Gå til innhold

Facebook og algoritmer, farlige greier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Sitat

De har også testet algoritmene selv ved å sette opp en falsk konto som i utgangspunktet kun trykket «følger» på Donald Trump, Melania Trump og Fox News. På under en uke foreslo Facebook innhold fra konspirasjonsteorien QAnon til denne falske brukeren. Uken etter var stort sett alt foreslått innhold feilinformasjon og konspirasjonsteorier.

Sitat

Facebook tjener penger på at du leser feilinformasjon som gjør deg sint på myndighetene og andre mennesker, for da holder du deg på Facebook og går i krigen i kommentarfeltene. Det øker sannsynligheten for at du blir værende der, og får med deg alle annonsene de samtidig skreddersyr din profil. Konsekvensen blir at Facebook tjener penger – og at du mister tilliten til våre myndigheter og andre mennesker.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/y4OPvK/det-sosiale-problemet

Forklarer jo en hel del, og selv om man har visst om dette så er det uansett skremmende lesning. 

Selv bruker jeg nesten aldri facebook, og jeg leser ihvertfall ikke nyheter eller følger mediekilder der, men for de som gjør det så er det jo ikke rart de blir peppret med galskapen. Kan jo bare vise til USA og den paranoiaen som gjenspeiler seg der, det blir jo ikke så rart dersom folk kun holder seg til Facebook og deres alternative "nyhetskilder" som dukker opp i strømmen der dersom alt er bare feilinformasjon og konspirasjonsteorier!

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Facebook er nok årsak til at mange familier ikke lenger kan møte hverandre på godfot. Du burde også lese om hvordan Myanmar brukte Facebook til a utføre folkemord på rohingyaene.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Lurer på hvor mange her på KVINNEGUIDEN som faktisk får sine "kilder" og "nyheter" fra Facebook.

Ser for meg at det kan være flere :tekola:

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet

Ble for mange år siden rådet sterkt til å unngå Facebook av en god venn med høy utdannelse innen data og IT.

Etterhvert angrer jeg mindre og mindre på at jeg fulgte rådet hans 😀

Skrevet

Det går nesten ikke an å ikke ha Facebook. Mange foreninger bruker det som informasjonskanal.

Disse algoritmene slår sikkert uheldig ut, men leser folk nyheter på Facebook??  Det tror jeg aldri jeg har gjort.

• Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Det går nesten ikke an å ikke ha Facebook. Mange foreninger bruker det som informasjonskanal.

Vet det 🙁

Skrevet (endret)

Jepp. Er ganske sint på Facebook, de har tatt fra meg mitt familiemedlem (slukt inn i konspiverden) 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...