Gå til innhold

Hva synes dere om ledere, sjefer som aldri har vart i jobben selv?

Gjest Martineroxyy

Anbefalte innlegg

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånne debatter ender alltid i angrep på ts og hvor man ikke diskuterer poenget. Noen her er inne på at det kommer an på størrelse på bedrift, og det er element som utgjør en forskjell. Men nå dreier det seg ikke om millionbedrifter med en toppsjef, men ledere og mellomledere som er direkte ansvarlige for de på gulvet og hvordan de får utført jobben sin.

Og da er faktumet ts nevner, nemlig forståelse for hvor lang tid en oppgave tar og slitasje ved overbelastnng på arbeidsstokken over tid, et MINIMUM en skulle forvente av en sjef. Derfor stiller en spørsmålet om det hadde vært nyttig om de som er satt til å ha personalansvar har vært på gulvet å fått førstehåndserfaring på hvor lang tid oppgavene tar og forvalte dette elementet deretter. Nå tenker dere sikkert at det skjønner vel alle ledere av seg selv, men ikke bli overrasket over at det er det IKKE. 

I prinsippet skal en også iberegne tid til uforutsette hendelser og at ikke ting går på samlebånd hele tiden. Men istedefor blir det gjort motsatt; det trekkes fra tid og en må gjøre oppgavene raskere og gjerne med færre ansatte. 

Sjefer som da ender med høy turnover og klør seg i hodet over sykemeldinger får nada sympati fra meg.

Anonymkode: dd832...0ef

Du fick hvartfall frem poenget mitt veldigt godt! Jeg mente absolut ikke å førnærme Noen her inne som er ledere. Mente mer att jeg jobber og er kjent med flere som jobber som opplever samme som meg. Att det ikke finnes Noen førståelse før oss som tar den største fysiske belastningen, kanske i tillegg jobber i turnus. Mens nærmeste leder ikke virker ha førståelse over dette. Jeg hade vartfall satt pris på Hvis nærmeste leder hade vart ute i drift sammen med oss innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt uenig. 

Har hatt to ulike mellomledere på avdelingen min. Vi arbeider turnus i industri. 

Første lederen var en fra gulvet som hadde arbeidet seg oppover. Han kunne oppgavene i detalj på gulvet, og styrte deretter. Han viste best og ingen kunne komme med andre forslag til å gjøre ting på. Vedkommende var en praktiker som fungerte utmerket på gulvet, og hadde svært høy arbeidsmoral. Ingen sympati til ansatte som ikke hadde like mye styrke til å gjennomføre som han. Det største problemet var at han var ingen kontortype, svarte ikke på mailer, kunne ikke lovverket, laget ikke gode nok kontrakter og rett og slett forsømte sin jobb som leder. Resulterte til slutt at han ble tatt bort fra stillingen. 

Vår nye leder har null erfaring fra gulvet, og er faktisk nyutdannet. Hun har lang utdannelse både innen ledelse og fagfeltet. Hun definerer hva vi skal oppnå og når, men inkluderer oss på gulvet i hvordan vi skal oppnå det. Dette gir oss mer frihet til å styre litt mer selv, og vi føler ikke vi blir kontrollert slik som forrige leder. I tillegg kan hun alt av regelverk, håndterer myndigheter og sørger også for at vi som ansatte får det vi har krav på opp mot lønn, hms osv. (noe som ikke er en selvfølge når sjefen ikke kan slike ting). Hun har også ryddet opp i et arbeidsmiljø blant ansatte som var helt krise etter forrige leder. 

Avdelingen vår har aldri fungert så bra som nå, så jeg slår et slag for "ekte" ledere som kan jobben sin innen ledelse. Ikke den beste ansatte på gulvet som ikke kan ledelse og alt som følger med det. 

Anonymkode: 0c678...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt uenig. 

Har hatt to ulike mellomledere på avdelingen min. Vi arbeider turnus i industri. 

Første lederen var en fra gulvet som hadde arbeidet seg oppover. Han kunne oppgavene i detalj på gulvet, og styrte deretter. Han viste best og ingen kunne komme med andre forslag til å gjøre ting på. Vedkommende var en praktiker som fungerte utmerket på gulvet, og hadde svært høy arbeidsmoral. Ingen sympati til ansatte som ikke hadde like mye styrke til å gjennomføre som han. Det største problemet var at han var ingen kontortype, svarte ikke på mailer, kunne ikke lovverket, laget ikke gode nok kontrakter og rett og slett forsømte sin jobb som leder. Resulterte til slutt at han ble tatt bort fra stillingen. 

Vår nye leder har null erfaring fra gulvet, og er faktisk nyutdannet. Hun har lang utdannelse både innen ledelse og fagfeltet. Hun definerer hva vi skal oppnå og når, men inkluderer oss på gulvet i hvordan vi skal oppnå det. Dette gir oss mer frihet til å styre litt mer selv, og vi føler ikke vi blir kontrollert slik som forrige leder. I tillegg kan hun alt av regelverk, håndterer myndigheter og sørger også for at vi som ansatte får det vi har krav på opp mot lønn, hms osv. (noe som ikke er en selvfølge når sjefen ikke kan slike ting). Hun har også ryddet opp i et arbeidsmiljø blant ansatte som var helt krise etter forrige leder. 

Avdelingen vår har aldri fungert så bra som nå, så jeg slår et slag for "ekte" ledere som kan jobben sin innen ledelse. Ikke den beste ansatte på gulvet som ikke kan ledelse og alt som følger med det. 

Anonymkode: 0c678...d06

Høres ut som en bra leder som Lytter på di ansatte. Jeg opplever motsatt da, att vi arbeidere ikke får Noen førståelse. Det er vell Sikkert forsjellige fra arbeidsplass till arbeidplass da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...