Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann og har ingen anelse om hvordan damer opplever det å være gravid, så dette er ikke ment som noe kritikk av damer som er gravide eller er småbarnsmødre. Dette handler om meg som mann og mitt behov for en god natts søvn. Da samboeren var gravid gikk hun på do flere ganger om natten og jeg var nødt til å flytte ut av soverommet for å få sove. Dette var greit for samboer helt til babyen kom.  Etter babyen kom så er samboeren min veldig opptatt av babyen. Hun har kjøpt barneseng som er ved siden av sengen vår og ligger å ser på babyen istedenfor å snakke med meg. Om natten kan babyen begynne å skrike og jeg legger meg på et annet rom for å få sove. Jeg er veldig avhenig av og være utvilt når jeg drar på jobb, men samboeren bryr seg bare om babyen. Jeg ønsker å sove på eget rom til babyen har sluttet å skrike om natten, men samboer er fast bestemt på at vi skal sove sammen. Siden babyen skriker nesten hver natt så må jeg jo bytte rom i alle fall. Til dere mannehatere der ute, grunnen til at babyen skriker er fordi babyen vil ha pupp. Dette kan ikke jeg hjelpe med når samboeren absolutt skal amme.

Burde jeg respektere samboers ønske eller tenke på jobben?

ps: Babyen vekker meg nesten hver natt og da må jeg bytte rom allikevel

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Terrex skrev (1 minutt siden):

Jeg er mann og har ingen anelse om hvordan damer opplever det å være gravid, så dette er ikke ment som noe kritikk av damer som er gravide eller er småbarnsmødre. Dette handler om meg som mann og mitt behov for en god natts søvn. Da samboeren var gravid gikk hun på do flere ganger om natten og jeg var nødt til å flytte ut av soverommet for å få sove. Dette var greit for samboer helt til babyen kom.  Etter babyen kom så er samboeren min veldig opptatt av babyen. Hun har kjøpt barneseng som er ved siden av sengen vår og ligger å ser på babyen istedenfor å snakke med meg. Om natten kan babyen begynne å skrike og jeg legger meg på et annet rom for å få sove. Jeg er veldig avhenig av og være utvilt når jeg drar på jobb, men samboeren bryr seg bare om babyen. Jeg ønsker å sove på eget rom til babyen har sluttet å skrike om natten, men samboer er fast bestemt på at vi skal sove sammen. Siden babyen skriker nesten hver natt så må jeg jo bytte rom i alle fall. Til dere mannehatere der ute, grunnen til at babyen skriker er fordi babyen vil ha pupp. Dette kan ikke jeg hjelpe med når samboeren absolutt skal amme.

Og du ble pappa og ville ha barn? 

Skjønte du ikke at det å få barn ville medføre visse konsekvenser?

Visste du ikke at babyer skriker? 

Anonymkode: 4dd1d...c3c

• Liker 27
Skrevet

Hvis det ikke er behov for deg om natten fordi babyen bare vil ha pupp hver gang den gråter så er det ingen mening i at du skal sove inne med de. På en annen side kan det hende at kjæresten din er utrygg eller har angst eller føler seg ensom når du ikke er der. Det kan da gjøre mye for henne bare at du er der selv om dere ikke snakker sammen. 
Har du spurt henne om dette?

Anonymkode: 31a0e...166

• Liker 14
Skrevet
Terrex skrev (7 minutter siden):

Det er veldig vanlig at par sover separat med et spedbarn, og for mange også i siste trimester av graviditeten, der det er veldig vanskelig å få sove som gravid. 

Et barnerom eller "nursery" er vanlig å ha så den ene kan sove med baby i seng ved siden av seg og den andre sove på det andre rommet. Når babyen er stor nok til å ta flaske kan hun pumpe og du kan ta noen vakter der du mater babyen mens hun får sove ut på det andre rommet.

Dette går seg jo til og når babyen sover litt mer sammenhengende kan dere sove sammen igjen.

Anonymkode: e329c...242

• Liker 10
Skrevet

Jeg kastet mannen på gjesterommet i spedbarnsfasen, er jo bare tull at begge skal være trøtte..

Anonymkode: 48f08...fbe

• Liker 22
Skrevet

Vi har sovet hver for oss de første 6 mnd etter at barna kom til verden. Mannen min sover veldig lett, og sliter med å sovne igjen om det er mye lyder rundt ham. Ikke kan han bidra med noe om natta uansett når det gjelder babyen så da ble det bedre for alle parter at vi sov på hvert vårt rom så lenge babyen våknet ofte for mat på natta. Aldri sett poenget for at han skal vekkes flere ganger om natten når han skal tidlig opp pga jobb og å få de andre barna i barnehagen, og jeg kan sove lenger på morgenen. Prate og kose osv kunne vi fint gjøre før vi la oss for kvelden. Det er snakk om noen måneder, ikke resten av livet. 

Anonymkode: e5fad...704

• Liker 9
Skrevet

Er ikke vits at begge foreldrene skal ligge våken om natten! Du må jo på jobb, og så må hun prøve å få sovet på dagtid enten mens baby sover, eller etter at du har kommet hjem.

Anonymkode: 0dfe6...4d0

• Liker 9
Skrevet

Veldig sympatisk å sitere innlegget "til dere mannehatere", skjønner muligens hvorfor du og samboer har kjørt dere fast om du blir urimelig i diskusjoner.

Men jeg synes ikke det er urimelig at du vil ha en god natts søvn, jeg ser ikke poenget i at begge skal være trøtte. Når barnet blir større så kan dere dele på å stå opp, men nå skal den jo bare ha pupp, som du informerer oss mannehatere om (vi vet hva amming er fra før, altså).

Mulig hun vil ha deg der som en støtte, eller kanskje bare at begge skal lide en felles skjebne og at det føles urettferdig at du ligger og purker og sover i et annet rom imens hun tar alt på nattestid. Men sånn er biologien litt da, det er mest på mor i starten.

Og så ER det litt sånn å være far å miste søvn også, da.. Livet ditt er ikke det samme nå.

Kanskje dere kan ha en avtale om at du får den søvnkvaliteten, og at du skal ta mer på dagtid siden hun tar hele natta. Med en god natts søvn har du mer energi enn henne og kan ta mer husarbeid og lage middager og den type ting kanskje, passe mer barnet imens hun får ta en lur. 

Anonymkode: d5e35...6fc

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig sympatisk å sitere innlegget "til dere mannehatere", skjønner muligens hvorfor du og samboer har kjørt dere fast om du blir urimelig i diskusjoner.

Men jeg synes ikke det er urimelig at du vil ha en god natts søvn, jeg ser ikke poenget i at begge skal være trøtte. Når barnet blir større så kan dere dele på å stå opp, men nå skal den jo bare ha pupp, som du informerer oss mannehatere om (vi vet hva amming er fra før, altså).

Mulig hun vil ha deg der som en støtte, eller kanskje bare at begge skal lide en felles skjebne og at det føles urettferdig at du ligger og purker og sover i et annet rom imens hun tar alt på nattestid. Men sånn er biologien litt da, det er mest på mor i starten.

Og så ER det litt sånn å være far å miste søvn også, da.. Livet ditt er ikke det samme nå.

Kanskje dere kan ha en avtale om at du får den søvnkvaliteten, og at du skal ta mer på dagtid siden hun tar hele natta. Med en god natts søvn har du mer energi enn henne og kan ta mer husarbeid og lage middager og den type ting kanskje, passe mer barnet imens hun får ta en lur. 

Anonymkode: d5e35...6fc

Jeg er veldig klønete når det kommer til husarbeid og har ødelagt mange klær på grunn av dette. Samboer er hjemme hele dagen så hun har god tid til husarbeid. Vi er flinke på forskjellige ting.

• Liker 1
Skrevet
Terrex skrev (1 time siden):

Jeg er veldig klønete når det kommer til husarbeid og har ødelagt mange klær på grunn av dette. Samboer er hjemme hele dagen så hun har god tid til husarbeid. Vi er flinke på forskjellige ting.

Men om hun er våken om natten, så må hun jo sove mye om dagen i tillegg til å ta seg av baby. Du skjønner at baby kommer til å få tilknytningsproblemer om han skal ligge på gulvet/sengen hele dagen mens mor gjør husarbeide så lenge han er våken? Å ha baby er ikke bare ekstraarbeid for mor. Det er ekstraarbeid for far også. Men, ja. Mor må være våken om natten. Men det må hun ta igjen om dagen. Men du må huske at hun får ikke brukt nattevåkingstiden til noe "nyttig" slik du får gjort på jobb. Så du kan ikke forvente at hun kan være 100% hushjelp i permisjonen. Husarbeide og matlaging må dere dele på. Og hun trenger å få sove. Hvor tror du hun får denne søvnen fra? Den magiske 8-timer-ekstra-i-døgnet-feen??

• Liker 25
Skrevet
Terrex skrev (12 timer siden):

Ånei, stakkars deg som våkner av din egen baby om natten. 

Kjøp deg sov i ro, putt i ørene, det roer litt. Jeg syns du skal stå i dette som din samboer gjør. Håper du tar noen morgener og slikt så hun får sove? Tenk deg å jobbe 24/7 med en baby og aldri få helt hvile? 

Anonymkode: b5512...ee9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøp deg sov i ro, putt i ørene, det roer litt. Jeg syns du skal stå i dette som din samboer gjør. Håper du tar noen morgener og slikt så hun får sove? Tenk deg å jobbe 24/7 med en baby og aldri få helt hvile? 

Ikke alle klarer å sove med ørepropper. Da er det bedre at foreldrene sover på skift. Men da forutsetter det at moren får sove ut f.eks når far kommer hjem fra jobb, og at han ikke forventer at hun skal være 100% hushjelp og barnepike og kokk på dagtid og ettermiddag og kjæreste og elskerinne på kveldstid.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sagt til samboeren at jeg kan ordne med vaskehjelp, men det vil hun ikke. Det virker som om hun leter etter problemer. Samboeren ønsket å flytte til Oslo og vi flyttet til Oslo. Nå klager hun på at hun er ensom i Oslo fordi hun ikke kjenner noen.
Jeg kommer hjem fra jobb til en usminket kone som har latt seg forfalle. Jeg har foreslått at vi kan trene sammen hjemme, men det vil hun ikke. Jeg har gjort alt jeg kan for å tilrettelegge for at samboeren min skal ha det bra. Jeg tjener bra så jeg har sagt at samboer ikke behøver å jobbe, men det er liten takknemlighet å spore.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men om hun er våken om natten, så må hun jo sove mye om dagen i tillegg til å ta seg av baby. Du skjønner at baby kommer til å få tilknytningsproblemer om han skal ligge på gulvet/sengen hele dagen mens mor gjør husarbeide så lenge han er våken? Å ha baby er ikke bare ekstraarbeid for mor. Det er ekstraarbeid for far også. Men, ja. Mor må være våken om natten. Men det må hun ta igjen om dagen. Men du må huske at hun får ikke brukt nattevåkingstiden til noe "nyttig" slik du får gjort på jobb. Så du kan ikke forvente at hun kan være 100% hushjelp i permisjonen. Husarbeide og matlaging må dere dele på. Og hun trenger å få sove. Hvor tror du hun får denne søvnen fra? Den magiske 8-timer-ekstra-i-døgnet-feen??

Dere bør begge sove på samme rom som barnet, og omsorg for barnet er et felles ansvar. Begge trenger nattesøvn. Det er derfor ts sitt ansvar å sørge for at barnet ikke skriker minst 50% av gangene dette skjer om natta. Det er ofte nyttig at ts triller barnet en tur utendørs i vogn ved natteskrik. Turen trenger ikke være så lang, en times tid er som regel tilstrekkelig.

Anonymkode: 1007f...335

• Liker 2
Skrevet
Terrex skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt til samboeren at jeg kan ordne med vaskehjelp, men det vil hun ikke. Det virker som om hun leter etter problemer. Samboeren ønsket å flytte til Oslo og vi flyttet til Oslo. Nå klager hun på at hun er ensom i Oslo fordi hun ikke kjenner noen.
Jeg kommer hjem fra jobb til en usminket kone som har latt seg forfalle. Jeg har foreslått at vi kan trene sammen hjemme, men det vil hun ikke. Jeg har gjort alt jeg kan for å tilrettelegge for at samboeren min skal ha det bra. Jeg tjener bra så jeg har sagt at samboer ikke behøver å jobbe, men det er liten takknemlighet å spore.

Det synes som om samboeren din trenger en jobb utenfor hjemmet og samvær med andre voksne. Dette får hun ikke dersom du legger til rette for at hun skal være hjemmeværende. Hun har rett til opphold utenfor hjemmet, og husarbeidet er alltid minst like mye mannens som kvinnens ansvar.

Anonymkode: 1007f...335

• Liker 6
Skrevet
Terrex skrev (13 minutter siden):

🤦‍♀️

• Liker 15
Skrevet
Terrex skrev (3 timer siden):

Terrex skrev (10 minutter siden):

Wow... Etter å ha lest disse to innleggene så syntes jeg faktisk samboeren din bør flytte! 🙈

Du «klarer ikke» gjøre husarbeid, vel, da er du enten evneveik eller så klarer du å lære deg dette. 🙄 At samboeren din «er hjemme hele dagen og har god tid til å gjøre husarbeid» er tull og vissvass, all den tid hun ivaretar en 2 måneder gammel baby og ikke får sammenhengende søvn på natten. Når skal hun sove, tenkte du? 🤦‍♀️ Samtidig klager du på at du «ikke får nok oppmerksomhet»? :ler: 🤦‍♀️

Jeg regner med at du kommer til å ta deg av alt husarbeid, babyen og nattevåk når det er din tur til å ha pappaperm da? 🤔

Hadde jeg vært samboeren din så hadde jeg flyttet ut så raskt som mulig, slik at hun får overta din permisjon. Deg har hun jo fint lite bruk for, all den tid du ikke bidrar med barn og hjem og du samtidig presterer å surmule fordi du «ikke får nok oppmerksomhet» :ler: 🤦‍♀️

Anonymkode: 7e07b...c35

• Liker 19
Skrevet

PS: Når i huleste tenker du at hun skal ha tid og overskudd til å sminke seg og trene? Dama får jo ikke SØVN en gang der hun traver rundt som nybakt mor og hushjelp for deg! 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 7e07b...c35

• Liker 13
Skrevet
Terrex skrev (19 minutter siden):

Hvem skal rydde til vaskehjelpen kommer, tenkte du? Og skal hun sminke seg for å gå og legge seg? For det er det hun trenger når du kommer hjem. Ser du bare dine egne behov? Om hun får søvn, så vil du oppleve en gladere kone. Det kan jeg love deg. Men da trenger hun også en mindre egoistisk mann.

• Liker 9
Skrevet

Her ble det mye kritikk. Jeg har spurt samboeren om hun vil ha ha au-pair på dagen, men det vil hun heller ikke. Jeg har kommet med alle mulig forslag for at samboer skal ha det bra så det er ingen som kan kalle meg en egoistisk mann. Samboer har også blitt dårligere til husarbeid selvom hun har hele dagen til å rydde og vaske.

A folk gjemmer seg bak AB og kaller meg egoist vitner om en feighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...