Gå til innhold

Hva synes dere om ledere, sjefer som aldri har vart i jobben selv?

Gjest Martineroxyy

Anbefalte innlegg

Gjest Martineroxyy

Hei, jeg opplever att det er mange ledere og sjefer som styr men som selve aldri har vart ute i jobben selv. Ett ex. På jobb er jeg i drift -alltså jeg utfører jobben som må till før att foretaket ska gå rundt. Sen har vi en personalleder som har tatt en utandning men som aldri noensinne har vart ute og prøvd jobben i drift. Høyere upp har vi daglig leder/ vd som ikke har peiling på Hva som skjer ute i drift. Jeg synes dette blir fake, overfladiskt og ironisk. Og jeg opplever att flere har det slikt på arbeidsplassen sin. Hva skjedde med att folk jobber seg upp i ett firmae og selv vet Hvordan det er å jobbe i driften? Idag føles det ut som det kommer førsjellige utanda folk som ikke har snøring om Hva selve jobben innebærer, Hvor slitsom jobben kan vare etc. Hva synes dere? Synes dere som meg att dette er med på å bidra till før store forskjeller på arbeidsplassen? Opplever og stadig mer press på jobb og mange av mine kolleger går ner i stilling % før å orke med. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontorfolk som bare har gått skole for å få jobben er som regel ganske intetanende til hvor tungt det kan vær å være på gulvet, og ikke minst har de ofte et totalt urealistisk perspektiv for hvor lang tid det tar å utføre en jobb i det virkelige liv. Mange bedrifter foretrekker ledere og kontorfolk med praktisk erfaring fra bransjen på gulvet i tillegg til utdanning, men det er ofte langt mellom dem.

Anonymkode: df31d...e74

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

og ikke minst har de ofte et totalt urealistisk perspektiv for hvor lang tid det tar å utføre en jobb i det virkelige liv.

Sånne påstander kan du bare drite i å spy ut, ikke dra oss alle over én kam.

Anonymkode: 0573a...14b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånne påstander kan du bare drite i å spy ut, ikke dra oss alle over én kam.

Skjære alle over én kam*

Jeg gjorde forresten ikke det, jeg sa at de OFTE har det. Du følte deg åpenbart truffet.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjorde forresten ikke det, jeg sa at de OFTE har det. Du følte deg åpenbart truffet.

Er bare noe man hører alt for ofte selv om mange av oss behandler de som jobber på gulvet med respekten de fortjener. Folk som aldri engang har møtt deg gir spydige kommentarer hvis de finner ut at du har gått rett ut av skole inn i lederstilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er bare noe man hører alt for ofte selv om mange av oss behandler de som jobber på gulvet med respekten de fortjener. Folk som aldri engang har møtt deg gir spydige kommentarer hvis de finner ut at du har gått rett ut av skole inn i lederstilling.

Akkurat det du siterte har jo ikke så mye med respekt å gjøre, det handler mer om mangel på praktisk erfaring som gjør at enkelte ledere ser for seg at en jobb skal ta mye kortere tid enn det som er realistisk, og forventer et tidsskjema deretter.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hat du noen gang vært leder? Vet du hva det innebærer og hvor mye jobb det er? 

Anonymkode: c6fc3...447

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

En leder skal selvsagt ikke kunne alle jobbene en er leder for. En leder skal kunne lede.

Største problemet med ledere som kan den praktiske jobben for godt, er at de legger seg for mye opp i driften og mikrostyrer.

En god leder planlegger arbeide og ressurser, måler og rapporterer og planlegger og iverksetter forbedringer i tillegg til å utvikle teamet hen leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder for en bedrift hvor jeg aldri har jobbet i produksjonen. Kom rett fra universitetet og tok over etter min far. Faren min har bygd opp bedriften fra bunnen av, og alle hadde stor respekt for han. Da jeg tok over ble det mye misnøye i produksjon, men over tid har de fått tillit til meg og respekt for jobben jeg gjør også.  Jeg har brukt mye tid på å bli kjent med de ansatte (liten bedrift, 18 ansatte), og jeg lytter til deres meninger og synspunkter, selv om jeg innimellom må skjære gjennom med en upopulær avgjørelse. Min jobb er å legge til rette for at de skal kunne utføre sin jobb så effektivt og bra som mulig, og det har de forstått. 

Anonymkode: 3866d...083

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 7.57):

Hat du noen gang vært leder? Vet du hva det innebærer og hvor mye jobb det er? 

Anonymkode: c6fc3...447

Jag har vart butikssjef tillbake i tiden og ja det va mye jobb. Men der opplevde jeg att vi jobbet mer tett sammen Og jeg jobbet ofte övertid og extra når folk va syke. Men på min jobb idag så skulle pesonalsjrfen aldri gå in å jobbe övertid Hvis Noen av oss i drift er syke. Og vi har flere personajsjefer :) På den jobben jeg har idag så er det ett større företak. Jeg vet att leder yrke er en stor jobb, men opplever ikke att personajsjefen min har en så veldigt tung fysisk jobb. Og det er det jeg mener. Sjefer som gir driftfolka mye mer å gjore, som extremt mye overtid, mange arbeidsdager som tar knekken på mange. Extra oppgaver når det ikke finnes tid. Etc.
Jeg lurte egt på oM flere har det slikt som jeg? 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
Alterego666 skrev (5 timer siden):

En leder skal selvsagt ikke kunne alle jobbene en er leder for. En leder skal kunne lede.

Største problemet med ledere som kan den praktiske jobben for godt, er at de legger seg for mye opp i driften og mikrostyrer.

En god leder planlegger arbeide og ressurser, måler og rapporterer og planlegger og iverksetter forbedringer i tillegg til å utvikle teamet hen leder.

Men før å kunne lede så må man jo og selv vise att man kan jobben selv ? Og vise og lede om Hvordan man ska vare en god ansatt? Hvis du er leder i en frisørsalong Fex så må du ta og jobbe ute på gulvet før å kunne lede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (8 minutter siden):

Men før å kunne lede så må man jo og selv vise att man kan jobben selv ? Og vise og lede om Hvordan man ska vare en god ansatt? Hvis du er leder i en frisørsalong Fex så må du ta og jobbe ute på gulvet før å kunne lede. 

Kan ikke forstå at man må det.

Det man MÅ er å kunne ansette gode folk som kan jobben sin og lede bedriften.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
Illuminatum skrev (Akkurat nå):

Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Enig i det. Men i mine øyene er en god leder og en lærer og en person som ska inspirera, motivere og lede flokken sin. Og da må man vite Hvor tung en fysisk arbeid er. Fordi en kropp klarer ikke Hvor mye som helst, tillslutt stenger den av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martineroxyy skrev (12 minutter siden):

Det er feil. Mange starter som selvstendig næringsdrivende, og disse har selv aldri vært på gulvet tidligere. Man må ikke vise at man kan jobben selv, for å bli en leder.

Anonymkode: be663...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er feil. Mange starter som selvstendig næringsdrivende, og disse har selv aldri vært på gulvet tidligere. Man må ikke vise at man kan jobben selv, for å bli en leder.

Anonymkode: be663...d96

Nei det va ikke det jeg mente. Men jeg opplever att det er mye missnøye i mange foretak just pga av ledaren har manglande førståelse over det fysiske arbeidet. Snakker om tungt fysiskt krevene jobber, i turnus etc. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (4 minutter siden):

Enig i det. Men i mine øyene er en god leder og en lærer og en person som ska inspirera, motivere og lede flokken sin. Og da må man vite Hvor tung en fysisk arbeid er. Fordi en kropp klarer ikke Hvor mye som helst, tillslutt stenger den av :) 

Enig at en leder skal inspirere, motivere og lede flokken men ikke at en trenger detaljkunnskap om utførelse av jobb.

En lege vil kunne lede et sykehus selv om en ikke har vært på kjøkkenet, vasket lokalene eller gjort sykepleieroppgaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på lederen og måten vedkommende utfører sin jobb på.

Ofte er det greit å ha noe fagkunnskap, men det er ikke alltid nødvendig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Martineroxyy skrev (17 minutter siden):

Men før å kunne lede så må man jo og selv vise att man kan jobben selv ?

Nei. 
Men man har et ansvar for at den som utfører jobben er kompetent, for at man har kapasitet, og for at man overholder tids-, kvalitetsk- og budsjettkrav overfor (interne eller eksterne) kunder.

Dersom man leder en tømrer trenger en ikke kunne tømrerfaget, men man må vite at tømrerne har fagbrev og har tilstrekkelig erfaring innenfor arbeidet som skal utføres. Man må ikke være en nedre tømrer enn tømrerne en leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy

Enig at en leder skal inspirere, motivere og lede flokken men ikke at en trenger detaljkunnskap om utførelse av jobb.

En lege vil kunne lede et sykehus selv om en ikke har vært på kjøkkenet, vasket lokalene eller gjort sykepleieroppgaver.

Ja det va ikke sån jeg mente. Ikke detajskunsksp men kunspaer om Hvor mye arbeid jobben krever, Hvor fysiskt tung dagene kan vare etc. En lege som leder over ett sykehus er vell helt topp. Men en leder over ett sykehus som aldri har jobbet ute i driften selv og ikke har snøring om Hvor tungt arbeidet kan vare er før meg helt utimligt. Det hade hvartfall ikke motivert meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Nei. 
Men man har et ansvar for at den som utfører jobben er kompetent, for at man har kapasitet, og for at man overholder tids-, kvalitetsk- og budsjettkrav overfor (interne eller eksterne) kunder.

Dersom man leder en tømrer trenger en ikke kunne tømrerfaget, men man må vite at tømrerne har fagbrev og har tilstrekkelig erfaring innenfor arbeidet som skal utføres. Man må ikke være en nedre tømrer enn tømrerne en leder. 

Det er da komplett likegyldig om de har fagbrev eller ikke all den tid de kan jobben og firmaet har ansvarsrett om de driver med den type tiltak ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...