AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg har tidligere jobbet som journalist, men det var en midlertidig ansettelse som varte i 6 måneder. Det er en del år siden. Jeg kunne tenke meg å være frilansjournalist ved siden av min nåværende jobb. Men hvordan i alle dager går jeg frem? Da jeg jobbet som journalist var jeg jo med på morgenmøtene da vi fikk vite om aktuelle saker og tips, og jeg ble så sendt ut på disse oppdragene. Men som frilanser aner jeg ikke hvordan det fungerer. Må jeg kontakte avisene og spørre? Må jeg bare gå ut og lage mine egne saker, levere disse ferdig til avisen og spørre om de vil ha de? Trenger noen oppstartsråd. Anonymkode: fa0fd...319 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Har jobbet som det noen år, gjør det fortsatt ved siden av en fast jobb. Du trenger gjerne litt kontakter, få noen faste oppdragsgivere/redaksjoner som kjøper. Trenger ikke være aviser. Du må selge dine egne saker og finne dem, men du trenger ikke nødvendigvis skrive artikkelen ferdig før du forsøker å selge den. Det kan bli mye jobb til ingen nytte. Anonymkode: 1dfaa...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg jobber som frilansjournalist ved siden av fast jobb, og det du først og fremst må gjøre er å finne gode idéer til saker. Gode vinklinger er avgjørende! Jeg har tidligere tatt Bli magasinjournalist - kurset til Vivian Songe, noe jeg anbefaler på det sterkeste 👍😊 Prosessen med å selge og skrive en sak er ikke gjort på 1-2-3, det krever både en del research og at du er god til å selge inn saker på en god måte. Du må også kunne dekode dem du skal pitche til, for å vise at du vet hvilken målgruppe du skriver for. Da blir du også tatt mer på alvor. Deretter er det bare å pitche saker til aviser og magasiner, men alltid til én av gangen. Du velger selv om du finner case før du pitcher saken, eller etter du har fått «ja», jeg gjør litt begge deler. Det spørs hva slags sak det er. Det er også viktig å ha med eksperter i de sakene du selger, og det er et stort pluss om du faktisk kan nevne noen i mailen du pitcher 👍 Håper dette hjalp deg 😊 Lykke til! Anonymkode: 2ddcd...0ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå