Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i en tråd her på Kvinneguiden at aktuarjobber betaler godt. Hvordan er arbeidsdagen som en aktuar. Trives dere? Hva gjør dere i løpet av dagen?  Hva slags mennesker passer jobben for?

Anonymkode: f8ebe...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke superrelevant akkurat siden hun ikke er norsk, men Paigey på youtube har videoer om dette, da hun holder på å utdanne seg til deg mens hun er i jobb. Hun har en bachelor i fysikk fra før. 

Anonymkode: 8c518...eb9

Skrevet

Jeg kan ikke gi deg svar på alt siden jeg ikke jobber som Aktuar, men har utdannelse i faget.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva slags mennesker passer jobben for?

Mange ser nok på rollen som Aktuar som en rolle som passer perfekt for introverte "kjedelige" typer. Det stemte kanskje historisk, i likhet med yrker som revisor osv, men i dag er mitt inntrykk at personlige egenskaper og evne til å jobbe i team er vel så viktig som din faglig bakgrunn. En viktig ting å avklare her og nå er at man trenger ikke ha den formelle utdannelsen som aktuar for å faktisk jobbe som aktuar. Det viktigste er at du har en god kvantitativ bakgrunn med gode it og programmeringsferdigheter. I praksis kan altså en fysiker, it-utdannet eller en sivilingeniør som har mye matte fra studiet jobbe som aktuar. Hvis man tar utdannelsen som Aktuar ved f.eks UiB eller UiO må man forberede seg på å bli skuffet hvis man forventer seg å sikre en stilling som Aktuar rett fra studiet. Det er veldig veldig få stillinger som 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvordan er arbeidsdagen som en aktuar.

De fleste jobber nok 8-16 ish, med lite overtid sammenliknet med andre roller i finansbransjen. Ellers er jo Aktuaryrket en kontorjobb med mye fokus på tall og programmering, og selvfølgelig møtevirksomhet med ulike funksjoner i selskapet man jobber i. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

aktuarjobber betaler godt

Tja. Her er mitt inntrykk at det ikke er spesielt mye bedre betalt enn siviløkonomer eller sivilingeniører. Rundt 500-600K tror jeg er vanlig startlønn idag. 

Anonymkode: 909f1...f4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kan ikke gi deg svar på alt siden jeg ikke jobber som Aktuar, men har utdannelse i faget.

Hva jobber du som?

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det viktigste er at du har en god kvantitativ bakgrunn med gode it og programmeringsferdigheter. I praksis kan altså en fysiker, it-utdannet eller en sivilingeniør som har mye matte fra studiet jobbe som aktuar. Hvis man tar utdannelsen som Aktuar ved f.eks UiB eller UiO må man forberede seg på å bli skuffet hvis man forventer seg å sikre en stilling som Aktuar rett fra studiet. Det er veldig veldig få stillinger som 

Hva slag stillinger kan man forvente å få etter endt aktuarutdanning? Hvor mange blir aktuarer?

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tja. Her er mitt inntrykk at det ikke er spesielt mye bedre betalt enn siviløkonomer eller sivilingeniører. Rundt 500-600K tror jeg er vanlig startlønn idag. 

Startlønna har man jo kun i starten. Det som teller er vel hva slags lønn man har i karrieren. 

Anonymkode: a6e24...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva slag stillinger kan man forvente å få etter endt aktuarutdanning? Hvor mange blir aktuarer?

Jeg er ikke aktuar selv, men en kompis som jeg studerte matematikk sammen med er utdannet det.

Han jobber i et forsikringsselskap med blant annet å trene algoritmer til å estimere bil-reparasjonskostnader fra bilder av kollisjonsskadene (altså maskinlæring). 

Han jobber generelt mye med maskinlæring og trives kjempegodt. De har visst nok et veldig sterkt fagmiljø, flere av de som jobber der har doktorgrad i matte eller fysikk. Det finnes altså flere utdannelser som leder frem til en slik type jobb.

Skrevet
Fysikeren skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke aktuar selv, men en kompis som jeg studerte matematikk sammen med er utdannet det.

Han jobber i et forsikringsselskap med blant annet å trene algoritmer til å estimere bil-reparasjonskostnader fra bilder av kollisjonsskadene (altså maskinlæring). 

Han jobber generelt mye med maskinlæring og trives kjempegodt. De har visst nok et veldig sterkt fagmiljø, flere av de som jobber der har doktorgrad i matte eller fysikk. Det finnes altså flere utdannelser som leder frem til en slik type jobb.

Det hørtes i hvert fall ut som interessante arbeidsoppgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...