Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det for dere foreldre? Blir dere ekstra slitne feks? Aner ikke hva dere skal gjøre for at det kan bli bedre? Hva er erfaringene deres?

Her i gården nå så er vi to foreldre som begynner å bli utslitte. Gutten vår har nettopp fylt 1 år. Er kjempe blid og fornøyd på dagtid stort sett, men problemene kommer utover kvelden. Men natta er det som sliter oss ut mest. Stort sett er det mange oppvåkninger i løpet av natta. Veldig ofte blir han værende våken også fordi refluxen plager han. Det hender at mellom kl 20 - 07 ca, så har han to våken perioder på gjerne 1,5- 2 t før han klarer å roe seg nok til å sovne igjen. 

Dette fører til at både vi og Gutten får alt for lite søvn. Vi har begge to begynt på jobb igjen, og de siste ukene har det bare blitt verre og verre. Han våkner gjerne kl 22.30 og er da våken til kl 00.30, før han våkner igjen kl 04 og kan holde det gående igjen til kl 06. Så sover han til litt før 08, om vi ikke må vekke han tidligere fordi vi begge må på jobb. 

I det siste har mannen min fått mange flere migrene anfall fordi han er så sliten, og når han har migrene faller omtrent, om ikke alt på meg alene. Avlasting på dagtid hjelper på en måte Lite, når det et natta som er hovedproblemet. 3 uker i strekk har mannen hatt migrene 3/4 dager av 7 dager i uka. Jeg har derfor hatt mesteparten av det som har med sønnen vår å gjøre.

Er det flere foreldre som har blitt utslitt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere refluxpute (kilepute) i senga? Det hjalp litt for oss hvertfall, også ga vi fast føde som kveldsmat og holdt igjen det flytende. Jeg ammet ikke, så vi droppet kveldsmelk på flaska og han fikk litt brød og en tykk grøt i stedet. Passet også på at han fikk maten minst en halvtime før legging, sånn at han evt. Hadde spydd opp det meste. 

Har dere snakket med helsestasjonen/fastlegen? Vi fikk oppfølging på sykehuset og etterhvert begynte vi med lactulose fordi lillegutt i tillegg var mye forstoppet - fulle tarmer slår også ut på refluxen. 

Jeg skjønner godt at dere er slitne! Vi fikk avlastning av besteforeldre en helg i mnd til å sove ut og det hjalp litt. Ellers måtte vi bare holde ut, følge rådene vi fikk og gjøre så godt vi kunne. Nå er sønnen vår litt over 2 år og endelig er refluxen nesten borte. Vi må fortsatt passe på at det ikke blir for mye flytende ned i magen, men ting er mye bedre! 

Kan dere be om avlastning noen netter innimellom? Og snakk med legen og be om henvisning hvis dere ikke har gjort det! De sier det ikke er noe å bekymre seg for så lenge barnet ikke går ned i vekt, men når det er så plagsomt og ødelegger familien så må det settes inn tiltak! Stå på ditt og krev å bli hørt. Og kilepute!! Søk opp på nett, jeg kjøpte vår brukt (og du får bruk for den senere også, ved forkjøla unger, ørebetennelse osv). Vi har lagt våt under madrassen, for da får ikke ungen tatt den vekk 😊 

Masse lykke til videre!😘 og du? Det går over til slutt!

Anonymkode: 7807d...cdb

Skrevet
tussi84 skrev (10 timer siden):

Hvordan er det for dere foreldre? Blir dere ekstra slitne feks? Aner ikke hva dere skal gjøre for at det kan bli bedre? Hva er erfaringene deres?

Her i gården nå så er vi to foreldre som begynner å bli utslitte. Gutten vår har nettopp fylt 1 år. Er kjempe blid og fornøyd på dagtid stort sett, men problemene kommer utover kvelden. Men natta er det som sliter oss ut mest. Stort sett er det mange oppvåkninger i løpet av natta. Veldig ofte blir han værende våken også fordi refluxen plager han. Det hender at mellom kl 20 - 07 ca, så har han to våken perioder på gjerne 1,5- 2 t før han klarer å roe seg nok til å sovne igjen. 

Dette fører til at både vi og Gutten får alt for lite søvn. Vi har begge to begynt på jobb igjen, og de siste ukene har det bare blitt verre og verre. Han våkner gjerne kl 22.30 og er da våken til kl 00.30, før han våkner igjen kl 04 og kan holde det gående igjen til kl 06. Så sover han til litt før 08, om vi ikke må vekke han tidligere fordi vi begge må på jobb. 

I det siste har mannen min fått mange flere migrene anfall fordi han er så sliten, og når han har migrene faller omtrent, om ikke alt på meg alene. Avlasting på dagtid hjelper på en måte Lite, når det et natta som er hovedproblemet. 3 uker i strekk har mannen hatt migrene 3/4 dager av 7 dager i uka. Jeg har derfor hatt mesteparten av det som har med sønnen vår å gjøre.

Sikker på at han våkner på grunn av refluksen? 
om ja; ikke gi grøt på kvelden. Hvordan mates barnet? Det får vel ikke melk på natta? Hva er det som skjer siden barnet er våkent to timer? 

Ellers må jeg si at barn med refluks ofte har slitt med søvn siden fødsel og fortsetter å slite med det selv om refluksen ikke er et problem i like stor grad. Vårt refluksbarn hadde 2 timers våkenperioder i denne alderen, det bare var kaos med søvn hele tiden.

Anonymkode: 37e72...6a6

Skrevet

Jeg vet ikke om min har det. Fikk bare Nexium på sykehuset fordi han hadde en liten operasjon i magen. De gav nexium som forebyggende rutine sa legen og at vi kunne avgjøre når vi vil teste ut å stoppe med det. Har gitt nexium hele veien og baby har sovet godt om natta hele veien. Spyr ikke, gulper lite og legger på seg usedvanlig godt. Hvis vi gir for mye melk på en gang kan det komme opp en del,men det tror jeg er rimelig vanlig reflux eller ei. Så vi mater alltid litt porsjonsmessig, f.eks flaske med 120 ml melk. Jeg gir 40-40-40. Og rapepauser mellom. Tror trikset er å ta seg god tid og la maten synke godt. Så vet jeg ikke om han har reflux. Iallefall fungerer da nexium bra! Så vet ikke om det kan være noe å sjekke ut? 

Anonymkode: 7ed96...808

Skrevet
tussi84 skrev (På 2021-10-11 den 0.00):

Diskuter  sykemelding med legen. For all del. Du har større grunn enn de fleste til å sykemelde deg, dette vil føre til at du går på en smell kjære deg!! Og dette går over, reflux er kjempevanlig hos barn. De fleste har det, bare at noen har det i litt større grad enn andre. Håper du tar vare på deg selv, og lytter til kroppen. Du må være der for barnet og da er ikke jobben viktigst. Men din helse!!! Du kan ikke leve som dette og betjene en jobb. Tro meg, smellen kommer. En dag snart kan du se tilbake på dette og det er bare et minne. Du er flink, tøff og skal være stolt av deg selv som står gjennom dette! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om min har det. Fikk bare Nexium på sykehuset fordi han hadde en liten operasjon i magen. De gav nexium som forebyggende rutine sa legen og at vi kunne avgjøre når vi vil teste ut å stoppe med det. Har gitt nexium hele veien og baby har sovet godt om natta hele veien. Spyr ikke, gulper lite og legger på seg usedvanlig godt. Hvis vi gir for mye melk på en gang kan det komme opp en del,men det tror jeg er rimelig vanlig reflux eller ei. Så vi mater alltid litt porsjonsmessig, f.eks flaske med 120 ml melk. Jeg gir 40-40-40. Og rapepauser mellom. Tror trikset er å ta seg god tid og la maten synke godt. Så vet jeg ikke om han har reflux. Iallefall fungerer da nexium bra! Så vet ikke om det kan være noe å sjekke ut? 

IKKE bruk medisiner uten PH-måling, TS! Det har vært mye negativ forskning på protonpumpehemmere de siste årene. Styr unna! Det tar 8 uker før disse tablettene er ute av systemet og barnet får gjerne sterkere refluks i denne perioden, noe som fører til en evig runddans fremfor at barnet får vokse det av seg naturlig. 

dette svaret er også veldig gammeldags. Stille refluks-barn kan være på 97-percentilen, fordi de overspiser for å lindre synptomer. 

Utrolig skummelt å skrive at man ikke vet om barnet har refluks men gir det protonpumpehemmere......

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

IKKE bruk medisiner uten PH-måling, TS! Det har vært mye negativ forskning på protonpumpehemmere de siste årene. Styr unna! Det tar 8 uker før disse tablettene er ute av systemet og barnet får gjerne sterkere refluks i denne perioden, noe som fører til en evig runddans fremfor at barnet får vokse det av seg naturlig. 

dette svaret er også veldig gammeldags. Stille refluks-barn kan være på 97-percentilen, fordi de overspiser for å lindre synptomer. 

Utrolig skummelt å skrive at man ikke vet om barnet har refluks men gir det protonpumpehemmere......

Han skal til barnelegen etterpå. Da får vi sikkert vite hva det blir til.

Skrevet
tussi84 skrev (På 11.10.2021 den 0.00):

Ja

vårt barn har:
-kumelkproteinallergi (hadde kolikk 24/7 første 5 levemåneder og problemer med vekt)
-refluks (spydde kronisk første 1,5år til losec start)
-en sjelden genfeil
-hypotoni
-hypermobile ledd
-dren i ørene pga kronisk ørebetennelse og vann bak trommehinnene
-mistenkt autisme
-mistenkt psykisk utviklingshemming

Kjenner absolutt til det å bli sliten ja.

Anonymkode: 39862...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja

vårt barn har:
-kumelkproteinallergi (hadde kolikk 24/7 første 5 levemåneder og problemer med vekt)
-refluks (spydde kronisk første 1,5år til losec start)
-en sjelden genfeil
-hypotoni
-hypermobile ledd
-dren i ørene pga kronisk ørebetennelse og vann bak trommehinnene
-mistenkt autisme
-mistenkt psykisk utviklingshemming

Kjenner absolutt til det å bli sliten ja.

Anonymkode: 39862...d34

Må være tøft! Følte bare for å gi deg et ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...