Gjest Delilah Skrevet 8. oktober 2002 #1 Skrevet 8. oktober 2002 Jeg leier en leilighet i et rekkehus gjennom boligbyggelaget. Inntill forsommeren hadde jeg ei stille, rolig, jente som nabo på min ene side. Så skulle hun flytte sammen med typen sin i annen leilighet. Vel og bra. Hun fortalte meg at hennes bror kom til å flytte inn i leiligheten hennes inntill hun fikk sett om hennes samboerskap gikk greit. Regner med at hun ikke ville si opp leiligheten sin før hun var sikker på at det gikk bra å bo sammen med typen. Som alle vet er dette med broren hennes noe som kalles for framleie, og ikke lovlig. Ihvertfall ikke her, for det står i reglene til boligbyggelaget. Akkurat den biten brydde ikke jeg meg så mye om der og da. Jeg tenkte at det fikk være hennes sak, og hvis det uansett dreide seg om en kort periode, så var det sikkert greit. Så til problemet; utover sommeren og nå på høsten har hennes bror fortsatt å bo her, pluss at han ikke bor alene, men sammen med kjæresten sin. Jeg har riktignok ikke sett de så ofte - men til gjengjeld har jeg hørt de til gangs :x Kan nevne flere episoder: - Høy musikk. Det har gått i perioder, og selvsagt tolererer jeg en fest en gang i blant, men når de spiller så høyt på lørdags formiddag at du ikke engang kan få lest avisen i fred, blir det litt anstrengende.... - En gang kom det en kamerat av denne broren og parkerte på utsiden med motoren i gang (selvsagt...)Mens de sto der i sikkert et kvarter, skrudde de opp bilstereoen på fullt...Dette var riktignok på dagtid, men dog...Jeg måtte lukke igjen stuevinduet for å få lest avisa... :x - Det verste er imidlertid at de krangler så ofte og så høylytt! Det kan være helt stille, også plutselig hører jeg skriking, hyling, banning, slamring med dører og tramping opp og ned trappa osv. Ofte midt på natta, men har også hørt de tidlig på kvelden og ettermiddagen. Det er ganske lytt her, og spesielt i sommer da vinduene sto mye oppe, var det ekstra ille. Jeg var vel dum og bet tennene sammen litt for lenge, fordi jeg trodde dette skulle være et midlertidig opplegg. Men nå virker det nesten som om de har slått seg til her. I sommer skjedde det faktisk to ganger at jeg forsov meg 2 mandager fordi de hadde holdt meg våken om natten med skriking og krangling. Når jeg kommer for sent, fører det til at jeg blir trekt i lønn hvis jeg ikke får jobbet det inn igjen. Etter den andre mandagen dette skjedde, sa jeg ifra til de etter jeg kom hjem fra jobben den dagen. Jeg sa at det er ganske lytt her, og på en ordentlig måte signaliserte jeg at det ville være fint om de kunne vise litt mer omtanke og respekt for naboene. Da virket det som om det ble tatt til etterretning, men nå er det visst "glemt" virker det som. Natt til søndag var det mye bråk igjen, så da ringte jeg hun som egentlig står som leietager og ba henne snakke med broren sin. Hun takket meg for at jeg sa ifra, og sa at hun ikke var klar over dette. Jeg sa også at jeg selvfølgelig ikke har noe imot normale, vanlige lyder. Og at jeg heller ikke reagerer på en fest i ny og ne. Men, jeg blir faktisk nervøs og urolig av det "kranglebråket". De holder ofte på i timesvis, og da er det ikke så lett å bare lukke øynene og sove videre. Når jeg da vet jeg skal tidlig opp på jobb dagen etter, og må være uthvilt - så er det en ganske uholbar situasjon. Hvordan arbeidstider de har, eller om de i det hele tatt jobber - må gudene vite....Men selv om jeg sa fra til henne, så var det på'n igjen natt til i dag (tirsdag). Jeg la meg vel ca. 23.30-24.00, alt var stille og jeg holdt akkurat på å sovne. Så begynte bråket igjen og varte vel til over 02.00 i natt...Festlig...NOT!! Nå har jeg altså sagt i fra to ganger. En gang direkte til de, og en gang til hun som egentlig leier der og dermed har ansvaret. Så til mitt dilemma: Jeg er nå sterkt fristet til å varsle boligbyggelaget om dette, fordi jeg syns ikke det er riktig at jeg skal få problemer av dette, miste nattesøvnen osv. spesielt tatt i betraktning at de bor der ulovlig. Det som da sikkert skjer er at boligbyggelaget kaster de ut tvert, men det er jo søsteren hans som må stå til ansvar for dette her. Jeg kjenner henne ikke så godt, men jeg har intrykk av at hun er en ok jente som sikkert egentlig bare vil hjelpe sin bror. Jeg ønsker jo ikke at hun skal få problemer pga. dette, men er det riktig at jeg skal få det da? Skal jeg ringe henne en gang til å si at nå får hun få de til å finne seg et annet sted, eller så ringer jeg utleier, eller hva skal jeg gjøre? Jeg orker ikke ha det sånn lenger, jeg betaler tross alt ganske mange tusen for å bo her også. Moralskt sett er det jo heller ikke riktig overfor de som tross alt står på venteliste, når noen som egentlig ikke skulle bo der, tar opp plass for de som står i kø.Jeg vet at jeg ville varslet utleier for lengst om det var de som leide der selv, men nå trenger jeg noen gode råd fra dere. Hva ville dere gjort i tilsvarende situasjon?
Tusenfryd Skrevet 8. oktober 2002 #2 Skrevet 8. oktober 2002 Forferdelig situasjon, og du gjør helt rett i å ikke finne deg i dette mer. Men nå har man aldri noen garanti for at naboer oppfører seg som folk, enten de leier lovlig eller ulovlig. Sånn er det med å bo et annet sted enn alene i en hytte i skogen. Men hvordan skal man håndtere sånt? Snakk med naboene dine en gang til. Si fra at styret blir varslet dersom dette ikke gir deg. Nå. Du har sagt fra før, og de får finne ut av det andre ganger enn når du skal sove. Gi dem nummer til samlivsterapeut, gi uttrykk for at du vet alt de foretar seg. Da burde de skjemmes. Og så ringer du søsteren og sier at dette er siste gang. Neste gang varsler du styret, uten å nøle. Da har du sagt fra til beboer og hun som skulle være beboer - du har gjort ditt. Du har krav på nattesøvn, og slippe å bli involvert i andres menneskers liv du ikke har noe med. Ha ikke dårlig samvittighet. Du har sagt fra. De burde vite hva som står på spill. Lykke til - og sov godt!
orakel Skrevet 8. oktober 2002 #3 Skrevet 8. oktober 2002 Det stemmer at man i utgangspunktet ikke kan fremleie en borettslagsleilighet, men man kan faktisk søke styret om lov og få dette innvilget for ett eller to år (ihvertfall ett år husker ikke helt om det er mer). Men mener det er egne regler for familiemedlemmer, ihvertfall hvis det gjelder den aller nærmeste familien. Jeg ville tatt dette opp med broren en gang til + hun som egentlig har leiligheten og informert om at dette blir sendt videre til styret hvis ting ikke bedrer seg. Du kan jo også ta kontakt med de andre naboene og høre om de også er plaget av bråket. Lykke til!
Gjest Delilah Skrevet 9. oktober 2002 #4 Skrevet 9. oktober 2002 Ang. framleie her jeg bor: Jeg sjekket leiekontrakten her i går, og der står det med store bokstaver at framleie ikke er tilatt. (Detter er ungbo leiligheter) - så sånn sett så vet jeg at de ikke har lov til å bo der. Jeg snakket med begge parter i går. Først ringte jeg søsteren, senere ringte broren på hos meg. Det var greit nok, men jeg følte at ansvaret ble kastet tilbake på meg. Blant annet sa hun som bor der at jeg kunne jo prøve å snakke med han en gang til - og at han nok ikke hørte noe mer på henne enn på meg. Eh...?? er det noe jeg har gått glipp av her?..det er jo hun som har sørget for denne situasjonen, da skal vel ikke jeg være nødt til å ordne opp med broren hennes? Broren sa noe lignende da han ringte på hos meg. Riktignok var han veldig høflig osv. men han sa at hvis det ble bråk en annen gang så kunne jeg bare ringe på hos dem...for de var snille og ordentlige mennesker de...Jeg sa jo at jeg kanskje ikke syns det er så behagelig å måtte ringe på hos de midt på natta, mens de krangler som verst. Men jeg føler at de begge (søsteren og broren) her ikke har skjønt at det faktisk er de som har ansvaret her. Det skal vel ikke være meg som ordner opp i det? Så nå får vi jo se da, om det bedrer seg. Men må si jeg syns jeg har vært tålmodig lenge nok. Den eneste grunnen til at jeg ikke har sagt fra til styret er jo at jeg da visste det ville gå ut over henne som egentlig bor der. Men selv om jeg egentlig føler at jeg nå er gem og prøver å få de til å forstå alvoret i det, så virker det som om det er vanskelig for de. Tror jeg får ta en prat til med han som bor der å si at jeg varsler styret neste gang. Han skulle visst nemlig bo der fram til jul, det sa søsteren da jeg spurte. Jeg orker ikke gå på tå hev og vente på når og om det blir bråk i enda et par mnd. framover... Sorry, det ble litt langt og rotete det her. Men jeg måtte bare få ut litt frustrasjon Takker for råd fra dere! P.S. Jeg fikk sove godt i natt! og det var sååå deilig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå