AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg er for tiden arbeidsledig og går på jobbsøkerkurs, har en bachelor i pedagogikk jeg ikke for bruk for og ønsker meg en kontorjobb. Har lyst til å ta fagbrev men virker ikke som nav er så samarbeidsvillige på de påstår at jeg får jobb med utdanningen min. Jeg vil jo jobbe med noe jeg trives med og da vet jeg at en kontorjobb hadde passet meg godt. Har sett på en del stillinger og det kreves ofte fagbrev i kontor og masse erfaring, jeg har dessverre lite å stille opp med der. Er det noen som har vært i samme situasjon som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre? Er en kvinne i 30 årene og har dårlig økonomi, levd på studiestøtte det siste året og ellers brukt av oppsparte midler. Så har ikke veldig mye å leve av akkurat. Føles som nav hindrer meg i å få jobb egentlig når jeg ikke får utdanning. Skjønner ikke hvordan nav tenker, trodde de skulle få folk ut i jobb? Anonymkode: 881ea...e8a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Med en bachelor i pedagogikk kan du få masse jobber, og en kontorjobb. Men om du har levd av studiestøtte det siste året, så har du nett tatt denne bacheloren? Det er jo stor sløsing av ressurser om nav skal betale deg for å få tatt dette fagbrevet, du kan jo få deg en god jobb. Det skal ikke gå på bekostning av mine skattepenger vertfall at du vil bytte jobb! Anonymkode: 0ce96...dfe 18
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Her er jeg faktisk enig med NAV. Jeg har samme utdanning som deg, ble ferdig i fjor. Hvorfor skal NAV sponse deg med en ny utdanning, når du allerede har gode muligheter for å få deg en jobb? Jeg fikk flere tilbud da jeg søkte jobb, både i Viken og Trøndelag området. Har ingen erfaring, men jeg hadde en portefølje å vise fram. Jeg er ikke i jobb nå, fordi jeg går på AAP. Men mulighetene for kontorjobb er der absolutt. Anonymkode: e9cd2...bee 13
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Hmm, jeg vet ikke hva slags jobber dere har fått, men det er veldig vanskelig å få noe kontorjobb uten erfaring å vise til eller annen formell utdannelse. Har søkt jobber i skoleadministrajon og der fikk jeg høre at det var krav om fagbrev i kontor så da er mulighetene mine minimale. Så, nei jeg har ikke GODE MULIGHETER akkurat. Går jo også på jobbsøkerkurs og der blir vi hele tiden fortalt hvor viktig det er med riktig kompetanse å vise til når man søker jobber. Jeg ønsker ikke typiske lærerjobber eller jobbe direkte med barn og unge, så det er ingen muligheter der for meg. Får jo bare spørsmålstegn tilbake når jeg sier jeg har en ped utdanning og arbeidsgivere lurer på hva jeg skal stille opp med i en stilling som krever kontorfaglig kompetanse. Hva har dere å si til dette egentlig? Anonymkode: 881ea...e8a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Nav gir ikke omskolering i samme grad som de gjorde tidligere. Og iallefall ikke bare fordi man mener man vil trives bedre i annen type jobb. Du skal ha vært arbeidsledig bra lenge før de dekker en ny utdanning for deg, spesielt når du har en ganske bred utdanning fra før som kvalifiserer til flere ulike typer jobber. Og du har nettopp tatt en utdanning i pedagogikk, som er rettet mot barn/unge, nå vil du ikke jobbe med det. Nå vil du heller jobbe på kontor. Hva når du har fullført fire nye år med utdanning og fått fagbrev? Hvor lenge siden er det du fullførte? Hvor mye har du jobbet innenfor pedagogiske jobber før du bestemte deg for at du ikke likte det? Men om du ikke har ombestemt deg flere ganger, så har du vel uansett krav på flere år med studiestøtte, så det er bare søke deg inn på kontorfaglig utdanning og ta studielån som alle andre som ombestemmer seg. Anonymkode: b1420...3e8 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er jeg faktisk enig med NAV. Jeg har samme utdanning som deg, ble ferdig i fjor. Hvorfor skal NAV sponse deg med en ny utdanning, når du allerede har gode muligheter for å få deg en jobb? Jeg fikk flere tilbud da jeg søkte jobb, både i Viken og Trøndelag området. Har ingen erfaring, men jeg hadde en portefølje å vise fram. Jeg er ikke i jobb nå, fordi jeg går på AAP. Men mulighetene for kontorjobb er der absolutt. Anonymkode: e9cd2...bee Fikk du jobb innen kontor og kunne du sagt litt hva slags type oppgaver du fikk i denne stillingen? Anonymkode: 881ea...e8a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Hvis du ønsker e annen jobb kan du som alle andre søke opptak til en utdanning, og så søke lånekassen. Det er ikke nav sitt ansvar i gi deg deg utdanningen du vil ha, det må du ta ansvar for selv. Anonymkode: 9f2d4...2f9 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Du kan ikke få omskolering betalt av staten for at du ikke vil jobbe som det du er utdannet som. Anonymkode: 7fa3b...732 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Kapittel 7. Opplæring § 7-1.Formål Opplæring skal bidra til at arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber. 0 Endret ved forskrift 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). 🔗Del paragraf § 7-2.Innhold Opplæring kan gis som a. kortvarige kurs basert på behov i arbeidsmarkedet (arbeidsmarkedsopplæring). Arbeidsmarkedsopplæringen skal som hovedregel gi formell kompetanse i form av offentlige prøvebevis, sertifikater o.l., b. fag- og yrkesopplæring på videregående skoles nivå eller høyere yrkesfaglig utdanning, eller c. høyere utdanning. 0 Endret ved forskrifter 19 sep 2016 nr. 1089 (i kraft 1 okt 2016), 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). 🔗Del paragraf § 7-3.Personkrets Opplæring kan gis til personer med behov for kvalifisering. Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav a og b kan gis til personer over 19 år som på grunn av mangelfulle formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav c kan gis til personer over 22 år som på grunn av nedsatt arbeidsevne hindres i å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid. 0 Endret ved forskrifter 19 sep 2016 nr. 1089 (i kraft 1 okt 2016), 7 des 2016 nr. 1526 (i kraft 1 jan 2017), 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). Anonymkode: 7441f...52a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 Med en bachelor i ped er du antakelig nesten overkvalifisert for en kontorjobb sammenliknet med et fagbrev. Hadde søkt på (kontor)stillinger med utdannelsen du har og heller jobbet med å bli god på å skrive søknader og cv. Det er en jobb i seg selv å finne en jobb. Du må søke på jobber selv om du ikke passer alle deres kriterier. Ihvertfall når det er snakk om en jobb som "kun" krever et fagbrev. Selv om du kanskje ikke drømmer om en jobb hvor en ped utdannelse er viktig er det smart å komme seg ut i arbeidslivet snarest mulig og ikke være kresen på hvilke jobber du har. Hadde faktisk ikke tatt sjansen på å sitte på gjerdet for lenge fordi det blir mye vanskeligere å finne jobb etterhvert. Bli voksen og ta de jobbene du kan få så kan du heller studere fagbrev på kveldstid. Det er ikke vondt ment det jeg skriver, for jeg tror ikke det vil gagne deg å sitte på gjerdet eller "suse bort" verdifull tid. Anonymkode: a8e0a...e4a 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 Hvorfor tar du ikke fagbrev innen kontor og får den jobben du ønsker da? Du vet at du kan få støtte av lånekassen, sånn som alle andre studenter gjør? Det er jo flott å kunne klage på Nav, istedenfor å ta ansvar for sitt eget liv. Anonymkode: 5e87a...c58 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk du jobb innen kontor og kunne du sagt litt hva slags type oppgaver du fikk i denne stillingen? Anonymkode: 881ea...e8a Jeg fikk tilbud, men havnet på AAP før jeg skulle begynne. Helt vanlige administrative oppgaver. Sende og besvare e-post og telefon, skrive dokumenter, behandle søknader som kommer inn. Det er ikke så vanskelig om man knekker koden, og selger seg inn til arbeidsgiver. Bare vis fram hva du kan, og hvordan din kompetanse spesifikt kan brukes i stillingen. Anonymkode: e9cd2...bee
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 Fagbrev innen kontor, finnes det? 😂🤣😄Kontor er ikke en jobb, det er et sted der ingeniørene og advokatene utfører jobben sin. Anonymkode: 5bf23...232
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 Søker du jobber over hele landet, TS? Anonymkode: 19c04...652 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ønsker ikke typiske lærerjobber eller jobbe direkte med barn og unge, så det er ingen muligheter der for meg. Anonymkode: 881ea...e8a Beklager, men dette er noe av det mest egosentriske jeg har hørt. Jeg har ikke lyst på enkelte jobber, så kan ikke skattebetalerne vær så snill å betale utdanning for meg? Kjære deg, få deg en jobb og tjen egne penger. Ta en ny utdanning når du har spart opp litt, om du synes livet på lånekassen er for trangt. Du får deg lett jobb som vikar i barnehage f.eks. Ikke særlig kult om det ikke er det du har lyst til å drive med, men "jeg vil ikke jobbe med barn" er ingen grunn til å få gratis penger av staten. Anonymkode: e0c51...fd4 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 De som har fagbrevet innen kontor og administrasjon får seg ikke lett jobb. Mye av det de har lært i fagbrevet er de oppgavene som nå automatiseres bort. Det er en grunn til at NAV ikke ønsker å sponse dette fagbrevet for de som "ønsker å jobbe på kontor". Hvilken sektor ønsker du å jobbe i? Hvilke oppgaver har du lyst til å utføre? Hos oss må du ha minimum bachelor for å i det hele tatt komme deg til intervju. Vi har folk med grader i ped, psykologi, kultur, regnskap, sykepleie osv. Altså mennesker som jobber med noe annet enn det de i utgangspunktet utdannet seg til. Hadde de hatt fagbrev, ville de ikke fått jobbene. Anonymkode: 1b803...883 1
Chantielle Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kapittel 7. Opplæring § 7-1.Formål Opplæring skal bidra til at arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber. 0 Endret ved forskrift 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). 🔗Del paragraf § 7-2.Innhold Opplæring kan gis som a. kortvarige kurs basert på behov i arbeidsmarkedet (arbeidsmarkedsopplæring). Arbeidsmarkedsopplæringen skal som hovedregel gi formell kompetanse i form av offentlige prøvebevis, sertifikater o.l., b. fag- og yrkesopplæring på videregående skoles nivå eller høyere yrkesfaglig utdanning, eller c. høyere utdanning. 0 Endret ved forskrifter 19 sep 2016 nr. 1089 (i kraft 1 okt 2016), 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). 🔗Del paragraf § 7-3.Personkrets Opplæring kan gis til personer med behov for kvalifisering. Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav a og b kan gis til personer over 19 år som på grunn av mangelfulle formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Opplæring etter § 7-2 første ledd bokstav c kan gis til personer over 22 år som på grunn av nedsatt arbeidsevne hindres i å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid. 0 Endret ved forskrifter 19 sep 2016 nr. 1089 (i kraft 1 okt 2016), 7 des 2016 nr. 1526 (i kraft 1 jan 2017), 9 mai 2019 nr. 597 (i kraft 1 juli 2019). Anonymkode: 7441f...52a Ingenting som tilsier at TS har "svake grunnleggende ferdigheter", og hun har jo tydeligvis formell kvalifikasjon. Hun vil bare ikke bruke den, og vil altså at NAV skal ta kostnaden med at hun har valgt feil studievei. Hadde ikke blitt mye penger igjen til syke og eldre om alle som valgte feil her i livet skulle få det fikset via folketrygden. Anonymkode: e7e5e...8d7
Titania Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De som har fagbrevet innen kontor og administrasjon får seg ikke lett jobb. Mye av det de har lært i fagbrevet er de oppgavene som nå automatiseres bort. Det er en grunn til at NAV ikke ønsker å sponse dette fagbrevet for de som "ønsker å jobbe på kontor". Anonymkode: 1b803...883 Dette er en meget viktig poeng. Jeg har "bare" fagbrev i kontorfaget, samt et regnskapskurs. Da jeg tok utdannelsen sa alle at "du har jo en ekstra fordel med fagbrev fordi du har fra offentlig virksomhet, det vil jo alle ha". Veeeel. Det var jo alltid de med mer erfaring som fikk jobbene, og når det er 49 søkere til en 29 % stilling... Fagbrevet er kanskje en slags fordel, men du MÅ ha noe mer for å ha sjans til å få jobb idag, og da helst høyere utdannelse, med mindre man har den flaksen jeg hadde da jeg fikk jobben jeg har idag 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 Titania skrev (5 timer siden): Dette er en meget viktig poeng. Jeg har "bare" fagbrev i kontorfaget, samt et regnskapskurs. Da jeg tok utdannelsen sa alle at "du har jo en ekstra fordel med fagbrev fordi du har fra offentlig virksomhet, det vil jo alle ha". Veeeel. Det var jo alltid de med mer erfaring som fikk jobbene, og når det er 49 søkere til en 29 % stilling... Fagbrevet er kanskje en slags fordel, men du MÅ ha noe mer for å ha sjans til å få jobb idag, og da helst høyere utdannelse, med mindre man har den flaksen jeg hadde da jeg fikk jobben jeg har idag Ja, man skal virkelig ha flaks nå om man skal få jobb med "kun" fagbrev. Vi har tidligere vært lærebedrift innenfor dette, og det er kun en lærling som har fått jobb med fagbrev. Resten har tatt mer utdanning, bl.a. innen pedagogikk, for å få seg en kontorstilling innen offentlig virksomhet. Anonymkode: 1b803...883
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå