Gå til innhold

Tenåringen min kaller meg for stygge ting og lyger ,,,,,,,,!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge 16 åringen min så er jeg en jævla hore, en heks, ond, syk i hode, bryr meg kun om meg selv, you name it.. fordi jeg er litt uenig i blant. Og i blant når det er andre tilstede så kan hun si ting som får det til å høres ut som jeg er en slem mor. Hun kan lyge, og det begynner å skremmer meg for hva folk vil tro! 😣
Er det noen andre som har det sånn? 

Anonymkode: 848b4...e5c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men eksen min snakket sånn til meg. Hvordan snakker mannen din til deg? 

Helt ærlig, hun kan ikke få lov til å snakke sånn. 

Anonymkode: e7f5e...0e8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Men eksen min snakket sånn til meg. Hvordan snakker mannen din til deg? 

Helt ærlig, hun kan ikke få lov til å snakke sånn. 

Det er kun oss to som bor sammen. Men det har vært sånn etter hun kom sammen med typen sin, og jeg liker ikke han fordi han ikke er så grei alltid! Jeg vet faren hans ikke var så kjekk med moren alltid, og typen til datteren min pleide å le sammen med faren i blant, så foreldrene hans ble skilt. 

Skrevet

Da setter du grenser! Slik kan hun ikke oppføre seg. Jeg hadde dratt inn goder, nekter besøk av typen, satt strenge inneregler. Kan hun ikke oppføre seg må hun ha regler som begrenser henne. Man lar ikke ungdommer bare dure på.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er kun oss to som bor sammen. Men det har vært sånn etter hun kom sammen med typen sin, og jeg liker ikke han fordi han ikke er så grei alltid! Jeg vet faren hans ikke var så kjekk med moren alltid, og typen til datteren min pleide å le sammen med faren i blant, så foreldrene hans ble skilt. 

Er du den samme som opprettet tråden ang datteren din og overnatting hos kjæresten? 

• Liker 4
Skrevet

Er det fordi du sa nei til overnatting?

Om min ungen hadde kalt meg de tingene, så hadde hun angra ganske fort etterpå. Alt av fordeler hadde blitt inndratt.

Anonymkode: f8f92...31b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ifølge 16 åringen min så er jeg en jævla hore, en heks, ond, syk i hode, bryr meg kun om meg selv, you name it.. fordi jeg er litt uenig i blant. Og i blant når det er andre tilstede så kan hun si ting som får det til å høres ut som jeg er en slem mor. Hun kan lyge, og det begynner å skremmer meg for hva folk vil tro! 😣
Er det noen andre som har det sånn? 

Sorry, men du kan ikke være så nærtagende som forelder.

Som forelder er det viktig at du er den voksne, og da kan du ikke ta deg nær av slik oppførsel. Som den voksne trenger du å kunne skru av følelsene i slike episoder og heller håndtere situasjonen.

Tenåringsdatteren din trenger at du er den voksne, som setter grenser. Du kan ikke sette det ansvaret over på datteren din, til å regulere seg selv.

Slik du fremstår i tråden her, får jeg inntrykk av at du lar datteren din sette premissene, og at du går i offerrollen fremfor foreldrerollen.

Familievernkontoret kan være et godt sted å starte, for å få hjelp med foreldrerollen. Husk at det er ingen skam som forelder å be om hjelp, husk at det er noe man gjør for barnets beste:

https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/A_takle_dine_egne_folelser_som_forelder/

• Liker 6
Skrevet
BobbySocks skrev (7 minutter siden):

Da setter du grenser! Slik kan hun ikke oppføre seg. Jeg hadde dratt inn goder, nekter besøk av typen, satt strenge inneregler. Kan hun ikke oppføre seg må hun ha regler som begrenser henne. Man lar ikke ungdommer bare dure på.

Jeg har nektet besøk av typen hennes, men jeg aner ikke hvor lang tid det går før hun inviterer han hit allikevel eller skyter meg først. Hun fikk ikke lov å dra til han en kveld i uka, men hun dro allikevel og overnattet, jeg vet han «drar litt i hun og..» Jeg nektet hun sushi i kveld etter hun kalte meg jævla hore! 

• Liker 1
Skrevet

Send henne på barnehjem.

Anonymkode: dc7d9...1b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har nektet besøk av typen hennes, men jeg aner ikke hvor lang tid det går før hun inviterer han hit allikevel eller skyter meg først. Hun fikk ikke lov å dra til han en kveld i uka, men hun dro allikevel og overnattet, jeg vet han «drar litt i hun og..» Jeg nektet hun sushi i kveld etter hun kalte meg jævla hore! 

Steng mobilen hennes. Steng internettet. Ta en prat sammen om hvordan dere skal ha det, hver for dere og sammen.

Og lær henne hvordan skape grenser for seg selv i forhold. Lær henne hva som er greit og ikke greit av en gutt/mann å gjøre og si. Destruktive forhold er ikke bra for henne. Hun trenger å se at han ikke bygger henne opp, han bryter henne ned (om dette er samme som tidligere)

• Liker 4
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden):

Sorry, men du kan ikke være så nærtagende som forelder.

Som forelder er det viktig at du er den voksne, og da kan du ikke ta deg nær av slik oppførsel. Som den voksne trenger du å kunne skru av følelsene i slike episoder og heller håndtere situasjonen.

Tenåringsdatteren din trenger at du er den voksne, som setter grenser. Du kan ikke sette det ansvaret over på datteren din, til å regulere seg selv.

Slik du fremstår i tråden her, får jeg inntrykk av at du lar datteren din sette premissene, og at du går i offerrollen fremfor foreldrerollen.

Familievernkontoret kan være et godt sted å starte, for å få hjelp med foreldrerollen. Husk at det er ingen skam som forelder å be om hjelp, husk at det er noe man gjør for barnets beste:

https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/A_takle_dine_egne_folelser_som_forelder/

Hun ser ikke at jeg tar meg nær av det, jeg viser det ikke. Men jeg er bare så drittlei den stygge munnsnakket hennes, kjenner jeg blir sint. Jeg har faktisk tenkt på å kontakte familievernkontoret , vi kjenner en som jobber der som vi har vært i kontakt med i en annen setting før. 🙂 Men alle disse løgnene hennes , hun er dyktig! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Steng mobilen hennes. Steng internettet. Ta en prat sammen om hvordan dere skal ha det, hver for dere og sammen.

Og lær henne hvordan skape grenser for seg selv i forhold. Lær henne hva som er greit og ikke greit av en gutt/mann å gjøre og si. Destruktive forhold er ikke bra for henne. Hun trenger å se at han ikke bygger henne opp, han bryter henne ned (om dette er samme som tidligere)

Hun vet det, men godtar fordi hun vil ikke miste han. Hun er forelsket og han vet hvordan han skal holde på hun! Han er manipulativ.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Send henne på barnehjem.

Anonymkode: dc7d9...1b7

Strenge rutiner , og ungdomsmøte alene og sammen med personale. 😉

Skrevet

Hvordan snakker dere foreldre til henne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det fordi du sa nei til overnatting?

Om min ungen hadde kalt meg de tingene, så hadde hun angra ganske fort etterpå. Alt av fordeler hadde blitt inndratt.

Vi var nærere før hun kom sammen med typen, men sant hun ble verre etter jeg nekter han å komme på besøk. Hun mistet venninnen sin nylig og, fordi han kom imellom de to. Det er liksom venninnen sin feil alt i sammen. Han er så jævla perfekt , tror han! Mulig han sitter og sier til datteren min , moren hennes er syk som nekter overnatting og besøk. Men det er jo bare tull med han, og nå begynner datteren min å bli frekk og.

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (9 minutter siden):

Hvordan snakker dere foreldre til henne?

Jeg ber hun slutte å si sånne stygge ting, for det er ikke fint. Hun vet det godt selv, hun hadde ikke syns det var fint om noen andre hadde sagt det! Men hun tenker ikke over hva hun sier selv. Jeg får så lyst å spikre igjen soveromsdøra hennes så hun kan bli der inne en liten stund 🤭😅😅

• Liker 2
Skrevet

...Og hvilke konsekvenser får det når dette skjer?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun vet det, men godtar fordi hun vil ikke miste han. Hun er forelsket og han vet hvordan han skal holde på hun! Han er manipulativ.

Hun vet jo tydeligvis ikke det. Har du og dere snakket om forhold og slikt FØR hun ble sammen med han?

Men hvilke konsekvenser gir du henne når hun driver på slikt? Sniker seg ut, kaller deg stygge ting osv?

Skrevet

Teens will be teens. Masse hormoner og kaos og dritt.

Når jeg var på din datters alder klarte jeg å provosere min mor så hardt verbalt at hun ga meg en på trynet!👊👊👊👊

(Attpåtil det teknisk best utførte slaget jeg har blitt utsatt for, høyre hook rett i kjeven! 🤯)

(Før noen roper barnemishandling, tynn 1,63-ish høy kvinne slo sterk 1,85-ish gutt som begynte på vgs et halvt år senere ;))

Sier selvfølgelig ikke at du skal gjøre noe sånt da!!!!😮😮😮 Men tenåringer kan være et sant helvete, særlig når de ikke har det så bra. Og hvis datteren din har forelsket seg dødelig sterkt i en skikkelig drittsekk...vel jeg falt alltid hardest for de kjipeste jentene selv, det er noe kjent med det der.

Vær sterk, hold ut?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun ser ikke at jeg tar meg nær av det, jeg viser det ikke. Men jeg er bare så drittlei den stygge munnsnakket hennes, kjenner jeg blir sint. Jeg har faktisk tenkt på å kontakte familievernkontoret , vi kjenner en som jobber der som vi har vært i kontakt med i en annen setting før. 🙂 Men alle disse løgnene hennes , hun er dyktig! 

Hvorfor skal du ikke vise at du blir lei deg? Jeg hadde helt klart både vist og sagt det. 

Fsmilievernkontoret høres lurt ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...