. 37,5 timer i uka er ikke mye sammenlignet med andre land, vi ligger ca 350timer under snittet. Vi studerer lengre og pensjonerer oss tidligere. Vi har heller aldri hatt så mye tid til barna våre som vi har i dag. De høyt utdannede jobber mest OG bruker mest tid med barna sine. 

Anonymkode: 9eff8...f17

Man kan jo likevel mene at jobben stjeler mye tid.

Anonymkode: 3d2e4...769

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Meningen med livet er faktisk å dø.

Anonymkode: e83cc...ef1

Fra et Darwinistisk synspunkt er vel meningen med livet å få barn 😉

Skrevet

For å besvare TS:

Ikke leve for å jobbe men jobbe for å leve.

Selv om det kan være gråsoner.

Har vært arbeidsledig og hadde ikke en nær slektning trengt mye hjelp i den tiden ville livet ha føltes fullstendig meningsløst 😫

Jeg skylder på Luther, Pontoppidan & co!🤬

(😉)

• Liker 1
Skrevet

Det er jo delte meninger om hva som er meningen med livet, og det er jo et langt dypere og mer inngripende spørsmål enn det handler om lønnet arbeid.  Det kan jo for veldig mange se ut som om meningen med livet er å formere seg.  Vi er tross alt patte- og flokkdyr som trenger trygghet i oppvekst og gjennom livet ved nærhet til andre mennesker.  At et flertall jobber er nøkkelen til økonomisk trygghet for alle.  Uten tryggheten ligger man og vaker i bunnen av Maslowpyramiden, og da er det jo uvesentlig hva som er meningen med livet.

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Det er jo delte meninger om hva som er meningen med livet, og det er jo et langt dypere og mer inngripende spørsmål enn det handler om lønnet arbeid.  Det kan jo for veldig mange se ut som om meningen med livet er å formere seg.  Vi er tross alt patte- og flokkdyr som trenger trygghet i oppvekst og gjennom livet ved nærhet til andre mennesker.  At et flertall jobber er nøkkelen til økonomisk trygghet for alle.  Uten tryggheten ligger man og vaker i bunnen av Maslowpyramiden, og da er det jo uvesentlig hva som er meningen med livet.

Godt sagt Whistler 😊😊😊

• Liker 1
Skrevet

Jobben er ikke meningen med livet, men den gir meg inntekt slik at jeg faktisk kan gjøre de ting som gir meg mening i livet.

Anonymkode: fe07b...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...