miemos Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 (endret) H Endret 4. november 2021 av miemos Irrelevant
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Hva med å ringe kundeservice hos leverandøren du har? Du skal kunne logge deg inn på ruteren selv og slette brukere der og legge til bare de som du vil ha der og i samme slengen bytte passord slik at eksen din ikke har sjanse til å komme til der. Bruk et passord du ikke bruer noen andre steder og hvis du må skrive det opp så noter det på en lapp og ikke elektronisk. Anonymkode: 15b8e...638 6
miemos Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å ringe kundeservice hos leverandøren du har? Du skal kunne logge deg inn på ruteren selv og slette brukere der og legge til bare de som du vil ha der og i samme slengen bytte passord slik at eksen din ikke har sjanse til å komme til der. Bruk et passord du ikke bruer noen andre steder og hvis du må skrive det opp så noter det på en lapp og ikke elektronisk. Anonymkode: 15b8e...638 Det kan jeg jo prøve på, men jeg vet at den ruteren har han kjøpt utenom telenor og koblet opp etter vi fikk nett. Jeg har passord til ruteren, men det hovednettverket har på mystisk vis forsvunnet fra listen...
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 miemos skrev (Akkurat nå): Det kan jeg jo prøve på, men jeg vet at den ruteren har han kjøpt utenom telenor og koblet opp etter vi fikk nett. Jeg har passord til ruteren, men det hovednettverket har på mystisk vis forsvunnet fra listen... Har han flyttet ut og skal dermed ikke ha noe med ditt opplegg å gjøre? Da ville jeg koblet fra den ruteren han har kjøpt, og så sjekket med Telenor hvilke muligheter du har. Om boksen du har fra Telenor ikke inkluderer trådløse muligheter kan du eventuelt gå på Elkjøp/Power og kjøpe en enkel trådløs ruter. Ofte er det trådløs mulighet inkludert på boksen fra Telenor, da kan du snakke med de slik at du får byttet passord på nettverket. Spørs kanskje hvor lenge du klarer å holde det hemmelig fra x-mannen da, dersom barn får vite passordet... Anonymkode: b193f...f53 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 miemos skrev (1 minutt siden): Det kan jeg jo prøve på, men jeg vet at den ruteren har han kjøpt utenom telenor og koblet opp etter vi fikk nett. Jeg har passord til ruteren, men det hovednettverket har på mystisk vis forsvunnet fra listen... Har du ikke en venn eller familie som er bittelitt kyndig på dette? Trenger ikke være ekspert for å finne ut av det. Man kan skifte navn på nettet, man kan bytte passord osv, ikke sikkert det er så komplisert som du tror. Reset og nytt passord vil nok gjøre susen. Pass også på mobilen og pc som tilhører deg, sjekk om det ligger noen apper der som kan spionere på hva du gjør. Bytt passord på alt du har av sosiale medier osv. Anonymkode: 43492...605 7
Monabanana Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Hva slags boks er det, står det noe navn fra leverandøren eller logo? 1
Pillarguri Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Snakk med 15 åringen din. Ungdommen er ofte god på sånne ting. 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Mulig at han logger på via IP-adresse på nettverket som går inn til huset. Da trenger du nytt administrator-passord på routeren. Anonymkode: 16fc9...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 I tillegg så har han kontroll på deg vis den eksterne routeren som et tilkoblet i huset. Anonymkode: 16fc9...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Siden du ikke har peiling på ruteren du har, hadde jeg koblet den fra, og kjøpt meg en ny. Da kan han ikke lengre ha noen kontroll på noe. Snakk med telenor om de har noe du kan bruke fra dem, eller ta en tur til elkjøp/power ol. De hjelper deg. Forklar dem hvordan huset ditt er, etasjer, hvor stort områden rutenen skal rekke, så finner de et godt produkt til deg. Anonymkode: 01d71...f94 5
Gjest Alterego666 Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden du ikke har peiling på ruteren du har, hadde jeg koblet den fra, og kjøpt meg en ny. Da kan han ikke lengre ha noen kontroll på noe. Snakk med telenor om de har noe du kan bruke fra dem, eller ta en tur til elkjøp/power ol. De hjelper deg. Forklar dem hvordan huset ditt er, etasjer, hvor stort områden rutenen skal rekke, så finner de et godt produkt til deg. Anonymkode: 01d71...f94 Brukerservice hos nettleverandøren din hjelper deg å koble opp et nytt nettverk med nytt passord, og så er du fri fra eksen. Et bra mesh-nettverk som dekker hele kåken koster et par laken, så kan du kaste ekstraruteren etter mannen din. Det tar ti minutter å lage et nytt nettverk med støtte fra brukerservice. Jeg flyttet for et par uker siden, og da fikk jeg samme hjelp med å bytte ut nettverket til forrige beboere.
A-hunter Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 Han vil enkelt få fatt i alle nye passord og adresser via telefonene til barna når de er hos han. Så dette er ikke så enkelt som alle hevder. Alle løsninger er i grunn bare midlertidige. TS sin løsning må legge opp til jevnlige skifter av alle passord, det vil øke sikkerheten, men hull vil det alltid være. Mitt forslag er oppsigelse av nett og bruk av mobildata inntil freden har senket seg om en stund dersom det er praktisk gjennomførbart. En del teknologi krever Wi-Fi for å fungere. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 A-hunter skrev (1 minutt siden): Han vil enkelt få fatt i alle nye passord og adresser via telefonene til barna når de er hos han. Ikke nødvendigvis. Hvis hun bruker for eksempel Google Home kan hun selv sjekke hvilke enheter som er tilkoblet nettverket og stenge ute de hun ønsker. Hun kan også gi tilgang til bestemte tider eller koble fra hele. Det er ikke vanskelig. Anonymkode: ec327...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 Spørsmålet er om det han gjør i det hele tatt er lovlig? Jeg ville også tatt en telefon til politiet og forhørt meg, TS. Da har de også informasjon om han går lenger… Anonymkode: 85352...b0a 2
K.B. Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva med å ringe kundeservice hos leverandøren du har? Du skal kunne logge deg inn på ruteren selv og slette brukere der og legge til bare de som du vil ha der og i samme slengen bytte passord slik at eksen din ikke har sjanse til å komme til der. Bruk et passord du ikke bruer noen andre steder og hvis du må skrive det opp så noter det på en lapp og ikke elektronisk. Anonymkode: 15b8e...638 Ser ut som dette kan du lite om. Send meg en pm så skal jeg forklare deg hva du gjør.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 A-hunter skrev (31 minutter siden): Han vil enkelt få fatt i alle nye passord og adresser via telefonene til barna når de er hos han. Så dette er ikke så enkelt som alle hevder. Alle løsninger er i grunn bare midlertidige. TS sin løsning må legge opp til jevnlige skifter av alle passord, det vil øke sikkerheten, men hull vil det alltid være. Mitt forslag er oppsigelse av nett og bruk av mobildata inntil freden har senket seg om en stund dersom det er praktisk gjennomførbart. En del teknologi krever Wi-Fi for å fungere. Er det ikke mulig å resette ruteren til fabrikkinnstillinger og etterpå dele opp nettetverket slik at barna har sin del med passord og ts sin egen del med sitt eget passord? Eventuelt kjøpe/få ny ruter fra telenor og dele det opp? Kun ts skal ha adgang til adminbruker. De har jo tydeligvis stor nok linje til å dele på flere brukere. Anonymkode: d1247...992 2
A-hunter Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Hvis hun bruker for eksempel Google Home kan hun selv sjekke hvilke enheter som er tilkoblet nettverket og stenge ute de hun ønsker. Hun kan også gi tilgang til bestemte tider eller koble fra hele. Det er ikke vanskelig. Anonymkode: ec327...ef0 Det er jo vanskelig om man har en ekstern inntrenger som konstant vil inn og som har primær tilgang til sikkerhetsnivået etter passordhinderet store deler av tiden. Det å konstant overvåke og tilpasse flere samtidige nettverk er neppe noe ts kan eller vil drive med jmf innledningen. Eksmannen mangler åpenbart ikke teknisk innsikt, mens ts har tilnærmet null innsikt. Dermed bør den potensielt åpne kilden fjernes helt. Til det er mobildata lokalt på enhetene velegnet inntil videre. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 3 hours ago, miemos said: 3. Hvordan tilbakestille jeg alt slik at han ALDRI kan komme seg inn? Rutere kan tilbakestilles til fabrikkinnstillinger. ofte en liten knapp man skal trykke inn med en penn etc. google "factory reset" på din modell lag et nytt passord på adminbruker, og et vanlig trådløst nett lag gjerne et gjestenett til barna, og bytt passord på dette jevnlig. I verste fall får ha da internetttilgang - men kan ikke se hva du gjør eller endre oppsettet Anonymkode: 45948...687 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 K.B. skrev (7 timer siden): Ser ut som dette kan du lite om. Send meg en pm så skal jeg forklare deg hva du gjør. Takk for tilbudet, men jeg klarer meg fint selv. (mente du å sitere TS, eller mente du at det jeg skrev var feil?) Anonymkode: 15b8e...638
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå