Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at ruteren som er nå i huset ikke fungerer optimalt, og dermed ser jeg det nødt å gå til anskaffelse av en ny. 

Men så når jeg undersøker rutere, så er det begreper som jeg ikke forstår noe av. Kanskje du kan være behjelpelig med det.

4g-ruter med innebygd modem? hva betyr det og hva gjør modem? Og hvordan er det med ruter uten modem?

overføringshastighet som har 1750 mb/s? kan to pc streame da?

Anonymkode: e6b9d...a66

Skrevet

Hva slags pris er du villig til å betale? Er lettere å anbefale noe hvis vi vet det.

4G ruter er ikke det du vil ha med mindre du vil bruke mobildataen din på hjemme-internett noe jeg tviler på.

Anonymkode: 62790...5c7

Skrevet

Modem er det som gjør at man kan bruke telefonlinja eller mobilnettet til å komme på nett. Så hvis du ikke har lagt inn fiberkabler fra Altibox eller noe sånt må du ha modem.

Ruter er en boks som fordeler nettet utover i huset, trådløst eller med kabel. Når man bestiller bredbånd får man som regel en boks som er modem og ruter i ett.

Hvis du har fiber må modem/ruter være koblet til der hvor fiberkabelen kommer inn i huset. Har du mobilt bredbånd brukes som sagt mobilnettet og da kan ruteren stå hvor som helst, den trenger bare strøm.

Jeg ville gått på bredbånd.no eller snakket direkte med Nextgentel eller andre leverandører og høre hva de har å tilby.

Anonymkode: 85bf1...f71

Skrevet

Hvem leverer internett til deg i dag? (Telenor, nextgentel osv....?)

Hvilken router har du og hvordan har du fastslått at den er flaskehalsen?

Hva er problemet? Dekning eller at ting går tregt? Er den annerledes om du plugger deg i med kabel? Er det like ille på alle enheteer?

Hvilket resultat får du om du går inn her og kjører en test?

https://www.speedtest.net/

Får du veldig forskjellig resultat om du bruker ulike enheter til å kjøre testen (Pc, telefon, ipad)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...