Gå til innhold

Advarsel for nedsatt i orden/oppførsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 16 åring som fikk advarsel fra fylkeskommunen i går. Jeg har snakket med læreren 2 ganger ang at min sønn er ukonsentrert og at han hadde komt noen min for sent et par ganger og at det virker som han sliter med motivasjonen. Jeg har hatt alvorsprat med min sønn og jeg var sikker på at han skjønnte alvoret, men det har han tydelig ikke gjort. Jeg er så fortvilet lg bekymret😔 Er det noen som har tips/råd til hva vi bør gjøre?  

J

Anonymkode: 24bbf...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe kun han kan gjøre noe med, kanskje se om han kan ta seg en tur til DPS for å se om det er ADHD eller noe?

Men uansett så er faktisk ordens- og oppførselskarakterene noe svada som ingen bryr seg om i ettertid, de fleste arbeidsgivere bryr seg ikke engang om hva slags karakterer du har så lenge du har bestått.

Anonymkode: 7f922...832

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en advarsel har han mulighet til å skjerpe seg og fortsatt få god i orden. 

Motivasjon er en ting. Jeg er heller ikke motivert hele tiden, men visse ting må man gjøre om man er motivert eller ikke. Jeg kan ikke si at jeg er særlig motivert til å gjøre kjedelige oppgaver på jobben eller til å vaske doen, men det må gjøres uansett. Det må han rett og slett lære... Alt kan ikke værr gøy hele tiden.

Anonymkode: ac4f9...6c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerper han seg ikke så er det bare å si at hvis ikke det er "god" på karakterkortet så får han flytte hjemmefra og få seg hybel, DET er han gammel nok til som 16-åring, kanskje han til og med lærer hvordan det er å være voksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (1 time siden):

Skjerper han seg ikke så er det bare å si at hvis ikke det er "god" på karakterkortet så får han flytte hjemmefra og få seg hybel, DET er han gammel nok til som 16-åring, kanskje han til og med lærer hvordan det er å være voksen.

Nei nei, det er jo helt motsatt. 

En som liker å sluntre unna vil jo bare ønske å kunne bo for seg selv. Og han har godt av å bo hjemme litt lenger enn 16 år...

En som er ansvarlig og tar skolen på alvor kan fint flytte for seg selv, det gjorde jeg. Men det betinger altså at man klarer å vise at man er voksen nok.

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Nei nei, det er jo helt motsatt. 

En som liker å sluntre unna vil jo bare ønske å kunne bo for seg selv. 

Helt til han finner ut at han må betale husleie, mat, strøm, osv helt selv og til slutt betale det tilbake til lånekassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (1 minutt siden):

Helt til han finner ut at han må betale husleie, mat, strøm, osv helt selv og til slutt betale det tilbake til lånekassen.

Nå har man forsørgeransvar for barna sine så lenge de går på videregående, så dette blir ikke guttens problem uansett. Utrolig dårlig forslag du kommer med. Når ungdommen har det vanskelig, gjør man ikke ting bedre ved å slå hånda av dem og nekte dem støtte. 

Anonymkode: aaca6...e8b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har man forsørgeransvar for barna sine så lenge de går på videregående, så dette blir ikke guttens problem uansett. Utrolig dårlig forslag du kommer med. Når ungdommen har det vanskelig, gjør man ikke ting bedre ved å slå hånda av dem og nekte dem støtte. 

Anonymkode: aaca6...e8b

Da jeg var ung så slo foreldrene mine meg hvis jeg ikke gjorde det bra på skolen og jeg lærte leksen min, så forslaget mitt her er ikke engang i nærheten av så ille. Kan ikke bare gi belønning for at han gjør det bra for da får han helt tåpelige ideer i voksenlivet hvor det er forventninger med hvordan du oppfører deg osv. Straff er viktig for at et barn skal få et sunt liv som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (6 minutter siden):

Da jeg var ung så slo foreldrene mine meg hvis jeg ikke gjorde det bra på skolen og jeg lærte leksen min, så forslaget mitt her er ikke engang i nærheten av så ille. Kan ikke bare gi belønning for at han gjør det bra for da får han helt tåpelige ideer i voksenlivet hvor det er forventninger med hvordan du oppfører deg osv. Straff er viktig for at et barn skal få et sunt liv som voksen.

Ok, TacoTore.

Anonymkode: 5981e...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid nedsatt orden og oppførsel. Skal absolutt ingenting til for å få det. Glemt en bok, anmerkning, glemt å gjøre en lekse, anmerkning. Komme for sent en gang, anmerkning. Ikke bry deg særlig med dette tullet. Ingen vil bry seg om det senere. Kun hersketeknikk lærerne elsker.

Anonymkode: 8da52...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (11 minutter siden):

At du ble mishandlet som barn er grunnen til at andre barn skal forsømmes? 

❤️Logikk❤️

Anonymkode: dd999...ed6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (14 minutter siden):

Og det er åpenbart hvor bra det gikk med deg.. 😅

Anonymkode: 4b1b7...ff7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du ble mishandlet som barn er grunnen til at andre barn skal forsømmes? 

❤️Logikk❤️

Anonymkode: dd999...ed6

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er åpenbart hvor bra det gikk med deg.. 😅

Anonymkode: 4b1b7...ff7

Jeg har både jobb, hus, bil, og kone, alt gikk bra da jeg tok litt tak og skjerpet meg i slutten av tenårene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nedsatt i orden og oppførsel både på ungdomskolen og på vgs. Ikke en eneste arbeidsgiver har sett mine vitnemål. Det er jo de på lønn som sanker inn sånt, for å finne lønnsnivå. 

Det skjer ingen verdens ting. Det er bare ei tilbakemelding til han. 

Anonymkode: f8a4e...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til ham. Spør hva som kan gjøres for at ting skal endre seg. Unge trenger å føle seg sett og at behovene og utfordringene de har blir tatt alvorlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TacoTore skrev (33 minutter siden):

Når barna er i videregående opplæring så er det foreldrene som har ansvar for å betale da. Så det blir jo ikke helt slik som du skisserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (29 minutter siden):

Og da fant vi ut at du ikke har noe fornuftig å bidra med i debatten. Trist at foreldrene dine var så udugelige. Bra at du har klart deg fint senere. 

Til ts: fortsett å snakke med barnet om dette. Dere kan kanskje avtale en slags belønning, om han får gode karakterer/orden og oppførsel så blir det en belønning. Snakk med ham om fremtidig jobb og at slikt kan påvirke. Og at det er bare noen få år før han må stå på egne ben. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt han hvorfor han mangler motivasjon, kommer for sent og er ukonsentrert, og hva som eventuelt kunne gjort det bedre? Har skolen en god rådgiver eller lignende han eventuelt kan snakke med? Det hjelper ikke om han forstår alvoret hvis han ikke får hjelp til å ta tak i hva nå enn dette bunner i, så det bør han få først. Nedsatt orden og oppførsel er ikke verdens undergang da, men hvordan er karakterene ellers? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (46 minutter siden):

Det må han jo uansett ikke, for foreldre har forsørgerplikt så lenge ungen går på skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...