Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke. 

Bruk av midlertidige stillinger er lovbestemt. Derfor blir man fast ansatt i byråene

fast ansatt med 10%

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lang historie kort har jeg havnet i en situasjon hvor jeg måtte avslutte studier og finne meg en jobb. Cven min er ganske rotete siden jeg ikke fikk fullføre studiene, og derfor er jeg overkvalifisert for de jobbene jeg nå ønsker meg og underkvalifisert for jobber relatert til studiene mine. Jeg er litt låst i situasjonen og det er lite jobber jeg egentlig kan søke på.

Jeg lurer nå på om dette er noe et bemanningsbyrå kan hjelpe med? Altså kan jeg sette opp en time med dem og forklare situasjonen, også kan de hjelpe meg å finne en relevant jobb? Eller har de en helt annen rolle? 

Anonymkode: e1701...3c2

De kan gi deg oppdrag og er du heldig ønsker noen av kundene å tilby deg fast jobb. Avhengig av flaks og din attraktivitet kan du få jobb raskt, eller aldri.  Bemanningsbyrået finner oppdrag og i kasserer en god slump penger til seg selv.  🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Skrevet

Så som arbeidsledig så kan man ta kontakt med dem for hjelp? Jeg vet jo at de hjelper arbeidsgivere med å finne ansatte gjennom å lage annonser osv, men jeg forstår ikke hva slags rolle de har for folk som søker jobb? Tar de bare inn kandidater hvis man søker på spesifikke jobber eller kan man bare dra inn til dem og si «finn en random jobb til meg?»

TS

For det første så sparer ordinær arbeidsgiver masse tid på søknadsprosess, og det er her bemanningsselskap kommer inn, og bidrar at de finner rette kandidat. 

En annen ting er selvsagt at det finnes veldig mange aktører av dem, og det forstår jeg kan forvirre. 

Men du kan starte med Adecco. Evt også jobzone. 

Skrevet
Egenskap skrev (3 minutter siden):

fast ansatt med 10%

Ja i enkelte tilfeller. 

Skrevet

Så som arbeidsledig så kan man ta kontakt med dem for hjelp? Jeg vet jo at de hjelper arbeidsgivere med å finne ansatte gjennom å lage annonser osv, men jeg forstår ikke hva slags rolle de har for folk som søker jobb? Tar de bare inn kandidater hvis man søker på spesifikke jobber eller kan man bare dra inn til dem og si «finn en random jobb til meg?»

TS

Du skal heller ikke være redd å søke direkte til arbeidsplasser du gjerne vil jobbe i. 

Vektlegg din kompetanse og ikke dine dårlige opplevelser du står mitt oppe i nå. 

Arbeidsgiver er alltid ute etter din kompetanse for å kunne styrke deres bemanning i bedriften. 

Skrevet
Egenskap skrev (Akkurat nå):

Du skal heller ikke være redd å søke direkte til arbeidsplasser du gjerne vil jobbe i. 

Vektlegg din kompetanse og ikke dine dårlige opplevelser du står mitt oppe i nå. 

Arbeidsgiver er alltid ute etter din kompetanse for å kunne styrke deres bemanning i bedriften. 

Men mange arbeidsgivere ønsker kun å leie inn folk da dette er forbundet med mye mindre risiko. 

Hvis vedkommende er mye syk feks, så er det bemanningsbyrået som tar den regninga osv, 

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

Det er ikke lov å hindre en person å få fast jobb.  Så nei! 

Nei, men det ER lov å aldri sende deg på jobb i samme firma to ganger!

Anonymkode: 9443f...d13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar alle sammen! Så hvis jeg har skjønt det riktig så ordner ikke bemanningsbyrå med fast jobb, men de leier ut folk til arbeidsgivere? Det vil si at hvis jeg får jobb gjennom er bemanningsbyrå så er det kun til midlertidige stillinger? 

De tilbyr deg å jobbe i 6 måneder, også vil arbeidsgiver du jobber for vurdere å ansatte deg. Men jeg anbefaler deg ikke å bli diktert ytterligere enn 6 måneder. Det er her spillet kommer inn, du må sjekke status om du vil få mulighet for å jobbe som ansatt i bedrift etter endt 6 måneder(prøvetid), og samtidig ha øynene for stillinger som blir ledige mens du er i bemanningsbyrå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et bemanningsbyrå vil IKKE at du skal få fast jobb, for da er du ikke lenger en ressurs som de kan tjene penger på.

Anonymkode: 9443f...d13

Jeg har vel 20 års erfaring innen problemstillingen : Jo, de vil at du skal få fast jobb. Du slutter ikke være en ressurs selv om du kommer i en fast jobb, du havner i nettverket vårt, og ofte vil vi tjene mye mere på deg med det utgangspunktet, enn når du kommer inn med lua i hånden; vi tjener mer jo større utfordring det er på å flytte på deg, og jo mer du er verdt. (Og det gjør du og)

Viktigere:  de menneskene som kommer ut i fast jobb, og som vi ikke kan flytte på, er mindre lønnsomme innen bemanningsorganisasjonen uansett, så vi taper ingenting på at de faller ut. 

Problemet for bemanningsmarkedet er ikke tilgangen til talenter, eller potensialet i arbeidsmarkedet, det er mere at vi er uønsket i et gjennomregulert arbeidsliv. Men det har en mye større kost samfunnsøkonomisk enn for oss. Vi er kommersielle bedrifter, vi klarer alltid tilpasse forretningsmodellen vår. Hvis vi ikke klarer det, har vi ingenting i markedet å gjøre. 

Det er de enkelt-menneskene som faller ut når arbeidslivet blir for organisert , som taper her. 

Skrevet

Som norsk arbeidstaker er det aldri sunt å være innleid til bedrift fordi du er ikke en del av fellesskapet i bedriften, du er på utsiden. Å være ansatt i bedriften er åpenbart en fordel. Det er utrolig viktig at man ser seg selv som ressurs og at man er der for å bidra for å løfte opp bedriften. 

Men vær fagorganisert. 

Skrevet

Samt det er viktig å vite at du ikke har den samme opplevelsen av at du har en arbeidsgiver som er profesjonell med faget ditt, du står egentlig veldig alene. Bemanningsselskaper de er selgere. 

Skrevet
Rucula skrev (23 minutter siden):

Et bemanningsbyrå er i mange tilfeller en super måte å få en fot innenfor i mange spennende bedrifter! Mange stillinger blir ikke utlyst på vanlig måte, men går kun gjennom byråene. 

Ofte begynner man med 6 mnd oppdrag, men ofte kan det bli fast etterpå. Og uansett så gir det deg en kjempe nyttig erfaring. 

Du blir fast ansatt i byrået og leid ut til arbeidsgiver gjennom dem. Byrået er din juridiske arbeidsgiver og hjelper deg om problemer oppstår

Hvilket byrå jobber du for?

Du er god på propaganda. Svært få får faste stllinger, derfor de alltid avslutter etter 6mndr og finner en ny slave. Alt for å unngå at noen skal få fast ansettelse. Noen firmaer har alle sine ansatte via byrå, lager/grossister etc.

Det du beskriver stemmer ikke, for de fleste handler det om å gå på tarifflønn eller lavere. Sosial dumping, ringevikarer som kreves at de skal jobbe.  Blir sendt hjem etter 3-4t med jobb.

Jeg har jobbet for flere av de store, så vet hvor ille det står til. Mange jobber er under tariff.

Ofte er den ung jente som jobber som rekrutter, såklart en mastergrad i noe tull(HR). Som skal vurdere voksne erfarne mennesker i arbeidslivet uten å ha noen arbeidserfaring selv. "Smilende positiv og sosial!!!" Fronter alle falske fasader og floskler.

Selv stemmer jeg for total forbud av bemanningsbyråer, men heller midlertidig ansatt i firmaer.

Anonymkode: 57be3...d2b

• Liker 2
Skrevet

Et bemanningsbyrå, hjelper deg å komme ut i arbeid. De leier deg ut til bedrifter som har bruk for din kompetanse. For mange er dette inngangsporten til fast ansettelse. Det er bedre å være utleid enn å gå ledig. Jeg ble selv utleid gjennom et bemanningsbyrå, etter noen mnd ble jeg tilbudt fast ansettelse hos bedriften jeg var leid ut til. Jeg ville anbefale dette, gjør du en god jobb legger bedriften merke til det. Men du må også beregne å kunne bli brukt til rene vikarjobber for en bedrift som har en ansatt med sykdom og som bare trenger fylles en kort tid. Uansett, mye bedre enn å gå ledig og de har mange bedrifetr tilknyttet seg, så om du står på og viser hva du er god for er sjansen stor for at du får lengre oppdrag som ender med fast ansettelse. 

Anonymkode: 2d6a3...e28

Skrevet (endret)
Rucula skrev (21 minutter siden):

Men mange arbeidsgivere ønsker kun å leie inn folk da dette er forbundet med mye mindre risiko. 

Hvis vedkommende er mye syk feks, så er det bemanningsbyrået som tar den regninga osv, 

Dette kostbildet er mye mer balansert. Du vil typisk aldri tjene på å velge innleid for å motvirke kostnader med sykelønn. Da er du veldig uheldig, eller har ekstremt enkle arbeidsoppgaver.  Det er edge- nivået av den totale bemanningen din som kan avhjelpes med vikarer;  "Jeg har ikke mere enn 10% overlapp i stillinger, men så jeg har rom til å rokkere i kombinasjon med vikarer".

(Bemanningsbyrået tar ikke mere kostnad enn oppdragsgiver, oppdragsgiver betaler for det i timesprisen. Det er en virkelig dysfunksjonell organisasjon som ikke takler å løse sykefravær bedre enn å basere seg på innleie.  Og de selskapene går fort konkurs i Norge.) 

Endret av Druid
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er god på propaganda. Svært få får faste stllinger, derfor de alltid avslutter etter 6mndr og finner en ny slave. Alt for å unngå at noen skal få fast ansettelse. Noen firmaer har alle sine ansatte via byrå, lager/grossister etc.

Det du beskriver stemmer ikke, for de fleste handler det om å gå på tarifflønn eller lavere. Sosial dumping, ringevikarer som kreves at de skal jobbe.  Blir sendt hjem etter 3-4t med jobb.

Jeg har jobbet for flere av de store, så vet hvor ille det står til. Mange jobber er under tariff.

Ofte er den ung jente som jobber som rekrutter, såklart en mastergrad i noe tull(HR). Som skal vurdere voksne erfarne mennesker i arbeidslivet uten å ha noen arbeidserfaring selv. "Smilende positiv og sosial!!!" Fronter alle falske fasader og floskler.

Selv stemmer jeg for total forbud av bemanningsbyråer, men heller midlertidig ansatt i firmaer.

jeg tror dette du skriver er veldig bransje relatert. 

For henne som har høy kompetanse vil det fungere annerledes. 

Skrevet

Har jobbet mange år gjennom bemanningsbyrå, ikke fordi jeg ikke fikk fast jobb, men fordi jeg ønsket varierte oppdrag, det var det som passet meg i den livssituasjonen jeg var i. Fordelen med byrå er at du under trygge rammer kan få prøvd ut ulike steder og ulike arbeidsoppgaver, enten innenfor et felt, eller utenfor det feltet du opprinnelig var i. Jeg har brukt dem til begge deler, og da jeg ville ut av det feltet jeg var i (helse), fikk jeg nok erfaring til å lande en fast jobb etter en tid i byrået.

Da jeg jobbet i helse var lønna høyere, og oppfølginga bedre, enn mine kolleger som var direkte ansatt. Da jeg ønsket å skifte beite kunne ikke oppdragsgiver gi en lønn jeg ville ha, da dekket bemanningsbyrået mellomlegget. Dette til tross for at jeg da hadde vært i fast jobb i flere år etter å ha jobbet for de forrige gang.

For min del har erfaringen med bemanningsbyrå utelukkende vært positiv. Og det er som noen over sier, i dag er jeg en del av deres nettverk, og de kan fint finne på å ringe meg for å høre om jeg kjenner noen de kan ta kontakt med.

Anonymkode: e9e4d...572

Skrevet
Egenskap skrev (2 minutter siden):

jeg tror dette du skriver er veldig bransje relatert. 

For henne som har høy kompetanse vil det fungere annerledes. 

Det er jeg enig i.

Men for de fleste som jobber via byrå på typisk lager/produksjon så er sosial dumping helt vanlig. Under tariff.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å kontakte et karrieresenter? De tilbyr gratis karriereveiledning til alle over 19 år :)

Skrevet

Jeg tror det kommer ann på hva slags stilling man er ute etter. Jeg har ikke erfaring med bygg og anlegg eller barnehage bemanning. 

Jeg jobber for det meste med merkantile stillinger. Og det er vanskelig å få tak i de rette folka. Så jeg skal love deg at jeg ikke "finner en ny slave".

Derimot må jeg pleie medarbeidere våre med stor omhu og vise topp service, ellers velger de bare et annet byrå.  Og det er svært ofte de får fast jobb. Selskapene merker fort når de har en god kandidat og da lar de dem ikke gå fra seg. Og det er helt greit!  

Vi har også flere ganger henvist medarbeidere til jobber hvor vi vet at de aldri kommer tilbake til oss. Men vi virkelig ønsker det beste for våre medarbeidere. 

Her jeg jobber er det ikke cowboy virksomhet, det er meget ordnede forhold. 

Skrevet
Egenskap skrev (3 timer siden):

Du trenger egentlig ikke fortelle noe sært og hele din historie, du skal kun snakke om din kompetanse. Hvis du har noe sært  å snakke om bruker du psykolog. 

Bemanningsselskap gjør jobben for deg, der du ellers skriver mange søknader som enkelt individ så har dem sin portefølje og kan lett ta en telefon henvendelse og du har plutselig en jobb.

Men anbefaler deg først å rydde i ditt eget rot i livet med helt andre ressurser enn arbeidsgiver. 

Vet ikke hvor du tok dette fra, men jeg har ingenting sært å snakke om og jeg har heller ikke behov for psykolog😂 Men tusen takk for svar alle sammen, jeg får prøve å finne et bemanningsbyrå som kan hjelpe da. 

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...