Gå til innhold

Staten burde begrense adgangen til høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen avskaffet gradsforskriften. For de som ikke vet sa gradsforskriften at kun enkelte universiteter kunne tilby studier som medisin, psykologi, tannlege og juss. Hensynet bak regelen er at det ikke burde utdannes flere enn det er relevant jobb for. Mange ønsker å studere prestisjestudiene, men man kaster bort både samfunnets og studentenes ressurser ved å utdanne flere enn som kan få jobb. 

Universitetene og høyskolene derimot ønsker at flest mulig skal studere, for de får betalt per student. Universitetene synes også det er prestisje i å få flest mulig studenter Det ender med at langt flere studerer enn det er arbeidsmarked for. 

Jeg vil ikke bare ha gradsforskriften tilbake. Jeg ønsker at staten skal slutte å betale for utdanninger hvor under halvparten av studentene får relevant jobb. 

Selv jobber jeg i staten og har bachelor. De som er fra generasjonen før meg hadde ikke engang bachelor. Når min arbeidsgiver lyser ut stillinger  i dag så krever de mastergrad for å gjøre samme jobben jeg gjør. Det ender jo kun med at folk må ta to års ekstra utdanning, mer studiegjeld og bruker mer tid på å komme ut i arbeidsmarkedet. 

Man snakker mye om at pensjonsalderen må gå opp. Men det må da være enda bedre å få folk i arbeidslivet tidligere. Da får man etablert seg tidligere(mann og barn) og  man får jobbe når man er på sitt beste fysisk og mentalt. 

Anonymkode: 17c04...950

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er flott at det blir åpnet mer opp, slik at flere får muligheten. 

Selv hadde jeg kommet inn på psykologi i både Tromsø og Bergen, og jeg hadde komme inn på jus, men jeg kom da altså ikke inn på psykologi i Oslo fordi jeg ikke har 6er i nynorsk, og dermed havner rett under snittet (pga alt for mange søkere). jeg har ikke mulighet til å flytte til Bergen eller Tromsø. Det er jo litt rart at jeg er "god nok" for å bli psykolog i Bergen, men ikke Oslo? 

Og når det uansett er åpnet opp for at studenter som ikke når kravet i Norge kan studere i utlandet, så syns jeg vi likegodt kan åpne for flere plasser her hjemme. 

Anonymkode: 936ed...7d9

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv hadde jeg kommet inn på psykologi i både Tromsø og Bergen, og jeg hadde komme inn på jus, men jeg kom da altså ikke inn på psykologi i Oslo fordi jeg ikke har 6er i nynorsk, og dermed havner rett under snittet (pga alt for mange søkere). jeg har ikke mulighet til å flytte til Bergen eller Tromsø. Det er jo litt rart at jeg er "god nok" for å bli psykolog i Bergen, men ikke Oslo? 

Og når det uansett er åpnet opp for at studenter som ikke når kravet i Norge kan studere i utlandet, så syns jeg vi likegodt kan åpne for flere plasser her hjemme. 

Man kunne selvsagt latt alle som ønsket det studere psykolog. Så kan folk ta 6 års utdanning og finne ut at de ikke får relevant jobb etterpå. Men jeg skjønner ikke at det er en god løsning. 

Når det kommer til studier i utlandet så burde staten ha begrensninger der også. 

TS

• Liker 6
Skrevet

Vet ikke om det er eneste eller beste løsning. Tror kanskje man bør løfte fagutdanningene. Så unge ser at fagbrev i en eller annen disiplin er fornuftig og gir god jobb.

Anonymkode: 4042d...643

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man kunne selvsagt latt alle som ønsket det studere psykolog. Så kan folk ta 6 års utdanning og finne ut at de ikke får relevant jobb etterpå. Men jeg skjønner ikke at det er en god løsning. 

Når det kommer til studier i utlandet så burde staten ha begrensninger der også. 

TS

Neida, jeg er helt for at det er begrensninger, enkelte krav må man kunne sette.

Men det blir litt rart for meg når en karakter skiller ut i fra hvor i landet du bor, enda mer slakk på karakterer får man om man er en mann fra Nord i landet, og dersom en ikke klarer kravet i Norge, kan man bare stikke til utlandet. 

Det spriker rett og slett for mye, og da forsvinner litt den greia med at de med best karakterer kommer inn. Jeg syns i alle fall at det er litt urettferdig at det som skal felle en, er hvilken landsdel og mulighet for å flytte en har.. Det har jo ingenting med kunnskapsnivå eller hvor egnet man er til yrket å gjøre. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor drar du inn utdanning der man kan få jobb? Det er forskjell på å bli psykolog der man kan få jobb om man er villig til å bå på bygda, mot å utdanne seg til bjørketre- planter eller noe annet du aldri vil få jobb som. Du misforstår poenget til ts totalt. Skal vi bruke mye penger på å utdanne 300 bjørketreplantere når det er kun 2 jobber i hele Norge? (Selvsagt oppdiktet for å vise poeng)

Anonymkode: 4005d...69d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor drar du inn utdanning der man kan få jobb? Det er forskjell på å bli psykolog der man kan få jobb om man er villig til å bå på bygda, mot å utdanne seg til bjørketre- planter eller noe annet du aldri vil få jobb som. Du misforstår poenget til ts totalt. Skal vi bruke mye penger på å utdanne 300 bjørketreplantere når det er kun 2 jobber i hele Norge? (Selvsagt oppdiktet for å vise poeng)

Nettopp. Men om universitetene får utdanne så mange psykologer de ønsker så kommer det til å bli utdannet for mange psykologer. Universitetene vil utdanne alle som ønsker  å utdanne seg til psykologer og det antallet er langt større enn arbeidsmarkedet for psykologer.  

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Neida, jeg er helt for at det er begrensninger, enkelte krav må man kunne sette.

Men det blir litt rart for meg når en karakter skiller ut i fra hvor i landet du bor, enda mer slakk på karakterer får man om man er en mann fra Nord i landet, og dersom en ikke klarer kravet i Norge, kan man bare stikke til utlandet. 

Det spriker rett og slett for mye, og da forsvinner litt den greia med at de med best karakterer kommer inn. Jeg syns i alle fall at det er litt urettferdig at det som skal felle en, er hvilken landsdel og mulighet for å flytte en har.. Det har jo ingenting med kunnskapsnivå eller hvor egnet man er til yrket å gjøre. 

Man må skille mellom snørr og bart. Antall studieplasser er en annen diskusjon enn hvem som burde få studieplassen. Man kan ha 100 studieplasser og la de med best karakter få plassen og man kan ha 100 plasser og la de med riktig hudfarge få plassen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er eneste eller beste løsning. Tror kanskje man bør løfte fagutdanningene. Så unge ser at fagbrev i en eller annen disiplin er fornuftig og gir god jobb.

Anonymkode: 4042d...643

Flere bør absolutt ta fagbrev og lignende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg svarte på punktet i hi med psykologi, og om det bør åpnes opp for flere slike studier som ts nevner i hi. Det er jo nevnt i hi, hvorfor er ikke det relevant da? 

Men nei, dersom vi snakker om bjørketreplanter, så er jeg jo enig. 

Jeg snakket da altså om linjene i hi (psykologi, jus, medisin, odontologi).

De fleste jurister, tannleger, leger og psykologer går vel ikke langtidsledige? Og uansett så mener jeg at det bør åpnes for flere plasser rundt om i Norge, og heller begrense muligheten til å ta det utenlands. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er nok mange som kommer til å bli skuffet i årene som kommer. Hele befolkningen kan ikke bli psykolog, lege, jurist, siviløkonom eller sivilingeniør. Det er heller ikke bruk for tusentalls med kompetanse innenfor kunsthistorie eller tverrfaglige kjønnsstudier. 

Anonymkode: 15209...ec3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg svarte på punktet i hi med psykologi, og om det bør åpnes opp for flere slike studier som ts nevner i hi. Det er jo nevnt i hi, hvorfor er ikke det relevant da? 

Men nei, dersom vi snakker om bjørketreplanter, så er jeg jo enig. 

Jeg snakket da altså om linjene i hi (psykologi, jus, medisin, odontologi).

De fleste jurister, tannleger, leger og psykologer går vel ikke langtidsledige? Og uansett så mener jeg at det bør åpnes for flere plasser rundt om i Norge, og heller begrense muligheten til å ta det utenlands. 

Det er jo nettopp fordi man har begrenset studieplassene. Om det blir helt fritt å opprette slike studieplasser så kommer mange til å utdanne seg til arbeidsledighet. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er nok mange som kommer til å bli skuffet i årene som kommer. Hele befolkningen kan ikke bli psykolog, lege, jurist, siviløkonom eller sivilingeniør. Det er heller ikke bruk for tusentalls med kompetanse innenfor kunsthistorie eller tverrfaglige kjønnsstudier. 

Nettopp. Alle kan ikke få jobbene de drømte om som barn.

TS

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er god beskrivelse på problemet. Det er enormt mange som ønsker å bli psykologer. Om alle som ønsker å bli psykolog hadde fått ta utdannelsen så hadde det blitt enorm arbeidsledighet blant psykologer. 

Et annet problem er universitetene. De ønsker å få flest mulig til å studere uavhengig av om studentene ender med relevant jobb etterpå.  Nå skal BI begynne å utdanne jurister. Samtidig som alle vet at det utdannes mer enn nok jurister. Mange som sliter med å få relevant jobb. 

Selv har jeg mastergrad og lå mellom A og B på mastergraden. Jeg brukte likevel ett år på å få fast relevant jobb. Likevel ønsker fakultetet jeg utdannet med på å utvide antall studieplasser. Har man C så får man ikke relevant jobb med min utdanning, samtidig som gjennomsnittet er C. Halvparten av studentene kan ikke regne med relevant jobb og likevel så ønsker universitetet å utdanne flere. Det er galskap og utrolig slemt gjort mot studentene som ikke vet at de blir utdannet til arbeidsledighet.  

Anonymkode: 32689...7ec

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er utrolig bra at gradsforskriften skrotes. Ta NAV-skandalen for eksempel. Tror du den skjedde fordi vi har så utrolig mange dyktige jurister? Nei, den fant sted fordi det er manko på dem! Studerer jus selv, og vi bruker samme lærebok som 60 år siden.... 60 år siden! Spesielt når det kommer til jus er fagmiljøet her i Norge så lite, fordi folk innenfor jussen skal gjøre det så utrolig vanskelig å studere faget, slik at de selv kan føle seg priviligerte. Bare tull! Jeg har sett utkast til mastergraden som de vurderer å få til i Stavanger tror jeg det er, og den er utrolig spennende, med mange nye fagområder - spesielt fokus er det på jus og teknologi. Og det er utrolig bra! Det trengs!

Anonymkode: 5e035...10a

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Halvparten av studentene kan ikke regne med relevant jobb og likevel så ønsker universitetet å utdanne flere. Det er galskap og utrolig slemt gjort mot studentene som ikke vet at de blir utdannet til arbeidsledighet.  

Jeg husker da jeg var under utdanning på flere emner og en professor i et emne sa at det var mangel på folk med kompetansen så vi ville få jobb etterpå. Prøvde meg som utdannet og fikk ingenting for jeg hadde ikke erfaring. Ingen av de andre på studiet fikk heller.

Tok et annet fag og der ble det sagt det var jobber ledig til de som ville ha. Prøvde meg etterpå og fikk vite DA at det er bare 200 faste jobber i Norge innen det feltet. Ellers er det vikariat og deltids. Dette blir jo aldri nevnt til de ca 200 studentene som utdannes hver år. 
Fatter ikke hvorfor man ikke stenger studier som ikke gir fast jobb etter utdanning. 
Jeg ble selvfølgelig selv utdannet til arbeidsledighet. Har en MA og en ekstra BA. 

Anonymkode: 59f9b...872

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg husker da jeg var under utdanning på flere emner og en professor i et emne sa at det var mangel på folk med kompetansen så vi ville få jobb etterpå. Prøvde meg som utdannet og fikk ingenting for jeg hadde ikke erfaring.

Mitt inntrykk er at hverken fagpersoner som professorer, lærere eller rådgivere har noe særlig peiling på hvordan arbeidsmarkedet er for utøvere av faget. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er sykt å tenke på at folk seriøst mener at Universitetene skal fungere som fabrikker, som kun skal produsere arbeidstakere.

Vi burde hele begynne å være mye tydeligere på at Universiteter går man på for å utdanne seg, lære seg kritisk tenkning, bedrive forskning, diskutere og pushe grensene for menneskelig viten. 

Deretter burde alle profesjonsstudier bli separert fra Universitetene, og bli egne skoler, hvor inntaksgrensene kan styres av markedet og politikere. Der kan alle folkene som kun vil ha jobb gå, og lære seg de tingene de trenger for å trykke knapper og få penger for det.

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg husker da jeg var under utdanning på flere emner og en professor i et emne sa at det var mangel på folk med kompetansen så vi ville få jobb etterpå. Prøvde meg som utdannet og fikk ingenting for jeg hadde ikke erfaring. Ingen av de andre på studiet fikk heller.

Tok et annet fag og der ble det sagt det var jobber ledig til de som ville ha. Prøvde meg etterpå og fikk vite DA at det er bare 200 faste jobber i Norge innen det feltet. Ellers er det vikariat og deltids. Dette blir jo aldri nevnt til de ca 200 studentene som utdannes hver år. 
Fatter ikke hvorfor man ikke stenger studier som ikke gir fast jobb etter utdanning. 
Jeg ble selvfølgelig selv utdannet til arbeidsledighet. Har en MA og en ekstra BA. 

Anonymkode: 59f9b...872

Dette er min erfaring også. 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er utrolig bra at gradsforskriften skrotes. Ta NAV-skandalen for eksempel. Tror du den skjedde fordi vi har så utrolig mange dyktige jurister? Nei, den fant sted fordi det er manko på dem! Studerer jus selv, og vi bruker samme lærebok som 60 år siden.... 60 år siden! Spesielt når det kommer til jus er fagmiljøet her i Norge så lite, fordi folk innenfor jussen skal gjøre det så utrolig vanskelig å studere faget, slik at de selv kan føle seg priviligerte. Bare tull! Jeg har sett utkast til mastergraden som de vurderer å få til i Stavanger tror jeg det er, og den er utrolig spennende, med mange nye fagområder - spesielt fokus er det på jus og teknologi. Og det er utrolig bra! Det trengs!

Spørsmålet er ikke om jusstutendene med bare toppkarakterer får relevant jobb. Spørsmålet er det er behov for å utdanne flere middelmådige jurister. For de aller fleste vil jo være gjennomsnittlige eller dårligere.

• Liker 1
Skrevet

Staten bør først og fremst slutte med de tøvete kravene til utdanning for egne ansatte. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er min erfaring også. 

Spørsmålet er ikke om jusstutendene med bare toppkarakterer får relevant jobb. Spørsmålet er det er behov for å utdanne flere middelmådige jurister. For de aller fleste vil jo være gjennomsnittlige eller dårligere.

Nå kan det godt hende jeg har feil inntrykk, men man trenger jo faktisk ikke jus-utdannelse for å jobbe hos NAV. De som har tatt en femåring utdannelse velger sjeldent å jobbe der, fordi de har andre muligheter. Er en del sosionomer ol som også jobber i NAV, uten noen gang å ha studert jus, hvis ikke jeg tar feil. Så jeg synes det er bra at man kanskje får de med femårig utdanning inn i NAV også, når det utdannes flere av dem ved at gradsforskriften løftes:)

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg. Jeg hadde nesten seks i snitt fra videregående, men kun tre prosent av studentene i klassen min fikk relevant jobb i løpet av året etter at vi var ferdige å studere. Resten av oss kastet bort år av livene våre på det som viste seg å være en ganske ubrukelig utdannelse. Noen hadde råd til å ta en ny utdannelse etterpå. Andre hadde det ikke, og er stuck i et vanskelig arbeidsliv der de går inn og ut av arbeidsledighet og ikke har ressursene til å gjøre noe med det.

Hva i alle dager er vitsen med å ta inn haugevis med studenter på studier der det er nokså sikkert at de ikke vil få jobb etterpå? Da er det bedre at folk med karaktersnitt på 3 på ungdomsskolen velger praktiske yrker og læretid heller enn studier. Så får de teoristerke kjempe om litt færre, men samfunnsnyttige studieplasser. Det finnes yrker som skriker etter folk med både yrkesfag- og ulike studier som ballast. 

Anonymkode: 0818b...224

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men bare fordi det er åpnet for at feks UiS kan tilby master i rettsvitenskap så betyr jo ikke det at Oslo får flere plasser og at du kommer inn der? Det fører jo ikke til at de populære stedene får lavere snitt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hvor du studerer juss, men etter fire fullførte studieår på jussen har jeg aldri hatt en lærebok som var 60 år gammel. I hvilket fag var dette? Den eldste boka jeg har hatt tror jeg var i gjeldsforfølgning der den var fra 2009 om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: d5eee...813

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...