Madame Butterfly Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Nå har det jo vært ekstremt mye stengt rundtomkring i byen, når bybanen ble laget, og det fortsetter jo bare når den bygges ut, bare stengt andre steder. Har personlig ikke reist så nye med banen, bare en sjelden gang. Skulle ta den fra Flesland til sentrum, og det tok dobbelt så lang tid som flybussen. Vet at folket i Fyllingsdalen, mener kollektivtilbudet blir drastisk redusert med bybanen. De fleste jeg snakker med bryr seg ikke, kjenner ingen som benytter seg av den, ingen som er i mit den, ingen som er for den. Synes ikke folk bryr seg. Hva tenker du? Bryr du deg om bybanen? Er den relevant for andre enn politikere og de som skriver i avisene, eller de som mister eiendommene sine og klager av den grunn? Er det verdt den enorme kostnaden, og de store forsinkelsene i trafikken for alle som ikke bryr seg?
Druid Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Madame Butterfly skrev (16 minutter siden): Nå har det jo vært ekstremt mye stengt rundtomkring i byen, når bybanen ble laget, og det fortsetter jo bare når den bygges ut, bare stengt andre steder. Har personlig ikke reist så nye med banen, bare en sjelden gang. Skulle ta den fra Flesland til sentrum, og det tok dobbelt så lang tid som flybussen. Vet at folket i Fyllingsdalen, mener kollektivtilbudet blir drastisk redusert med bybanen. De fleste jeg snakker med bryr seg ikke, kjenner ingen som benytter seg av den, ingen som er i mit den, ingen som er for den. Synes ikke folk bryr seg. Hva tenker du? Bryr du deg om bybanen? Er den relevant for andre enn politikere og de som skriver i avisene, eller de som mister eiendommene sine og klager av den grunn? Er det verdt den enorme kostnaden, og de store forsinkelsene i trafikken for alle som ikke bryr seg? Jeg er grunnleggende for bybanen. Den dekker store behov for å binde byen mer sammen og vil få større og større betydning jo mer den blir utbygd. Det er ikke rom i byen for å styrke kollektivnettet på noen bedre måte. Det sagt, kan den ikke erstatte bussnettet i f.eks fyllingen, så hvis man får rett i at bybanen spiser kapasitet fra buss nettet, så vil kollektivtrafikken bli skadelidende. All infrastrukturbygging gjør vondt mens det pågår, man kan ikke slutte for det. Og ja, bybanen er absolutt ingen flybuss, men jeg har nå brukt den et par ganger bare på grunn av tryggheten; det er litt for mange områder der enkle ulykker propper trafikken totalt. Og jeg skulle ønsket at utbyggingen av bybanen mot Åsane ble gjort FØR omleggingen av hovedveien; DER har du infrastrukturprosjekter som kommer til å gjøre vondt i tiden framover.
Madame Butterfly Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2021 @Druid… så få den over Bryggrn asap, og unngå hele diskusjonen om tunell? Og ja, all utbygging av infrastruktur svir. Det kommer nok noen store prosjekter rundt byen, både i vest og nord. Jeg hører fremdeles til de som ikke bryr seg om hele bybanen, men det er nok godt mulig at den avlaster trafikken en god del, og slik utgjør en fordel for alle.
Druid Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Madame Butterfly skrev (17 timer siden): @Druid… så få den over Bryggrn asap, og unngå hele diskusjonen om tunell? Og ja, all utbygging av infrastruktur svir. Det kommer nok noen store prosjekter rundt byen, både i vest og nord. Jeg hører fremdeles til de som ikke bryr seg om hele bybanen, men det er nok godt mulig at den avlaster trafikken en god del, og slik utgjør en fordel for alle. jeg er skeptisk til å kjøre den over bryggen, om ikke av estetiske årsaker, så mer fordi med engang de begynner med grunnarbeidet for å sikre at den kan gå der, kommer de til å avdekke kulturminner som kommer til å trekke det ut i evigheten. Hele bryggeområdet er strengt tatt verneverdig, ikke så mye over hva de har funnet, som fordi vi vet det er så mye som fortsatt ikke er funnet. Kjør opp en "Madam felle" og spreng ut tre-fire underjordiske terminaler og bli ferdig med det. Tro meg, det blir billigere. (Mye av risikoen i slike prosjekter ligger i kunnskap om fjellkvalitet ; vi vet ALT om fjellkvaliteten der; det fjellet er allerede en sveitserost. Det betyr at vi kan prosjektere med relativt lav risiko) Endret 12. oktober 2021 av Druid 1
Nutz Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) Jeg er utvandret bergenser som egentlig har lyst til å flytte tilbake, men mye pga kollektivtilbudet blir jeg i Oslo. På de strekningene jeg beveger meg i Bergen kunne jeg før i tiden ta en buss fra A til B. Da bybanen kom ble alle presset inn på denne, noe som gjorde at jeg nå må ta buss - bane - buss for å reise samme strekning. Dette tar så lang tid at jeg ikke gidder, så om jeg er i Bergen bare blir jeg hjemme med mindre noen kan kjøre meg (og det er ikke lenger bare bare det heller i Bergen med den mengden bomstasjoner og den manglende mengden parkeringsplasser.) Hadde bybanen vært et tilbud i TILLEGG til buss hadde det vært helt greit, men måten de har gjort det på til nå fungerer bare ikke. Endret 13. oktober 2021 av Nutz 2
Koskos Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 Mye som fungerer med kollektivtrafikk også, bringer meg og tusenvis av andre til jobb hver dag, jeg tar bybanen og må aldri vente. Flotte busssjåfører/bybaneførere som gjør en god jobb, det skal de ha. 1
Bingo Bongo Skrevet 14. oktober 2021 #7 Skrevet 14. oktober 2021 Praktisk for de som bor akkurat langs traséen - alle andre får ekstra bytter i kollektivtrafikken pga alle skal skysses inn til banen (som Nutz sier) Det er også helt utrolig hvordan det popper opp boliger langs hele traséen. F.eks blokkene i rundkjøringen ved Lagunen og midt i krysset på Paradis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå