AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Inspirert av flere tråder om downsizing; Jeg ser mange snakke om minimalisme, Marie Kondo, osv. Så lenge du finner ditt beste system, så finnes det ingen fasit, ingen målestokk. Men hvor oppmerksomme er vi på at jaget etter den perfekt strømlinjeformede/bærekraftige/instavennlige tilværelsen drives av algortimer som har lønnsomhet som mål? Hvor går din grense? Kan du leve som minimalist om du ikke kan bruke relevante emneknagger? Kan du være minimalist, miljøvernsaktivist osv, uten å synes? Kan du leve som en uteligger i Norge uten å lage en greie ut av det? Anonymkode: 58e9a...0ed 1
Lava Anne Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 (endret) Jeg lever forholdsvis minimalistisk. Det vil også si at jeg ikke kan bruke emneknagger. Jeg har ikke smartphone, ikke tv lenger heller. Jeg trives sånn. Solgte tv-en og playstation fordi jeg ikke klarer å rive meg løs, og fordi jeg har et arbeid hvor jeg trenger mye tid og må ha selvdisiplin. Har derfor valgt å leve et "lite liv", for å kunne gjøre det jeg egentlig vil gjøre siden jeg ikke klarer å regulere meg selv når jeg har for mange muligheter. Jeg er veggis og, og det prøvde jeg å skjule, for jeg har en familie som syntes det var fryktelig teit. Men nå synes jeg ikke forfengelighet er noe å forakte heller. Vi mennesker må ha et eller annet å skryte av, om det så er jobb, penger, kunnskap, utseende, intelligens eller livsstil. Det er lov å være stolt og litt forfengelig. Så ja, jeg kan leve minimalistisk uten emneknagger og skryt, men jeg vil gjerne ha skryt for arbeidet mitt, mitt flotte hår og min voldsomme sjarme. Endret 10. oktober 2021 av Lava Anne 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #3 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg mener at det er veldig viktig å fronte og skryte av minimalisme, gjenbruk, reparasjoner og bærekraftig livsstil. Mennesker er flokkdyr og det er først når vi er nok folk som signaliserer at shoppinghysteri og overforbruk er harry, så vil det være mulig å endre på. Tenk så ufattelig mye bedre tid norske foreldre hadde hatt til ungene sine dersom de sluttet å kaste bort milliarder av kroner på kronisk oppussing og storshopping hvert år. Farvel tidsklemme. Anonymkode: 5b555...b74 11
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #4 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg rydder masse og tenker kondo prinsippet på en del ting. Har ikke insta så ingen emmeknagger og ingen behov for skryting. Anonymkode: d4076...67a 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #5 Skrevet 11. oktober 2021 Lever svært enkelt uten å snakke om det til andre enn de nærmeste. Anonymkode: c0c69...204 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #6 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg lever minimalistisk, men skryter ikke noe om det til omverden. Har ikke sosiale medier. Anonymkode: 552ca...b33 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2021 #7 Skrevet 11. oktober 2021 Jeg vet ikke hva det vil si å leve minimalistisk, så det gjør jeg nok ikke. Jeg har mer enn nok klær, sko, går på kino, spiser mat ute og unner meg det jeg har lyst på/til. likevel; hva angår min interiørstil, er den absolutt minimalistisk. Jeg har svært lite ting stående fremme, kun et par blomsterpotter og lysestaker. Jeg har ikke duker eller gardiner. Alt i mitt hjem har sin plass. Jeg har ikke karmer rundt vinduene, eller i overgangen mellom rom, alt er strømlinjeformet. Alle vegger er slette. hvorfor? Fordi jeg liker det. Jeg har aldri lest et interiørblad, har ikke IG eller FB. Jeg blir ikke inspirert av trender fordi jeg ikke vet hvor jeg finner trender. Jeg trives bare slik. Jeg følte på et tidspunkt at alle tingene tok over livet mitt. Jeg druknet i ting, og jeg opplevde at ting og tang som lå og sto rundt omkring for meg føltes som rot. Jeg er over snittet opptatt av å ha det rent og pent, og jeg hadde vasket meg ihjel om jeg skulle løftet på haugevis med pyntestæsj for å vaske det/vaske under. så til svar på spørsmålet ditt: jeg føler ikke jeg ofrer noe som helst for å leve med en svært minimalistisk interiørstil. Anonymkode: e291c...e72 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Er ikke interessert i å leve minimalistisk så er ikke ikke villig til å strekke meg noe Anonymkode: 543ec...7be 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 21.37): Inspirert av flere tråder om downsizing; Jeg ser mange snakke om minimalisme, Marie Kondo, osv. Så lenge du finner ditt beste system, så finnes det ingen fasit, ingen målestokk. Men hvor oppmerksomme er vi på at jaget etter den perfekt strømlinjeformede/bærekraftige/instavennlige tilværelsen drives av algortimer som har lønnsomhet som mål? Hvor går din grense? Kan du leve som minimalist om du ikke kan bruke relevante emneknagger? Kan du være minimalist, miljøvernsaktivist osv, uten å synes? Kan du leve som en uteligger i Norge uten å lage en greie ut av det? Anonymkode: 58e9a...0ed Jeg syns denne tråden er ganske toneangivende for de som ikke ønsker å leve i materialistisk overflod. De er rett og slett ikke avhengige av å få skryt i sosiale medier hele tiden for hva de gjør. De har selvtillit nok til ikke å kaste seg på hver eneste trendbølge for deretter å søke bekreftelse i sosiale medier. Jeg tenker at det er et realt sunnhetstegn. Jeg kjøper nesten bare brukt, jeg syr selv og reparerer. Har null behov for å skryte av dette i sosiale medier. Samtidig så ser jeg jo hvor ensidig fremstillingen blir; når så mange signaliserer at kronisk oppussing og shoppinghysteri er veien til lykke. Anonymkode: 5b555...b74 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Kondo er vel mer organisering enn minimalisme. Uansett, selv er jeg på vei til "mitt" minimalistiske liv, er ikke helt i mål, men jobber daglig med det. Deler bare bilder av natur på min Instagram, ikke interessert i å dele noe personlig i det hele tatt og spesielt ikke fra hus og hjem. I skuffer og skap er det det vi trenger stort sett, verken mer eller mindre. Jeg må ha smarttelefonen min (podcast er min greie), men eier ingen pc. Hadde jeg bodd mer sentralt hadde jeg definitivt kuttet ut bilen. Er medlem på en amerikansk side om minimalisme der en norsk influenser stadig deler bilder av sitt minimalistiske designerhjem. Akkurat dét blir for dumt for meg. Du er ikke minimalistist dersom du hele tiden higer etter å forandre hjemmet med riktige farger, tekstiler og designmøblene som er i vinden. Da hjelper det lite at det ikke er overmøblert. Anonymkode: 450c8...fc5 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg er minimalist, men jeg har aldri postet om det på Instagram eller Facebook. Det er mitt valg å leve slik, og jeg ser ingen poeng i å poste om det i sosiale medier. For meg er det to typer minimalisme. Det ene er "looken", dvs rene linjer, ingen rot, det visuelle i fokus. Og så har du den funksjonelle minimalisme. Det er det jeg er. Du finner ikke rot i skap og hyller hos meg. Jeg har det jeg trenger for at huset skal fungere, og noen ting jeg elsker (hobbysaker) uten at det på noen måte er overflod. Det er alltid ryddig hos meg. Fordi alt har en plass og kan legges tilbake etter bruk. Ser du at jeg er minimalist om du er på besøk? Ja, hvis du ser etter. Men jeg liker farger, jeg liker bilder, så det er ikke looken jeg går for, det er den faktiske minimalismen hvor man eier det man virkelig trenger og elsker jeg vet hva jeg eier, det gjorde jeg ikke for 5 år siden når jeg startet. Veldig fornøyd. For meg er det ingen offer, det er ro i sjelen og mindre stress for jeg trenger ikke rydde før jeg vasker eller å vedlikeholde ting jeg ikke bruker. Det gjør livet enklere. Anonymkode: f42fa...9f1 10
origin Skrevet 18. november 2021 #12 Skrevet 18. november 2021 Jeg er ny på dette men er ikke helt i mål
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Jeg skjønner ikke helt hva minimalisme har med Instagram å gjøre? Jeg er i startfasen av å følge ryddbortrotet.no sine metoder. Altså å kvitte meg med ting jeg ikke trenger, og som tar opp plass for de tingene jeg bruker hver dag. Hvorfor krangle med to av fire stekespader og en gammel potetskreller i skuffen når jeg skal ta opp ei øse? Holder på å redusere antallet av ting for å få bedre oversikt. I går innså jeg at vi, to voksne, har fire stekepanner. Da vil jeg ta vekk to, og stå igjen med ei i jern og ei i teflon. I tillegg vil jeg sørge for at ting som kommer inn her skal være av kvalitet og heller koste litt mer. Da det er ting jeg tenker meg mer om før jeg handler inn, og vil ha lenge. I tillegg er det lettere å få solgt det videre senere dersom jeg skulle ville bytte det ut om noen år. Ved å kvitte oss med overflødige saker som en kan tenke at «vi kanskje trenger om at, hvis at, når det muligens skjer…» så bruker vi så mye mindre tid på hverdagsrydding her hjemme. Men jeg legger ikke ut disse prosessene på instagram nei. Emneknagger? Når brukte folk det sist? Jeg kan sende det på Snapchat for å inspirere mine nærmeste. «Nå rydder jeg og selger vekk ting. Skjønner ikke hvordan det kom tre vinåpnere i hus, få det bort!». Også er jeg enig i at jeg ikke går for en minimalistisk look her hjemme, som noen sier over her. Jeg elsker farger, så du finner ikke beige vegger med sort og hvitt interiør og tomme overflater hos meg. Det står ikke flust av pyntegreier på skoskapet i gangen, men det står jo NOE der for å vise litt personlighet i hjemmet. Anonymkode: cc219...69e 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Vi lever minimalistisk i en grad, men ønsker å bli enda mer minimalistisk over tid. Når jeg har penger nok til å investere i bedre materialer(klær, møbler) etc slik at en ikke trenger dårlige miljøversting produkter. Dette gjør jeg fordi 1: mindre ting = mindre rot = mindre bruk av Livet på å rydde! =Mindre rot = Lettere å vaske/rengjøre = mindre tid på å rengjøre. Mindre ting å forholde seg til = Mer fokus på det jeg har lyst til. Så egentlig er det ganske så logisk å være minimalistisk. Hvem ønsker at støvlaget skal sette seg på de ørten tusen tingene du har i huset ? Eller når du skal finne noe, så blir ting borte, så kjøper du inn nytt og ender opp på forskjellige plasser. Et godt eksempel er at mange har for mange sakser i huset. Hvorfor trenger du egentlig mer enn en? Du tenker sikkert at da får en problemer om en mister denne saksen. Men egentlig med mange sakser så blir alt borte, fordi siden en har mange sakser så er en ikke nøye med hvor en legger de. På den måten mister en oversikt. Med en saks, og et spesielt sted denligvger blir du tvunget til å ha system, og dermed er det i utgangspunktet bedre med bare en saks og ikke ørten av den. Hallo er det rart planeten dør? Hvor mange sakser trenger folk egentlig. Samme med penn. Invister heller i en god penn, eller 3, men la det bli med et lite antall. Du trenger ikke 40 stykker. Nei, du kommer ikke til å bruke alle. Du kommer til å rote de bort. Selv om jeg er minimalistisk vil jeg mye heller ha et hjem, med sofa og møbler, men jeg vil at møblene og interiøret skal ha en funksjon for meg. Alle disse små pynteduppedingsene jeg ikke bruker penger på sparer meg massevevis av penger. Og sparer naturen. Pengene jeg sparer kan jeg bruke til å kjøpe kvalitetsprodukter, som da er færre, bedre og mer miljøvennlige enn alt dette plastdritet. Anonymkode: dc034...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Vil legge til at med mye unødvendig ting må du kjøpe enda me. for mange blyanter? Da må du kjøpe oppbevaringskasser for de for å ha de i system. Da har du plutselig flere produkter igjen. plutselig finner du ikke plass til de fine oppbevaringskassene dine, så da må du oppbevare de i oppbevaringskasser igjen Anonymkode: dc034...8a8 1
Avstand Skrevet 19. februar 2022 #16 Skrevet 19. februar 2022 Jeg strekker meg ganske langt. Har ingen ansiktsklut, bruker enten håndle eller gjenbrukbare pads. Har hatt samme hårsbørste i 7 år. Har bare 1 lader til mobilen. Har bare senga å sitte i på rommet, men klarer ikke bestemme meg for evt stol. Har hatt pcn min siden 2013.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #17 Skrevet 19. februar 2022 Lava Anne skrev (På 10.10.2021 den 21.54): Jeg lever forholdsvis minimalistisk. Det vil også si at jeg ikke kan bruke emneknagger. Jeg har ikke smartphone, ikke tv lenger heller. Jeg trives sånn. Solgte tv-en og playstation fordi jeg ikke klarer å rive meg løs, og fordi jeg har et arbeid hvor jeg trenger mye tid og må ha selvdisiplin. Har derfor valgt å leve et "lite liv", for å kunne gjøre det jeg egentlig vil gjøre siden jeg ikke klarer å regulere meg selv når jeg har for mange muligheter. Jeg er veggis og, og det prøvde jeg å skjule, for jeg har en familie som syntes det var fryktelig teit. Men nå synes jeg ikke forfengelighet er noe å forakte heller. Vi mennesker må ha et eller annet å skryte av, om det så er jobb, penger, kunnskap, utseende, intelligens eller livsstil. Det er lov å være stolt og litt forfengelig. Så ja, jeg kan leve minimalistisk uten emneknagger og skryt, men jeg vil gjerne ha skryt for arbeidet mitt, mitt flotte hår og min voldsomme sjarme. Smartelefon haddde jeg ikke klart meg uten. Der er kalenderen min,notater osv. Da hadde det blitt mange flere lapper overalt. Anonymkode: 694d9...160
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #18 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 19.06): Vi lever minimalistisk i en grad, men ønsker å bli enda mer minimalistisk over tid. Når jeg har penger nok til å investere i bedre materialer(klær, møbler) etc slik at en ikke trenger dårlige miljøversting produkter. Dette gjør jeg fordi 1: mindre ting = mindre rot = mindre bruk av Livet på å rydde! =Mindre rot = Lettere å vaske/rengjøre = mindre tid på å rengjøre. Mindre ting å forholde seg til = Mer fokus på det jeg har lyst til. Så egentlig er det ganske så logisk å være minimalistisk. Hvem ønsker at støvlaget skal sette seg på de ørten tusen tingene du har i huset ? Eller når du skal finne noe, så blir ting borte, så kjøper du inn nytt og ender opp på forskjellige plasser. Et godt eksempel er at mange har for mange sakser i huset. Hvorfor trenger du egentlig mer enn en? Du tenker sikkert at da får en problemer om en mister denne saksen. Men egentlig med mange sakser så blir alt borte, fordi siden en har mange sakser så er en ikke nøye med hvor en legger de. På den måten mister en oversikt. Med en saks, og et spesielt sted denligvger blir du tvunget til å ha system, og dermed er det i utgangspunktet bedre med bare en saks og ikke ørten av den. Hallo er det rart planeten dør? Hvor mange sakser trenger folk egentlig. Samme med penn. Invister heller i en god penn, eller 3, men la det bli med et lite antall. Du trenger ikke 40 stykker. Nei, du kommer ikke til å bruke alle. Du kommer til å rote de bort. Selv om jeg er minimalistisk vil jeg mye heller ha et hjem, med sofa og møbler, men jeg vil at møblene og interiøret skal ha en funksjon for meg. Alle disse små pynteduppedingsene jeg ikke bruker penger på sparer meg massevevis av penger. Og sparer naturen. Pengene jeg sparer kan jeg bruke til å kjøpe kvalitetsprodukter, som da er færre, bedre og mer miljøvennlige enn alt dette plastdritet. Anonymkode: dc034...8a8 Angående sakser så er det perfekt for oss å ha en saks på badet og en saks oppe. Og når det kommer til penner så må jeg ha en penn i vesken og en ved stuebordet. Så jeg slipper å løpe ned trappen hvis jeg må notere noe viktig hvis jeg får en teleforn. Anonymkode: 694d9...160
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #19 Skrevet 19. februar 2022 Når man har oppvaskmaskinen n som ikke støttes hver dag er det kjekt med flere av samme tingen. Anonymkode: f9672...b98
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #20 Skrevet 19. februar 2022 Å være miljøbevisst, grønn, økologisk, sy egne klær har blitt en «poppis» det er en trend mange kaster seg på, parallelt med at de både kjører bil og lar den stå på tomgang, spiser kjøtt, har dyre elektriske ting.. mange ønsker å framstå som «grønn» fordi det er «in» Anonymkode: 8aafb...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå