Coffee1234 Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Hei! Jeg har akkurat startet i ny jobb. Havnet i en liten uenighet med sjefen forleden. De har en praksis på hvordan de jobber der, hvor enkelte prosedyrer skulle scannes inn i journal (jobber på sykehus). Mitt forrige arbeidssted lærte jeg at dette ikke var lov, juridisk sett. Og at det gjelder over hele landet. Sjefen viste meg et skriv om dette, og skrivet anbefaler også at man ikke skal scanne akkurat disse papirene inn i journal, så jeg følte det var litt selvmotsigende. Poenger var egentlig at jeg her sa meningen min om dette, jeg sa det på en ordentlig måte, men opplevde at det ble en liten "krangel", der sjefen egentlig sa at 'her er det sånn, fordi jeg har bestemt det'. Opplevde han ble irritert for at jeg diskuterte dette. Opplevde det som veldig ubehagelig, og har etter det overtenkt alt sammen litt. Redd for å få dårlig referanse, edd for å ikke klare å trives der. Dette er jo da oppå andre ting, som at jeg ikke føler helt at jeg passer inn der, har egentlig begynt å revurdere yrket mitt, og er egentlig bare bekymret for at jeg ikke skal klare å stå i yrkeslivet generelt. Jeg er bare ikke vant til å si meningen min, så der og da følte jeg det var riktig men etterpå har jeg kjent på angst
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Kontakt tillitsvalgt! Anonymkode: bd57c...432 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Og meld deg inn i en fagforeining jo før jo heller! Anonymkode: bd57c...432 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Begynn å se deg om etter en annen jobb. Når man først kjenner på at dette blir feil så er det best å gå videre. Jeg har i hvert fall aldri opplevd at det er blitt bedre. Anonymkode: 76760...178 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Dessuten så heter det gjensidig prøveperiode. Du har lov til å si opp i den perioden, men jeg hadde først funnet en annen jobb! Anonymkode: bd57c...432 2
Pappi Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Eller ta en prat med sjefen, sjansen er stor for at dette er en ikke-sak for han. 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Når ting skjer uttafor protokoll/lovverk ser man ser etter ny jobb med en gang. Asap. Så, når du er ansatt en ny plass varsler du anonymt om det er alvorlig. Anonymkode: cf646...24b 3
Wildanden Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg tenker dette er et dårlig forvarsel om hvordan ting drives på denne arbeidsplassen. En sjef som er vant til å ta snarveier og forholde seg fritt etter lovverket. Jeg har selv vært borti det, og det er belastende både å måtte jobbe på en måte som ikke er i tråd med egne verdier, og å havne med hodet på huggstabben for å være den som påpeker slike ting. 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Nå spør jeg kanskje dumt, men er du helt sikker på at det sjefen gjorde ikke var lov? Eller antar du det, siden forrige arbeidsplass sa det? Tenker dersom han har rett da, at det ikke er anbefalt, men heller ikke forbudt. Da kan jeg forstå at han blir irritert over å bli belært. Men det blir han sikkert dersom han tar feil og, misforstå meg rett. Men dersom du er helt sikker på at det han gjør et forbudt, så hadde jeg begynt å lete etter ny plass. Det sier litt om hvordan de opererer på denne arbeidsplassen. Anonymkode: 9d412...2c1 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Si at hvis han ikke skjerper seg så ringer du snuten! Anonymkode: 18f5b...c31
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 Dette minner meg litt om en tilsynssak jeg leste for en tid tilbake. En ansatt hadde fulgt rutiner fra sin gamle arbeidsplass, hvor dette var helt vanlig, men på den nye arbeidsplassen ble dette slått hardt ned på. Vedkommende fikk en advarsel, og poenget er at dersom det er en ukultur på arbeidsplassen, er det de enkelte ansatte som til syvende og sist må bære konsekvensene. Jeg har medfølelse for den ansatte i den saken jeg leste, for vedkommende fulgte, i beste mening, rutinene fra den gamle arbeidsplassen, og var opplært til at slik skulle det være. Du bør ikke jobbe der lengre enn nødvendig, for denne sjefen er nok vant til å ta snarveier, og de ansatte må ta konsekvensene. Anonymkode: e2be6...cac 4
Hippogriff Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 Stor sjanse for at sjefen ser på dette som en langt mindre sak enn det du gjør. Ville ikke overtenkt for mye, men heller satse på å bygge en god relasjon framover. At du ikke er vant til å si meningen din er en ting, at sjefer skulle være uvant med at ansatte gjør det er mindre sannsynlig. Heller ikke uvanlig at man bruker tid på å føle at man passer inn på en ny arbeidsplass. Ville gitt det litt tid. Når det gjelder den konkrete saken så bør du gjøre en vurdering av hvor viktig og alvorlig den er. Er den ikke i tråd med regelverket og moderat alvorlig, ville jeg bedt om at det ble lagt inn et notat i virksomhetens arkiver at du mener dette. Er det veldig alvorlig, bør du selvfølgelig vurdere annet arbeidssted ut fra din faglige integritet. Ser noen anbefaler deg å varsle. Jeg bare sier det rett ut: Det å være varsler er slett ikke noe man skal ta lett på, verken å bli selv eller å anbefale andre. Jeg har jobbet med flere varslingssaker og man skal analysere veldig godt både hva man gjør, hvilke konsekvenser det kan få og at man både er i stand til, og villig til, å stå i det. 3
Coffee1234 Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nå spør jeg kanskje dumt, men er du helt sikker på at det sjefen gjorde ikke var lov? Eller antar du det, siden forrige arbeidsplass sa det? Tenker dersom han har rett da, at det ikke er anbefalt, men heller ikke forbudt. Da kan jeg forstå at han blir irritert over å bli belært. Men det blir han sikkert dersom han tar feil og, misforstå meg rett. Men dersom du er helt sikker på at det han gjør et forbudt, så hadde jeg begynt å lete etter ny plass. Det sier litt om hvordan de opererer på denne arbeidsplassen. Anonymkode: 9d412...2c1 Jeg tror ikke det er direkte ulovlig. Det er et tema det et litt kontrovers om. Men hvis jeg scanner det, er det mitt navn som står der, og når det egentlig anbefales å ikke scanne det i hovedjournal, syntes jeg egentlig det bør være rom for å ta det opp. For jeg føler ikke jeg kan stå inne for det. Det er første gang i mitt voksne liv jeg har sagt imot sjefen. Men hoved tema her var at det ble veldig ubehagelig å ta det opp. 2
Coffee1234 Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #15 Skrevet 11. oktober 2021 Hippogriff skrev (33 minutter siden): Stor sjanse for at sjefen ser på dette som en langt mindre sak enn det du gjør. Ville ikke overtenkt for mye, men heller satse på å bygge en god relasjon framover. At du ikke er vant til å si meningen din er en ting, at sjefer skulle være uvant med at ansatte gjør det er mindre sannsynlig. Heller ikke uvanlig at man bruker tid på å føle at man passer inn på en ny arbeidsplass. Ville gitt det litt tid. Når det gjelder den konkrete saken så bør du gjøre en vurdering av hvor viktig og alvorlig den er. Er den ikke i tråd med regelverket og moderat alvorlig, ville jeg bedt om at det ble lagt inn et notat i virksomhetens arkiver at du mener dette. Er det veldig alvorlig, bør du selvfølgelig vurdere annet arbeidssted ut fra din faglige integritet. Ser noen anbefaler deg å varsle. Jeg bare sier det rett ut: Det å være varsler er slett ikke noe man skal ta lett på, verken å bli selv eller å anbefale andre. Jeg har jobbet med flere varslingssaker og man skal analysere veldig godt både hva man gjør, hvilke konsekvenser det kan få og at man både er i stand til, og villig til, å stå i det. Takk for gode svar. Jeg overtenker det nok litt. Skal forsøke å gi det litt tid det her. Jeg sa det til ham, at det ikke var for å være vrang, men at slet med å stå inne for denne praksisen som jeg både føler er unødvendig, men også fagetisk feil. Er mange andre ting jeg har vært nødt til å legge av meg fra den gamle arbeidsplassen min, men når det kom til ting som dette følte jeg at det ble mer juss. Er nok ikke alvorlig feil sånnsett. Står at man kan bli strafferettslig forfulgt, de som gjør dette, men sjefen sa at dersom det ville skje (som er liten samsynlighet for) , er det han som ville ha blitt det og ikke jeg. Jeg syntes det fortsatt var ubehagelig men. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 Sitat Mitt forrige arbeidssted lærte jeg at dette ikke var lov, juridisk sett. Sitat Jeg tror ikke det er direkte ulovlig. Det er et tema det et litt kontrovers om. Da vil jeg si det kommer litt an på hvordan du har ordlagt deg. Dersom du har ordlagt deg som du skriver i hi (altså at han direkte bryter loven), så har du feilaktig beskyldt han for noe ganske grovt. I et annet innlegg skriver du at det ikke er ulovlig, og da gjør de jo ikke noe ulovlig. Dersom det er lov, men ikke anbefalt, så må du jo enten innfinne deg med at denne plassen ikke bryr seg om en anbefaling, eller om dette er såpass i mot hva du selv mener at det er bedre for deg å bytte arbeidsplass. Anonymkode: 9d412...2c1 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg må si jeg lurer veldig på hva det er du ikke ønsker å scanne. Det er jo til pasientens beste at alle prosedyrer vedkommende utsettes for scannes inn i journalen, hvordan i alle verden skal det ellers kunne dokumenteres i etterkant? Lurer med andre ord på hvordan det er lovlig at dere på din gamle arbeidsplass bevisst unnlot å scanne (og dermed dokumenter) ting i pasientens journal? Og lurer også på hvilken lov det bryter å dokumentere dette i journalen? At man stiller spørsmåltegn ved en annen praksis når man har skiftet arbeidssted ser jeg ingen problemer med, men har du beskyldt sjefen for lovbrudd så kan jo situasjonen bli litt klein. Men håper du vil svare på hvilke papirer som skal unndras dokumentasjon i journal, for det har jeg aldri hørt om før ( jobbet på sykehus i 25 år) Anonymkode: e88d5...3a0 2
Coffee1234 Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #18 Skrevet 11. oktober 2021 Skulle sende deg en pm, men får ikke gjort det når du er anonym. Vil ikke skrive for mye her, men det gjelder ikke å holde tilbake informasjon fra pasient. Du får sende meg pm om du vil vite mer. Har ikke anklagd han for lovbrudd 😅
Lønnesirup01 Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Veldig vanskelig å si hvor stor sak dette er, når man ikke er til stede og ikke er vitne til den ikke-verbale kommunikasjonen og alt det der. Umiddelbart tenker jeg at det sannsynligvis ikke er en big deal. Lederen din er leder for flere mennesker og har vært det en stund (?), han har vært vitne til og del av mye, og gjør ikke noe stort ut av dette. De fleste bekymringer blir ikke noe av, og andre tenker mindre på oss enn vi gjør. Samtidig: har du brukt ord som "fagetisk feil", så kan det godt hende du har fremstått som litt moraliserende, og det er jo ikke folk så glad i. Det kan bli litt "her kommer hun nye, ikke engang tørr bak ørene, før hun begynner å snakke om at jeg ikke har etikken på plass". Du kan be om en ny prat med ham, legge på sjarmen litt og prøve å løsne opp i dette. Gjøre det klart at du er ny, redd for å gjøre noe feil og at det var alt det handlet om. Eventuelt kan du snakke med en kollega og føle deg litt fram, hva slags type sjefen egentlig er når det gjelder slike "konflikter". 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Hva er det med folk som skal løpe til tillitsvalgt og se seg etter ny jobb så snart de har en uenighet med en kollega eller sjef? Er det virkelig ikke mer som skal til før de rømmer? Er helt målløs når jeg leser svarene til de som tar halen mellom beina og løper så snart de får anledning. Er dere virkelig ikke mer robust mentalt enn det? Anonymkode: ad198...a42 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå