AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg "feiret" også jul i oppveksten, men i slutten av 20åra kuttet jeg det. Synes ikke det var noe mer, handler jo stort sett om gavene og kjøpepresset. Når jeg sier til andre at jeg ikke trenger å feire, ikke vil. Tas dette dårlig imot 😅, kollegaer blir jo helt tullete når de hører dette. Det fremstiller det som dødelig å ikke feire jul, men jeg synes det er deilig å slippe. Ta det som en vanlig dag, slappe helt av. Pleier å slutte tidlig den dagen også Mine foreldre/søsken vet jeg ikke vil, så slipper noe mas derfra Synes dere dette er så spennende når dere har passert 40-50? Anonymkode: 06e36...5d4 6
Prøver18 Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg er 27, og ønsker ikke å feire jul igår. folk får gjøre som dem vil. jeg er dritt lei kjøpemas og gaver. la meg være 😛 2
Gjest På druen Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Liker førjulstiden best. Men julegaver, kakene, maten og stresset med å møte familie klarer jeg meg fint uten. Det er bare stemningen rundt juletider som er koselig. Men ikke alle synes det heller, og det er greit det også. Man bestemmer heldigvis selv.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 45 år, og elsker julen og alt som følger med 😍 Anonymkode: c4392...04c 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Kunne tenkt meg å bare ta fri fra alt, bortsett fra å avlevere pakker.bMen jeg må nok finne meg i å spise masse julemat jeg ikke er spesielt glad i og bli påtvunget både fettete og tørre kaker i år også. Anonymkode: b4568...fca
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Det jeg liker minst med jula, er all den fordømte maten. Det skal spises fra morgen til kveld. Dess feitere dess bedre. Gaver kjøper jeg utrolig lite av. Folk har det de trenger og vel så det. Feirer kun jul pga barn i hus nå, men forventer å kunne endre det når barnet blir eldre. Med liten familie så er det ikke det helt store uansett. Anonymkode: 37323...7fa
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg elsker julen men forstår deg godt. Enkelte år har jeg lyst til å droppe hele greia. Det som ødelegger mest er det kommersielle oppstyret og kjøpepress hvoren man går. Det blir et styr og et stress mens det egentlig skal være koselig. Anonymkode: 2f613...836 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kunne tenkt meg å bare ta fri fra alt, bortsett fra å avlevere pakker.bMen jeg må nok finne meg i å spise masse julemat jeg ikke er spesielt glad i og bli påtvunget både fettete og tørre kaker i år også. Anonymkode: b4568...fca ..hvorfor? Man må jo så klart spise middag om man er invitert til middagsselskap, men det er vel begrenset hvor mange middager man blir invitert til i jula. Kaker og godt er det jo bare å si nei takk til, det gjør jeg alltid, har ikke spist kaker på ti år. Anonymkode: 4bab1...bf2 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg er 35 år og elsker julefeiring. Gavene er ikke det viktigste for meg, men ellers syns jeg det er veldig koselig. Jeg feirer med foreldre og broren min. Har ikke barn. Jeg gruer meg til jeg blir gammel og kanskje må feire jul alene. Respekterer at ikke alle ønsker å feire jul. Anonymkode: 93a50...db8 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Folk reagerer antagelig fordi du er en normbryter. Det er ingenting i veien med å bryte normer så lenge de ikke går utover andre (norm/lov mot vold feks). Men veldig mange folk reagerer og noen ganger voldsomt. Reaksjonene man får av å bryte en norm varierer fra å bli drapstruet (feks homofile som avviker fra heteronormen) til å måtte svare på spørsmål, forholde seg til hva andre mener om valget man har tatt og forsvare valget sitt (feks om man ikke drikker og bryter drikkenormen, har åpent forhold og bryter tosomhetsnormen, dropper jul og bryter juletradisjonsnormen). Anonymkode: 457b5...477 5
PetterKanin Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg synes også det er en svært spesiell holdning mange har til de som ikke ønsker dette maset. Det er den tiden i året jeg for mitt vedkommende aller helst kunne tenkt meg å være alene, slik at jeg slapp alle tradisjonene jeg ikke har noen interesse av. Synes for all del julekvelden kan være koselig, men førjulstiden er noe jævla herk.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg tror folk reagerer fordi julen liksom er familiens tid. Det er da man samles og ser igjen de nan ikke har sett siden i fjor. Man har tid til å gå i pysjen hele dagen, se på film og bare kose seg. Det er ingen som syns du er lat eller teit fordi du ikke dro noe sted, gjorde noe "fornuftig" osv. For min del handler det veldig lite om gavene og har aldri opplevd et veldig kjøpepress på det heller. Både venner og familie er fornøyde med å få brukt, og vi er veldig glade i bøker som går på rundgang eller små, enkle ting. Jeg liker riktignok julemat og kaker, jeg elsker julefilmer og late morgener. Jeg digger aketur i snøen med kakao og gode venner og jeg elsker hvordan ansiktet til 2åringen lyser opp ved synet av pakkene som venter på han. Det er noe magisk med julen, og ut fra mitt perspektiv så kan jeg skjønne at det er rart når noen ikke liker det, bare fordi de ikke liker det. Ingen traumer i bagasjen, ingen spesielle grunner annet at at de ikke liker jul. Likevel så er det ditt valg, og du gjør som du vil, så gjør jeg det jeg vil 😊 Det er jo helt greit det også. Anonymkode: abed8...de2 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 43 og elsker julen. Vi er så barnslige at vi har adventskalender og pynter i slutten av november. Liker både forberedelser, juletreff med venner, baking og samlingen med familien er hyggelig. Har også venner som ikke feirer og tenker det må være opp til hver enkelt. Men min familie hadde nok blitt skuffet om jeg ikke ville være hos dem. Anonymkode: 9851a...1f4 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 Opplevd det samme. Folk blir helt vippet at pinnen når jeg sier vi feirer ikke typisk jul siden vi alltid er i utlandet (Nederland, Thailand, Vietnam, Mexico for å nevne noen). Jeg tror det «plager» folk fordi du ikke passer inn i deres A4-boks lenger.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg er i 30-årene og elsker fortsatt julen, skal aldri slutte å feire jul. Har full forståelse for at alle ikke ønsker det, det skal sies. Ville aldri mast på noen om julefeiring, det ville blitt helt feil for meg. Anonymkode: 951d4...f39 1
Maxvenn Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 Prøver18 skrev (32 minutter siden): Jeg er 27, og ønsker ikke å feire jul igår. folk får gjøre som dem vil. jeg er dritt lei kjøpemas og gaver. la meg være 😛 Sjønner deg godt, jeg feirer ikke solvervet, for det er jo det det er, Det drar med seg mye fyll.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg tenker at det forholdet man har til jul (og annet) ofte handler om hva man gjør det til selv eller er oppvokst med. Det er jo ikke rart at folk er lei av jul når de er oppvokst og vant med at alt skal handle om gaver og å kjøpe, osv. Selv elsker jeg jul pga. stemningen, jeg får være med familien min, jeg har gode minner og jeg bruker fritiden til å kose meg med å lese bøker, gå på fjellet og slappe av. Gaver og sånt er ikke så viktig. Anonymkode: b89e3...3bc 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror folk reagerer fordi julen liksom er familiens tid. Det er da man samles og ser igjen de nan ikke har sett siden i fjor. Man har tid til å gå i pysjen hele dagen, se på film og bare kose seg. Det er ingen som syns du er lat eller teit fordi du ikke dro noe sted, gjorde noe "fornuftig" osv. For min del handler det veldig lite om gavene og har aldri opplevd et veldig kjøpepress på det heller. Både venner og familie er fornøyde med å få brukt, og vi er veldig glade i bøker som går på rundgang eller små, enkle ting. Jeg liker riktignok julemat og kaker, jeg elsker julefilmer og late morgener. Jeg digger aketur i snøen med kakao og gode venner og jeg elsker hvordan ansiktet til 2åringen lyser opp ved synet av pakkene som venter på han. Det er noe magisk med julen, og ut fra mitt perspektiv så kan jeg skjønne at det er rart når noen ikke liker det, bare fordi de ikke liker det. Ingen traumer i bagasjen, ingen spesielle grunner annet at at de ikke liker jul. Likevel så er det ditt valg, og du gjør som du vil, så gjør jeg det jeg vil 😊 Det er jo helt greit det også. Anonymkode: abed8...de2 De eneste juleaftene jeg har hatt mulighet til å tusle rundt i pysjen har vært de årene jeg valgte å ikke feire... de andre årene, særlig etter at jeg fikk barn, er stappfulle av tradisjoner og oppgaver. Anonymkode: a3772...07b
Humle Brumle Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg synes det høres dødelig ut faktisk😂 Jeg er kanskje litt barnslig, men you do you liksom. Man kan ikke drive å tvinge folk til å feire jul da blir det jo ikke noe gøy. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Det er vel fordi jula er en sosial høytid. Man møtes og er sammen som en familie. Er vel også ofte arrangement med venner og på jobb også. Som ikke-feirende blir du utenfor alt dette, og det syns folk er trist. Jeg har et annet perspektiv på dette, fra jeg var 7-14 feiret vi ikke jul pga at vi var med i Jehovas vitner. Som voksen har jeg skjønt at dette var veldig sårt og vondt for storfamilien, og også for kamerater. Ja, det er lett å si at man kan møtes ellers, men som oftest blir det lite av. Trur det at vi ikke feira jul nesten var verre for de enn for meg. Bla hadde vi før vi gikk inn i JV nesten blitt «adoptert» av et barnløst, eldre par. Herlige mennesker. Dette var vanskelig for dem, som tidligere hadde kost seg med å gi julepresanger til oss barna. Derfor setter jeg nå som voksen dame stor pris på jula. Så jeg forstår de som reagerer. Jeg blir sur selv når jeg hører om folk som «hater jula». Men det kommer jo av min historie. Anonymkode: 35ff7...ce8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå