AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Noen som har barn på 20 år som bor hjemme? Som går på universitetet? Må de ta opp studielån? Eller hjelper dere til økonomisk? Har en 20 åring som bor hjemme. Har jobbet litt, men pga nedbemanning står han uten jobb. Skal selvsagt søke jobber. Men imens må han søke studielån. Bor gratis og spiser gratis. Men må ha penger til skoleting og lommepenger. Han vil helst unngå lån, men vi vil ikke skjemme han bort ved å betale alt for han Anonymkode: 87a94...62d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Hvis jeg måtte ha bedt mamma om penger til kino, klær, bussbillett, p-piller, mobil, fest osv som 20-åring, så hadde jeg dødd av flauhet. Men nå flyttet jeg ut etter vgs, så det var heldigvis aldri aktuelt. Anonymkode: 49fb4...fec 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Går han på universitetet eller vgs? Anonymkode: ecf11...5fe
powerpuffen Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Om han bor hjemme som student vil alt han låner bli rent lån, ingenting blir omgjort til stipend, mao kan han ikke nyte av denne goden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 De fleste studenter har lån og ekstrajobb. Det de får gratis er økonomistyring. Din ungdom sparer penger, men går glipp av viktig læring og selvstendiggjøring. Tror faktisk han taper på dette i lengden (ikke økonomisk, men i livet) Anonymkode: 0ace1...2cb 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Her var det ikke særlig mange som fikk med seg hva TS faktisk spurte om. La oss repetere litt: AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Noen som har barn på 20 år som bor hjemme? Som går på universitetet? Må de ta opp studielån? Eller hjelper dere til økonomisk? Anonymkode: 87a94...62d Anonymkode: 2ece7...6fd
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De fleste studenter har lån og ekstrajobb. Det de får gratis er økonomistyring. Din ungdom sparer penger, men går glipp av viktig læring og selvstendiggjøring. Tror faktisk han taper på dette i lengden (ikke økonomisk, men i livet) Anonymkode: 0ace1...2cb Uenig. Ts sin gutt sparer ikke en krone. Tar han lån og sparer 90% av beløpet kan han ha nok til egenkapital når han har tatt en bachlorgrad. Anonymkode: ecf11...5fe 1
pia mater Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg bodde hjemme under studietiden og hadde fullt studielån. Hadde en deltidsjobb der jeg kjente nok til å betale for mine egne utgifter (klær, bensin osv), men betalte ikke husleie eller for mat. Når jeg fikk meg jobb etter studiene og flyttet kjøpte jeg meg egen leilighet siden jeg hadde egenkapital. Ingen behov for kausjonist, og betalt ned en del på lånet så jeg tjener på salg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Han burde ta studielån om han kvalifiserer til det, det er et gunstig lån. Men ikke for å sløse bort på tull da, det er såklart dumt. Sett det på sparekonto. Rentene begynner uannsett ikke å gå før man er ferdig med studiene så worst case om man da ikke vil ha det likevel kan det betales tilbake uten at det kostet noe. Anonymkode: 101f8...c84
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Går han på universitetet eller vgs? Anonymkode: ecf11...5fe Universitetet Anonymkode: 87a94...62d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Han burde ta studielån om han kvalifiserer til det, det er et gunstig lån. Men ikke for å sløse bort på tull da, det er såklart dumt. Sett det på sparekonto. Rentene begynner uannsett ikke å gå før man er ferdig med studiene så worst case om man da ikke vil ha det likevel kan det betales tilbake uten at det kostet noe. Anonymkode: 101f8...c84 Er det noen studenter som ikke kvalifiseres til studielån? Anonymkode: 87a94...62d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har barn på 20 år som bor hjemme? Som går på universitetet? Må de ta opp studielån? Eller hjelper dere til økonomisk? Har en 20 åring som bor hjemme. Har jobbet litt, men pga nedbemanning står han uten jobb. Skal selvsagt søke jobber. Men imens må han søke studielån. Bor gratis og spiser gratis. Men må ha penger til skoleting og lommepenger. Han vil helst unngå lån, men vi vil ikke skjemme han bort ved å betale alt for han Anonymkode: 87a94...62d Så lenge han flytter ut innen 3 år så blir lånet gjort om til stipend. Altså ikke hele, men den delen som vanligvis blir stipend. Så da kan han ta opp lån, spare lånedelen, flytte ut innen graden er omme og få omgjort deler av lånet til stipend og betale ned resten av lånet med det oppsparte lånet. Anonymkode: ccd8b...aa4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så lenge han flytter ut innen 3 år så blir lånet gjort om til stipend. Altså ikke hele, men den delen som vanligvis blir stipend. Så da kan han ta opp lån, spare lånedelen, flytte ut innen graden er omme og få omgjort deler av lånet til stipend og betale ned resten av lånet med det oppsparte lånet. Anonymkode: ccd8b...aa4 Å?. Dette viste jeg ikke Anonymkode: 87a94...62d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å?. Dette viste jeg ikke Anonymkode: 87a94...62d Det var slik før, men nå ble jeg usikker! men ser ALLE nettsider anbefaler å ta opp studielån uansett, for egenkapital og spare i BSU Anonymkode: ccd8b...aa4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det noen studenter som ikke kvalifiseres til studielån? Anonymkode: 87a94...62d De som har over 400.000 i sparepenger (på bok) får ikke studielån.. hvis han er smart, kan han «leie» et rom hos deg, da blir noe av lånet omgjort til stipend om han står på eksamen Anonymkode: 07213...e8e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De som har over 400.000 i sparepenger (på bok) får ikke studielån.. hvis han er smart, kan han «leie» et rom hos deg, da blir noe av lånet omgjort til stipend om han står på eksamen Anonymkode: 07213...e8e Er det lov? Han har ikke mye sparepenger 😉 Anonymkode: 87a94...62d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det lov? Han har ikke mye sparepenger 😉 Anonymkode: 87a94...62d Nei, er folkeregistert adresse som gjelder Anonymkode: ccd8b...aa4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Er det lov? Han har ikke mye sparepenger 😉 Anonymkode: 87a94...62d Nei man er ikke borteboer selv om man leier hos foreldre, da må utleiedel ha egen adresse vel (eget seksjonsnummer og sånn?) Og ja det kan jo være man ikke kvalifiserer om man er veldig forsinket i studiene, har høy formue eller liknende. Men sannsynligvis får han helt vanlig studielån og da er det altså mer gunstig å ta det ut og spare pengene enn å ikke ta det. Anonymkode: 101f8...c84 1
starken Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg er 20 år og bor hjemme hos mamma og pappa mens jeg studerer. Bor og spiser gratis, har deltidsjobb ved siden av studiene. Hvis jeg av en eller annen grunn hadde stått uten jobb, så vet jeg at mamma og pappa hadde foretrukket å støtte meg økonomisk framfor at jeg skal ta opp studielån. Samtidig, hvis jeg hadde kommet i en slik situasjon, så hadde jeg kuttet ned på forbruket mitt fram til jeg hadde fått meg jobb. Det er fint med litt lommepenger, men man trenger ikke kreve penger nok til å dra ut på byen hver helg, restaurant, kafe osv.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 starken skrev (11 timer siden): Jeg er 20 år og bor hjemme hos mamma og pappa mens jeg studerer. Bor og spiser gratis, har deltidsjobb ved siden av studiene. Hvis jeg av en eller annen grunn hadde stått uten jobb, så vet jeg at mamma og pappa hadde foretrukket å støtte meg økonomisk framfor at jeg skal ta opp studielån. Samtidig, hvis jeg hadde kommet i en slik situasjon, så hadde jeg kuttet ned på forbruket mitt fram til jeg hadde fått meg jobb. Det er fint med litt lommepenger, men man trenger ikke kreve penger nok til å dra ut på byen hver helg, restaurant, kafe osv. Det anbefales å ta opp studielån og spare i BSU. Så det er jo dumt. Anonymkode: ccd8b...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå