Gå til innhold

Ei venninne av meg legger "aldri" babyen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når han sover på dagtid og på kveldstid ligger han i sofaen, men blir ikke lagt i senga før foreldrene legger seg sent på kvelden. Det er jo sikkert ingenting galt med det og jeg kommer selvsagt ikke til å legge meg borti det, men jeg lurer litt på dette angående legging fordi jeg venter barn selv. Blir det ikke veldig rutineløst for babyen om den bare sover på sofaen og ikke finner senga før foreldrene gjør det? Og når mor og baby av og til ender opp med å sove på sofaen sammen gjennom hele natta? Eller har det ikke noe å si når de er såpass små, som venninna mi sin baby på snart to måneder? Når begynte dere å innføre leggerutiner?

Anonymkode: 38500...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer er forskjellige. For mange på 2 mnd har det ikke noe å si.

Anonymkode: 0679c...29a

• Liker 5
Skrevet

Nei hva er problemet med det? Mine sov i stua enten i sofa eller i lekegrinda på dagtid. Slo av lys og dro for gardinene. Tenker det var litt fordel for da markerer man litt forskjell på natt og dag. Mine våknet ikke av lyd, i stor grad, så kunne fint holde på med mitt mens de sov, og jeg hadde bedre oversikt 

Anonymkode: e25fb...9e1

• Liker 3
Skrevet

Det har ingenting å si i det lange løp nei, når barnet er bare to mnd er det helt vanlig å ikke ha rutiner for legging. 

Rutinene vil komme helt naturlig av seg selv etterhvert som barnet får et mer rutinepreget liv med barnehage. Mange foreldre forsøker å innføre rutiner tidligere fordi de selv liker rutiner (meg selv inkludert), men så lenge barnet får nok søvn, mat, nærhet og etterhvert litt stimuli tilpasset alder så utvikler det seg helt fint uansett. 

Anonymkode: 625c3...784

• Liker 6
Skrevet

Det er ekstremt vanlig at babyer som er så små har en helt skakk døgnrytme. Mange som er våkne like lenge eller lenger en foreldrene. Min var klar for senga rundt kl 22 frem til minst fem mnd. Så da var han oppe med oss i stua til vi la oss ja.. Vi merket når han begynte å bli søvnig tidligere om kvelden, så da begynte vi med mer struktur rundt leggingen. 

Det å sove sammen med baby på sofaen derimot er ikke trygt!

Anonymkode: 39d79...f6e

• Liker 3
Skrevet

De føler seg kanskje tryggere av å ha babyen hos seg. Jeg hadde også behov for å se babyen hele tiden fordi jeg var redd hen skulle slutte å puste. Når babyen er 2 måneder har det ikke noe å si, kanskje for noen babyer, men tydeligvis ikke for deres. 

Anonymkode: 44ab5...fa9

• Liker 2
Skrevet

Når de er så små er det helt greit. Ville slukket lys, dempet lyd i stuen for at det skal være forskjell på dag og natt. Etterhvert vil babyen kreve mer rutiner, men ikke så tidlig 

Anonymkode: 38bc2...9e9

• Liker 2
Skrevet

Anbefalingene man får på helsestasjonen osv er vel at det ikke er noe poeng med leggerutiner før 3 måneder. Så er nok helt normalt å ha baby hos seg på kvelden. Vi gjorde også det de første månedene, har ikke hatt noe problemer med søvn, begynte med leggerutiner da baby var klar for det.

Anonymkode: 20280...32a

• Liker 11
Skrevet

Ok, takk for svar! ☺️

Skrevet

Babyer under tre måneder skal ikke tvinges inn i rutiner, de er for små til å ha utviklet døgnrytme. Når de er mellom 3-6 mnd begynner de å få forutsetninger for mer døgnrytme og man kan begynne med faste rutiner. 

Jeg håper ikke hun sover med baby på seg på sofaen, det er farlig, sterkt økt risiko for krybbedød. Hvis baby sover i et nest eller et sted hn ikke faller ut og mor i sofaen ved siden av så er det sikkert bedre. Men det er lurt å lese på lub.no om trygt sovemiljø for babyen og trygg samsoving. 

Anonymkode: 940c1...5cf

• Liker 3
Skrevet

Vi gjorde det samme frem til baby var 3 måneder. Da begynte hun å foretrekke mørkt og stille rom for søvn. 

Når de er veldig små har de ingen formening om dag eller natt, og de har som regel ikke lange våkenperioder utenom mat, stell og eventuelt gråt. 

Anonymkode: a17e7...ac2

• Liker 2
Skrevet

Hvis baby sovner tidlig på kvelden,har noen oppvåkninger, må bli ammet en gang til før natten, så er det jo det mer lettvint å ha baby i stuen. Man trenger ikke lage mer arbeid for seg selv heller. Mer ro.

Anonymkode: f528e...a88

• Liker 2
Skrevet

Hun har vel en nyfødt, eller? De tar jo dupper hele dagen, og så når foreldrene legger seg, så våkner de og skal die eller ha flaske hver 2 - 3 time. Når mener du det passer å legge babyen da?

Anonymkode: 8c2db...d59

• Liker 1
Skrevet

😅 Tenkte du snakket om en 9åring her.

Nei, et spedbarn kan man egentlig gjøre hva som helst med fordi de er for små for rutiner.

Sovner de på soverommet alene er jo det glimrende det og. 

Anonymkode: 41934...be2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har vel en nyfødt, eller? De tar jo dupper hele dagen, og så når foreldrene legger seg, så våkner de og skal die eller ha flaske hver 2 - 3 time. Når mener du det passer å legge babyen da?

Anonymkode: 8c2db...d59

Hva vet vel jeg om babyer, har aldri hatt en før 😅 Har bare hørt at det kan være lurt å innføre faste leggerutiner, men lærte nå at det ikke er vits så tidlig. Det jeg tenkte var at det kunne være lurt å legge baby i senga når den skal sove så den etter hvert lærer å forbinde senga med soving, og dermed faller lett til ro der, fremfor å bli vant til å nesten kun sove i sofaen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vet vel jeg om babyer, har aldri hatt en før 😅 Har bare hørt at det kan være lurt å innføre faste leggerutiner, men lærte nå at det ikke er vits så tidlig. Det jeg tenkte var at det kunne være lurt å legge baby i senga når den skal sove så den etter hvert lærer å forbinde senga med soving, og dermed faller lett til ro der, fremfor å bli vant til å nesten kun sove i sofaen.

Du burde ikke tenke noe om det, eller ha noen formening verken den ene eller andre veien. 

Anonymkode: e7d42...b64

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte å legge eldste gutten min før meg selv når han var over 3 mnd. I tiden før er babyer som regel veldig avhengig av å være i nærheten av mammaen sin. Jeg har en baby på 6 uker nå som jeg legger sammen med meg når jeg legger meg på kvelden nå. Kommer nok til å innføre leggerutiner rundt 3 mnd denne gangen også. Det kom plutselig veldig naturlig med første barnet hvertfall. 🙂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når han sover på dagtid og på kveldstid ligger han i sofaen, men blir ikke lagt i senga før foreldrene legger seg sent på kvelden. Det er jo sikkert ingenting galt med det og jeg kommer selvsagt ikke til å legge meg borti det, men jeg lurer litt på dette angående legging fordi jeg venter barn selv. Blir det ikke veldig rutineløst for babyen om den bare sover på sofaen og ikke finner senga før foreldrene gjør det? Og når mor og baby av og til ender opp med å sove på sofaen sammen gjennom hele natta? Eller har det ikke noe å si når de er såpass små, som venninna mi sin baby på snart to måneder? Når begynte dere å innføre leggerutiner?

man har ikke leggetid på så små babyer. De sover av og på døgnet rundt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du burde ikke tenke noe om det, eller ha noen formening verken den ene eller andre veien. 

Anonymkode: e7d42...b64

Les hovedinnlegget en gang til du, så ser du at jeg lurer fordi jeg venter barn selv :)

Skrevet

Det er helt greit å gjøre det som venninnen din. Vi hadde en vugge i stuen der babyen sov på dagtid. Når vi skulle lege oss for natten så sove babyen samme med oss på soverommet :) Etterhvert regulere barnet søvnen selv, ettermiddags lur på sofaen og lang soving om natta. 

Barnet er litt over et år og sover natta ut. Med en til to dupper om dagen.

Anonymkode: d9e8d...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...