Gå til innhold

Hva gjør egentlig et bemanningsbyrå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort har jeg havnet i en situasjon hvor jeg måtte avslutte studier og finne meg en jobb. Cven min er ganske rotete siden jeg ikke fikk fullføre studiene, og derfor er jeg overkvalifisert for de jobbene jeg nå ønsker meg og underkvalifisert for jobber relatert til studiene mine. Jeg er litt låst i situasjonen og det er lite jobber jeg egentlig kan søke på.

Jeg lurer nå på om dette er noe et bemanningsbyrå kan hjelpe med? Altså kan jeg sette opp en time med dem og forklare situasjonen, også kan de hjelpe meg å finne en relevant jobb? Eller har de en helt annen rolle? 

Anonymkode: e1701...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bemanningsbyrå kan egentlig sammenlignes med en hallik, bare uten at sex er i bildet. De tjener penger på at du gjør en jobb for klientene deres og du får jo lønnen som vanlig.

Anonymkode: 9443f...d13

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slikt de markedsfører seg med. 

Min erfaring er at de driter i arbeidssøkerne (og forsåvidt arbeidsgiverne også). De leker eksperter og finner stort sett feil person til stillingen. 

Anonymkode: 78e82...6ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De suger penger ut av arbeidsmarkedet samtidig som de sørger for at det blir lettere å ha folk gående i midlertidige stillinger i årevis.

Anonymkode: c2a53...8e1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at de driter i arbeidssøkerne (og forsåvidt arbeidsgiverne også). De leker eksperter og finner stort sett feil person til stillingen. 

Og får å legge til noe til dette så blir det stort sett alltid bare midlertidige stillinger du egentlig ikke vil ha som er det du får. Nei, hvis du er meldt inn hos bemanningsbyrå så for guds skyld, søk fast jobb på siden til et yrke du har interesse for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så som arbeidsledig så kan man ta kontakt med dem for hjelp? Jeg vet jo at de hjelper arbeidsgivere med å finne ansatte gjennom å lage annonser osv, men jeg forstår ikke hva slags rolle de har for folk som søker jobb? Tar de bare inn kandidater hvis man søker på spesifikke jobber eller kan man bare dra inn til dem og si «finn en random jobb til meg?»

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så som arbeidsledig så kan man ta kontakt med dem for hjelp? Jeg vet jo at de hjelper arbeidsgivere med å finne ansatte gjennom å lage annonser osv, men jeg forstår ikke hva slags rolle de har for folk som søker jobb? Tar de bare inn kandidater hvis man søker på spesifikke jobber eller kan man bare dra inn til dem og si «finn en random jobb til meg?»

TS

De finner ett eller annet tull de tror du kan gjøre, men ja, at de får deg ut i en jobb er hva de tjener penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lang historie kort har jeg havnet i en situasjon hvor jeg måtte avslutte studier og finne meg en jobb. Cven min er ganske rotete siden jeg ikke fikk fullføre studiene, og derfor er jeg overkvalifisert for de jobbene jeg nå ønsker meg og underkvalifisert for jobber relatert til studiene mine. Jeg er litt låst i situasjonen og det er lite jobber jeg egentlig kan søke på.
Jeg lurer nå på om dette er noe et bemanningsbyrå kan hjelpe med? Altså kan jeg sette opp en time med dem og forklare situasjonen, også kan de hjelpe meg å finne en relevant jobb? Eller har de en helt annen rolle? 

Det korte svaret er at bemanningsbyrå er en god plass for deg å starte. Dette er litt hva de er ment for å løse.

Mer konkret : Bemanningsbyrå er ment til å sikre at arbeidstakere som har høyst midlertidige arbeidsoppgaver i en organisasjon, har en juridisk arbeidsgiver.

Utfordringen i Norge, er at Bemanningsbyråene er blitt ekstremt regulert,  hvilket gjør dem mindre egnede som inngang til fast jobb enn de var før.  Men det sikrer mot hull i CV, og det gir variert erfaring som kan være nyttig i intervju i jobbsøkingsprosesser. (En jobb som servitør som du uttrykker at du likte, er enormt nyttig erfaring i svært mange stillinger) 

Og selvfølgelig, siden dette er så regulert, er det stort overskudd av vikarer og underskudd på oppdrag. Prøv å komme inn i alle byråene, og så velger du etter at du har fått første oppdrag. Vær ærlig om denne strategien, og vær lojal etterpå.

Du er produktet for agenten i bemanningsselskapet; du vil typisk ikke bli avvist, men avhengig av hva du flagger, vil du bli satt forskjellige steder i utstillingsvinduet og jo fortere du blir eksponert til oppdragsgivere, jo fortere du kommer ut i oppdrag, jo større tillit kommer agenten til å ha til din salgbarhet.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innleid nå og opplever at bemanningsbyråene snakker i veldig store ord. De selger seg selv og firmaet de skal finne noen til noe veldig. 
De «sleiker» de oppetter ryggen til de har deg inne. 
I mitt tilfelle var de de som  ringte meg og  tilbøy stillingen så var nok derfor jeg ble pleiet på den måten. 
Ellers så opplever jeg de som ganske arrogante og nedlatende.  
Jeg hater å være innleid, det er en skikkelig uting hele greia. 

Anonymkode: 03f1c...707

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Så hvis jeg har skjønt det riktig så ordner ikke bemanningsbyrå med fast jobb, men de leier ut folk til arbeidsgivere? Det vil si at hvis jeg får jobb gjennom er bemanningsbyrå så er det kun til midlertidige stillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er innleid nå og opplever at bemanningsbyråene snakker i veldig store ord. De selger seg selv og firmaet de skal finne noen til noe veldig. 
De «sleiker» de oppetter ryggen til de har deg inne. 
I mitt tilfelle var de de som  ringte meg og  tilbøy stillingen så var nok derfor jeg ble pleiet på den måten. 
Ellers så opplever jeg de som ganske arrogante og nedlatende.  
Jeg hater å være innleid, det er en skikkelig uting hele greia. 

Anonymkode: 03f1c...707

Til dels skjønner jeg frustrasjonen, på den annen side er det litt urettferdig. Og handler litt om hvordan forskjellige mennesker ser på verdien av arbeidskraften sin. 

Disse tok kontakt med deg for å tilby deg en stilling: det er en salgsprosess. Salg handler alltid om store ord, og om å fremstå større enn de er. Det er grunnen til at eiendomsmeglere kommer dress og i dyre biler : underbevist vil du ikke stole på en som skal selge noe som er uflidd eller kommer i ett vrak. Men det ser sleskt ut  og feil (du tjener altfor mye på denne transaksjonen).  I kampen mellom dine rasjonelle tanker og ubeviste evalueringer, vil ubevist statistisk vinne, ganske enkelt fordi det generelt er mye mere av det enn rasjonelle tanker. 

At du hater å være innleid, kan jeg til dels skjønne, det er ikke en god løsning for å bli integrert i et arbeidsmiljø, men det er en bevisthetsgjøring av hva du har behov for i en arbeidssituasjon og gir deg nye krav når du nå søker fast stilling. 

Det at innleid ikke passer DEG gjør det ikke til en uting; det er mange som føler at fast jobb er en uting. Jeg har hatt perioder som innleid i løpet av livet, og jeg har vært innleid konsulent de siste 10 årene av yrkeslivet mitt (men da fremsto jeg alltid som offisielt ansatt pga stillingens natur); jeg hadde neppe kommet inn i arbeidslivet , eller kunnet fulført arbeidslivet uten denne typen arbeidsorganisasjon. Og mine konsulent år, hadde ikke fungert som reellt ansatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar alle sammen! Så hvis jeg har skjønt det riktig så ordner ikke bemanningsbyrå med fast jobb, men de leier ut folk til arbeidsgivere? Det vil si at hvis jeg får jobb gjennom er bemanningsbyrå så er det kun til midlertidige stillinger? 

Nei, de kan også rekruttere deg til faste jobber. Det kommer ann på behovet til arbeidsgiver

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de kan formidle faste stillinger også. 

Men ikke tro at de genuint ønsker at du skal få en fast og god jobb. 

Du bør ta kontakt med dem om du er arbeidsledig. Bare ikke ha forventninger om at de ønsker deg det beste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et bemanningsbyrå er i mange tilfeller en super måte å få en fot innenfor i mange spennende bedrifter! Mange stillinger blir ikke utlyst på vanlig måte, men går kun gjennom byråene. 

Ofte begynner man med 6 mnd oppdrag, men ofte kan det bli fast etterpå. Og uansett så gir det deg en kjempe nyttig erfaring. 

Du blir fast ansatt i byrået og leid ut til arbeidsgiver gjennom dem. Byrået er din juridiske arbeidsgiver og hjelper deg om problemer oppstår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bemanningsbyrå vil IKKE at du skal få fast jobb, for da er du ikke lenger en ressurs som de kan tjene penger på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange bruker bemanningsbyrå til å få prøve forskjellige kandidater, for senere å gjerne tilby fast jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Og det vil du få vite i oppdragsbeskrivelsen. 

Her er problemet : Før var det litt mer fritt frem, og "Prøvetid" innen fast ansettelse er mer forpliktende for arbeidsgiver enn arbeidstaker : begge har 14 dagers oppsigelsesfrist, men kravet til begrunnelse er ulikt; en arbeidstaker kan si hen ikke liker sjefen ; sjefen kan ikke si opp arbeidstaker med begrunnelse , jeg liker hen ikke. Siden det er ekstremt dyrt med feilansettelser, så ble dette en måte å sikre at arbeidstaker og arbeidsgiver hadde samme risiko i ansettelsen. 

Dermed ble det en praksis der man leide inn folk for 6 måneders oppdrag før vanlige ansettelser. Dette er strengt tatt ikke lovlig lenger. Men det gjøres.  Dette vil agenten din selge inn under hånden i samtalen om oppdragsbeskrivelse.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De suger penger ut av arbeidsmarkedet samtidig som de sørger for at det blir lettere å ha folk gående i midlertidige stillinger i årevis.

Anonymkode: c2a53...8e1

Det stemmer ikke. 

Bruk av midlertidige stillinger er lovbestemt. Derfor blir man fast ansatt i byråene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger egentlig ikke fortelle noe sært og hele din historie, du skal kun snakke om din kompetanse. Hvis du har noe sært  å snakke om bruker du psykolog. 

Bemanningsselskap gjør jobben for deg, der du ellers skriver mange søknader som enkelt individ så har dem sin portefølje og kan lett ta en telefon henvendelse og du har plutselig en jobb.

Men anbefaler deg først å rydde i ditt eget rot i livet med helt andre ressurser enn arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bemanningsbyrå vil IKKE at du skal få fast jobb, for da er du ikke lenger en ressurs som de kan tjene penger på.

Det er ikke lov å hindre en person å få fast jobb.  Så nei! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...