Gå til innhold

Henvisning fra fastlege til fertilitetsutredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dette ble den mest riktige kategorien å plassere dette under.

Jeg er 30 år, nylig gjennomgått samlivsbrudd. Livet mitt er ikke tilrettelagt for barn akkurat nå men jeg ønsker meg definitivt barn. Jeg vil ta fertilitetstest i tilfelle det er noe med eggene eller annet som gjør at jeg burde fryse ned egg så fort som mulig. Sånt aner man jo ikke, og jeg har folk i familien min som har endt opp barnløse eller strevd med å få barn. 

Spørsmålet mitt er om jeg kan få henvisning fra fastlege til å gjøre dette og få det dekket av det offentlige, eller om jeg må betale alt selv privat?

Hadde spurt fastlegen hvis jeg kunne, men han er så og si utilgjengelig med mindre jeg bestiller time, og jeg vil helst få på plass en timeavtale til utredning så snart som mulig. Litt unødvendig med time hos fastlegen hvis han uansett ikke kan gjøre noe. 

Anonymkode: 1afd3...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror dette ble den mest riktige kategorien å plassere dette under.

Jeg er 30 år, nylig gjennomgått samlivsbrudd. Livet mitt er ikke tilrettelagt for barn akkurat nå men jeg ønsker meg definitivt barn. Jeg vil ta fertilitetstest i tilfelle det er noe med eggene eller annet som gjør at jeg burde fryse ned egg så fort som mulig. Sånt aner man jo ikke, og jeg har folk i familien min som har endt opp barnløse eller strevd med å få barn. 

Spørsmålet mitt er om jeg kan få henvisning fra fastlege til å gjøre dette og få det dekket av det offentlige, eller om jeg må betale alt selv privat?

Hadde spurt fastlegen hvis jeg kunne, men han er så og si utilgjengelig med mindre jeg bestiller time, og jeg vil helst få på plass en timeavtale til utredning så snart som mulig. Litt unødvendig med time hos fastlegen hvis han uansett ikke kan gjøre noe. 

Fastlegen henviser til gynekolog som gjør undersøkelsene, du betaler vanlig egenandel hos lege og egenandel for spesialist hos gynekolog. Evt bare går rett privat, blir ikke så mye mer da legen tar betalt for henvisning, pluss du betaler over det dobbelt hos gynekologen da det er spesialist. 

Anonymkode: c6db0...dd4

Skrevet

Fastlegen henviser til gynekolog som gjør undersøkelsene, du betaler vanlig egenandel hos lege og egenandel for spesialist hos gynekolog. Evt bare går rett privat, blir ikke så mye mer da legen tar betalt for henvisning, pluss du betaler over det dobbelt hos gynekologen da det er spesialist. 

Jeg har frikort, hjelper det på fastlegehenvisning slik at det blir mye billigere enn å gå direkte til privat? 

Skrevet

Det fastlegen kan hjelpe med er å henvise i tilfelle du sliter med å bli gravid, men da vil du typisk måtte beskrive en prøvehistorikk

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vil fastlegen henvise til gynekolog for en forebyggende sjekk av at alt er som det skal? Jeg mener fastlegen henviser til gynekolog hvis du har et problem du trenger hjelp med å utrede, men ikke ved forebyggende sjekker av feks eggkvalitet. Det synes jeg også er riktig da det er mange som har problemer med å bli gravide som står i kø og gjerne vil ha hjelp så raskt som mulig. 
Når det er sagt - skjønner godt at du vil sjekke, jeg hadde bare gått privat.

Anonymkode: 942fd...978

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fastlegen kan hjelpe med er å henvise i tilfelle du sliter med å bli gravid, men da vil du typisk måtte beskrive en prøvehistorikk

Men vil fastlegen henvise til gynekolog for en forebyggende sjekk av at alt er som det skal? Jeg mener fastlegen henviser til gynekolog hvis du har et problem du trenger hjelp med å utrede, men ikke ved forebyggende sjekker av feks eggkvalitet. Det synes jeg også er riktig da det er mange som har problemer med å bli gravide som står i kø og gjerne vil ha hjelp så raskt som mulig. 
Når det er sagt - skjønner godt at du vil sjekke, jeg hadde bare gått privat.

Anonymkode: 942fd...978

Takk for svar :) jeg synes det du skriver høres riktig ut og er helt enig selvsagt, men må jo sjekke ut om jeg har rettigheter for jeg har ikke penger å bruke unødvendig på noe jeg kunne fått dekket. - TS 

Skrevet

Kommer sikkert an på fastlegen din. Jeg tenker du i utgangspunktet ikke har rett på noe utredning i det offentlige da dette ikke er en rettighet før man har prøvd i 1 år. Men du kan jo ta en time til fastlege og sjekke typ FSH osv for å se om det ser fint ut 8har du frikort er jo det gratis), så evt vurdere å gå til gynekolog privat etter dette. 

Anonymkode: 12f21...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer sikkert an på fastlegen din. Jeg tenker du i utgangspunktet ikke har rett på noe utredning i det offentlige da dette ikke er en rettighet før man har prøvd i 1 år. Men du kan jo ta en time til fastlege og sjekke typ FSH osv for å se om det ser fint ut 8har du frikort er jo det gratis), så evt vurdere å gå til gynekolog privat etter dette. 

Anonymkode: 12f21...c3d

Takk for svar. Hva er FSH? - TS 

Skrevet

Dette er ikke noe det offentlige skal dekke. Fertilitetsklinikker/gynekologer utfører dette til en helt ok pris. Som enslig betaler du ca 2000 kr. 

Dersom du får påvist et problem, kan det være du da kan få videre oppfølging i det offentlige.

Anonymkode: 14c39...047

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke noe det offentlige skal dekke. Fertilitetsklinikker/gynekologer utfører dette til en helt ok pris. Som enslig betaler du ca 2000 kr. 

Dersom du får påvist et problem, kan det være du da kan få videre oppfølging i det offentlige.

Kan du vise til hvor det står at det ikke dekkes av det offentlige? Ellers blir det jo igrunn bare tomme påstander 

Skrevet

Kan du vise til hvor det står at det ikke dekkes av det offentlige? Ellers blir det jo igrunn bare tomme påstander 

Siden de som faktisk prøver å bli gravide ikke har rett på behandling i det offentlig om de har forsøkt i 1 år (om ikke de er over 35 år eller har diagnoser som påvirker fertiliteten)? Det burde vel være grunn nok. 

Anonymkode: cb60c...8da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Siden de som faktisk prøver å bli gravide ikke har rett på behandling i det offentlig om de har forsøkt i 1 år (om ikke de er over 35 år eller har diagnoser som påvirker fertiliteten)? Det burde vel være grunn nok. 

Men hvor står det??

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men hvor står det??

Jeg vet ikke akkurat hvor det står, men er selv utredet for barnløshet og har gjennomgått IVF-behandling, og det er reglene jeg har fått beskjed om at er gjeldende regler (med unntak av nevnte unntak, da er det 6 mnd som gjelder). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke akkurat hvor det står, men er selv utredet for barnløshet og har gjennomgått IVF-behandling, og det er reglene jeg har fått beskjed om at er gjeldende regler (med unntak av nevnte unntak, da er det 6 mnd som gjelder). 

Utredet for infertilitet i alle fall 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvor står det??

Her har du det fra helsenorge.no. For at du skal få behandling/utredning for infertilitet, må du først få diagnosen "infertilitet", og det er et diagnosekriterium at du må ha prøvd å bli gravid i minimum ett år uten suksess forut for diagnosesetting. Med mindre det er andre ting som kan indikere at ting ikke er som det skal, som f.eks. symptomer på PCOS og lignende, eller at man har vært hos gynekolog og der funnet noe bekymringsverdig. 

Om ditt eneste symptom er at du ikke blir gravid, må du vente i ett år (om du ikke er over 35). 

Og TS, som ikke har noen symptomer, og heller ikke har prøvd å blir gravid, må derav gå privat til hun eventuelt får påvist noen abnormaliteter.

Utredning i spesialisthelsetjenesten gjøres ikke kun fordi man lurer/kunne ønske seg det/tenke seg det. 

Dersom man ikke har en veldig slepphendt fastlege, da. Så man kan jo alltids prøve seg. Men i min bok går det under snylting på felleskapet. 

Jeg var nettopp på fertilitetsutredning selv, etter å ha prøvd i 3 måneder - bare fordi jeg ville vite mer, og ville blir beroliget/evt. vite det tidlig i forløpet dersom noe var galt - det var helt uaktuelt for meg at andre enn meg selv skulle betale for det. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/ufrivillig-barnloshet/barnloshet-infertilitet/

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har du det fra helsenorge.no. For at du skal få behandling/utredning for infertilitet, må du først få diagnosen "infertilitet", og det er et diagnosekriterium at du må ha prøvd å bli gravid i minimum ett år uten suksess forut for diagnosesetting. Med mindre det er andre ting som kan indikere at ting ikke er som det skal, som f.eks. symptomer på PCOS og lignende, eller at man har vært hos gynekolog og der funnet noe bekymringsverdig. 

Om ditt eneste symptom er at du ikke blir gravid, må du vente i ett år (om du ikke er over 35). 

Og TS, som ikke har noen symptomer, og heller ikke har prøvd å blir gravid, må derav gå privat til hun eventuelt får påvist noen abnormaliteter.

Utredning i spesialisthelsetjenesten gjøres ikke kun fordi man lurer/kunne ønske seg det/tenke seg det. 

Dersom man ikke har en veldig slepphendt fastlege, da. Så man kan jo alltids prøve seg. Men i min bok går det under snylting på felleskapet. 

Jeg var nettopp på fertilitetsutredning selv, etter å ha prøvd i 3 måneder - bare fordi jeg ville vite mer, og ville blir beroliget/evt. vite det tidlig i forløpet dersom noe var galt - det var helt uaktuelt for meg at andre enn meg selv skulle betale for det. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/ufrivillig-barnloshet/barnloshet-infertilitet/

Fint svar, bortsett fra at det er totalt unødvendig å være så kvass :) det er jo helt normalt å ville vite hva reglene faktisk er og hva en skal forholde seg til! - TS 

• Liker 1
Skrevet

Og btw… Så er det vel ikke fastlegen som bestemmer hva man må dekke selv og ikke, men Helfo og dit man går for å få dette gjort. Har jo vært innom spesialisthelsetjenesten før. Fastlegen min er både snill og grei og gir meg det jeg trenger han, men jeg ønsket nok en avklaring og ikke å «snylte» via en «slepphendt» fastlege slik du over her insinuerer. Du er forresten rapportert for brukerdebatt. - TS 

Skrevet

Folk svarer vel litt "kvasst" (jeg synes egentlig ikke det var såå kvasst men) fordi man tenker at det er en selvfølge at man ikke uten videre får en undersøkelse dekket av det offentlige uten at det er tegn på at noe er galt. Det gjelder jo absolutt alle undersøkelser, du blir ikke henvist videre av fastlegen til spesialister og undersøkelser med mindre de mistenker at noe er galt for eksempel pga symptomer man har. 

Å fryse ned egg er veldig dyrt og ingen sikkerhet at det funker dessverre. 

Jeg tenkte litt likt som deg rundt 30 og jeg bestilte bare en vanlig gynekologtime der de gjorde innvendig ultralyd og tok noen basic blodprøver. Det var billigere enn full fertilitestsjekk der de gjennomvanner eggstokker osv men fikk en indikasjon på hvordan ting så ut :) Kostet mellom 1000 og 2000 kr, husker ikke helt nøyaktig. Tror full sjekk koster fra 3000 men ville nok ikke gjort det før jeg hadde prøvd å bli gravid.

Anonymkode: 4f2dd...26d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og btw… Så er det vel ikke fastlegen som bestemmer hva man må dekke selv og ikke, men Helfo og dit man går for å få dette gjort. Har jo vært innom spesialisthelsetjenesten før. Fastlegen min er både snill og grei og gir meg det jeg trenger han, men jeg ønsket nok en avklaring og ikke å «snylte» via en «slepphendt» fastlege slik du over her insinuerer. Du er forresten rapportert for brukerdebatt. - TS 

Du burde jobbe litt med ikke å ta deg så nær av ting, tror jeg. Svaret mitt var ikke ment kvasst i det hele tatt, og var skrevet i generelle ordelag. Jeg kjenner ikke deg, så jeg vet så klart ingen ting om dine hensikter. Men vi alle vet jo at det er flere som prøver å komme seg til spesialist før det er behov for det, eller man har krav om det. Og dette forringer tjenestene til de som faktisk trenger det. Synes det er unødvendig når det faktisk er priser i det private som egentlig er veldig hyggelige.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker: hvor lenge kan du vente? Jeg tror først og fremst du kommer til å bli stilt en del spørsmål rundt helse, menstruasjon og syklus - om alt er greit. Hvis svaret er ja, kan det hende fastlegen avviser deg, og ber deg komme tilbake senere. Det kan også hende du blir henvist av fastlege, men at du kommer til og måtte forberede deg på og vente en stund for og få time, da dette er verken sykdom eller plage, og det vil ikke bli prioritert hos spesialister med det første. Du har frikort for inneværende år antar jeg, og det er ikke sikkert du får noen time på denne siden av året; så du sparer tid, som er penger, og energi, på og bruke ca. 2000kr på det private for og ta prøvene, med en gang! 

Du blir sikkert også spurt: Har du prøvd og bli eller har blitt gravid før? Jeg kan hvertfall nevne, for dine egne forventninger - at som oftest er det og bli gravid, ikke en one-(wo)man show, og selv om dine verdier er fine eller du skulle fryst ned egg, så kan du treffe noen med både fine og dårlige verdier, som du ikke blir gravid med. Jeg har lært noe fra forumet, og det er uansett verdier, om de er gode eller ei, er det ikke en sikkerhet for graviditet. Det handler litt om flaks også!

Uansett kan prosessen fra du potensielt blir henvist fra gynekolog, etter en del tester og utredning, til en evt uthenting av egg og nedfrysning, ha ventetid på alt fra 6 måneder og opp, hvis det er det du skulle ende opp etter at alle prøver er tatt. Så forbered deg på at det blir tidligst mot midten eller slutten av neste år, som et råd :) Jeg er ikke enig at du ikke skal få hjelp eller svar, bare fordi andre venter i køen, du har like mye rett på det, men det er greit og være klar over at det kan være både ventetid og en lenger prosess enn man ser for seg initielt! 

Anonymkode: 30ea1...bcd

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke vi skattebetalere betaler for dette! 

Anonymkode: e6dfa...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...