Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er/har vert plaget med kvalme under svangerskapet, hvordan takler dere å være på jobb? Tenker da spesielt på dere som jobber i helsevesenet, siden det kan være lukter og div. som trigger kvalmen. Og i stell, det er slett ikke alltid man bare kan løpe på toalettet for å kaste opp liksom. Hvordan kan man forklare/unnskylde seg om det er tidlig i graviditeten og ikke ønsker å fortelle det?

Det kan godt være at det er rare spørsmål å stille, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre 🙈

Anonymkode: c340e...b57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så gale at du må kaste opp, syns jeg du skal be fastlegen om å sykemelde deg. Eller fortelle det til leder, og be om tilrettelegging. 

Når min kollega var gravid klarte hun ikke skifte bleier på barna uten å brekke seg. Hun fikk fritak fra bleiskift 😊

Anonymkode: 15898...e09

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble sykemeldt en måned med sterk kvalme og fikk kvalmestillende. Tok ikke kvalmen, men tok de spontane brekningene. Var mer eller mindre sengeliggende de ukene, og da jeg kom tilbake som sykepleier på sykehuset så var det ikke helt over. Men da kunne jeg fint fortelle om graviditeten og møtte forståelse. Hadde et par hendelser der jeg måtte løpe ut av pasientrommet pga sterk lukt fra avføring og urin og kastet opp i nærmeste søppelbøtte. Jeg klarte alltid å si ifra til pasienten at jeg straks kom tilbake, og fikk sendt inn en annen umiddelbart for å ta bekkenet eller stellet, og overtok noen andre oppgaver i mellomtiden. Det gikk bra og pasientene ble også skånet for eventuell skjemmende følelse. Men det hadde aldri fungert uten den tiden med sykemelding før jeg fikk nok kontroll på brekninger og oppkast. 

Det hender jeg brekker meg og kaster opp spontant ennå i tredje trimester, uavhengig av lukt, men av inntak av drikke/mat. Men da er jeg ikke inne hos pasientene. 

Anonymkode: 0d4d5...1e7

Skrevet

Jeg hadde hyperemesis og ekstrem luktesans. Jeg fant på maaange unnskyldninger for å måtte gå ut fra rommet, hente flere hansker, vaskekluter, skal bare sjekke noe, osv. Enkelte ganger måtte jeg bare stå i det, hive meg ut av rommet så fort jeg fikk muligheten, og kastet opp på gulvet i gangen eller på toalettet. Noen få ganger kastet jeg opp i vasken eller doen på pasientrommet. Når pasienten er mer bekymret for deg, enn du for pasienten, da kaster man inn håndkleet 😅 Jeg var helt utslitt, både fysisk og mentalt, når jeg ble sykmeldt, for jeg måtte hele tiden vurdere hver situasjon, og hvor jeg kunne kaste opp om nødvendig. Det er ikke verdt det, og jeg synes man kan med god samvittighet sykmelde seg. For noen går det over etter noen uker, for andre (slik som meg), varer det til fødsel. 

Anonymkode: a4500...255

Skrevet

Jeg har kontorjobb og hadde hjemmekontor så det var ganske lett å selv tilrettelegge. Men fikk også litt sykemelding noen av ukene i første trimester fordi jeg var så dårlig så jeg klarte ikke sitte ved PC og jobbe mer enn maks 5 timer iløpet av dagen (selv når jeg stykket det opp i flere bolker utover hele dag og kveld...

Jeg synes du skal snakke med sjef om tilrettelegging og om det ikke går så snakk med legen og kanskje det er aktuelt med en gradert sykemelding eller medisiner mot kvalmen. Jeg tok feks postafen i en periode. De fleste blir jo mindre kvalme etter 1. trimester så det er jo bare for en periode du vil trenge tilrettelegging/sykemelding/medisiner :)

Anonymkode: 59788...5c4

Skrevet

(Forhåpentligvis for en periode, er klar over at noen er kvalme mye lenger og noen hele svangerskapet.. Jeg var kvalm til uke 15 ca. Etter det ble jeg bare uvel av noen få lukter og smaker og kunne kaste opp om jeg overanstrengte meg eller ikke spiste, men ellers var jeg fin)

Anonymkode: 59788...5c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde hyperemesis og ekstrem luktesans. Jeg fant på maaange unnskyldninger for å måtte gå ut fra rommet, hente flere hansker, vaskekluter, skal bare sjekke noe, osv. Enkelte ganger måtte jeg bare stå i det, hive meg ut av rommet så fort jeg fikk muligheten, og kastet opp på gulvet i gangen eller på toalettet. Noen få ganger kastet jeg opp i vasken eller doen på pasientrommet. Når pasienten er mer bekymret for deg, enn du for pasienten, da kaster man inn håndkleet 😅 Jeg var helt utslitt, både fysisk og mentalt, når jeg ble sykmeldt, for jeg måtte hele tiden vurdere hver situasjon, og hvor jeg kunne kaste opp om nødvendig. Det er ikke verdt det, og jeg synes man kan med god samvittighet sykmelde seg. For noen går det over etter noen uker, for andre (slik som meg), varer det til fødsel. 

Hadde du hyperemesis kunne du ikke jobbe. Synes det er så dumt med folk som kaster ut uttrykket hyperemesis på den måten.

Hadde selv hyperemesis i første svangerskap og var VIRKELIG dårlig i andre, men det andre var absolutt ikke hyperemesis selv om jeg var kvalm, reagerte på lukter og spydde like mye som ved hyperemesis. Det kalles vanlig svangerskapskvalme, dog i litt mer slitsom grad.

Anonymkode: ac98d...cb0

• Liker 4
Skrevet

Hyperemesis og selv med kontorjobb med hjemmekontor gikk det ikke. Så sykemeldt fram til permisjon.

Skrevet

Har kontorjobb så jeg satt vel stort sett bare å stirret i PC-skjermen uten å klare å fokusere blikket. Løp på do når jeg måtte kaste opp, men måtte bruke søppelbøtta på kontoret som spybøtte ved et par anledninger.

Anonymkode: 84eb5...370

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde du hyperemesis kunne du ikke jobbe. Synes det er så dumt med folk som kaster ut uttrykket hyperemesis på den måten.

Hadde selv hyperemesis i første svangerskap og var VIRKELIG dårlig i andre, men det andre var absolutt ikke hyperemesis selv om jeg var kvalm, reagerte på lukter og spydde like mye som ved hyperemesis. Det kalles vanlig svangerskapskvalme, dog i litt mer slitsom grad.

Nå er ikke jeg hun du siterte, men jeg synes det er så sneversynt at folk tror de sitter på fasiten om hva ting er kun basert på egne erfaringer. Hun sier hun hadde hyperemesis, hun ble sykemeldt pga det ikke gikk an å jobbe og det vedvarte hele svangerskapet. Hva vet egentlig du? 

Jeg svarte lenger over her, skrev sterk kvalme, men om en tar utgangspunkt i sukk-skår for å gradere svangerskapskvalmen så var min alvorlig med 14 poeng når det stod på som verst, og 12, moderat når jeg var tilbake i jobb. Nå ble ikke jeg gradert på legekontoret da jeg ba om sykemelding, fikk diagnosen hyperemesis bare og tenkte den var litt drastisk. Men ser nå at det absolutt kunne vært behov for sykehusinnleggelse hadde alvorligheten vedvart lenger enn de 4-5 ukene det gjorde (mistenker skyhøyt nivå av hcg som synderen) . Så har man forskjellige forutsetninger for hva man forventer av seg selv og klarer å presse seg igjennom. 

Anonymkode: 0d4d5...1e7

• Liker 4
Skrevet
mereo skrev (1 time siden):

Hyperemesis og selv med kontorjobb med hjemmekontor gikk det ikke. Så sykemeldt fram til permisjon.

Var du sykmeldt hele svangerskapet?

Jeg er i uke 15 nå og har ikke blitt bra nok til å dra på jobb eller gjøre noe annet enn å ligge hjemme. Håper jo det går over snart, men frykter det også kan vedvare ut svangerskapet?

Ble det aldri noe bedre for deg? Evt hvilken uker?

Anonymkode: 66113...70e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var du sykmeldt hele svangerskapet?

Jeg er i uke 15 nå og har ikke blitt bra nok til å dra på jobb eller gjøre noe annet enn å ligge hjemme. Håper jo det går over snart, men frykter det også kan vedvare ut svangerskapet?

Ble det aldri noe bedre for deg? Evt hvilken uker?

Anonymkode: 66113...70e

Jeg er i uke 38 nå og det blei bedre, men ikke bra nok og på slutten har det vært «vennligst rykk tilbake til start».

Oppkast og kvalme hele veien, i varierende grad. Har også vært innlagt for å få væske. 

De fleste blir ikke så dårlige. For de fleste gir det seg som regel mellom uke 12-20.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ❤

Skal ta det opp med avdelingsleder i morgen for å høre om jeg kan få tilrettelegging. Og prøve Postafen 😊

Håper det gir seg snart, vanskelig å få i meg noe mat. Sunn og næringsrik mat er nesten umulig. Og jeg som skulle spise såå sunt og være i mye fysisk aktivitet under graviditeten 😳 Nå går det i brus, sjokolademelk og blomkål, så kunne vel vert verre 🤔 

• Liker 1
Skrevet

Sykepleier her.

Sykemeldt i 5 uker for ekstrem kvalme. Kvalmen har vedvart siden, og jeg takler det ved å småspise og bruke munnbind (gjerne to) ved stell/illeluktende pasienter. 😂

Anonymkode: 4603b...96e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 10.18):

Og jeg synes det er så dumt med folk som stiller diagnose (eller plukker av diagnose) på andre, basert på noen få utsagn.

Jeg har hatt to svangerskap med hyperemesis og et svangerskap med diagnosen ekstrem svangerskapskvalme. Jeg vet svært godt forskjellen på de to. 

• Liker 1
Skrevet
On 10/11/2021 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Har kontorjobb så jeg satt vel stort sett bare å stirret i PC-skjermen uten å klare å fokusere blikket. Løp på do når jeg måtte kaste opp, men måtte bruke søppelbøtta på kontoret som spybøtte ved et par anledninger.

Anonymkode: 84eb5...370

Jeg har også kontorjobb. Og jeg syns jobbing fungerte bra som distribusjon i ene svan

On 10/11/2021 at 10:55 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar alle sammen ❤

Skal ta det opp med avdelingsleder i morgen for å høre om jeg kan få tilrettelegging. Og prøve Postafen 😊

Håper det gir seg snart, vanskelig å få i meg noe mat. Sunn og næringsrik mat er nesten umulig. Og jeg som skulle spise såå sunt og være i mye fysisk aktivitet under graviditeten 😳 Nå går det i brus, sjokolademelk og blomkål, så kunne vel vert verre 🤔 

Jeg måtte ta Postafen jevnlig morgen og kveld i nesten en uke før effekten ble bra. En glemt tablett, så kom kvalmen tilbake en stund. Så ikke gi opp etter et par dager om du ikke merker god effekt.

Anonymkode: a8cb8...4b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har også kontorjobb. Og jeg syns jobbing fungerte bra som distribusjon i ene svan

Jeg måtte ta Postafen jevnlig morgen og kveld i nesten en uke før effekten ble bra. En glemt tablett, så kom kvalmen tilbake en stund. Så ikke gi opp etter et par dager om du ikke merker god effekt.

Anonymkode: a8cb8...4b8

Veldig enig her! Og om ikke postafen fungerer (jeg ble veldig trøtt og døsig av disse), så finnes det andre medisiner, f.eks phenergan. Spør din lege om hva som er mulig å prøve ut😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...