Mistyen Skrevet 11. mars 2002 #1 Skrevet 11. mars 2002 Jeg har antagelig ramlet helt ut fra virkeligheten Jeg leser om utroskap over en lav sko. Om menn i "40åra" som plutselig må få fritt utspill for sine fantasier, eller få være utro. (Ja, jeg setter det på spissen nå!!) Hva har skjedd med verdiene i samfunnet vårt?? Er det virkelig så normalt som det kan synes å bedra sin partner? Jeg lever i et stabilt forhold, utroskap er uakseptabelt, fantasier har vi nok, men vi krever ikke å få utløp for dem. Vi søker spenning i forholdet istedet for å lete andre steder.... Klart det kan skje at man får følelser for andre, men hva gjør man med dem er vel spørsmålet. Gir man følelsene næring, eller overfører man dem på partneren. Mulig ta jeg er helt på jordet, men jeg har inntrykk av at alt er så lettvint i dag. Det er lett å gifte seg, men enklere å skille seg. Hoppe hit og dit, nye forhold annenhver uke. Er det bare meg som synes dette er unormalt?? Eller er det noen andre som har normale forhold, hvor de føler seg trygge og elsket for den de er?? Åh - jeg håper det er flere som kan ha det så godt som meg, jeg.... Og jeg skriver ikke dette for å dømme noen, jeg bare lurer litt.....12
Gjest Turi Skrevet 11. mars 2002 #2 Skrevet 11. mars 2002 TAKK - Misty - for motvekten. Jeg lever selv i et forhold preget av gjensidig respekt, monogami, med fantasier ja - men uten utroskap, og jeg lever godt slik. Jeg har vært gjennom ekteskap og skilsmisse (enkelt? ikke for oss ihvertfall), og jeg har opplevd utroskap. Jeg har vært med på trekanter og annet som jeg lenge trodde var forventet og normalt. Så satte jeg en stopper for det. Jeg vil ikke leve slik. At verden er sånn er helt greit, men mannen i mitt liv må gi avkall på slikt og klare seg med meg. Jeg tror ikke han føler det som noe savn. Men så er han heller ikke førti enda.... Jeg savner også at normen er monogami og tosom kjærlighet, men den tiden forsvant kanskje da mor forlot kjøkkenbenken?12
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #3 Skrevet 11. mars 2002 Hei Misty! Jeg også synes at det går over alle støvleskaft med denne utroskapen!! I min verden er utroskap noe skittent, uvelkomment noe. Når jeg hører om utroskap så lurer jeg på hvordan det står til med selvtilliten til de som har vært utro. Den må jo være bånn- ivertfall hadde jeg sikkert vært mere tilbøyelig til å være utro hvis jeg ikke hadde tro på meg selv og ikke visste hva jeg ville. Men nå har jeg aldri vært utro, og det har ikke kjæresten min heller. (Han lå med meg et par dager etter å ha slått opp med den sure og krevende eksen sin ) Utroskap er absolutt lavmål!!!!!!!!!!! Misty- det er ikke bare deg som har det kjempebra i forholdet ditt! Jeg og, jeg og!! **klem** 12
Mistyen Skrevet 11. mars 2002 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2002 Nå ble jeg kjempeletta!!! Det er klart at mennesker kan vokse fra hverandre i ulike sammenhenger, og det har jeg full forståelse for. Men det som uroer meg er den holdningen om at man skal ha i både pose og sekk. Hvis det nå er slik at man ikke fungerer sammen som et par lenger, så må man vel kunne ha såpass ryggrad at man bryter det forholdet før man hopper i høyet med noen andre??? Men det er godt å se at mine moralnormer ikke er helt borte...... Lykke til videre jenter 12
Atilla Skrevet 11. mars 2002 #5 Skrevet 11. mars 2002 Ja, vet du meg hva. Tror jeg vet hva du sikter til. Jeg blir så forbannet, rett og slett!! Skal prøve å spare meg for min vrede - hva skjer her i verden? Vet ikke hva som er verst jeg - onani med hummer og kanari eller sex her og der - det verste er at det kreves at man skal forstå slika behov og synes at det er riktig å følge de og? Æsj, nå ble jeg i dårlig humør!!
Væren Skrevet 11. mars 2002 #6 Skrevet 11. mars 2002 Jeg lever også i et utrolig godt forhold, har snart vært gift i 18 år, og har alt jeg trenger. Savner overhodet ingenting! Samtidig må jeg si at livet har lært meg at vi mennesker er omtrent like forskjellige som vi er tallrike! Jeg har fått et mer nyansert syn på tilværelsen, ser litt mindre svart-hvitt. Jeg innser også at mangfoldet er stort, og at særlig på det seksuelle området har det skjedd mye de siste årene. Definisjonene på hva som er "lov" og hva som er "normalt" har endret seg. Rammene er videre, åpenheten og aksepten større enn før. Ingen mennesker tenker eller føler likt som akkurat MEG! Derfor føler jeg heller ikke at jeg har noen som helst rett til å dømme andre ut fra mine personlige standarder og mål! Fantasier og drømmer har vi vel alle. Det som er viktig, er vel hvordan vi responderer på alle disse "fristelsene" vi møter i livet. Hva gjør vi med dem? Det er noe som heter å "skjerpe apetitten ute og spise hjemme" eller noe i den dur... Jeg tror vi blir nødt til rett og slett å bare godta at folk er forskjellige, har ulike behov og tenker og føler ulikt, og også befinner seg på ulike stadier i livet. Det som er riktig for meg, vil ikke nødvendigvis være riktig for deg. Det jeg derimot har mine tanker om, er konsekvensene slike "eksperimenter" kan komme til å føre med seg. Tror nok mange vil reagere helt annerledes enn de hadde tenkt på forhånd i gitte situasjoner. Mye kan være vanskelig å forutse. Jeg mener også at vi faktisk har et ansvar for det mennesket som har valgt å dele livet sitt med oss. Det handler om gjensidig respekt og tillit. Og som jeg skrev i et innlegg i en annen tråd: Av og til i livet må man rett og slett bare velge. Man kan faktisk ikke få både i pose og sekk! For meg personlig innebærer dette at jeg velger å ta vare på den tryggheten som omgir meg hver dag, selv om jeg dermed må la noen sjanser til nye og kanskje spennende opplevelser gå meg forbi. Andre kan leve med stor seksuell frihet i forholdet. Fungerer det for dem, er det for så vidt OK for meg! Hva andre gjør, det må de til syvende og sist ta ansvar for selv. Dette ble sikkert temmelig rotete, men det var altså mine tanker omkring dette! Klem fra12
Mistyen Skrevet 11. mars 2002 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2002 Væren....(hei på deg forresten) Jeg ser ikke verden i svart hvitt jeg heller, men jeg tror det er alt for mange "lettvinte" løsninger ute og går. Dessuten - enig i at om ulike seksuelle preferanser passer noen - så er det ok for meg. Men hva ser vi av diskusjoner her inne??? Folk er da ikke fornøyd med sine utsvevelser. De har problemer i begge ender, om jeg kan si det sånn! Det er derfor jeg undrer meg skjønner du. De klager og syter over det ene og det andre, men de har jo på mange måter stillet seg slik selv....De har redd opp sengen sin, og må ta konsekvenser av det, og ligge sånn. Jeg tror bare at alt kunne vært så mye enklere om vi tok vare på noen av våre besteforeldres moralnormer........ (og ja- de hadde nok problemer da også, og jeg sier fortsatt ikke at ting ikke kan skje......) Roter jeg det til nå igjen????12
Melian Skrevet 11. mars 2002 #8 Skrevet 11. mars 2002 Hei! Må både si meg enig i (både) Misty og Væren! Jeg skulle egentlig ønske at alle mente som meg (og Misty++) at utroskap og utlevelser av fantasier i alle retninger er en uting... jeg er faktisk egentlig så gammeldags av meg et jeg hadde fått hetta hadde min utkårede kommet med noen (i mine øyne ekle) fantasier. Men vi har alltid vært åpne med hverandre, at jeg vet det ikke kommer noen store overraskelser nå. Men samtidig kan jeg heller ikke lukke øynene for at det har blitt svært vanlig å være utro o.l. Så jeg tenker slik, når problemet først er her, prøv å løs det istedenfor å si at jeg ikke vil ha det slik (selv om jeg tenker og mener det) Uff, forstod du hva jeg prøvde å si eller Misty?12
Mistyen Skrevet 11. mars 2002 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2002 Melian: ja jeg tror jeg skjønner hva du mener. Kommunikasjon er en mangelvare i parforhold, etter hva jeg kan se rundt meg hvertfall. Og hvem sier at det er lett? Man kommer hjem fra jobben, slitne og likevel må vi lage mat, og så deiser man ned i sofaen et par timer foran tv`n før vi ramler i seng. Og så var det litt sex da, sånn for "pliktens" skyld. (det ble kanskje et feil ord å bruke, men...) Mange glemmer å være kjærester etter en tid. Det blir rutine alt sammen...... Kanskje det er det vi må prøve å unngå....?12
Væren Skrevet 11. mars 2002 #10 Skrevet 11. mars 2002 Jeg mener ikke at du tenker svart-hvitt, Misty, og jeg er nok i prinsippet helt enig med deg; det hadde nok ikke skadet med litt mer god, gammeldags moral! Slik samfunnet har utviklet seg, kan man jo gå seg fullstendig vill i valgmuligheter og tilbud, noe som nok har resultert i mer "meg" og mindre "oss". Dette gjelder nok også på det seksuelle området. For meg handler mitt ansvar derfor om i størst mulig grad å sørge for at mine "ego-tripper" og personlige behov ikke slår beina under både meg selv og dem som er glad i meg. 12
Thea Skrevet 11. mars 2002 #11 Skrevet 11. mars 2002 Jeg er i et normalt forhold der jeg føler meg trygg og elsket for den jeg er. Noe annet hadde for meg vært utenkelig Tror du er ganske normal jeg Misty 12
terten Skrevet 13. mars 2002 #12 Skrevet 13. mars 2002 Hei Misty Jeg er helt enig med deg men maa si etter at jeg selv har blitt bedratt under hele forholdet og at venner av meg stadig er utro faar meg til aa tro at verden har blitt slik. Kanskje jeg kommer til aa bli utro selv, bare for jeg har mistet troen.
galadriel Skrevet 13. mars 2002 #13 Skrevet 13. mars 2002 De samme tankene har jeg puslet med! Har selv vært gjennom ekteskap og skilsmisse som resultat av at han var utro - og han hadde ikke engang nådd de "beryktede" 40 Det jeg funderer på er hvorfor så mange har en i bakhånd før de velger å bryte ut? tar jeg helt feil eller er dette mest vanlig blant menn? Det virker som redselen for å være alene er stor... I "gamle dager" var det ikke akseptert å gå fra hverandre..og egentlig er det synd at det er så "lett" idag! I de fleste forhold jobber begge, og om den ene stikker har den andre likevel en mulighet til å klare seg økonomisk, i motsetning til den gangen mor hadde løpestreng. Det er nesten blitt slik at barn hever øyenbryn når de hører at mor og far faktisk bor sammen! Redselen for å være alene, jaget etter å få bekreftet sin egen tiltrekningskraft, gammel vane...jeg har i hvertfall lært mye av bruddet og han jeg har nå får nyte godt av det
Mistyen Skrevet 14. mars 2002 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2002 Galadriel: Hvis du leser igjennom debattene her på KG, vil du oppdage det samme som meg : det er ikke bare menn som har en i bakhånd!!! Vi jenter er blitt så flinke til å "realisere oss selv" med ditt og datt, og vi blir mer uavhengige av mannen og hans inntekt som du sier. Alt er sikkert ikke av det gode, men sånn er det nå en gang. Vi må bare se at sånn er verden, og det er ingen forskjell på menn og kvinner i "40-års krisa".......Vi er like ekle vi _________________ klem fra Misty - selvutnevnt tåkelegger1212[ Dette Innlegg er endret av: Misty den 2002-03-14 10:55 ]
galadriel Skrevet 14. mars 2002 #15 Skrevet 14. mars 2002 Misty: Sant nok..likestilling betyr tydeligvis mer enn lik lønn for likt arbeid Med unger, jobb, fritidsaktiviteter, venner, familie osv osv...så er fella stor mht å ta hverandre for gitt, ting blir en vane...og fristelsene der ute kan bli mange. Men samvittigheten da? Og hva om man forsnakker seg, eller møter noen som vet noe? Yiikes! Nei...takke meg til å være monogam, ha lært av fortiden, være "føre var" og jobbe for saken
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2013 #16 Skrevet 12. mai 2013 Galadriel: Hvis du leser igjennom debattene her på KG, vil du oppdage det samme som meg : det er ikke bare menn som har en i bakhånd!!! Vi jenter er blitt så flinke til å "realisere oss selv" med ditt og datt, og vi blir mer uavhengige av mannen og hans inntekt som du sier. Alt er sikkert ikke av det gode, men sånn er det nå en gang. Vi må bare se at sånn er verden, og det er ingen forskjell på menn og kvinner i "40-års krisa".......Vi er like ekle vi Må bare si meg enig i dette. Begynner å bli lei dette tullet om at det kun er menn som er utro. Kvinner er nok like mye utro som menn!
Karenina Skrevet 12. mai 2013 #17 Skrevet 12. mai 2013 Må bare si meg enig i dette. Begynner å bli lei dette tullet om at det kun er menn som er utro. Kvinner er nok like mye utro som menn! Noen grunn til å dra frem en tråd fra 2002?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå