Gå til innhold

Har du en kronisk sykdom , stressende jobb og barn med adhd. Se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp fordi jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort. Jeg er sykmeldt fra en veldig stressende jobb. Er kronisk syk med mye smerter og utmattelse. Har to barn den ene med adhd. Jeg sliter med å få nok egentid og ro når jeg er i jobb. Og tar jeg meg tid til egentid på kvelden blir det alt for lite søvn. Stressnivået er skyhøyt og jeg finner aldri roen. Sykmeldings tiden er snart over og jeg må ta noen valg. Gå tilbake til en evig ond spiral eller gå på aap og få dårlig råd. 

Anonymkode: 13040...7b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bytte jobb til en som er mindre stressende? Gå ned i stilling, om så bare for en periode? Snakke med arbeidsgiver og be om tilrettelegging? Muligheter for avlastning på hjemmefronten?

Anonymkode: 6f757...f8e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva med å bytte jobb til en som er mindre stressende? Gå ned i stilling, om så bare for en periode? Snakke med arbeidsgiver og be om tilrettelegging? Muligheter for avlastning på hjemmefronten?

Anonymkode: 6f757...f8e

Ts her: Å få ny 100% jobb med samme lønn er nesten umulig. Har ikke økonomi til å jobbe redusert eller. Jeg og barnefar er sammen så har jo avlastning sånn sett, men jeg trenger tid helt alene hvor jeg bare kan slappe helt av og det går ikke i en normal hverdag. Det er hus, lekser, fritidsaktiviteter, foreldremøter, kjøring hit og dit. Før jeg ble kronisk syk var jeg fortsatt veldig sliten, men hadde ikke utmattelse og smerter hele tiden. Nå kommer det oppå alt og oppå jobben som tapper meg helt. Ser ikke akkurat for meg at økonomiske problemet skal gjøre saken bedre eller noe jeg vet vi får om jeg mister 40% lønn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her: Å få ny 100% jobb med samme lønn er nesten umulig. Har ikke økonomi til å jobbe redusert eller. Jeg og barnefar er sammen så har jo avlastning sånn sett, men jeg trenger tid helt alene hvor jeg bare kan slappe helt av og det går ikke i en normal hverdag. Det er hus, lekser, fritidsaktiviteter, foreldremøter, kjøring hit og dit. Før jeg ble kronisk syk var jeg fortsatt veldig sliten, men hadde ikke utmattelse og smerter hele tiden. Nå kommer det oppå alt og oppå jobben som tapper meg helt. Ser ikke akkurat for meg at økonomiske problemet skal gjøre saken bedre eller noe jeg vet vi får om jeg mister 40% lønn. 

Hvis du er sammen med barnefar bør det vel være mulig å få noe egentid. Dere må jo ta noen grep her. Dårlig økonomi en periode er uansett bedre enn dårligere helse.

Anonymkode: 52edf...546

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er sammen med barnefar bør det vel være mulig å få noe egentid. Dere må jo ta noen grep her. Dårlig økonomi en periode er uansett bedre enn dårligere helse.

Anonymkode: 52edf...546

Ts her: Noe ja, men ikke nok. Jeg kan jo ikke jage hele familien ut flere timer hver kveld. Å dra ut for egentid orket jeg ikke. Sånn som nå så sover jeg som regel 5 timer mens de er på skole. I en full jobb er ikke det mulig. 

Skrevet

Jeg har revmatisme, en ryggskade som gir konstant smerter og nakkeprolaps. Jeg er alene med to barn og har en meget krevende jobb. Jeg er sliten hele tiden da jeg har smerter hele tiden, men jeg må bare fungere og kommer meg gjennom dagene. Hadde virkelig trengt tid alene for å få litt ro og samle energi, men det er umulig og jobbe må jeg da jeg må ha inntekt nok til å ta vare på mine barn. Her er det bare å bite tenna sammen, jeg bruker tid etter at barna har lagt seg med yoga for å bli bedre på å takle stress, og jeg fokuserer aldri på at jeg har vondt. Jeg må hele tiden jobbe med tenkesettet mitt da jeg slutter å fungere hvis jeg lar tankene mine fokuserer på smertene.

Anonymkode: 14cde...b6e

• Liker 3
Skrevet

Hva er lønna di nå og hvor mye må du regne med å gå ned? Noen tilpasninger kan enkelt gjøres for ift økonomien :)

Anonymkode: 443b9...c02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er lønna di nå og hvor mye må du regne med å gå ned? Noen tilpasninger kan enkelt gjøres for ift økonomien :)

Med mindre lønna ikke er så høy i utgangspunktet da.

Skrevet

"Gå tilbake til en evig ond spiral eller gå på aap og få dårlig råd." 

Merkelig at dette er liksom de eneste to alternativene for en del folk. Hva jobber du som? Hvorfor kan du ikke bytte jobb, om så til noe helt annet enn hva du er utdannet som? Har du ikke råd til å jobbe redusert, har du vel heller ikke råd til å gå over på AAP.. Noen grep må du ta når det gjelder jobbsituasjonen, for dette går jo ikke i lengden. Lykke til! 

Anonymkode: 184a3...78e

• Liker 4
Skrevet

Støttekontakt? Avlastning? Ny jobb? Lavere stilling i den du allerede har? Gå gjennom økonomien, det er gjerne noe å spare?! Behandling for deg? Det er flere ting du kan gjøre for å få det bedre!

Anonymkode: b4c9e...c12

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke privat uføreforsikring eller forsikring gjennom jobb?

Som eventuelt dekker sykdommen din? 

Anonymkode: b9b2f...f2c

• Liker 1
Skrevet

hva med å prøve å finne en avlastningsfamilie, eller søke om støttekontakt til barna? 

på kommunen kan de hjelpe til, litt variert hva de kan tilby i ulike kommuner. der jeg jobber er det helse/tjenestekontor man kontakter. 

hvis man har noen i sin egen krets kan man jo avtale uten via kommunen. 

Anonymkode: f9d23...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hva med å prøve å finne en avlastningsfamilie, eller søke om støttekontakt til barna? 

på kommunen kan de hjelpe til, litt variert hva de kan tilby i ulike kommuner. der jeg jobber er det helse/tjenestekontor man kontakter. 

hvis man har noen i sin egen krets kan man jo avtale uten via kommunen. 

tanken min med dette var å gi deg litt tid til egenpleie 😊

Skrevet

Du kan bytte jobb, redusere stilling, ha noen timer alene på soverommet om kvelden, lese en bok der for deg selv eller bare hvile. Sjekke muligheter for behandling for denne kroniske sykdommen. 

Anonymkode: caf76...bfb

Skrevet

Dersom du er såpass dårlig, og det er lite utsikt for bedring, er det kanskje en mulighet å søke delvis uføre? Tenker jo at det sikkert er det siste du vil, men slik som det høres ut er det kanskje ikke annen mulighet. Hvis ikke må du vel redusere stillingen, og dersom det er såpass ille bør du vel kvalifisere for uføretrygd. 

Anonymkode: e96b0...52a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Gå tilbake til en evig ond spiral eller gå på aap og få dårlig råd." 

Merkelig at dette er liksom de eneste to alternativene for en del folk. Hva jobber du som? Hvorfor kan du ikke bytte jobb, om så til noe helt annet enn hva du er utdannet som? Har du ikke råd til å jobbe redusert, har du vel heller ikke råd til å gå over på AAP.. Noen grep må du ta når det gjelder jobbsituasjonen, for dette går jo ikke i lengden. Lykke til! 

Anonymkode: 184a3...78e

Tenkte akkurat det samme..

Anonymkode: 91abd...ce6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv byttet jobb til en annen med mindre arbeidsmengde og mindre stress, mye kortere reisevei - og dessverre ikke like  spennende arbeidsoppgaver - og måtte da ikke gå ned mer enn kanskje totalt 50 tusen i lønn. Barna er fortsatt små og foreløpig har jeg ikke angret, tror det var absolutt det rette for meg og familien. 

Du kan jo også vurdere å gå til 80% i en liten periode, inntekten din blir da fortsatt høyre enn AAP, og du får én dag i uka for hvile og alenetid. 

Anonymkode: f0acf...9da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trenger hjelp fordi jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. 

Jeg skal prøve å gjøre en lang historie kort. Jeg er sykmeldt fra en veldig stressende jobb. Er kronisk syk med mye smerter og utmattelse. Har to barn den ene med adhd. Jeg sliter med å få nok egentid og ro når jeg er i jobb. Og tar jeg meg tid til egentid på kvelden blir det alt for lite søvn. Stressnivået er skyhøyt og jeg finner aldri roen. Sykmeldings tiden er snart over og jeg må ta noen valg. Gå tilbake til en evig ond spiral eller gå på aap og få dårlig råd. 

Legen din kan hjelpe deg igang med ufør, du må utredes. Så nav og runda der, gjennomsnittet er vel 7 år for å få det. 

Anonymkode: c1f79...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenkte akkurat det samme..

Anonymkode: 91abd...ce6

Ts: Jeg orker ikke å måtte gå igjennom ny opplæring, søknadsprosess for å få ny jobb. Prøvetid på 6 mnd og sjangsen for at jeg får ny fast jobb med denne helsen er minimal. 

Skrevet

Uff, bruk hodet! Finn en jobb du orker, eller vær hjemmeværende mor en periode. Senk forbruket! Du har jo en mann også. 

Anonymkode: 07161...e14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...