AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #1 Skrevet 11. oktober 2021 Ser at norske foreldre har en blindsone når det gjelder å plassere bakovervendte stoler i framsetet. Hvorfor det? Man setter heller barnet fremovervendt for mer plass i bilen før de er modne eller gamle nok, enn å tenke på framsetet som et alternativ? (Gitt man kan skru av airbagen) I Sverige anser de det som like trygt å ha barnet bakovervendt i framsetet som baksetet. Snakker ikke om spedbarn. Anonymkode: 3edd9...554
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #2 Skrevet 11. oktober 2021 Fordi en airbag som utløser med setet bakovervendt betyr at du får et dødt barn. Anonymkode: 81927...35f 3
Gjest Albbas Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: (Gitt man kan skru av airbagen) Anonymkode: 3edd9...554 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi en airbag som utløser med setet bakovervendt betyr at du får et dødt barn. Anonymkode: 81927...35f Les HI... For vår del har vi ikke snudd for tidlig. Men montering i forsetet har vært nesten umulig å få til uten å ta sikt fra sidespeilet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi en airbag som utløser med setet bakovervendt betyr at du får et dødt barn. Anonymkode: 81927...35f Kan skrues av. På vår gamle bil brukes bilnøklene til å skru av denne. På den nye bilen vi kjøper kan den skrues av via en knapp. Vet dog at ikke alle biler har det så enkelt, men veldig mange. Anonymkode: a8885...7a6 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Vi har bakovervendt babysete i forsetet, men i vår bil er det faktisk bedre plass i baksetet pga skrånende vindu etc. Har snudd barna til fremovervendt ved rundt 3,5-4 års alder på grunn av ekstrem bilsyke og at de var 3,5 på sommeren da bilsyken var som verst. Anonymkode: 304b2...4d7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Airbag og sidespeil Anonymkode: 7025c...be3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Airbag og sidespeil Anonymkode: 7025c...be3 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi en airbag som utløser med setet bakovervendt betyr at du får et dødt barn. Anonymkode: 81927...35f Kan dere ikke lese? Anonymkode: 3edd9...554 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #8 Skrevet 11. oktober 2021 Uvitenhet er hovedårsaken til at folk snur barna sine generelt. Noen sier biksyke, noen sier benplass, men summasummarum er uvitenhet. Mange vet ikke at forsetet er et alternativ, og det blir derfor ikke prøvd ved bilsyke. Så er det sikten til speilet, men de forsøker sjeldent flere stoler for å finne en som passer - tips om noen ønsker å bli opplyst: Two Way. Fremsetet kan ofte løse problemer for mange. Anonymkode: ac082...d29 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #9 Skrevet 11. oktober 2021 Er vel fordi man skal ha en annen voksen i fremsetet. Anonymkode: 9c201...398 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #10 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Uvitenhet er hovedårsaken til at folk snur barna sine generelt. Noen sier biksyke, noen sier benplass, men summasummarum er uvitenhet. Mange vet ikke at forsetet er et alternativ, og det blir derfor ikke prøvd ved bilsyke. Så er det sikten til speilet, men de forsøker sjeldent flere stoler for å finne en som passer - tips om noen ønsker å bli opplyst: Two Way. Fremsetet kan ofte løse problemer for mange. Anonymkode: ac082...d29 Hvordan skulle det hjelpe prøve forsetet om foreldre snur barnet pga kraftig bilsyke? Om barnet blir syk hjelper det jo ikke akkurat sette barnet i forsetet, det sitter jo fremdeles bakovervendt. Her prøver vi helst unngå bilturer, men en biltur på 10 min resulterer stort sett i at hele ungen må vaskes + byttes klær på. Det er ikke sånn at hun spyr bittelitt, men sikkert omtrent alt som er i magen. Forover spyr hun ikke, men ønsker ikke snu henne enda siden hun bare er 1,5 år. Så foreløpig er det best holde seg i området rundt der vi bor. Anonymkode: 5d474...b54 9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #11 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan skulle det hjelpe prøve forsetet om foreldre snur barnet pga kraftig bilsyke? Om barnet blir syk hjelper det jo ikke akkurat sette barnet i forsetet, det sitter jo fremdeles bakovervendt. Her prøver vi helst unngå bilturer, men en biltur på 10 min resulterer stort sett i at hele ungen må vaskes + byttes klær på. Det er ikke sånn at hun spyr bittelitt, men sikkert omtrent alt som er i magen. Forover spyr hun ikke, men ønsker ikke snu henne enda siden hun bare er 1,5 år. Så foreløpig er det best holde seg i området rundt der vi bor. Anonymkode: 5d474...b54 Jo, forsetet kan faktisk hjelpe mot bilsyke 🙂 Forsøk det. Hvilken stol har du nå? Isofix-stoler generelt har mer skålformet sete og gir oftere bilsyke. Det er også en typisk alder å bli bilsyk i, men det går som oftest over. Anonymkode: ac082...d29 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #12 Skrevet 11. oktober 2021 Vi har en 4 åring med litt utfordringer som ikke kan sitte alene i baksetet ved lengre turer. Han sitter bakovervendt i Axkid one. Vi får dessverre ikke plass til både en Axkid one, et babysete og en voksen i baksetet vårt, så vi løser det ved å putte babysetet i forsetet med airbag av (vi kan skru av med en knapp). Det funker greit det. Da får 4 åringen og den voksne baksetet for seg selv. Anonymkode: 11637...f86
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #13 Skrevet 11. oktober 2021 Vi vurderte det, men får ikke sett sidespeilet med barnesete i forsetet, så da endte vi opp med ny bil istedet. Nå er det null stress å ha plass til begge to bak. Anonymkode: 2c46f...346 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #14 Skrevet 11. oktober 2021 Har et barn som ble bilsyk, satt henne i fremsete i Britax Two way med avslått airbag. Bilsyken forsvant nesten helt. Nå er hun 7 år og sitter fremovervendt, må sitte i midten bak for å kalte en kjøretur uten oppkast. Mye dårligere sikt for barna når de sitter fremovervendt bak fører eller passasjer. Har nå minstemann i fremsetet bakovervendt. Jeg tror også uvitenhet er en stor grunn til at foreldre snur barna sine tidlig. Jeg skulle også snu mitt bilsyke barn, før jeg ble klar over konsekvensene ved å snu for tidlig og hva jeg kunne gjøre for å unngå bilsyke. Vi byttet stol, satt henne foran med avslått airbag og det funket som bare det. Anonymkode: 8da2f...4bf 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #15 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvordan skulle det hjelpe prøve forsetet om foreldre snur barnet pga kraftig bilsyke? Om barnet blir syk hjelper det jo ikke akkurat sette barnet i forsetet, det sitter jo fremdeles bakovervendt. Her prøver vi helst unngå bilturer, men en biltur på 10 min resulterer stort sett i at hele ungen må vaskes + byttes klær på. Det er ikke sånn at hun spyr bittelitt, men sikkert omtrent alt som er i magen. Forover spyr hun ikke, men ønsker ikke snu henne enda siden hun bare er 1,5 år. Så foreløpig er det best holde seg i området rundt der vi bor. Anonymkode: 5d474...b54 Jeg har ikke erfaring med det med bilsyke barn, men det er faktisk forskjell på å sitte framme og bak(basert på personlig erfaring, kan ikke vise til noe forskning). Tipper det har noe med avstand til akslingen å gjøre. Personlig anektote: vi har kjørt samme strekning mange ganger med samme bil. I perioder har jeg måtte sitte bak og putte smokken i munnen på barnet hvis hun skulle våkne, men ellers har barnet sovet hele turen. I framsetet har jeg kunnet sitte med nesa i telefonen mer eller mindre hele turen, i baksetet blir jeg bilsyk om jeg sitter og ser ned i ti minutter. Hadde jeg slitt med bilsyke barn ville jeg derfor gitt det et forsøk. Hvertfall om alternativet er å ikke komme seg noe sted. En annen ting er sikt. Bakovervendte seter etter babysetet tar mye av sikta til siden og kan føre til mindre trygg kjøring. Anonymkode: f133a...38d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel fordi man skal ha en annen voksen i fremsetet. Anonymkode: 9c201...398 Og den voksne skal sitte foran og klage, fremfor å sitte bak med bedre beinplass? Anonymkode: 3edd9...554 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel fordi man skal ha en annen voksen i fremsetet. Anonymkode: 9c201...398 Men kan ikke en voksen sitte bak, om det handler om sikkerheten til barnet? 🤷🏼♀️ Anonymkode: ac082...d29 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 Det er fler og fler som vurderer fremsetet Anonymkode: 5b210...ee0
Kjetil E Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uvitenhet er hovedårsaken til at folk snur barna sine generelt. Noen sier biksyke, noen sier benplass, men summasummarum er uvitenhet. Mange vet ikke at forsetet er et alternativ, og det blir derfor ikke prøvd ved bilsyke. Så er det sikten til speilet, men de forsøker sjeldent flere stoler for å finne en som passer - tips om noen ønsker å bli opplyst: Two Way. Fremsetet kan ofte løse problemer for mange. Anonymkode: ac082...d29 Forsetet hjelper vel ikke i forhold til bilsyke. Rett nok kan du skru av airbagen på de fleste biler. Men et annet problem er at et slikt sete fort sperrer for utsikten til sidespeilet. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Har ikke tru på at det er tryggere. Er en grunn til at det anbefales å ha barnet bak deg, og ikke bak medpassasjeren. Hva om du må styre unna feks en råkjører eller et vogntog som ikke har bremset ned på glatt føre? Du vil da instinktivt på sekundet beskytte din side av bilen. Og styre slik at du ikke blir truffet. Derfor er det oftere at medpassasjeren er hardere skadet enn sjaføren. Anonymkode: 4c33e...36d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå