Gå til innhold

Ga de virkelig alkohol til spedbarn i gamle dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en historie man stadig hører, at i gamle dager ga man alkohol til spedbarn så de skulle sovne.

Men jeg tror ikke på det. Dette er nok en myte som har blitt gjenfortalt i det uendelige, så folk tror at det er fakta.

Kanskje noen enkelte sosiale utskudd skjenket ungene. Men aldri i verden at dette var noe som var utbredt.

Anonymkode: ea16d...bd6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ga det i alle fall til mindreårige. Det var en drikk som var ren. Vann var jo skittent. 

Anonymkode: e6da5...585

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ingen myte! 

Anonymkode: d25de...921

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er en historie man stadig hører, at i gamle dager ga man alkohol til spedbarn så de skulle sovne.

Men jeg tror ikke på det. Dette er nok en myte som har blitt gjenfortalt i det uendelige, så folk tror at det er fakta.

Kanskje noen enkelte sosiale utskudd skjenket ungene. Men aldri i verden at dette var noe som var utbredt.

Anonymkode: ea16d...bd6

Du vet at tidene forandrer seg? At man idag vet at alkohol ikke er bra, men at de kanskje ikke visste det så godt før i tiden? Du vet at man før fikk beskjed om å legge spedbarn på magen også, selvom det drepte veldig mange barn i krybbedød, og at krybbedødtallene gikk drastisk ned da anbefalingen ble å legge på rygg istedet? De trodde jo jorda var flat før og, så tidene og kunnskapen forandrer seg jo hele tiden 😅

Anonymkode: 1ac4b...298

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet at tidene forandrer seg? At man idag vet at alkohol ikke er bra, men at de kanskje ikke visste det så godt før i tiden? Du vet at man før fikk beskjed om å legge spedbarn på magen også, selvom det drepte veldig mange barn i krybbedød, og at krybbedødtallene gikk drastisk ned da anbefalingen ble å legge på rygg istedet? De trodde jo jorda var flat før og, så tidene og kunnskapen forandrer seg jo hele tiden 😅

Anonymkode: 1ac4b...298

Niks, de trodde ikke at jorda var flat. 

Anonymkode: eadca...09f

• Liker 2
Skrevet

Vel.. min far vokste opp med ren alkohol på klut gnidd mot gommene når han fikk tenner. 

det fantes også en røyk (Teddy?) som de mente beroliget barn når de var urolige. 
blåste røyk forsiktig i ansiktet på barna. 
mye er myte, men akkurat dette stemmer. Ikke så lenge siden heller når man tenker seg om. 

Anonymkode: 2caf0...e3e

• Liker 9
Skrevet

Har aldri hørt at noen i min familie har gjort dette hvertfall. Ikke i overskuelig fortid, ca 150 år. 
Husker historien om Edith Piaf som fikk rødvin på tåteflaska, men hun var riktignok barn av en fransk gatepike og ble født under en lyktestolpe. 

Men hvis vi går riktig langt tilbake mener jeg å ha hørt at i Trondheim på 1600-tallet var drikkevannet så urent at øl var mye mindre helseskadelig, og derfor ble gitt til barn. Vi vet heller ikke noe om alkoholstyrken på denne drikken. 

• Liker 5
Skrevet

Dette er ingen myte! Har gamle i min familie som gjorde det mot mye! Og tenk... De gav min bestemor (født på starten av  1914) amfetamin også, det var husmor-ting før, slik at de fikk mer energi til å vaske/rydde osv. Tidene forandrer seg og man får mer kunnskap rett og slett! 

Anonymkode: 22c07...6b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ingen myte! Har gamle i min familie som gjorde det mot mye! Og tenk... De gav min bestemor (født på starten av  1914) amfetamin også, det var husmor-ting før, slik at de fikk mer energi til å vaske/rydde osv. Tidene forandrer seg og man får mer kunnskap rett og slett! 

Med "de" mente jeg altså legene!

Skrevet

I tiden før smertestillende medisin ble alkohol brukt som smertedøyvende. 

De skjenket jo ikke barn for å være slemme, men for å lindre smerter, tannutbrudd etc. 

Alternativet fantes jo ikke, så de brukte det de kunne. Synes ikke det er rart engang. Forestill deg å stå med et barn med store smerter uten tilgang på Paracet engang 

Anonymkode: b7efc...630

• Liker 16
Skrevet

Selvfølgelig er det sant. Her er to ekte reklameplakater fra rundt 1900, en for kokaindrops for barn med tannverk, og heroinmikstur som hostemedisin til barn og voksne.

2657.jpg

heroine-for-kids.jpg

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Nicathv said:

Selvfølgelig er det sant. Her er to ekte reklameplakater fra rundt 1900, en for kokaindrops for barn med tannverk, og heroinmikstur som hostemedisin til barn og voksne.

2657.jpg

heroine-for-kids.jpg

Og her må det sies at Norge var så godt som er uland å regne på denne tiden. Veldig få hadde råd til medisiner. Alkohol derimot.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og her må det sies at Norge var så godt som er uland å regne på denne tiden. Veldig få hadde råd til medisiner. Alkohol derimot.. 

Tja, Norge var et ikke et fattig land i forhold til andre land selv i 1900. Rikere enn størsteparten av verden. Ikke like rikt som i dag, i dag er vi helt øverst på lista, mens i 1900 var vi i øvre del av midten.

Ja, sammenlignet med dagens levestandard så var vi et u-land, men det var alle land på den tiden.

Det er en myte at Norge var så utrolig fattig før olja.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Economy/GDP-per-capita-in-1900 for en beregnet sammenligning.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (37 minutter siden):

Har aldri hørt at noen i min familie har gjort dette hvertfall. Ikke i overskuelig fortid, ca 150 år. 
Husker historien om Edith Piaf som fikk rødvin på tåteflaska, men hun var riktignok barn av en fransk gatepike og ble født under en lyktestolpe. 

Men hvis vi går riktig langt tilbake mener jeg å ha hørt at i Trondheim på 1600-tallet var drikkevannet så urent at øl var mye mindre helseskadelig, og derfor ble gitt til barn. Vi vet heller ikke noe om alkoholstyrken på denne drikken. 

Jo, det vet vi noe om :)

Anonymkode: eadca...09f

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Nicathv said:

Tja, Norge var et ikke et fattig land i forhold til andre land selv i 1900. Rikere enn størsteparten av verden. Ikke like rikt som i dag, i dag er vi helt øverst på lista, mens i 1900 var vi i øvre del av midten.

Ja, sammenlignet med dagens levestandard så var vi et u-land, men det var alle land på den tiden.

Det er en myte at Norge var så utrolig fattig før olja.

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Economy/GDP-per-capita-in-1900 for en beregnet sammenligning.

De færreste hadde råd til apotekvarer på 1900 tallet. For å ikke snakke om tilgang på det. 

Alkohol var det i alle bygder 

• Liker 4
Skrevet

Ble også brukt for å døyve sult

Anonymkode: e7b71...ef8

Skrevet

Det er sant. 

Ble brukt som smertelindring, stoppe sulten og sovemedisin. 

Farmoren min er 95 og hennes foreldre bruke alkohol til det. Sånn var det på den tiden og mange hundre år tilbake. 

Anonymkode: 0ac5c...f09

• Liker 2
Skrevet

Ikke gamle dager, og ikke alkohol, men på slutten av 70-tallet var jeg som lita jente på besøk hos en dame som ga babyen sin cola på tåteflaske. Snakker om baby på noen få mnd. Tror hun sa at det skulle hjelpe mot mageknip. 

Anonymkode: 6992d...78a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De færreste hadde råd til apotekvarer på 1900 tallet. For å ikke snakke om tilgang på det. 

Alkohol var det i alle bygder 

Er ikke så mange år siden 1900-tallet, kjøpte apotekvarer da jeg ;) Mener du 1800-tallet så kan det godt være at det stemmer, har ikke sett noen tall på det. Alkohol var nok mer utbredt ja.

Gjest Marte79
Skrevet

«Gamle dager» ikke nødvendigvis 😂 Har en venninne (30 år) som fikk litt øl når mora ikke var hjemme og far ville ha ro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...