Gå til innhold

Når informerte du arbeidsgiver om graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på når jeg vil si fra, av den enkle grunn at jeg ikke har tillit til leder. Verken i forhold til at hun kommer til å bruke det mot meg- og fordi hun ikke er god på å håndtere taushetsbelagt informasjon ..på en annen side vil hun jo også bruke det mot meg at jeg informerer for sent..

i dag fikk vi vite at en kollega var gravid - hun er en uke foran meg- så vi kommer til å gå ut ca samtidig . Grunnen til at kollegaen sa fra var at sjefen hadde snakket med en av de andre lederene, som igjen hadde informert hele sin avdeling.. ja- så så godt blir helseopplysninger håndtert på min jobb..

akkurat der jeg er nå kreves ikke spes tilrettelegging .. 

jeg tenker jeg uansett venter til neste u/l (som er om en uke) men har mest lyst til å vente til det synes eller til desember - som er 12 uker før jeg går ut.. 

Anonymkode: bb8de...e13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bestemmer, så lenge du gir beskjed 4 uker før du skal ut i permisjon. Om sjefene liker å få beskjed såpass sent er en annen sak 😅 

Anonymkode: f0848...f46

Skrevet

Så lenge du ikke har plager som gjør at du må fortelle det, ville jeg ventet til minst uke 12 når sjefen er som hun er.

Jeg var mye kvalm i første trimester og måtte ha litt tilrettelegging for å kunne fungere. Meldte derfor ut graviditeten til sjefen allerede i uke 10.

Skrevet

Du kan vente helt til du søker om permisjon omså. Du har ikke opplysningsplikt så snart du vet om det selv. Noen velger å fortelle tidligere pga plager og tilrettelegging. Om du ikke er påvirket av det, bare vent om du ønsker det.  12 uker er ikke en magisk tid hvor du MÅ fortelle til alle.

Jeg fortalte det tidlig fordi det var snakk om å leie meg ut, men sjefen min var en god leder og sa at det hadde ingen betyding. Også anbefalte han en kjempegod bok. Var faktisk ei annen også i samme avdeling som var gravid samtidig som meg, med termin dagen før.

Anonymkode: db0e3...02e

Skrevet
2 hours ago, Sandie said:

Så lenge du ikke har plager som gjør at du må fortelle det, ville jeg ventet til minst uke 12 når sjefen er som hun er.

Jeg var mye kvalm i første trimester og måtte ha litt tilrettelegging for å kunne fungere. Meldte derfor ut graviditeten til sjefen allerede i uke 10.

Tror hun mente 12 uker før perm :) Det blir vel uke 25 ca...?

Jeg ga beskjed i uke 16. Hadde tenkt å vente til OUL men følte jeg måtte si ifra pga arbeidsoppgaver og prosjekter neste år som jeg ble spurt om jeg kunne ta/delta i.

Jeg har ikke en jobb der det enkelt kan settes inn vikar eller noen bare kan ta over mine arbeidsoppgaver fra en dag til den andre så jeg ville hatt veldig dårlig samvittighet for å si ifra 4 uker før...

Anonymkode: bada4...cf8

Skrevet

Jeg ga beskjed i uke 20. Da kunne jeg uansett ikke skjult det noe særlig lenger. 

Anonymkode: 5ba14...3b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tror hun mente 12 uker før perm :) Det blir vel uke 25 ca...?

Jeg ga beskjed i uke 16. Hadde tenkt å vente til OUL men følte jeg måtte si ifra pga arbeidsoppgaver og prosjekter neste år som jeg ble spurt om jeg kunne ta/delta i.

Jeg har ikke en jobb der det enkelt kan settes inn vikar eller noen bare kan ta over mine arbeidsoppgaver fra en dag til den andre så jeg ville hatt veldig dårlig samvittighet for å si ifra 4 uker før...

Anonymkode: bada4...cf8

Takk for korrigeringen 😊

Jeg ville nok sagt ifra tidligere enn uke 25. Ikke sikkert det blir så enkelt å skjule helt frem til da heller. 

Skrevet

Jeg ville sagt fra rundt uke 22-24. Fordi

-du har vært på rutineultralyd, vet mer om alt ser fint ut og endelig termindato

-det er nå du kan søke om foreldrepermisjon på nav og da er det greit å også informere arbeidsgiver om når og hvor lenge det blir og når de må sende inn inntektsmelding

-det begynner å syntes at du er gravid. 

-hvis det er mye hvisk og tisk og skuling kan det være lurt å si fra mens du fremdeles er i fin form og kan vise hva du kan, før tredje trimester begynner og ting kan begynne å bli tyngre og du trenger tilrettelegging. 

Anonymkode: ac0c6...bc0

Skrevet

Sa ifra til leder i uke 11 fordi jeg ikke har fått tatt koronavaksinen enda. Må derfor ha litt tilrettelegging nå som samfunnet har åpnet opp igjen. Ville helst ha ventet til OUL når jeg får bekreftet at det faktisk er noe som lever der inne, har ikke et eneste graviditetssymptom. 

Anonymkode: 9c716...7b6

Skrevet

Med nr 1. sa jeg fra rundt uke 12. God og fin leder som jeg hadde jobbet med lenge. Nå er jeg i ny jobb og startet 1 uke etter jeg fant ut at jeg var gravid, så denne gangen kommer jeg til å vente til etter OUL når jeg er i uke 19. Håper magen ikke kommer før den tid. 

Anonymkode: fbbf3...349

Skrevet

Du bestemmer helt selv! :) Så lenge det er innenfor fristen mtp. permisjonspenger osv. Jeg fortalte det selv til min leder etter TUL i uke 14 av en praktisk årsak. Deretter fikk en og annen kollega vite det etter hvert som det falt seg naturlig å fortelle det.

Anonymkode: ff9f7...87c

Skrevet

Jeg fortalte til sjefen i uke 16 og til øvrige kolleger etter OUL.

Skrevet

Jeg sa det i uke 8, både fordi jeg trengte noe tilrettelegging (jobber med utagerende brukere) og for å være grei med sjefen og gi han planleggingstid. Men jeg stoler 100% på min leder da, og vi har et godt gi-og-ta forhold. Med din leder tror jeg at jeg ville drøya det en stund.

Anonymkode: 23b3e...252

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 16.01):

Jeg er usikker på når jeg vil si fra, av den enkle grunn at jeg ikke har tillit til leder. Verken i forhold til at hun kommer til å bruke det mot meg- og fordi hun ikke er god på å håndtere taushetsbelagt informasjon ..på en annen side vil hun jo også bruke det mot meg at jeg informerer for sent..

i dag fikk vi vite at en kollega var gravid - hun er en uke foran meg- så vi kommer til å gå ut ca samtidig . Grunnen til at kollegaen sa fra var at sjefen hadde snakket med en av de andre lederene, som igjen hadde informert hele sin avdeling.. ja- så så godt blir helseopplysninger håndtert på min jobb..

akkurat der jeg er nå kreves ikke spes tilrettelegging .. 

jeg tenker jeg uansett venter til neste u/l (som er om en uke) men har mest lyst til å vente til det synes eller til desember - som er 12 uker før jeg går ut.. 

Anonymkode: bb8de...e13

Etter at du har fått det bekreftet hos legen

Anonymkode: 8f020...67a

Skrevet

Jeg måtte si ifra i uke 9 fordi jeg måtte ha tilrettelegging pga. helseskadelig arbeid. Hadde det ikke vært for det, ville jeg ventet så lenge som mulig, helst etter ordinær ultralyd.

Anonymkode: c3db5...2bf

Skrevet

Jeg sa ifra med én gang ved positiv test, for i min jobb må vi ha svangerskapspenger pga daglig kjemikalie arbeid som ikke kan tilrettelegges.

Anonymkode: 00678...947

Skrevet

Jeg har to ledere. Har sagt ifra til den nærmeste pga jeg måtte på en legetime og ble sykmeldt noen dager (pga blødninger). Det var vel i uke 7. Den andre lederen har jeg ikke sagt ifra til ennå og kommer til å vente litt til. Skal på tidlig ultralyd i uke 12/13, så venter til etter det i hvert fall. 

Anonymkode: d6abf...ba3

Skrevet

Etter OUL, kanskje uke 20 eller noe? Rundt da begynte det å bli synlig også. Hadde ikke noe behov for tilrettelegging tidlig i svangerskapet, og ville gjerne vite at alt så bra ut osv. 

Anonymkode: 29701...2e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...