Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en gutt på 20 år som nå tar siste året på Vg3, påbygg (er 2 år forsinket fordi jeg var ute som lærling før påbygg). Jeg har generelt gode karakterer og får både 5 og 6 i de fagene jeg har. Så nå er master i rettsvitenskap mitt neste akademiske mål.

Jeg ser, etter å ha lest på litt forskjellige forum, at jusstudiene handler om å klare mye lesing. Men det er en annen ting som går igjen i de svarene jeg ser, nemlig at man må knekke en kode.

I den forbindelse lurer jeg på hva slags kode dette er snakk om? Jeg skjønner at det har med juridisk metode å gjøre, men klarer noen her å utdype? Eventuelt komme med noen tips på hvordan jeg kan forstå/knekke koden tidlig i studieløpet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk metode er hvordan man løser rettsspørsmål. Det handler både om hvordan man går frem for å finne svaret, og om hvordan man skriver ned løsningen. 

Jeg kunne sikkert skrevet ned hva som er juridisk metode. Ved lovtekst handler det om å bruke ordlyden i bestemmelsen, bruke forarbeider, dommer og hensyn. MEN hadde det vært så enkelt så hadde alle knekt koden fra første minutt. For å knekke koden så må man jobbe med faget. Man må prøve å løse rettsspørsmål og man må skrive ned svaret. Man må diskutere hvordan man skal løse problemstillingene med med studenter og man bør lære av erfarne studenter og jurister. 

Så mitt tips er å legge ned en god del arbeid i starten av studiet. Det er lettere sagt enn gjort, men man får mye igjen for det på eksamen. Man bør også drille inn den juridiske metoden slik den sitter i ryggmargen. På eksamen har man typisk tidspress og da er det lett å slurve om ting ikke sitter i ryggmargen. 

Tips nummer 2. Finn hvilken studieteknikk som passer for deg. Folk er forskjellige og man får mye igjen av å finne riktig studieteknikk tidlig i studiet. 

Tips nummer 3. Få inn rutinene tidlig i studiet slik at du blir en disiplinert student. Det er ikke spesielt mye å lese i starten av studiet. Men pensummengden øker naturlig nok utover i studiet. De som er disiplinerte får en utrolig mye bedre studietilværelse enn vi som ikke er disiplinerte. De disiplinerte får gode karakterer, tid til relevante deltidsjobber og tid til å være med venner. 

Tips 4. Det er utrolig mange hardarbeidende og smarte studenter som starter på jussen. Ikke bli lei deg om du ikke kun får Aer og Ber. Mange som også gjør det svært dårlig i starten av studiet fordi de synes overgangen til universitet blir for hard. Men prøv å gjør ditt beste et helt studieår. Jeg tror ikke man vet om man trives med juss før man har prøvd ett studieår.Og  Om det viser seg at du trives så er det superbra. Om det viser seg at du ikke trives så er ikke det noe nederlag. 

Dette er selvsagt kun mine innspill.

Anonymkode: 3c814...ea6

Skrevet

Det er en myte at man må lese så mye på jussen. Det er verken mer eller mindre lesing der som på andre fag på universitet. Men sammenligner du med yrkesrettede utdanninger på høyskole som politi og sykepleier er det selvsagt mye lesing, men det er fordi de politi og sykepleier knapt har noe lesing, der er det praktiske arbeidet sentralt. 

På jussen må du derimot skrive mye. Det er det mange som ikke forstår. 

Er du glad i å skrive er jussen noe for deg. Er du glad i å lese så velg litteraturstudier eller noe.

Anonymkode: 8af65...bf5

Skrevet

Det er absolutt et studie med mye lesing (uten at jeg har så god oversikt over hva andre studier driver med), men det er minst like viktig å bruke mye tid på å skrive. Jeg vil påstå at det er to koder som må knekkes: det ene er selvsagt den juridiske metode, men også det å lære seg å skrive gode eksamensbesvarelser er viktig for å få et godt resultat. Samtidig syns jeg ikke det er rett å si at man "knekker" disse kodene (i alle fall for min del og de jeg kjenner), men at de heller utvikles over tid. Juss er i stor grad et modningsfag, så det er ikke sånn at man får en "aha"-opplevelse en dag også etter det er man ekspert på juridisk metode fordi man har knekt koden. Noen virker likevel som om de knekker koden med en gang og får toppkarakterer gjennom hele studiet, men det er de færreste. 

Ellers er jeg også helt enig med det den over skriver. 

Anonymkode: cc382...406

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en myte at man må lese så mye på jussen. Det er verken mer eller mindre lesing der som på andre fag på universitet. Men sammenligner du med yrkesrettede utdanninger på høyskole som politi og sykepleier er det selvsagt mye lesing, men det er fordi de politi og sykepleier knapt har noe lesing, der er det praktiske arbeidet sentralt. 

På jussen må du derimot skrive mye. Det er det mange som ikke forstår. 

Er du glad i å skrive er jussen noe for deg. Er du glad i å lese så velg litteraturstudier eller noe.

Anonymkode: 8af65...bf5

Det som teller er at det er vesentlig mer lesing enn på videregående. Det er jo det trådstarter har å sammenligne med.

Ja, jussen handler om å skrive og mange som ikke forstår det. Men man må også lese en god del.

Anonymkode: 2a671...ff1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...