AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Hei! vi har ei lita jente på 1 år og vurderer om vi bør prøve på en til nå eller vente til etter jeg har fullført spesialistutdanningen som jeg skal begynne på i januar. hvis vi velger å få en til nå, vil det (forhåpentligvis) være 2-3 år mellom ungene. vi vil ikke ha mer enn to barn. om vi venter til etter utdanningen min, vil det være over 6 år. så dere som har barn med 0-4 år i aldersforskjell- har de virkelig så mye glede av hverandre? om du skulle valgt igjen, hvor lenge ville du ønsket mellom dem? setter pris på alle innspill! Anonymkode: 1e56e...c0c
Satellites Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Har to med to år i mellom, de er 5 og 7 nå, og de har veldig mye glede av hverandre. De leker stortsett hele tiden og har alltid gjort der. Minsteungen på 1 er også veldig populær, men hn er enda litt liten til å leke sammen med de. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Har tre tette. De har enormt glede av hverandre!! Anonymkode: 27d8b...567 1
neon_sun Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Har 2.5 år mellom mine (samme kjønn). Angrer ikke på at de er såpass tette, de er veldig glad i hverandre og vil nok få mye glede sammen. Men akkurat nå krangler de så busta fyker 😂🤦
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har tre barn med fem år mellom første og siste. De er nå 3-5-8 år og har veldig glede av hverandre. De leker med hverandre og de to eldste har fine samtaler som jeg tyvlytter på en gang i blant jeg angrer ikke på at vi fikk tre så tette, selv om det har vært hardt for oss foreldre 😅 Anonymkode: 8fe4b...1e0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Ja det vil jeg si de har. Mine er også samme kjønn. Det er ca 20 måneder mellom dem, ble gravid med nr 2 like før 1-årsdagen til eldste. Og de er jo veldig sammensveisa i og med at de har hatt de samme opplevelsene i cirka samme alder, har gått sammen i barnehage, lå like etter hverandre på barneskolen, hadde mange felles venner og så videre. Men sammen med dette får man også søskenrivalisering. Rene krigssonen til tider hvis de vil leke med samme leke, eller den ene skriker opp om urettferdig behandling hvis man lar den ene få gjøre noe den andre ikke får (være våken en halvtime ekstra for eksempel). Men alt i alt vil jeg si at på tross av krangling og drapstrusler så har de gått gjennom livet veldig parallelt. Og de deler mange livserfaringer som de har vært like modne/umodne å takle. Da vi hadde et dødsfall av et eldre familiemedlem for noen år siden var de på samme nivå på hva de forsto rundt det. Da jeg og min 5 år yngre bror opplevde det samme i barndommen var han for liten til å skjønne omfanget av et dødsfall, mens det gikk veldig inn på meg. Ikke at sånne ting nødvendigvis betyr noe for om man skal velge å få tette, men denne felles liveserfaringen og felles forståelse av det som skjer rundt en kan bety mye. Og det er godt å ha noen der som gikk gjennom det sammen med deg. Oppsummert: veldig fornøyd med to tette. Til tross for noen heftig travle småbarnsår så er det veldig fint nå når de er eldre og de har hverandre. Anonymkode: 27c3a...204
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Mine er 2 og 4 og har stor glede av hverandre. Frem til for et halvt år siden ca. var det mest krangling/sjalusi, men nå leker de mye sammen. I går ropte vesla på storebror da hun våknet om natta, i stedet for på mamma som hun pleier 😅 Anonymkode: 2582a...cbb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Veldig tette og masse glede ❤❤ Anonymkode: 286e9...ce8 1
Jessic_a Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 De får masse glede av hverandre,ja , men fy faen så mye krangling.... 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 Mine er 4 år mellom og de har veldig mye glede av hverandre. Jeg er veldig glad jeg ikke fikk dem tettere, da de er på ulike stadier med ulike og derfor ikke "konkurrerer" noe særlig. Førstemann spesielt opplevde jeg det som fint at var litt eldre og mer selvstendig. Babyen kom liksom ikke og stjal plassen hennes, for hun var mer søkende utover. Det er ingen krangling mellom dem, de leker fint sammen og har stor glede av hverandre. De er ikke hverandres bestevenn akkurat, men det er jo nettopp det de har venner for. Anonymkode: f1d6e...f57 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Mine er to år mellom (en gutt og en jente) og i mange år valgte de selv å dele soverom, selv om vi hadde flere soverom. De har alltid vært veldig nære og først når sønnen ble tenåring så har han prioritert kompiser på bekostning av lillesøster. De kunne underholde hverandre hele helger når de var yngre og de klarte å kombinere ulike interesser sammen. Barbie og Hero Factory kunne fint leke sammen for eksempel. Anonymkode: 38de2...cd3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 20 mnd mellom mine. Storebror og lillesøster. Har en helt utrolig kjemi, det har det alltid hatt. De er nå 10 og 12, og har fortsatt aldri hatt en ordentlig krangel dem i mellom (!). I det siste har de gått mer sammen med egne venner, og er derfor ikke SÅ mye oppå hverandres lenger, men de gangene de finner på noe sammen, er de bestevenner. Utrolig rørende å se for en mor som aldri hadde trodd at et slikt forhold engang var mulig mellom to søsken 🥰 Anonymkode: 15f90...283 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg tror det kan gå begge veier. Spørs kanskje litt på personligheten til barna? Vi har 2 tette. En storesøster på 15 og lillebror på 13 som egentlig bare har krangla i 12 år føler jeg. De prater/gjør ting sammen om det bare er de to, men søker ikke til hverandre. Attpåklatten som kom 6 år senere, har et helt unikt bånd med storesøster. De er nå 7 og 15, og sover ofte i samme seng, finner på ting sammen, ligger oppå hverandre når vi ser tv, har interne vitser osv. De har hatt det båndet hele lillesøsters liv. Min erfaring er at søsken kan like godt få glede av hverandre med 8 år aldersforskjell, som med 2 år aldersforskjell. Anonymkode: ed7a8...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Har to med 22 mnd mellom (eldste 2 nå), mye glede av hverandre. Jeg tror imidlertid jeg hadde hatt mer glede av disse årene med litt mer mellomrom, men så har vi vært plaget med at eldste har sovet forferdelig dårlig det siste halvåret og minste slet med refluks det første halvåret. Legger også til at jeg har hatt mye glede av min 5 år yngre bror, han er en av mine nærmeste i dag. Tror konklusjonen min er at det blir bra uansett (Legger til at jeg også har utsatt spesialiseringen, noe jeg synes er litt kjedelig. En fordel er at jeg føler meg litt "rusten" etter permisjon, selv om jeg egentlig ikke tror jeg gjør noe dårligere jobb, sånn sett greit å komme tilbake som ikke ferdig spesialist). Anonymkode: e474b...1a1 1
Lorieen Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Har to (gutt og jente) med 21 mnd mellom som har hatt veldig mye glede av hverandre. Har en gutt på 22 mnd nå og venter en til om to mnd, så det blir ganske nøyaktig to år imellom.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #16 Skrevet 11. oktober 2021 To gutter med 2 år mellom. Hatt veldig mye glede av hverandre. Anbefaler dere å kjøre på, så har de hverandre tett oppgjennom årene. Når dere først er småbarnsforeldre står dere i det allikevel. Nå er begge våre tenåringer, og det er deilig å ha de på samme stadiet og ikke en som er 7 og en på 16.. men det er oss da. Anonymkode: 10d8c...cfd
^^Belle^^ Skrevet 11. oktober 2021 #17 Skrevet 11. oktober 2021 Vi har to tette - halvannet år mellom dem. De har utrolig stor glede i hverandre. I tillegg er det veldig enkelt å finne på ting alle sammen, fordi de er på samme ''nivå'' i forhold hva de interesserer seg for og liker å gjøre. Ingen problem å reise på ferie bare oss familien for eksempel, fordi de har hverandre.
Arkana Skrevet 11. oktober 2021 #18 Skrevet 11. oktober 2021 Vi fikk tre barn på fire år, så det er to år mellom hver. De har veldig mye glede av hverandre og gjør ting sammen hver dag. Det er enkelt å finne på aktiviteter som alle setter pris på. De to yngste delte soverom frivillig fram til i sommer. De kjeder seg aldri, selv i ferier hvor vennene er bortreist i lang tid, fordi de har hverandre. Hvis jeg kunne valgt igjen hadde jeg valgt det samme, jeg synes det er herlig med barn tett i alder.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #19 Skrevet 11. oktober 2021 Vi har ett år i mellom og nå som de er 3 og 4 har de masse glede av hverandre! Anonymkode: 615ef...abc
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #20 Skrevet 11. oktober 2021 Har 3 gutter innenfor 5 år. De har hatt veldig mye glede av hverandre oppgjennom, og har det fortsatt, selv om de 2 eldste nå er tenåringer. Men de er like i interesser også. Jeg kjenner andre som har barn tett som ikke går sammen overhodet, så det handler mye om personlighet og interesser. For familiens del er det veldig greit å ha de tett i forhold til aktiviteter i ferier o.l. Så slipper man å dele seg så mye. Anonymkode: 79f7a...4d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå