Gå til innhold

Hvilke fine tradisjoner har du med dine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke fine tradisjoner er i din familie fra før av eller som du har skapt med barna dine? Jeg har vokst opp i en familie mer eller mindre uten noe tradisjoner og form for fellesskap, men ønsker å skape dette nå som jeg selv blir mamma ❤️ Fra oppveksten husker jeg en venninne som blant annet opplevde at bursdagen ble feiret med foreldrene og var en dag hvor de gjorde alt barnet ønsket den ene dagen. Andre venner hadde mye tradisjoner rundt jul og påske uten at jeg husker hva det innebar🙂 

Anonymkode: 9c6f0...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig bare fantasien og interessen som setter grenser for tradisjoner!

En av mine favoritter i vår familie er at vi har pleid å dra på julehuset i Drøbak hver sommer og kjøpt fine, gammeldagse julekuler. Kjøpt noen få hvert år. Nå som vi har blitt voksne er juletreet vårt det fineste som finnes. Fylt av kjempefine kuler vi har samlet hele barndommen, alle i samme tidløse stil.

Anonymkode: c6aed...062

• Liker 6
Skrevet

Før jul drar jeg og datteren på kjøpesenteret og hun plukker med seg et hjerte fra ønsketreet. Så går vi å handler og får det pakket inn og leverer det i informasjonen. Blitt en fin greie vi to gjør sammen. 

Jeg har også vokst opp uten særlige tradisjoner, men vi prøver å lage oss noen sammen. På høsten finner vi oss en serie vi ser sammen, hver søndag kveld. Vi har også laget oss flere tradisjoner i forbindelse med jul, blant annet kveldsmat med bestefar 1. søndag i advent med den samme julefilmen hvert år. 

Anonymkode: 7a634...66f

• Liker 2
Skrevet

Vi pleier å dra siste lørdagen/søndagen før jul ut i skogen for å finne juletre. Da griller vi pølser og koser oss.

Anonymkode: c5682...a2b

• Liker 2
Skrevet

Vi har fått noen hyggelige tradisjoner før jul, blant annet henting av juletre, dagstur til Danmark, kino osv. Dette er aktiviteter i ungenes julekalender som vi bare må ha med hvert år. Ellers gjør vi alltid mye ut av bursdagene deres, for eksempel stor felles frokost med partyhatter og gaveåpning. 

Jeg har hatt samme opplevelse i barndommen som deg, TS. Derfor har det tatt lang tid for meg å forstå verdien av tradisjoner. Men så går årene, ungene vokser, og plutselig innser du at du har skapt masse fine tradisjoner nesten uten å prøve 😊

Anonymkode: 0f969...d62

• Liker 5
Skrevet

Ingen tradisjoner. Finner på koselige ting, men trenger ikke tvangsinnføre noe, da blir det stress og hektisk. 

Anonymkode: 4d5f9...9ec

• Liker 3
Skrevet

På bursdagen (om morgenen) til barnet så er det dekket et koselig bord med flagg, ballonger, kort (hjemmelaget, med fine ord om barnet) og gaver fra foreldre/søsken. Vi står opp litt ekstra tidlig å steiker rundstykker, omelett (eller noe annet barnet liker). Jeg har ikke tenkt så mye over dette, men barna ha sagt dagene i forveien at dette er noe de ser frem til. 

• Liker 2
Skrevet

Lager kakemenn 1.søndag i advent, 1 desember har vi pepperkaker, klementiner og julebrus mens vi ser på adventskalender på NRK. 

Anonymkode: 270dc...d63

• Liker 2
Skrevet

Bursdag er kake og pakke på senga og sang. Til jul er vel det viktigste at jeg forvandler stua natt til julaften og at vi pakker opp en og en pakke hver. Til sent på kvelden

Anonymkode: a8209...6a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er egentlig bare fantasien og interessen som setter grenser for tradisjoner!

En av mine favoritter i vår familie er at vi har pleid å dra på julehuset i Drøbak hver sommer og kjøpt fine, gammeldagse julekuler. Kjøpt noen få hvert år. Nå som vi har blitt voksne er juletreet vårt det fineste som finnes. Fylt av kjempefine kuler vi har samlet hele barndommen, alle i samme tidløse stil.

Anonymkode: c6aed...062

Åå det hørtes fint ut ❤️

Anonymkode: a072f...376

Skrevet

Barna mine er glade i tradisjoner, de er opptatt av at visse ting MÅ være slik de alltid har vært. 

Fredag -taco (eller lignende), spise med stuebordet og se noe sammen på tv. Vi rydder rommene, dusjer og tar på koseklær først. Beste dagen!! 

Påske - vi gjemmer små egg ute i skogen i tillegg til det ene store de får (vi gjemmer dem i jakkeermet og kaster dem ut mens de leter). 

Farge egg til påskefeokost og male egg og henge opp på bjørk inne

Påsken - Ut på tur, tenne bål, ha med kvikklønsj og solo. (Ikke skitur)

Halloween - lage gresskar, pynte og se noe halloween greier på tv (Disney har egen "kanal" for dette på Disney + så mye lettere nå)

Lage album til dem som de får på julaften. Lage pepperkakehus, bake og slikt. Vente med å pynte til lille julaften. Vi har godt av å ha noe å se frem til!! 

Bursdag er å vekke på senga, med kake og lys. De går velge middag. 

Tradisjoner er stas for da vet de akkurat hva de har å se frem til og gleder seg ekstra mye

Anonymkode: c3c77...f53

• Liker 2
Skrevet

Jul: hobbyverksted og bakedag. Lille julaften er det alltid nytt brettspill, i tillegg er det nissegrøt og ut til bod nissen med grøt. Vi har ikke låve. Julaften må vi ut å se om nissen har spist opp også ligger det en pakke der til barna. Resten av dagen går vi rundt i pysjen og ser juleklassikere. To faste dager i jula med familiebesøk.

Påska er det påskeeggjakt. 

17 mai har vi champagne frokost i champagne glass. (mosell med jordbærpynt) 

Bursdager er det pakke på morgenen og sang. 

Når vi har bilvask får store og små en liten sjokomelk. 

Anonymkode: 9b8d7...c36

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser Grandiosa, pynter treet, ser kvelden på kvelden og spiser potetgull med dip hver lillejuleaften. Potetgull med dip og Grandiosa spiser vi aldri ellers - KUN 23. desember😅 Litt sært, men bare blitt tradisjon.

Ellers gjør vi alltid en ting ut av bursdagsmorgen i huset, med ballonger, sang, pakke og kake/frukt på senga også veldig god lang frokost. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi feirer alltid jul hos mine foreldre da svigers bor 3 dager med bil unna oss, vi spiser pinnkjøtt, med tilbehør, og drikker vann, brus og mønster:)                                                                                                                                                                                             Aldri alkohol, så vi har fredelig julaftener vanligvis mm katten min og foreldrene mine sin hund er i samme rom, da blir det kaos, i fjor gikk juletreet i gulvet med et brak fordi hunden jaget pusen opp i treet.

Faren min bygger hver jul modelltog jernbane på et bord med julehus og julefigurer, blir en fin julelandsby, med tog.

Bursdager feires med gode kaker , og gaver. 

Påske ferien tilbringes på fjellet med god mat og guttungen deltar på påske skirenn som han har vunnet 3 ggr på rad.

Endret av Anciol
Skrevet

Bursdag: pakke på senga, komme syngende inn med ballonger, gaver, flagg. Én gave må finnes ved rebusløp eller gåter. Overdådig frokost. Ut å spise på restaurant på kvelden. 

1.desember: pynte til jul sammen.

Lille julaften: pynte treet sammen. 

Julaften: åpne en gave om morgenen, gå på skøyter om formiddagen. 

Halloween: Se Hocus Pocus sammen 

Siste skoledag sommerferie: sprette svær "champagne" fra Europris. 

Fredag: spiser alltid taco (når blir de ungene lei?) 

17.mai:  besøker familie, alle har med forskjellige småretter. 

Påske: ingen spesielle tradisjoner, spiser godt og koser oss. 

Anonymkode: 4aa5d...496

Skrevet

På Eid pleier datteren min å våkne til pakketårn 😊 

Noen ganger pleier vi å dra på cafe uten at "noen vet det" og spiser kake. 

Når vi begge er hjemme og jeg ikke orker å lage middag, bestiller vi pizza på døra og har piknik på gulvet i stua med tepper og puter. Da spiser fireåringen masse, ser ut som hun koser seg ❤️

Anonymkode: d891d...696

• Liker 2
Skrevet

Dro alltid på shopping med mamma før skolestart for å kjøpe et nytt antrekk.

• Liker 2
Skrevet

Utenom det som er nevnt her, så har vi alltid risengrynsgrøt med mandel oppi til lunch på julaften. Da vanker det premie til den som finner mandelen. :)  Ikke marsipan her i huset da verken jeg eller barn liker det.

Anonymkode: 9da85...d80

• Liker 2
Skrevet

Rett før nytt skoleår drar vi på shopping, og jenta får velge seg ut et nytt outfit til første skoledag.

Julehandelen finnes ikke "nei" i vokabularet når vi er i godteri-hylla på matbutikken. Vi er streng resten av året, men når vi storhandler så skal de få den ekstra potetgullposen om de ønsker det 😛

Hver helg rydder og vasker vi sammen.

Anonymkode: 3d944...e5b

Skrevet

På bursdagen hans får barnet bananpannekake med nutella på sengen, med bursdagslys. Det syns han er stas. Vi pleide også å gjøre litt frivillighetsarbeid i forkant av høytider, men det har stoppet opp pga corona. Vi har også "juleverksted" hvert år med venner, veldig koselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...