AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #1 Skrevet 10. oktober 2021 Er det noen regel som sier at man må gå til jordmor i kommunen man er folkeregistrert i? Det hadde vært så greit for meg om jeg kunne gå til jordmor i den kommunen jeg jobber, så jeg ikke måtte ta så mye fri fra jobb, da det er et godt stykke fra der jeg bor til der jeg jobber. Noen som vet? Anonymkode: a98f9...4ff
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #2 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg gikk til jordmor i annen kommune i den ene graviditeten min pga mangel på jordmor i min kommune. Jeg fikk timer i den andre kommunen så lenge det var kapasitet, men de gravide som tilhørte kommunen hadde førsteprioritet. Mot slutten av min graviditet var det ikke kapasitet lenger, så da gikk jeg kun til lege de siste ukene. Anonymkode: 45ff4...e76
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #3 Skrevet 10. oktober 2021 Er det fullt får du nok ikke plass, men har de ledig plasser kan det jo hende det går fint. Er nok best å ringe til helsestasjonen du ønsker å gå til og spørre dem Anonymkode: 96e1d...b5b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #4 Skrevet 10. oktober 2021 Takker for svar! Da er det nok ingen regel som hindrer det, i hvert fall. Den aktuelle kommunen er øde og liten med få fødsler i året, så håper de har plass! Anonymkode: a98f9...4ff
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #5 Skrevet 10. oktober 2021 Det er ikke sikkert at det er en regel som direkte hindrer det, men det vil være helt opp til den kommunen du jobber i om de vil tilby deg den tjenesten. En ting er det som er nevnt: at kommunens egne innbyggere må få førsterett. En annen ting er det økonomiske i det: det er den kommunen du er folkeregistrert i som har ansvar for svangerskapsomsorgen til deg. Nabokommunen har ikke dette ansvaret. Hvis du går til jordmor i nabokommunen bruker nabokommunen tid (og dermed ressurser) på deg som din kommune egentlig skulle brukt. Man kan sammenlikne det med andre kommunale tjenester som skole: hvis du går på skole i nabokommunen må din kommune betale nabokommunen for denne skoleplassen. Det er lov, men kommunene fakturerer hverandre for slike tjenester. Anonymkode: c64cd...a1b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #6 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takker for svar! Da er det nok ingen regel som hindrer det, i hvert fall. Den aktuelle kommunen er øde og liten med få fødsler i året, så håper de har plass! Anonymkode: a98f9...4ff Da har nok jordmor en liten stillingsprosent også og dermed begrenset/ingen kapasitet til andre enn kommunens gravide. Men tar du kontakt, så får du vite hvordan ståa er. Anonymkode: 45ff4...e76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå