Gå til innhold

Jeg sa til sønnen min at han oppførte seg som en bortskjemt drittunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og nå angrer jeg! Jeg ble så sint at det glapp ut før jeg fikk tenkt meg om, og det er jo ikke greit i det hele tatt!

Jeg har veldig lang lunte og blir sjelden sint, men i går var 11-åringen i full nektemodus. Skulle ikke legge seg, skulle ikke slutte å spille, ville ikke ditt, ville ikke datt. Og til slutt sprakk jeg altså. Ba om unnskyldning etterpå.

Hvor ille var dette? Kjenner meg bare full av skam.

Anonymkode: 4c643...1d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...og nå angrer jeg! Jeg ble så sint at det glapp ut før jeg fikk tenkt meg om, og det er jo ikke greit i det hele tatt!

Jeg har veldig lang lunte og blir sjelden sint, men i går var 11-åringen i full nektemodus. Skulle ikke legge seg, skulle ikke slutte å spille, ville ikke ditt, ville ikke datt. Og til slutt sprakk jeg altså. Ba om unnskyldning etterpå.

hmm den var jo litt ille men sagt er sagt.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke utilgivelig. Skjønner at du føler på skammen, men du ba om unnskyldning og det gikk tydeligvis greit. Barn i den alderen tåler å høre dette, spesielt hvis det er noe som aldri skjer. Spark litt gress over det og gå videre ☺️

Anonymkode: fe92c...283

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er lov å eksplodere en sjelden gang og å si at han oppførte seg som en bortskjemt drittunge er bedre enn å kalle han for en bortskjemt drittunge. Det er faktisk en vesentlig forskjell.

Anonymkode: 919a2...b54

• Liker 44
Skrevet

Det går helt fint. Han gjorde jo det 😉 Du sa jo ikke at han var det, bare at han oppførte seg som en. Barn tar ikke skade av at foreldre også får nok i blant, så lenge det ikke er slik du snakker til ham hele tiden (noe du tydeligvis ikke gjør).

Anonymkode: 9cde2...047

• Liker 21
Skrevet

Hehe, det er da ingenting å skamme seg over. Trassige unger tåler å høre at mor blir lei en gang i blant.

Anonymkode: 85f1c...8c7

• Liker 27
Skrevet

Det viktigste synes jeg er at du sa unnskyld. Jeg har ALDRI hørt unnskyld i min barndom, og jeg ble kjeften huden full veldig ofte for småting. Bodde i et ganske strengt regime. Så en unnskyldning er det beste, alle kan sprekke. Da lærere sønnen din seg også at noen ganger tuller man det til, men man sier hvertfall sorry.

Anonymkode: 1814c...6cd

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viktigste synes jeg er at du sa unnskyld. Jeg har ALDRI hørt unnskyld i min barndom, og jeg ble kjeften huden full veldig ofte for småting. Bodde i et ganske strengt regime. Så en unnskyldning er det beste, alle kan sprekke. Da lærere sønnen din seg også at noen ganger tuller man det til, men man sier hvertfall sorry.

Anonymkode: 1814c...6cd

Jeg hørte heller aldri noe unnskyld fra foreldre som barn.

Synes ikke det er så ille å kalle ungen en drittunge når ungen oppfører seg som en drittunge. En 11-åring tåler såpass.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da sier du bare at du mistet besinnelsen og at du beklager dette. Det er selvsagt din feil at du valgte å miste besinnelsen, så du må ikke si "fordi du x eller y". Det er ikke noen andres feil at du justerer følelser dårlig. 

Så, gitt at barnet er så gammelt som det er, ville jeg benyttet anledningen til å si at å bli sinna, sur eller lei seg er helt innafor, men at å eskalere til fysisk eller verbalt sinne (som du valgte) aldri er ålreit. Dere kan gjerne diskutere hva man gjør heller enn å gjøre som deg.

Uansett er jo kommentaren din ironisk på kanten til morsom - barnets oppdragelse er din og farens feil, ikke hans egen. Så du sa jo egentlig "foreldrene dine har gjort en rævva jobb" til eget barn her, ts. 

Anonymkode: 111c0...6e8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke ta den praten med sønnen din istedenfor å logge deg på KG?

Anonymkode: 06658...495

Skrevet

Så lenge du ber om unnskyldning og viser oppriktig anger så går dette bra. 😊 Barn tilgir sine foreldre for mye, selv uten unnskyldning. 

Anonymkode: d2a46...068

Skrevet

Synes det er ok, jeg. Du sa at han oppførte seg som en bortskjemt drittunge. Du sa ikke at han _var_ en bortskjemt drittunge. Stor forskjell! Og en 11-åring har godt av å få korreks dersom han ikke oppfører seg greit. Vi voksne må ikke være redde for å gi beskjed til ungene våre! Du sa unnskyld etterpå for at du mistet "besinnelsen" - ingen skade skjedd. Det verste som skjer, er at gutten aldri mer oppfører seg som en bortskjemt drittunge! 😉😉

• Liker 8
Skrevet

Alle driter seg ut iblant, og jeg synes du takla det veldig bra med å unnskylde deg etterpå. Selv om det for deg var en selvfølge å unnskylde, så er det ikke det for alle. Jeg tenker dette også er noe sønnen din har lært av, om ikke nå, så i fremtiden. Han har jo nå opplevd at du sier unnskyld når du gjør en feil.

Det at du angrer deg forteller meg mer om deg enn feilen du har gjort. Barn er veldig gode på å tolke, og jeg tror nok sønnen din og forstår det godt. 🙂

Så må du huske at du sa noe viktig. Du sa han oppførte seg som en bortskjemt drittunge, du sa aldri han var det. Det er en stor forskjell. Dette vil nok gå bra. 🙂

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg har også eksplodert overfor barn. Som deg har jeg kommet tilbake og forklart og unnskyldt. Det har gått veldig fint, og barn har lært å gjøre det samme. I dag sier barn at vi har aldri hatt konflikter. Jeg biter meg i leppa og holder kjeft. 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det går helt fint. Han gjorde jo det 😉 Du sa jo ikke at han var det, bare at han oppførte seg som en. Barn tar ikke skade av at foreldre også får nok i blant, så lenge det ikke er slik du snakker til ham hele tiden (noe du tydeligvis ikke gjør).

Anonymkode: 9cde2...047

Enig. Det går fint. Det er forskjell på å si "du er en bortskjemt drittunge" kontra det å si "du oppfører deg som en bortskjemt drittunge".

Hvis han tok seg veldig nær av der får du forklare han forskjellen. Har glippet ut av meg et par ganger og det der.

Anonymkode: d4120...30f

Skrevet

Han oppførte seg jo som en bortskjemt unge, så hva er problemet med å s idet? Moren har bedt om unnskyldning, hvorfor kreves det ikke en unnskyldning fra ham og? 

Anonymkode: adcc3...1a7

• Liker 6
Skrevet

Avsporing, men må bare si at jeg også har en 11-åring som oppfører seg som en drittunge for tiden 😅 Hva er det som skjer? Er dette normalt for den alderen? De siste ukene har det vært som å ha en fremmed i huset! 

Jeg har forresten også sagt at han har oppført seg som en drittunge når det er sannheten. Tenker han har godt av å se oss foreldre «klikke» innimellom når grenser blir så til de grader tråkket over.

Anonymkode: e3712...c24

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Han oppførte seg jo som en bortskjemt unge, så hva er problemet med å s idet? Moren har bedt om unnskyldning, hvorfor kreves det ikke en unnskyldning fra ham og? 

Anonymkode: adcc3...1a7

Enig. En slik nektemodus hadde nok jeg også blitt forbanna for. Hans oppførsel var jo heller ikke grei.

Jeg har stramma inn på skjermtiden når det har begynt å bli slike tendenser.

Anonymkode: 2b216...e79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Avsporing, men må bare si at jeg også har en 11-åring som oppfører seg som en drittunge for tiden 😅 Hva er det som skjer? Er dette normalt for den alderen? De siste ukene har det vært som å ha en fremmed i huset! 

Jeg har forresten også sagt at han har oppført seg som en drittunge når det er sannheten. Tenker han har godt av å se oss foreldre «klikke» innimellom når grenser blir så til de grader tråkket over.

Anonymkode: e3712...c24

TS her,

Ja, jeg også river meg i håret til tider! Han har vært så enkel å ha med å gjøre bestandig, og nå er det nekt, nekt, nekt. Han kan finne på å krangle på kveldstid og være høylytt så lillebror våkner, og så er det i gang...

Skrevet

Dette overlever han helt fint og vil nok ikke få noen traumer pga det. Jeg sa aldri sånt til mine barn, men kom fort ut av telling på hvor mange ganger jeg tenkte den tanken 😂 Jeg ba de ryke og reise på rommet sitt mer enn en gang. 

Det er lov for foreldre og eksplodere innimellom også 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...