AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg og barnefar gikk fra hverandre for lenge siden. De siste 5 årene har vi hatt 50/50 fordeling. Vi har bodd 10 minutter å gå fra hverandre og i samme skolekrets som eldste og yngste. I sommer flyttet jeg 10 min å kjøre fra far, og ut av skolekretsen til eldste. Han vil nå bo fast hos far i ukedagene og kun være hos meg annenhver helg. Han sier det er lettere å treffe venner hos far, selv om jeg har sagt at jeg kan kjøre og hente nårtid som helst. Jeg vil veldig gjerne ha han 50%, men føler ikke jeg kan tvinge han til å bo hos meg. Og etter fylte 12 skal jo barna ha mye å si på hvor de vil bo selv. Hadde dere latt det gå, eller ville dere stått på deres om å ha han boende å 50%? Anonymkode: 6368c...c60
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 La han bestemme selv. Anonymkode: 70827...02c 15
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Barnet bestemmer, selvfølgelig. Det var du som flyttet. Anonymkode: 8971a...dd2 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Han bestemmer. Anonymkode: 19770...083 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Det er feil å si at barnet bestemmer. Fra fylte 12 år skal barnets mening vektlegges sterkt - det er ikke det samme som at barnet bestemmer! Foreldrene bestemmer til barnet er 18. Når det er sagt er det jo forståelig at han ønsker å bo mest hos far nå siden du har flytta lengre unna.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 Han bestemmer. Du vinner ingenting på å tvinge gjennom dine ønsker her. Du kan kanskje være nær ham på andre måter i løpet av ukedagene - følge opp fritidsaktiviteter, spise middag hos far eller koble deg på han på litt andre måter enn før? Vise at du tar han på alvor, men at du gjerne vil være nær ham likevel, på hans premisser? Man skal ikke undervurdere belastningen det er på ungdommers hverdagsliv å bo i to ulike hjem, spesielt når det ene hjemmet er et stykke unna venner - de som betyr mest i denne delen av oppveksten. Anonymkode: 75f9c...19f 7
BobbySocks Skrevet 10. oktober 2021 #7 Skrevet 10. oktober 2021 Bare husk at du får se ungen MYE mindre og plutselig betale barnebidrag.. jeg hadde sagt nei. 1
Maleficenta Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg og barnefar gikk fra hverandre for lenge siden. De siste 5 årene har vi hatt 50/50 fordeling. Vi har bodd 10 minutter å gå fra hverandre og i samme skolekrets som eldste og yngste. I sommer flyttet jeg 10 min å kjøre fra far, og ut av skolekretsen til eldste. Han vil nå bo fast hos far i ukedagene og kun være hos meg annenhver helg. Han sier det er lettere å treffe venner hos far, selv om jeg har sagt at jeg kan kjøre og hente nårtid som helst. Jeg vil veldig gjerne ha han 50%, men føler ikke jeg kan tvinge han til å bo hos meg. Og etter fylte 12 skal jo barna ha mye å si på hvor de vil bo selv. Hadde dere latt det gå, eller ville dere stått på deres om å ha han boende å 50%? Anonymkode: 6368c...c60 jeg hadde latt det gå. Du vil ha 50% for din egen del 3
Maleficenta Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Bare husk at du får se ungen MYE mindre og plutselig betale barnebidrag.. jeg hadde sagt nei. hva med hva barnet blir mest lykkelig av? hva så om hun må betale bidrag? 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 BobbySocks skrev (Akkurat nå): Bare husk at du får se ungen MYE mindre og plutselig betale barnebidrag.. jeg hadde sagt nei. Ja for barnets opplevelse og behov er helt uten betydning eller? Ditt fokus er jo kun på mors behov. Naturlig å betale bidrag eventuelt, hun vil jo få færre utgifter i hverdagen. Men det bør være en bagatell oppi dette. Hun får stå for sine valg, som blant annet har vært å flytte unna barna, i tillegg til å gi barna to hjem (delt ansvar med far selvfølgelig). Anonymkode: 75f9c...19f 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Hvis situasjonen var motsatt, ville du da godtatt det? Selvfølgelig lar hører du på hva barnet ditt vil. Dette handler om hva som er BARNETS beste, ikke hva du og dine følelser sier. Anonymkode: bf264...b2a 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja for barnets opplevelse og behov er helt uten betydning eller? Ditt fokus er jo kun på mors behov. Naturlig å betale bidrag eventuelt, hun vil jo få færre utgifter i hverdagen. Men det bør være en bagatell oppi dette. Hun får stå for sine valg, som blant annet har vært å flytte unna barna, i tillegg til å gi barna to hjem (delt ansvar med far selvfølgelig). Anonymkode: 75f9c...19f Jeg ble sagt opp fra leiligheten min og måtte flytte. Jeg hadde ikke råd til noe i samme krets jeg bodde, derfor måtte jeg flytte litt lengre unna. Men jeg bruker max 10 minutter til far, og da kjører jeg sent. Jeg tok tida fra jeg satte meg i bilen til jeg var utenfor hos far, da brukte jeg 5 minutt. Så jeg har ikke flytta langt, bussen går rett utenfor huset mitt og jeg kan som sagt kjøre han til kompiser. Å betale bidrag er ikke en bagatell for meg. Det kommer til å velge økonomien min. Men må jeg, så må jeg. Finner utav det hvis det går så langt. Skal absolutt ikke bruke det som et påskudd for å beholde 50% altså. Jeg synes bare det er kjipt at han vil bo hos far. Jeg vil jo gjerne treffe han selv. Anonymkode: 6368c...c60 1
Maleficenta Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble sagt opp fra leiligheten min og måtte flytte. Jeg hadde ikke råd til noe i samme krets jeg bodde, derfor måtte jeg flytte litt lengre unna. Men jeg bruker max 10 minutter til far, og da kjører jeg sent. Jeg tok tida fra jeg satte meg i bilen til jeg var utenfor hos far, da brukte jeg 5 minutt. Så jeg har ikke flytta langt, bussen går rett utenfor huset mitt og jeg kan som sagt kjøre han til kompiser. Å betale bidrag er ikke en bagatell for meg. Det kommer til å velge økonomien min. Men må jeg, så må jeg. Finner utav det hvis det går så langt. Skal absolutt ikke bruke det som et påskudd for å beholde 50% altså. Jeg synes bare det er kjipt at han vil bo hos far. Jeg vil jo gjerne treffe han selv. Anonymkode: 6368c...c60 men betaler du ingenting for han når han bor hos deg da? Ja du kan jo synes det er kjipt men det er jo ikke spnn at han forlater deg for alltid 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Maleficenta skrev (2 minutter siden): men betaler du ingenting for han når han bor hos deg da? Ja du kan jo synes det er kjipt men det er jo ikke spnn at han forlater deg for alltid Jo selvfølgelig. Han skal jo ha mat og diverse. Nei det vet jeg, men å treffe mitt eget barn 2 dager i mnd synes jeg er veldig lite. Men forstår jo at jeg bare må backe her Anonymkode: 6368c...c60
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble sagt opp fra leiligheten min og måtte flytte. Jeg hadde ikke råd til noe i samme krets jeg bodde, derfor måtte jeg flytte litt lengre unna. Men jeg bruker max 10 minutter til far, og da kjører jeg sent. Jeg tok tida fra jeg satte meg i bilen til jeg var utenfor hos far, da brukte jeg 5 minutt. Så jeg har ikke flytta langt, bussen går rett utenfor huset mitt og jeg kan som sagt kjøre han til kompiser. Å betale bidrag er ikke en bagatell for meg. Det kommer til å velge økonomien min. Men må jeg, så må jeg. Finner utav det hvis det går så langt. Skal absolutt ikke bruke det som et påskudd for å beholde 50% altså. Jeg synes bare det er kjipt at han vil bo hos far. Jeg vil jo gjerne treffe han selv. Anonymkode: 6368c...c60 Jeg skjønner at svaret jeg da ga var litt overfladisk og for lettvint. Disse "valgene" som du har endt opp med å ta har du selvfølgelig ikke tatt for å gjøre livet vanskelig for barna, og det er lett å forstå dine følelser oppi det hele også. Selvfølgelig er det vanskelig, og spesielt om du føler du ikke har hatt så mange valg underveis. Men er det noen som virkelig må ta konsekvensen av valg de selv ikke tar, så er det ofte skilsmissebarn. De bør absolutt lyttes til når de snakker, mener jeg. Jeg tror den beste måten å komme godt ut av situasjonen er å lytte til barnet, sørge for å opprettholde relasjonen og kjærligheten, ta barnet på alvor, og stå klar med åpne armer om han ønsker å komme tilbake igjen. Du kan knytte deg til barnets hverdag selv om barnet ikke bor hos deg. Hva sier pappaen? Anonymkode: 75f9c...19f 3
Maleficenta Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo selvfølgelig. Han skal jo ha mat og diverse. Nei det vet jeg, men å treffe mitt eget barn 2 dager i mnd synes jeg er veldig lite. Men forstår jo at jeg bare må backe her Anonymkode: 6368c...c60 hadde du syntes det var like leit for far om det var omvendt? Fedre flest er jo vant med å måtte ha det slik 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo selvfølgelig. Han skal jo ha mat og diverse. Nei det vet jeg, men å treffe mitt eget barn 2 dager i mnd synes jeg er veldig lite. Men forstår jo at jeg bare må backe her Anonymkode: 6368c...c60 Hvorfor kan du ikke treffe barnet selv om barnet bor hos far? Spise middag sammen, bidra i fritidsaktiviteter? Anonymkode: 75f9c...19f 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 Han er 14 og kan nok skuffe deg litt med at venner teller mer en n familie fremover. Så du kommer sannsynligvis ikke se han så mye uansett de neste 4-6årene. Tror du ikke vinner så mye iht relasjonen å nekte han å flytte til far. Men kunne evnt prøve litt andre løsninger for å kunne se han litt oftere. Da også mye kommer til å skje i helgene om ikke lenge også. Kanskje en annen % evnt Anonymkode: fcab0...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Maleficenta skrev (6 minutter siden): hadde du syntes det var like leit for far om det var omvendt? Fedre flest er jo vant med å måtte ha det slik Jeg er kanskje en av få som synes at barnet skal ha like mye tid med begge foreldre. Jeg forstår meg ikke på mødre som gjør alt de kan for å stenge far ute eller gjøre livet vanskelig for han. Anonymkode: 6368c...c60 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er 14 og kan nok skuffe deg litt med at venner teller mer en n familie fremover. Så du kommer sannsynligvis ikke se han så mye uansett de neste 4-6årene. Tror du ikke vinner så mye iht relasjonen å nekte han å flytte til far. Men kunne evnt prøve litt andre løsninger for å kunne se han litt oftere. Da også mye kommer til å skje i helgene om ikke lenge også. Kanskje en annen % evnt Anonymkode: fcab0...a5b Nei jeg har ingen planer om å nekte han å flytte til far. Han har allerde bodd der i 1 mnd på en prøveperiode for å se om det funker å ha det sånn. Han synes det funker kjempefint og vil det skal bli en permanent løsning. Jeg er ikke fan, men kommer ikke til å stå i veien hvis det er det han ønsker Anonymkode: 6368c...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå