norw Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) https://www.nrk.no/osloogviken/foreldre-blir-ikke-enige-_-far-_pike_-eller-_gutt_-som-fornavn-1.15678463?fbclid=IwAR10hGYVWdyQlmpYFigz_U3Qd49HbTYbVj6xkweaSbrLidOj1XKgfpNhzgU Blir fort sånn om den ene forelderen vil ha et nymotens tøysenavn og den andre kjemper imot. Hva med å bli enige om dette relativt fort, gjerne i god tid før ungen blir født? Har vært i kontakt med en del småbarnsfamilier i jobbsammenheng, med tilgang på barnas navn, og da har jeg stusset over dette med "pike" og "gutt" som fornavn, som jeg trodde at var en teknisk feil hos oss. Har en fetter som fikk unge nå i høst, som heter Iben i kombinasjon med et enda rarere navn, som jeg i hvert fall ikke ville gått med på, og som fort kunne resultert i "pike" om moren var like sta 😆 Endret 11. oktober 2021 av norw
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Iben er da et vanlig navn. Men altså, foreldre er uenig om navn selv om det er navn som Lars og Petter det dreier seg om. Noen vil kanskje ha oppkalling og den andre ikke. Men helt enig i at man bør klare navngi ungen før den er 6 mnd gammel. Anonymkode: 65776...29a 9
Sago Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Noen har kanskje et navn de er enige om som ikke blir godkjent, eller de er bare trege med registreringen, eller skjønner ikke hvordan de skal gjøre det. Jeg syns det var en litt for kjapp konklusjon i artikkelen at dette skyldtes at foreldrene ikke blir enige. 3
norw Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Iben er da et vanlig navn. Men altså, foreldre er uenig om navn selv om det er navn som Lars og Petter det dreier seg om. Noen vil kanskje ha oppkalling og den andre ikke. Men helt enig i at man bør klare navngi ungen før den er 6 mnd gammel. Anonymkode: 65776...29a Det finnes verre enn Iben, men for meg ville det vært helt uaktuelt. Er ikke særlig keen på bruke navnet til en av oldeforeldrene eller lignende heller.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Har alltid trodd at staten gir barn navn hvis ikke foreldrene gjør det. Typisk et topp 10 navn. Anonymkode: 529e1...9c9 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 De tilfellene jeg kjenner til av dette, i jobbsammenheng, handler kun om foreldrenes manglende evne til å registrere et navn. Barna har jo navn som er i bruk. Anonymkode: ff1e6...c1b 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har alltid trodd at staten gir barn navn hvis ikke foreldrene gjør det. Typisk et topp 10 navn. Anonymkode: 529e1...9c9 Lærte av et vennepar, som var stressa for akkurat det, at det ikke stemmer. Jeg trodde at barnet fikk toppnavnet for kommunen frem til de fikk panikk og ringte inn i frykt for at diskusjonen mellom Lukas og Markus skulle ende i Muhammad 🙊😅 Anonymkode: ee4c1...97a 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Sago skrev (1 time siden): Noen har kanskje et navn de er enige om som ikke blir godkjent, eller de er bare trege med registreringen, eller skjønner ikke hvordan de skal gjøre det. Jeg syns det var en litt for kjapp konklusjon i artikkelen at dette skyldtes at foreldrene ikke blir enige. Dette tror jeg og er årsaken. Husker selv artikler der barna var oppkalt etter avdøde slektninger, men navnene ble ikke godkjent. (Det var Bjøran, Oleander og Sjarlotte.) Barna blir selvsagt omtalt med et eller annet navn, selv om det ikke er registrert i systemet. Anonymkode: 46036...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Men blir barnet kalt «Pike»? eller får foreldrene bytte navnet når de har blitt enige? Går det faktisk 6-åringer rundt med navnet Pike Hansen eller er det bare på papiret? Anonymkode: d9b61...e84 1
Rosa Sitron Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Har alltid trodd at staten gir barn navn hvis ikke foreldrene gjør det. Typisk et topp 10 navn. Anonymkode: 529e1...9c9 Jeg har alltid lurt på hvordan den myten har blitt til. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går det faktisk 6-åringer rundt med navnet Pike Hansen eller er det bare på papiret? Anonymkode: d9b61...e84 Det er selvsagt på papiret. Barnet heter Lene*pike Hansen i folkeregisteret hvis mor heter Lene Hansen. Anonymkode: ff1e6...c1b 1
norw Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærte av et vennepar, som var stressa for akkurat det, at det ikke stemmer. Jeg trodde at barnet fikk toppnavnet for kommunen frem til de fikk panikk og ringte inn i frykt for at diskusjonen mellom Lukas og Markus skulle ende i Muhammad 🙊😅 Anonymkode: ee4c1...97a Om man bor i Oslo 😂😂 1
norw Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men blir barnet kalt «Pike»? eller får foreldrene bytte navnet når de har blitt enige? Går det faktisk 6-åringer rundt med navnet Pike Hansen eller er det bare på papiret? Anonymkode: d9b61...e84 Moren sier Audhild Tallulah og faren sier Trine. Ikke forvirrende i det hele tatt 😄
Nicathv Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men blir barnet kalt «Pike»? eller får foreldrene bytte navnet når de har blitt enige? Går det faktisk 6-åringer rundt med navnet Pike Hansen eller er det bare på papiret? Anonymkode: d9b61...e84 Alle foreldre kan bytte navn på barnet sitt når som helst. Men man må vente noen år før man kan gjøre det igjen. Vet ikke hvor lenge man må vente mellom hver gang for et barn, men som voksen må det gå minst 10 år mellom hver gang man bytter navn, med noen unntak som ved giftemål og slikt. Det er nok bare på papiret at barnet heter "Pike" eller "Gutt", foreldrene sier jo ikke "Pike" til ungen.
Nicathv Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 Rosa Sitron skrev (1 time siden): Jeg har alltid lurt på hvordan den myten har blitt til. A: Hva tror dere skjer om foreldrene ikke registrerer et navn på barnet? B: Vet ikke! La oss ikke google det og finne pålitelig informasjon, det ville tatt minst 40 sekunder! A: Ikke sant! Tror dere staten bare gir de et navn liksom? C : Ja, kanskje det. Sikkert et av de mest populære! .. B: Husk på å registrere navnet da, ellers kanskje bare gir staten barnet et av topp-10 navnene! D : Oi, er det sant? B: Ja, eller, hørte det fra en venninne i alle fall! .. D : Har dere ikke bestemt navn enda? Visste du at ellers så gir staten barnet automatisk et av de mest populære navnene i kommunen? F: Å, det visste jeg ikke. Senere sitter F på KG.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 Rosa Sitron skrev (1 time siden): Jeg har alltid lurt på hvordan den myten har blitt til. Det var en komiker som spøkte om det en gang, i alle fall. Linn Skåber, kanskje? Eller en annen, jeg husker ikke helt. Silje Stang? 😛 Anonymkode: 9d9ae...750
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå